Návrat na tratě velkých cen před 60 lety. V Mostu se závodilo i v průtrži mračen

Prohlédněte si galerii historických závodních vozů, včetně těch, které v 60. letech sbíraly vavříny v závodech Formule 1

Desítky závodních vozů, na které se chodili od poloviny minulého století dívat na závodní okruhy naši otcové a dědové, sváděly o víkendu boje na trati mosteckého autodromu.

Mezi nimi i nejrychlejší monoposty své doby - z padesátých a šedesátých let, kdy se seriál mistrovství světa formulových aut neuvěřitelně rychle proměňoval. Nejprve (po založení MS v roce 1950)  bývala nejčastěji konstruována auta s pohonem zadních kol, ovšem motorem vpředu. Mohly být buď přeplňované se zdvihovým objemem válců 1500 cm3 nebo atmosférické do 4500 cm3.

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

V roce 1954 se ovšem kubatura nepřeplňovaných motorů snížila na 2500 cm3, alternativa s přeplňováním stejně nebývala využita. Špičkou v té doby bývaly stroje od značky Maserati, postupně jim ovšem začaly konkurovat monoposty Cooper, BRM, a také Lotusy.

Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Další změna pravidel nastala v roce 1961, kdy se zdvihový objem motorů zmenšil na 1500 cm3. Tehdy pokračovala slavná éra Lotusů a přidaly se monoposty vyráběné Jackem Brabhamem.

Na průřez touto historií se mohly dívat tisíce lidé, kteří o víkendu zavítali na mostecký autodrom. Jako přídavek se servírovaly závody formulí a cestovních aut vyráběných v socialistických zemích i historické juniorské formule.

Více se o této akci dozvíte při prohlížení následující komentované fotogalerie:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků