Návrat na tratě velkých cen před 60 lety. V Mostu se závodilo i v průtrži mračen

Prohlédněte si galerii historických závodních vozů, včetně těch, které v 60. letech sbíraly vavříny v závodech Formule 1

Desítky závodních vozů, na které se chodili od poloviny minulého století dívat na závodní okruhy naši otcové a dědové, sváděly o víkendu boje na trati mosteckého autodromu.

Mezi nimi i nejrychlejší monoposty své doby - z padesátých a šedesátých let, kdy se seriál mistrovství světa formulových aut neuvěřitelně rychle proměňoval. Nejprve (po založení MS v roce 1950)  bývala nejčastěji konstruována auta s pohonem zadních kol, ovšem motorem vpředu. Mohly být buď přeplňované se zdvihovým objemem válců 1500 cm3 nebo atmosférické do 4500 cm3.

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

V roce 1954 se ovšem kubatura nepřeplňovaných motorů snížila na 2500 cm3, alternativa s přeplňováním stejně nebývala využita. Špičkou v té doby bývaly stroje od značky Maserati, postupně jim ovšem začaly konkurovat monoposty Cooper, BRM, a také Lotusy.

Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Další změna pravidel nastala v roce 1961, kdy se zdvihový objem motorů zmenšil na 1500 cm3. Tehdy pokračovala slavná éra Lotusů a přidaly se monoposty vyráběné Jackem Brabhamem.

Na průřez touto historií se mohly dívat tisíce lidé, kteří o víkendu zavítali na mostecký autodrom. Jako přídavek se servírovaly závody formulí a cestovních aut vyráběných v socialistických zemích i historické juniorské formule.

Více se o této akci dozvíte při prohlížení následující komentované fotogalerie:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků