Nebezpečná místa: Kde si dát pozor na dálnici D1? (9. díl)

Dálnice obecně patří k relativně bezpečným komunikacím, přesto na nich nalezneme nebezpečná místa – úseky s vysokou nehodovostí. V dnešním devátém dílu upozorníme na místa skrývající riziko na nejfrekventovanější české dálnici D1 spojují hlavní město s Brnem a Vyškovem.
Nebezpečná místa: Kde si dát pozor na dálnici D1? (9. díl)

Žádná jiná dálnice se v českých médiích neobjevuje tak často, jako D1. Její technický stav se díky maximální vytíženosti rapidně zhoršuje, přesto tato komunikace patří k celkem bezpečným. Pokud však dojde k těžší dopravní nehodě, dopravní tepna se zastaví. Kvalitní objízdné trasy téměř neexistují, a proto řidičům nezbývá než čekat dlouhé hodiny v kolonách. Celou situaci komplikují i stavební uzávěry, kterých hlavně v letních měsících přibývá. Všechny výše uvedené faktory vedou k tomu, že dálnice D1 je příliš medializována a v očích řidičů se jeví jako nebezpečná.

Po nejdelší a také nejstarší české dálnici projede za 24 hodin na 97 tisíc vozidel (měřeno u Prahy). Nejméně vozidel projede na dálničním úseku kolem Humpolce (téměř 35 tisíc vozů), což však také není málo. Přes hustotu provozu patří dálnice k poměrně bezpečným a ve smutných statistikách se objevuje méně často, než například silnice první třídy. Můžete namítnou, že je to dáno malou hustotou dálniční sítě (ČR má pouhých 564 km dálnic). Pokud však dálnice a ostatní komunikace srovnáme v relativní nehodovosti, stále dálnice vycházejí bezpečněji. Přesto můžeme na D1 nalézt několik míst a úseků, kde velmi často dochází k dopravním nehodám. Většinou je to v místech, kde panuje silný provoz (kolem sjezdů k nákupním zónám), kolem odpočívadel či na mostech, kde se vytváří námraza.

Rychlost je považována za častý nešvar na českých dálnicích. Měření Ředitelství silnic a dálnic ale prokázalo, že drtivá většina řidičů udržuje dálniční rychlost do 150 km/h, což není nic alarmujícího a s ohledem na diskutabilnost vlivu rychlosti na bezpečnost provozu na dálnicích to nelze považovat za problematické. Ostatně, okolo 150 km/h jezdí velká část řidičů v mnoha dalších evropských zemích, kde na dálnicích platí stejný rychlostní limit jako u nás. Z tabulky je vidět, kolik vozů překročilo povolenou stotřicítku.

Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: ředitelství silnic a dálnic

Za uplynulý rok se na celé dálnici D1 odehrálo 2 907 dopravních nehod, z toho ve směru od Prahy na Brno a Vyškov to bylo 1 587 nehod a v opačném směru jen 1 320 nehod.

Praha – Brno - Vyškov

Ve směru na Brno patří ke kritickým prvních 11 kilometrů na samém okraji hlavního města, kde došlo ke 115 nehodám. V tomto tříproudovém úseku se mísí tranzitní doprava s dopravou městskou (řidiči využívají dálnici při jízdě do nákupních center a příměstských obytných zón). Navíc na tříproudové vozovce paradoxně řidiči jezdí mnohem hůře než na dvouproudé komunikaci, tříprudá dálnice je u nás zkrátka luxus a většina řidičů po ní neumí jezdit. Všimněte si na cestě z Prahy do Mirošovic, jak malé procento řidičů je schopno využívat všechny tři pruhy a držet se vpravo tak, jak jim ukládají místní předpisy. Něktěří rychlejší řidiči pak nevydrží s nervy, neuhýbající kolegy podjíždějí a problém je na světě. Tento úsek je znázorněn na mapě č.1. Dalším nebezpečným kilometrem se stává s počtem 19 dopravních nehod 15. kilometr a se 17 nehodami 17. kilometr. Dalším rizikovým místem směrem na Brno je 33. km (22 nehod), 40.-42. km (35 nehod), 52. km (34 nehod), 82.-83. km (40 nehod), 95. km (30 nehod), 111.-112. km (53 nehod), 155. km (19 nehod), 170. km (14 nehod), 173.-176. km (50 nehod) a za Brnem směrem na Vyškov je to 212. km (18 nehod) a 226. km (16 nehod).

Vyškov – Brno - Praha

V opačném směru z Vyškova na Brno nedošlo na žádném kilometru dálnice k vyššímu počtu nehod, o úseku z Brna do Prahy to již napsat nemůžeme. Hned na 170. km došlo k 14 dopravním nehodám, 166. km (18 nehod), 148. km (18 nehod), 145. km (24 nehod), 113.-110. km (60 nehod), 100. km (20 nehod), 52. km (17 nehod), 47. km (20 nehod), 21. km (19 nehod) a na posledních kilometrech před Prahou 15.-5. km (157 nehod), což je dáno opět nákupními centry kolem dálnice, hustým provozem a třemi jízdními pruhy.

Znázornění úseků na mapách s výskytem dopravních nehod (nad 15 nehod na 1 km):

Klepněte pro větší obrázek
Mapa č.1: (1-15 km) zde je znázorněn úsek s největším počtem nehod (červeně směr Brno, fialově směr Praha)

Klepněte pro větší obrázek
Mapa č.2: (15-36 km) nebezpečný úsek (21km) v místech přípojky rychlostní silnice č.3 směrem na Prahu

Klepněte pro větší obrázek
Mapa č.3: (36-56 km), nebezpečný úsek směr Brno dálniční exit 41-42 km (Šternov) a 52 km, v opačném směru od Brna je kritický úsek mezi 55 a 52 km a dále 47 km

Klepněte pro větší obrázek
Mapa č.4: (56-81 km), směr Brno pozor na 72 km a v opačném směru pozor na 55 km

Klepněte pro větší obrázek
Mapa č.5: (81-101 km), směr Brno 82-83 km a 95-96 km, směr Praha 100 km, 85-84 km

Rok 2004 na dálnici D1

Nahlédli jsme do policejních statistik a zajímalo nás, jak si stojí dálnice D1 v počtu usmrcených osob a na který kilometr dálnice patří k tragickým. K dispozici byla čísla za rok 2004.

- 226 km = 14 dopravních nehod, 3 usmrcené osoby, žádné lehké zranění a 2 lehká zranění
- 229 km = 4 DN, 2 UO, 3 TZ, 3 LZ
- 224 km = 6 DN, 2 UO, 1 TZ, 0 LZ
- 184 km = 22 DN, 2 UO, 1 TZ, 7 LZ
- 123 km = 3 DN, 2 UO, 0 TZ, 3 LZ
- 118 km = 13 DN, 2 UO, 4 TZ, 3 TZ
- 19 km = 15 DN, 2 UO, 2 TZ, 1 LZ
- 18 km = 15 DN, 2 UO, 2 TZ, 1 LZ
- 11 km = 54 DN, 0 UO, 2 TZ, 5 LZ
- 10 km = 53 DN, 1 UO, 3 TZ, 2 LZ
- 6 km = 40 DN, 0 UO, 0 TZ, 3 LZ

Z policejního a hasičského archivu

21.04.2005, 68 km směr Brno

Klepněte pro větší obrázek

Ve čtvrtek 21. 4. 2005 krátce před půl pátou hodinou odpolední byla na Krajské operační a informační středisko HZS kraje Vysočina nahlášena hromadná dopravní nehoda na 68 km dálnice D1 ve směru na Brno. Po příjezdu na místo události bylo zjištěno, že se jedná o dopravní nehodu 4 osobních automobilů. Při dopravní nehodě byly 2 osoby zraněny těžce, 1 osoby utrpěla lehká zranění. Hasičské jednotky pomohly zdravotnické záchranné službě s ošetřením osob a s jejich transportem do vrtulníků letecké záchranné služby a sanitek. Odpojily AKU baterie, zlikvidovaly uniklé provozní kapaliny pomocí speciálního sorbetu a dále odstranily vozidla z rychlého pruhu, pomohly s naložením vozidel na odtahovou službu, uklidily vozovku a technicky zabezpečily místo nehody. Na místě zasahovaly jednotky HZS kraje Vysočina ze stanice Humpolec, HZS Středočeského kraje ze stanice Vlašim a Zruč nad Sázavou, vrtulník Letecké záchranné služby Jihlava a Praha, sanitky ZZS Zruč nad Sázavou a Humpolec, dálniční Policie ČR a odtahová služba. Dálnice D1 byla zcela uzavřena, v 17:45 hod došlo k zprůjezdnění odstavného pruhu. V 18:30 hod byla dálnice vzhledem k nakládání vozidel na odtahovou službu opět zcela uzavřena. V 18:37 zprovozněn jeden jízdní pruh. V 19:01 hod byla již dálnice D1 zcela průjezdná. Příčina dopravní nehody je v šetření. Výše škod nabyla doposud vyčíslena.

por. Mgr. Denisa Štursová, HZS kraje Vysočina, tisková mluvčí

2.6.2005, 160 km směr Praha

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Dopoledne došlo na 160 kilometru D1 k nehodě kamionu a hasičského vozu Tatra. Při nehodě nebyl naštěstí nikdo zraněn. Ve čtvrtek 2. 6. v 9:55 hod vyjížděli hasiči ze stanice Velká Bíteš na dálnici D1 na 160 km směrem na Prahu k dopravní nehodě dodávky. Po příjezdu na místo zastavilo zásahové vozidlo CAS K 27 v odstavném pruhu dálnice D1 a jednotka prováděla průzkum místa události. V tuto chvíli do cisterny zezadu narazil zahraniční kamion. Při nárazu došlo ke zničení nástavbové části a podvozku cisterny a ke zdemolování kabiny kamionu. Naštěstí se dopravní nehoda obešla bez zranění – jak řidiče kamionu, tak zasahujících hasičů. Na místo byli ihned povoláni hasiči ze stanice Žďár nad Sázavou a Velké Meziříčí. Předběžně byla škoda na zásahovém vozidle vyčíslena na 4 milióny Kč. Dálnice byla po celou dobu odstraňování dopravní nehody ve směru na Prahu uzavřena.
Nejedná se o první případ, kdy hasiči díky nepozornosti řidičů přišli o svoji techniku. Důležité je, aby řidiči míjející zasahující složky projížděli kolem místa události se zvýšenou opatrností, respektovali pokyny Policie ČR a výstražná světla zasahujících vozidel a i přes svoji zvědavost sledovali provoz na dané komunikaci.

npor. Mgr. Denisa Štursová, HZS kraje Vysočina, tisková mluvčí

4.2.2005, 188 km směr Praha

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 
      
V pátek 4.2.2005 v 8.20 byla jednotka PS Brno Lidická vyslána s RZA 2 Chevrolet, CAS K 24 LIAZ a VYA MAN k dopravní nehodě na 188 km dálnice D1 směr Praha. Došlo zde ke střetu os. automobilu Peugeot z Belgie, os. automobilu VW Vento ze Slovenska a nákl. automobilu Mercedes 814 z Chorvatska. Jednotka pomáhala ZZS při naložení 2 zraněných osob z VW, provedla zajištění místa nehody, protipožární opatření, zasypání uniklých provozních náplní vozidel sorbentem, naložení os. automobilů pomocí hydraulické ruky VYA na vozidla odtahové služby a úklid úlomků vozidel z místa nehody.

28.4.2005, 202 km, směr Praha i směr Brno

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Ve čtvrtek 28. dubna 2005 ve 4:28 převzalo KOPIS od ZZS zprávu o dopravní nehodě na 202km dálnice D1. Na místo události postupně vyjely jednotky HZS JMk ÚO Brno PS Slatina s technikou RZA Chevrolet v počtu 1+2, CAS K25 Liaz v počtu 1+4 a CPS Lidická s TACH Avia v počtu 1+1, VYA Man v počtu 1+1. Jednalo se o DN řeckého kamionu (řidič převezen do nemocnice), Avie (řidič lehce zraněn) a Fordu Transit s vlekem. Následkem DN byly zablokovány oba směry dálnice a odkláněna doprava přes Brno. Bylo provedeno zasypání sorbentem nafty unikající z nádrže kamionu, provizorní utěsnění a následné přečerpání. VYA Man vyprostil havarovanou dodávku. Místo bylo předáno PČR k dalšímu šetření a jednotky se vrátily na místo své dislokace.

15.10.2005, 218 km směr Vyškov

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tragická nehoda, při níž zemřeli dva lidé, zablokovala v sobotu ráno provoz na dálnici D1 ve směru z Brna na Vyškov. Třiačtyřicetiletý polský řidič rakouského vozu Lancia u obce Komořany narazil do cisterny hasičů, kteří zasahovali u předchozí nehody. Řidič nepřežil. Dvě zásahová vozidla Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje byla dnes ráno poškozena při dopravní nehodě na 218. kilometru dálnice D1 v katastru obce Komořany na Vyškovsku. Hasiči na dálnici zasahovali u dopravní nehody osobního vozidla Citroen, které v cca 5.30 hodin na 218. kilometru D1 ve směru z Brna na Olomouc zezadu. narazilo do kamionu Volvo. Při nehodě byl zraněn 23letý řidič Citroenu ze Vsetína, jeho 19letý spolujezdec zůstal ve vozidle zaklíněn a hasiči ho vyprošťovali pomocí hydraulické techniky. Těžce zraněný spolujezdec byl ve vážném stavu převezen do nemocnice. Nehoda byla operačnímu středisku HZS ohlášena v 5.39 hodin a hasiči byli na místě do osmi minut. Po příjezdu místo nehody řádně označili a kromě vyprošťování zraněného muže z Citroenu udělali na vozidle také protipožární opatření. Během uvedeného zásahu k místu nehody v pravém jízdním pruhu ve směru od Brna přijíždělo vozidlo Lancia s rakouskou registrační značkou. Přestože místo nehody bylo označeno svítícími kužely a zásahová vozidla měla zapnuta varovná světla, 43letý polský řidič Lancie ve vysoké rychlosti zavadil o stojící policejní vozidlo Volkswagen a poté v plné rychlosti zezadu narazil do pravé části vozidla HZS, cisterny CAS 25 na podvozku.LIAZ. Střepy skla a úlomky dodávky při tom zasáhly také další zásahové vozidlo hasičů – technický automobil Tatra 623. Polský řidič ve zdemolovaném vozidle Lancia na místě podlehl zraněním. Hasiči, kteří zasahovali v těsné blízkosti srážky, zraněni nebyli. Při odstraňování následků obou nehod na místě postupně zasahovaly čtyři jednotky profesionálních a dobrovolných hasičů. Dálnice byla ve směru z Brna na Olomouc během celého dopoledne uzavřena a policie dopravu odkláněla přes Rousínov. Cisternové vozidlo HZS Jihomoravského kraje LIAZ CAS 25 je po nehodě silně poškozené. Při nárazu byla utržena a posunuta dopředu zadní náprava, promáčknuta palivová nádrž, poškozena a posunuta byla rovněž celá nástavba s nádrží na vodu a zásahovou výbavou. Vyloučit nelze ani poškození nosnému rámu. Předběžný odhad škody na vozidle, které je na územním odboru HZS Vyškov v provozu od konce 90. let, dosahuje nejméně 900 tisíc korun. U vozidla Tatra 623 je rozsah poškození nižší, vozidlo má rozbité sklo, proraženou zadní část a rozbitá světla, škoda je odhadována na několik tisíc korun.

Praha, D1 - sjezd na Chodov

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

K dopravní nehodě a následnému požáru mezi osobním automobilem a autobusem byly vyslány jednotky HZS Praha z chodovské a krčské stanice. Život řidiči z automobilu však nepochybně zachránili svědci nehody, kteří hned v zárodku přenosnými hasicími přístroji lokalizovali požár palivové soustavy a zabránili mu v rozšíření na celý vůz. Hasiči na místě nehody dohasili a ochladili doutnající motor a zároveň ve spolupráci se ZZS vyprostili zaklíněného a zraněného řidiče z vraku.

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 74 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků