Letošní statistika Svazu dovozců automobilů poukazuje na neutuchající hlad Čechů po vozech SUV. Automobilový průmysl se ale obecně potýká s poklesem zájmu.
V souvislosti s dva roky trvající pandemií, na kterou plynule navázala válka na Ukrajině, se dříve než kdy jindy setkáváme se zprávami ohledně zvyšujících se cen osobních vozů. Nutno podotknout, že automobilkám situaci nijak neulehčuje ani nátlak Evropské unie skrze přísné emisní limity. I přes nesnadnou dobu přišlo letos na trh mnoho nových vozů a s nimi i růst základních cen v řádech desítek tisíc korun. Pravda, většinou dostanete lépe vybavené auto, ale rozpočtových aut rapidně ubývá.
Člověk by řekl, že to lidi přiměje své vozy vyměnit za „malé nákupní tašky“, nebo se jich v ideálním případě zbaví úplně s dobrým pocitem, že polární lišce vydrží led pod tlapkami o kus déle. Opak je pravdou. Jak dokládá statistika Svazu dovozců automobilů, Češi se SUV vzdát nehodlají.
Přesto je patrné, že automobilový průmysl zažívá jedno z nejtěžších období a časy hojnosti jsou pryč. Sice se za prvních 11 měsíců podařilo registrovat 177.534 osobních vozů, meziročně se však trh propadl o 6,89 %. Loni touto dobou už měly automobilky na kontě 190.668 registrací. Možný zlom naznačuje právě listopad, který si meziročně naopak polepšil o 7,63 %.
Zajímavé ale je, že 79.244 z celkových registrací v ČR náleží segmentu SUV. Jeho rozmach začal v roce 2016, kdy mu patřil zhruba 20% podíl. Během následujících dvou let si polepšil na přibližně 33 % a nyní se pyšní podílem 44,64 %.
K výsledku hodně přispěla mladoboleslavská Škoda Auto, když v roce 2016 představila velkoprostorový Kodiaq. O rok později následoval Karoq a v roce 2019 Kamiq. Všechny tři modely najdeme v nejprodávanější desítce. Škoda Auto přitom bojuje s propadem odbytu. Celosvětové registrace se v období od ledna do října snížily o 19 % na něco málo přes 600.000 kusů. Přitom v letech 2018 a 2019 neměla problém prodat přes 1,25 milionu automobilů.
První místo tradičně drží Škoda Octavia (13.034 ks) následovaná Fabií (11.949 ks) a třetím Hyundaiem i30 (7.633 ks). Čtvrté místo obsadila Škoda Karoq (7422 ks), páté Škoda Kamiq (6314 ks) a osmé Škoda Kodiaq (5804 ks). V tomto ohledu Česká republika následuje západní země, zejména Belgii, Norsko a Švýcarsko, kde je trend SUV nejvýraznější.
Zajímavostí je postupný růst podílu vozů s benzinovými motory na současných 66,48 %. Někdo úbytek dieselů přikládá aféře Dieselgate, ale v posledních letech je to spíš dáno přístupem automobilek, které vznětové motorizace nahrazují hybridy a plug-in hybridy s cílem vylepšit i průměrné emise. Řada zavedených modelů má také čistě elektrickou verzi, takže není divu, že počet registrovaných elektromobilů vzrostl meziročně o 56 % a poprvé překročily 2% tržní podíl. Naproti tomu počet registrovaných plug-in hybridů meziročně klesl ze 3427 na 3193 kusů. Stále platí, že obnova vozového parku závisí zejména na firmách, kam letos putovalo 73 % nových vozů.