Návrat na tratě velkých cen před 60 lety. V Mostu se závodilo i v průtrži mračen

Prohlédněte si galerii historických závodních vozů, včetně těch, které v 60. letech sbíraly vavříny v závodech Formule 1

Desítky závodních vozů, na které se chodili od poloviny minulého století dívat na závodní okruhy naši otcové a dědové, sváděly o víkendu boje na trati mosteckého autodromu.

Mezi nimi i nejrychlejší monoposty své doby - z padesátých a šedesátých let, kdy se seriál mistrovství světa formulových aut neuvěřitelně rychle proměňoval. Nejprve (po založení MS v roce 1950)  bývala nejčastěji konstruována auta s pohonem zadních kol, ovšem motorem vpředu. Mohly být buď přeplňované se zdvihovým objemem válců 1500 cm3 nebo atmosférické do 4500 cm3.

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

V roce 1954 se ovšem kubatura nepřeplňovaných motorů snížila na 2500 cm3, alternativa s přeplňováním stejně nebývala využita. Špičkou v té doby bývaly stroje od značky Maserati, postupně jim ovšem začaly konkurovat monoposty Cooper, BRM, a také Lotusy.

Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Další změna pravidel nastala v roce 1961, kdy se zdvihový objem motorů zmenšil na 1500 cm3. Tehdy pokračovala slavná éra Lotusů a přidaly se monoposty vyráběné Jackem Brabhamem.

Na průřez touto historií se mohly dívat tisíce lidé, kteří o víkendu zavítali na mostecký autodrom. Jako přídavek se servírovaly závody formulí a cestovních aut vyráběných v socialistických zemích i historické juniorské formule.

Více se o této akci dozvíte při prohlížení následující komentované fotogalerie:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků