Návštěva v designovém centru Mercedesu. Nová třída A se změní

Poprvé v historii nechala značka Mercedes-Benz nahlédnout desítky novinářů do jinak přísně utajovaných prosto svého designového centra v Sindelfingenu u Stuttgartu.

Velkoryse řešené vzdušné prostory s bílými koberci na podlaze, po obvodu sálů magnetické tabule s množstvím různých skic, a v jednom z rohů útulný odpočinkový kout s knihovnou, v níž jsou k dispozici kromě různých knih o autech také třeba monografie nejuznávanějších malířů všech dob. Na jedné z chodeb pak vidíme dlouhou řadu desítek provedení masek chladičů vozů Mercedes-Benz tak, jak se měnily od přelomu 19. a 20. století až do současné doby... Tak vypadá interiér budovy poblíž brány číslo 7 v hlavním výrobním závodě značky Mercedes-Benz v Singelfingenu u Stuttgartu. Sídlí zde designové centrum značky, jejíž třícípou hvězdu nezná jen málokterý obyvatel planety Země. 

Běžně se sem běžný člověk nedostane. Nyní ale Mercedes udělal výjimku a uspořádal seminář pro novináře z celého světa. Mezi dvěma pozvanými z České republiky byl také redaktor Autorevue.cz. 

Celkem jsme v místě, kde se rodí tvary vozů značky Mercedes-Benz, ale i Smartů, nákladních a užitkových vozů koncernu Daimler strávili šest hodin a měli možnost se setkat s vůdčími osobnostmi jeho designu, včetně nejvyššího šéfa Gordena Wagenera.

Mercedes-Benz GLC je nejpohodlnější prémiové SUV (první jízdní dojmy)

Mercedes-Benz GLC je nejpohodlnější prémiové SUV (první jízdní dojmy)

Zde je ovšem třeba dodat, že zdejší designové centrum není jediné, které tento koncern má. Další z celkem šesti stovek designérů pracují třeba v německém Ulmu, v amerických městech Carlsbad, Sunnyvale a Portland, v italském Comu, v Pekingu, v Sao Paolu a v indickém Chennai.

Mnoho dveří zůstalo zavřených

I když se novináři mohli ptát na cokoli, samozřejmě ne na všechno dostali odpověď, a ne vše mohli vidět. Na řadě míst během naší návštěvy postávali dobře rostlí muži v oblecích, kteří by příliš zvídavého žurnalistu jistě dokázali rychle patřičně usměrnit. Takže kompletně utajeny nám zůstaly projekty v takzvaném horkém stádiu. Mezi ty aktuálně patří třeba design monopostu F1 Mercedes AMG nebo první vozy nové "elektrické" řady EQ.

Samozřejmě jsme si s sebou nemohli vzít fotoaparáty. Jak zadní, tak i kamery na mobilu nám všem organizátoři akce důkladně zakryli lepícími štítky. Nicméně na závěr jsme dostali USB flash disc s pečlivě vybranými snímky.

Přesto jsme několikrát zalitovali, že nemáme výtvarný talent, abychom si něco mohli alespoň nakreslit.

Test Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé: Jedním slovem dokonalost

Test Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé: Jedním slovem dokonalost

Pochopitelně, že ne každý designér dělá vše - od základní linie karosérie až po tvar posledního tlačítka na volantu. Specializace je nutná i zde. Tudíž  jsou zde odborníci na světla, detaily interiéru, ovladače, digitální prvky (displeje), a třeba i korporátní design. Mercedes rovněž spolupracuje s výrobci designového osvětlení, lodí, vrtulníků, a dokonce i velkých privátních letadel se středním doletem.

Základními oblastmi inspirací pro designéry jsou, jak nám sami přiznali, svět lodí a letadel, a také celá rozmanitá příroda. Stále jsou designéři, kteří první návrhy tvarů kreslí na papír, jiní ale už v této fázi využívají speciální počítačové programy. Samozřejmě, že už v této chvíli designér ví, jaké budou základní rozměry vozu, typ pohonu a podobně. Začíná se samozřejmě s dvourozměrnými kresbami, následně se ty nejlepší návrhy převádějí do 3D. V další fázi nastává tvorba modelů. Nejprve v měřítku 1:4, následně v životní velikosti.

80 tun hlíny za rok

Prvním materiálem, z něhož je tvořena karosérie budoucího auta, je speciální modelářská hlína, odborně zvaná clay. Jen v Singelfingenu projde každým rokem rukama designérů 60 až 80 tun této hlíny. Z hlíny se nejprve tvoří nejen povrchové díly karosérie, ale i interiér včetně palubní desky a sedaček.

"Je to opravdu vzrušující práce," svěřuje se jeden z mladých designérů, který nám postup práce předváděl na modelu již odtajněné současné generace vozu E Coupe. "Někdy stačí v určité partii přidat nebo ubrat pouhý jeden milimetr hmoty a výsledný dojem je úplně jiný," dodává.

Možná ještě kreativnější práci, než vytváření karosérií, mají specialisté na výběr a zpracování barev a materiálů. Přitom se ale musí držet stanovených zásad, které jsou jiné pro Maybach, jiné pro vozy luxusního segmentu, řady EQ, SUV, sportovní modely nebo verze AMG.

Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

Zavítali jsme také do oddělení  Advanced designu, kde vznikají studie a koncepty vozů pro budoucnost. Některé jsou předobrazem chystaných skutečných modelů, jiné spíše jen naznačují směry a technologie budoucnosti. V klidu jsme si mohli prohlédnout prakticky všechny výtvory tohoto oddělení, které v poslední době koncern Daimler prezentoval na různých světových výstavách - ať už autosalonech osobních nebo užitkových aut nebo třeba na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.

Ačkoliv pozornost na sebe strhával přenádherný rudý showcar Vision Mercedes-Maybach 6, který měl premiéru vloni, autora této reportáže ještě více zaujala aerodynamická řešení konceptu IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile, který si odbyl světovou premiéru během autosalonu ve Frankfurtu v roce 2015. Připomínáme, že ze zádi vozu se při rychlostech nad osmdesát kilometrů v hodině vysunují další téměř čtyřicet centimetrů dlouhé díly, které optimalizují proudění vzduchu kolem vozu, aktivní aerodynamické díly jsou pak také na přídi auta.

Zlatý hřeb si Mercedes logicky nechal na konec. Nejprve sjelo plátno z nové generace Mercedes-Benz E Cabrio. Tento vůz přitom bude mít oficiální premiéru až v březnu při autosalonu v Ženevě. Následně jsme se museli natěsnat do malé černé místnosti, kde se na několik minut rozsvítila světla a my si mohli na trojrozměrném modelu v měřítku 1:1 prohlédnout základní proporce a linie sedanu chystané druhé generace řady A. Na tuto "sochu" jsme se zahleděli skutečně se zalíbením. Je jisté, že nový designový směr značky minimálně v tomto segmentu bude spočívat v prosté eleganci bez zbytečné zdobnosti a s minimálním množstvím ostrých zlomů.

V následující fotogalerii si prohlédněte, co všechno jsme mohli spatřit:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2012
Stav: 135 617 km
Cena: 780 000 Kč
Mercedes C 1,8
Rok výroby: 2007
Stav: 207 525 km
Cena: 150 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2010
Stav: 140 817 km
Cena: 600 000 Kč
Mercedes Vito 2,1
Rok výroby: 2004
Stav: 207 939 km
Cena: 120 000 Kč
Mercedes A 1,6
Rok výroby: 2002
Stav: 147 354 km
Cena: 60 000 Kč
Mercedes Vito 2,2
Rok výroby: 2014
Stav: 112 776 km
Cena: 320 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků