Nebezpečná ospalost

Ospalost za volantem zpomaluje reakce, snižuje vnímavost a zhoršuje úsudek, podobně jako alkohol. Ve skutečnosti se také lidé, kteří jsou velmi ospalí, chovají podobně jako podnapilí. Dopravní experti se domnívají, že na mnoha vážných dopravních nehod se podílel mikrospánek řidiče.
Nebezpečná ospalost
Na spánek se můžeme dívat podobně jako na peníze – můžeme vydat více než dostaneme a skončíme v dluhu. Na rozdíl od peněz si však nemůžeme spánek uložit do zásoby a ani si ho nemůžeme vypůjčit. Pokud nespíme dostatečně dlouho po dobu několika dní, dostáváme se do „spánkového dluhu“. Tento dluh může být vyrovnán splacen pouze spaním. Člověk ho nemůže překonat silou vůle a sám od sebe také nezmizí.

Spánkový deficit vzniká mnoha způsoby, například – prací o nočních směnách nebo na dva pracovní úvazky, ponocováním, prací na plný úvazek a zároveň studiem nebo péčí o děti atd. Avšak někteří lidé mohou strávit 8 hodin v posteli a stále jsou unaveni, protože včas nerozeznali nebo neléčili spánkové poruchy. Pokud spánkový deficit značně vzroste, pak nemůžete udělat v podstatě nic proto, abyste zůstali vzhůru. Použité povzbuzující prostředky (například silná káva) totiž působí pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum. Například na večírku se můžete cítit svěží a bdělí, ale když pak sednete do auta, začínáte podřimovat. A co je ještě horší, účastníci večírku často řídí nejen když jsou unaveni, ale navíc pili alkohol a to je obzvláště nebezpečná kombinace.

Příznaky ospalosti jsou, když máte potíže s tím, abyste udrželi oči otevřené a zaostřené, nemůžete udržet hlavu zpříma, objevuje se denní snění nebo přelétavé, nesouvislé myšlenky. Že se dostavuje kritická situace poznáte i podle toho, že často zíváte nebo si opakovaně třete oči, zjistíte, že vyjíždíte ze svého jízdního pruhu nebo jedete v těsném závěsu za vozidlem před vámi. Pokud se takové příznaky spánkového deficitu objeví, co nejdříve sjeďte ze silnice a vyhledejte místo, kde si můžete zdřímnout.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků