Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

Italská automobilka se s modelem Tipo vrací do nižší střední třídy, tedy segmentu, ve kterém čeští zákazníci velmi rádi nakupují. Byť těmto vozům již dýchají na záda módní SUV, o nižší střední třídu je stále největší zájem. V loňském roce v ní bylo zaregistrováno 54 259 aut, tedy 20,89 % všech nových automobilů v České republice.

Fiat Tipo (1988 – 1995): Už se na něj dávno zapomnělo

Fiat Tipo (1988 – 1995): Už se na něj dávno zapomnělo

Fiat uvedl Tipo na automobilový trh po více než dvacetileté pauze a to hned ve třech karosářských variantách. Jako první byl představen sedan, který následně doplnily verze kombi a hatchback. Právě ten jsme vyzkoušeli. V nabídce je šest pohonných jednotek, včetně jedné na LPG. Námi testované Tipo mělo pod kapotou vrcholný 1,6litrový diesel s výkonem 88 kW, který lze zkombinovat také s automatem. My jsme ale dali přednost šestistupňovému manuálu.

Zaujme prostorem, ne materiály

Design exteriéru je spíše konvenční, přesto má moderní rysy a vůz díky němu rozhodně nebudete na první pohled řadit do těch finančně nejdostupnějších. Na první pohled zaujme robustní maska, která Tipo při pohledu na příď opticky rozšiřuje, ve spojení se světlomety navíc budí agresivní a naštvaný dojem. Nechybí ani drobné chromové detaily jako podběh masky či kliky dveří. Na detaily automobilu se můžete podívat na následujícím videu z premiéry na loňském autosalonu v Ženevě.

Při prozkoumávání interiéru vás rozhodně potěší prostor. Nejen pro posádku, ale i v zavazadelníku. Vždyť jen základní objem nabízí 440 litrů, což je o rovných 110 litrů více než Fabia! A pod víko kufru se vešla i plnohodnotná rezerva. Vážně musí zájemci o rodinný vůz nutně volit kombi?

Nadšení z prostoru pokračuje i po usednutí za volant. Redaktor s výškou 177 centimetrů si vpředu udělal dostatek místa a ještě si s přehledem sedl sám za sebe. Tam se navíc pohodlně usadil i cestující s výškou atakující 190 centimetrů, přičemž kromě prostoru pro nohy je tu i dost místa nad hlavou.

Jízdní dojmy: Fiat Tipo hatchback a SW usnadní rodinný život

Jízdní dojmy: Fiat Tipo hatchback a SW usnadní rodinný život

Mínusem jsou snad jen materiály obložení, tady se skutečně šetřilo. Tvrdé plasty se nachází na dveřích i palubní desce a na dotyk nepůsobí zrovna příjemně. Na druhou stranu nejsem z těch, kteří si při usednutí do vozu libují v osahávání všech možných detailů interiéru, takže na použité materiály jsem si celkem snadno zvykl. A když vzpomeneme, za kolik peněz lze tento automobil pořídit, snadno tento nedostatek odpustíme.

Infotainment má své mouchy

Hned několik drobných nedostatků jsme při týdenním soužití s Fiatem Tipo zaznamenali u spolupráce s infotainmentem. Obrazovka o sedmi palcích vyčnívá ze středu palubní desky, potěší funkce vypnutí displeje, který znovu aktivujete poklepnutím na příslušnou ikonu či samotnou plochu obrazovky. Jenže právě ta nemá citlivosti na rozdávání a některé dotyky budete muset zopakovat intenzivněji. A při takovém vyťukávání cílové destinace v navigaci to rychle začne lézt na nervy...

Parkovací problém vyřešili ve Francii již před 90 lety. Jak? 

Parkovací problém vyřešili ve Francii již před 90 lety. Jak? 

A když už jsme u té navigace - hodně dlouho nám trvalo, než jsme ji vůbec dokázali zprovoznit. Při zadání cílového města se totiž nic nestane. Navigace požaduje uvedení přesné adresy, nebo alespoň ulice, což je v mnoha případech zbytečně zdlouhavé. Až poté se objeví tlačítko pro spuštění trasy.

Obraz parkovací kamery není příliš kvalitní, natožpak v případě, kdy se zadní čočka musí vypořádat s nečistotami či deštěm. Svou práci ale společně s parkovacími senzory odvádí dobře, ukázku můžete zhlédnout na následujícím videu. Při soustavném varovném zvuku jsme zastavili a mezi Tipem a druhým vozem zůstala rezerva ještě 35 centimetrů.

Pochválit můžeme to, že Fiat zůstal věrný klasice a ovládání teploty je od infotainmentu zcela odděleno. Navíc se vše ovládá pomocí intuitivních a na dotek velmi příjemných ovladačů. V panelu věnovaném teplotě pak chybí už jen vyhřívání sedadel, které se nachází o "patro" níže. Místo pro tato dvě tlačítka by se tu přitom našlo, třeba hned pod rozmrazováním oken.

Řádnému prozkoušení neuniklo ani Bluetooth spárování s chytrým telefonem. Bezdrátový poslech hudby zde fungoval perfektně u zařízení s iOS i Androidem. Zaměřili jsme se na to zejména po dvou špatných zkušenostech u testovaných vozů skupiny PSA - Peugeotu 3008 a Citroënu C3, kde docházelo k pravidelným výpadkům. V tomto Fiat obstál na jedničku.

Potěší jízdní vlastnosti, převodovka i spotřeba

Jestli v některých výše zmíněných vlastnostech Tipo pokulhává, pak vězte, že ty jízdní mezi ně rozhodně nepatří. Šestnáctistovka pod kapotou je vcelku kultivovaná, snad jen při startu trochu více hlučná. Kabina je ale dobře odhlučněná a nežádoucí zvuky neotravují ani ve vyšších rychlostech. Nejlépe je motoru mezi 1 700 a 1 800 otáčkami, síla pohonné jednotky pak graduje nad třemi tisíci otáček.

Fiat Fiorino prodělal facelift a dostal motory Euro 6

Fiat Fiorino prodělal facelift a dostal motory Euro 6

Mnoho řidičů jistě přičte k dobru i to, že Tipo nedisponuje elektronickými asistenty moderní doby. Na vychytávky v podobě hlídání únavy řidiče či mrtvého úhlu zapomeňte, Fiat do tohoto modelu nasadil jen nutné minimum. S varovným pípáním se tak v drtivé většině případů setkáte jen při parkování.

Pozitivní zkušeností byla také spolupráce se šestistupňovou manuální převodovkou. Chod mezi jednotlivými stupni je až překvapivě přesný, řazení nedoprovází žádné nezdravé zvuky. Při zařazení druhého rychlostního stupně byl celý proces mnohdy tak krátký, až jsme několikrát zapochybovali, jestli je stupeň skutečně řádně zařazen, nebo je jen "na půl cesty".

Tento Fiat je starý 110 let, motor dostal ze vzducholodě!

Tento Fiat je starý 110 let, motor dostal ze vzducholodě!

Byť Tipo není automobilem, který si zákazníci budou kupovat čistě pro radost z jízdy, vlastnostmi na silnicích potěší. Podvozek je tužší, ale i výmoly na českých okreskách zvládá se zanedbatelnou odezvou. Alespoň tomu tak bylo na 16" litých kolech, přičemž v nabídce Fiatu je i o palec větší obutí. Samotné řízení není zbytečně přeposilované. My to kvitujeme, ale záleží na preferencích zákazníka. Když pak sáhnete po tlačítku City, řízení změkne. Jak již název napovídá, funkci oceníte zejména ve městě.

A co na to všechno spotřeba paliva? Při snaze o ekonomickou jízdu jsme se na českých okreskách dostali i pod 4,5 litru, spíše ale počítejte s hodnotou lehce nad pěti litry. Ryze městské popojíždění si pak dokáže vzít i přes sedm litrů na každých sto kilometrů, při předpisové jízdě na dálnici je to o necelý litr méně. Naměřené údaje rozhodně hodnotíme kladně.

Lze pořídit levně, ale...

Tipo ve variantě hatchback pořídíte nejlevněji za 299 900 českých korun a to díky akční nabídce Fiatu. Za tuto cenu však dostanete automobil se zážehovým 1,4litrovým základem o výkonu 70 kW v nejchudší výbavě Tipo. Testovaná 1.6 ve stejné výbavě přijde na 421 300 Kč, o level výše, tedy ve verzi Plus, je k dispozici za 451 300 českých korun.

Auto nižší střední třídy opět stojí méně než 300 tisíc. Nabídne ho Fiat

Auto nižší střední třídy opět stojí méně než 300 tisíc. Nabídne ho Fiat

Ve vrcholové výbavě Lounge už hatchback osazený testovaným dieselem přijde na 481 300 korun. Když si pak přimyslíte ještě parkovací kameru (5 500 Kč), nejvyspělejší infotainment s navigací (12 500 Kč) a plnohodnotnou rezervu (2 000 Kč), rázem se s cenovkou přehoupnete přes půl milionu.

Rodinný pracant

Pokud vám automobil slouží především pro přepravu z místa A do místa B a nepotrpíte si na moderní výstřelky a prémiové materiály, může pro vás být Fiat Tipo vhodnou volbou. Vrcholný diesel tvoří ve spolupráci s manuální převodovkou příjemnou jízdní kombinaci, která vám navíc nesežere peněženku. Když k úctyhodné prostornosti připočteme i nízké pořizovací náklady, lze Tipu drobné nedostatky velice snadno odpustit.

Fotogalerie: Fiat Tipo (44 fotografií)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Technické údaje: Fiat Tipo (1.6 MultiJet)

  • Rok 2016
  • Počet válců/ventilů na válec 4/4
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 1 598 cm3
  • Vrtání • zdvih 79,5 mm • 80,5 mm
  • Nejvyšší výkon 88 kW (120 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 750 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 320 Nm při 1 750 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 440 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 295 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 4,4 • 3,3 • 3,7 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 638 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 542 mm • 1 543 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 368 × 1 792 × 1 495 mm
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků