Nebezpečný komfort? Bezklíčové startování způsobilo nejméně 28 úmrtí

Zapomenuté vypnuté zapalování v garáži a hromadící se oxid uhelnatý zabil jen v USA téměř tři desítky lidí a dalších pětačtyřicet zranil. Bezklíčové startování evidentně může být smrtelné.

Vysvětlovat vám, co je systém bezklíčového přístupu do auta a takzvaná technologie bezklíčového startování, snad pro tuto chvíli nemusíme. Předpokládáme, že přímo nebo nepřímo jste se s tímto komfortním prvkem výbavy setkali už nejspíše všichni.

Startující tlačítko Jaguaru pulsuje jako srdce. Člověka nebo jaguára?

Startující tlačítko Jaguaru pulsuje jako srdce. Člověka nebo jaguára?

Naopak, jak je možné, že někdo může zapomenout vypnout motor a odejít s klíčem v kapse bez toho, aby si toho vůbec povšimnul, už jisté vysvětlení vyžaduje. Je totiž ústřední částí fatální chyby, která od roku 2006 stála život několik desítek lidí jen ve Spojených státech a dost možná i desítky nebo stovky dalších řidičů jinde ve světě, akorát o těchto nehodách neexistují tak podrobné záznamy a souhrnná statistika.

O co tedy jde? Vysvětlení je poměrně prosté, jak ve svém článku naznačuje na konkrétních příkladech deník New York Times. Fred Schaub zaparkoval svůj vůz do garáže propojené s domem a odešel s klíčem v kapse. Motor zůstal běžet, zaplavil dům oxidem uhelnatým a majitel byl nalezen bez známek života o dvacet hodin později.

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Má se za to, že svůj podíl měla na tomto neštěstí jednak tichá pohonná jednotka, kterou Fred Schaub zkrátka neslyšel, a navíc jeho syn později naznačil, že za smrt jeho otce mohla zčásti i nevědomost. „Jezdil pětasedmdesát let. Když si s sebou táta bral klíče, zřejmě věřil, že byl motor vypnutý,“ připustil Doug Schaub.

Starý pán nebyl jedinou obětí. Během posledních dvanácti let zemřelo podobným způsobem téměř třicet lidí a dalších pětačtyřicet se zranilo. Z toho někteří velmi vážně. Skončili s poškozením mozku.

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

Kolik aut se v ČR prodá s bezklíčovým startováním, vám říci nemůžeme, nevíme o tom, že by na toto téma někdo vedl záznamy. Každopádně data z USA známá jsou. Ročně se na tamním trhu prodá kolem 17 milionů nových vozů a podle agentury Edmunds více než polovina z nich má startovací tlačítko.

Právě starší lidé, kteří byli dlouhá léta zvyklí startovat obyčejným klíčem od zapalování, se nechají snadno zmást velmi tichými pohonnými jednotkami a tím, že mají dálkové ovládání u sebe a auto ve své garáži zkrátka zamykat nemusí, považují jízdu po vystoupení za ukončenou.

Startovací tlačítko Mustangu pulsuje jako srdce koně. Kým se Ford inspiroval?

Startovací tlačítko Mustangu pulsuje jako srdce koně. Kým se Ford inspiroval?

New York Times dále uvádí, že jedno ze sdružení automobilových inženýrů se už před sedmi lety pokoušelo u automobilek prosadit celou řadu upozornění, které by v uvedeném případě spolehlivě upoutaly pozornost majitele efektivnějšími signály.

Výsledek nicméně dodnes není zcela standardizovaný a jak naznačují studie americké NHTSA, část výrobců se drží předepsaných norem, jiní legislativní nařízení překračují. Jsou auta, která po otevření dveří s nastartovaným motorem okamžitě upozorní řidiče akusticky, a navíc i nápisem na přístrojovém panelu. Další nastartované vozy začnou pípat, když od něj odcházíte i s klíčem.

Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti?

Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti?

Asi nejdál v tomto směru ale zašla automobilka Ford. Od roku 2013 vybavila svá auta s bezklíčovým startováním pojistkou, které jednoduše vypne motor, pokud běžel třicet minut na volnoběhu bez přítomnosti klíče.

Otázkou pochopitelně je, jestli je opravdu zapotřebí nutit automobilky do montáže dalšího ochranného prvku jen proto, že někteří řidiči jsou zkrátka méně všímaví či roztržitější a dosud užívané signály přehlédnou. I když by to byla pouze softwarová záležitost, zadarmo to určitě nebude. To je ale spíše téma do diskuse, takže neváhejte se s námi o svůj názor podělit.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků