Názor: Antiradary nelze zakázat

Ve čtvrtečním vydání Hospodářských Novin se objevil zajímavý názor poradce pro otevřenost veřejné správy a bývalého poslance PSP ČR Oldřicha Kužílka. V něm uvádí, že absence omezení radarových detektorů (u nás běžně označovaných jako antiradary) v novém silničním zákonu nejen že není chybou, jak je občas v mediích uváděno, ale že takový zákaz z podstaty není možný, neboť by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Oldřich Kužílek dále uvádí: „Zjistit, že jsem jako řidič indikován aktivním měřícím zařízením, totiž má povahu přijímání informace. Zde jde o informaci o elektromagnetickém záření "radaru". Listina základních práv a svobod v článku 17 uvádí v druhém odstavci, že "každý má právo přijímat informace". V odstavci třetím, který umožňuje některá omezení informačních práv, se povoluje zákonem omezit toliko svobodu projevu, vyhledávání a šíření informací. Není však připuštěno omezit právo přijímat informace, stejně jako je bez výjimky nepřípustná jakákoli cenzura.“

Z právního hlediska vidím věc stejně, byť nejsem žádným fandou antiradarů a nikdy jsem žádný nevlastnil. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že používání radarových detektorů je v několika Evropských státech zakázáno a platí v nich jistě stejná Listina základních práv a svobod. Jak je to možné, nevím, faktem ale je, že zahraniční média se nad podobným zákazem mnohokráte pozastavovala. Třeba s odkazem na fakt, že informace o radarových měřeních se objevují i v rádiích a nikdo si nedovolí je v tom jakkoli omezovat, natož aby vám policista za poslouchání stanice vysílající takové hlášení vyrval rádio z auta. U "antiradarů" se vám něco podobného v zahraničí klidně stát může. Divné, v ČR bude ale i s platností nového zákona vše v pořádku, alespoň podle pana Kužílka. Nebo máte jiný názor?

Zdroj: Hospodářské Noviny, 10.11.2005

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků