Názor: Antiradary nelze zakázat

Ve čtvrtečním vydání Hospodářských Novin se objevil zajímavý názor poradce pro otevřenost veřejné správy a bývalého poslance PSP ČR Oldřicha Kužílka. V něm uvádí, že absence omezení radarových detektorů (u nás běžně označovaných jako antiradary) v novém silničním zákonu nejen že není chybou, jak je občas v mediích uváděno, ale že takový zákaz z podstaty není možný, neboť by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Oldřich Kužílek dále uvádí: „Zjistit, že jsem jako řidič indikován aktivním měřícím zařízením, totiž má povahu přijímání informace. Zde jde o informaci o elektromagnetickém záření "radaru". Listina základních práv a svobod v článku 17 uvádí v druhém odstavci, že "každý má právo přijímat informace". V odstavci třetím, který umožňuje některá omezení informačních práv, se povoluje zákonem omezit toliko svobodu projevu, vyhledávání a šíření informací. Není však připuštěno omezit právo přijímat informace, stejně jako je bez výjimky nepřípustná jakákoli cenzura.“

Z právního hlediska vidím věc stejně, byť nejsem žádným fandou antiradarů a nikdy jsem žádný nevlastnil. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že používání radarových detektorů je v několika Evropských státech zakázáno a platí v nich jistě stejná Listina základních práv a svobod. Jak je to možné, nevím, faktem ale je, že zahraniční média se nad podobným zákazem mnohokráte pozastavovala. Třeba s odkazem na fakt, že informace o radarových měřeních se objevují i v rádiích a nikdo si nedovolí je v tom jakkoli omezovat, natož aby vám policista za poslouchání stanice vysílající takové hlášení vyrval rádio z auta. U "antiradarů" se vám něco podobného v zahraničí klidně stát může. Divné, v ČR bude ale i s platností nového zákona vše v pořádku, alespoň podle pana Kužílka. Nebo máte jiný názor?

Zdroj: Hospodářské Noviny, 10.11.2005

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků