Navigační systémy v automobilech: k čemu slouží a co se za nimi skrývá

Navigační systémy v automobilech jsou sice poměrně drazí, ale velmi užiteční společníci, na jejichž služby si snadno zvyknete. Navigaci v automobilech se na AutoRevue.cz chceme více věnovat, před testy konkrétních produktů je ale na místě úvodní článek, který vám vysvětlí souvislosti.
Navigační systémy v automobilech: k čemu slouží a co se za nimi skrývá
Seznam kapitol
  1. Jak pracuje navigace, jak vypadá GPS v autě a v kapse
  2. Hlasový výstup, jak funguje GPS, k čemu slouží mapy
  3. S navigací trefíte i do hospody, kolik stojí navigace do auta

Téma navigačních systémů v automobilech jsme rozdělili do dvou článků. V tomto prvním si můžete přečíst stručný úvod do autonavigace, v druhém článku popíšeme praktické zkušenosti s navigátorem ve Škodě Superb.

Tato dvě témata před časem vyšla v časopisu Mobility. Pro AutoRevue jsme je aktualizovali a rozšířili.

Kdo může hodit kamenem?

I když prý existují řidiči, kteří nikdy v životě nezabloudili, my, běžní uživatelé automobilu, asi dobře známe různé navigační problémy. Nevíme, jestli zabočit teď nebo až za chvíli, jsme v koncích, když máme najít zapadlou ulici v neznámém, nadto ještě třeba zahraničním městě, nadáváme na mizerné dopravní značení, někdy nenaplánujeme cestu zcela efektivně.

Vždy není po ruce ochotný a schopný spolujezdec, který umí pracovat s mapou, a listovat při jízdě autoatlasem není pro řidiče ani trochu bezpečné. Právě v těchto situacích je velmi příjemným společníkem řidiče navigační systém. Navede vás nejlepší trasou, zná každé město lépe než domorodci a nevynervuje jej ani největší dopravní špička.

Když jsem o možnostech navigačních systémů vykládal svým známým, většinou bylo vidět, že jsem je příliš nepřesvědčil. Viděli v nich asi další složitou a snad i neužitečnou elektroniku, kterou se současné vozy jen hemží. Většinou však stačila krátká jízda v patřičně vybaveném voze, kde na vlastní oči viděli podrobnou mapu okolí s aktuální pozicí, šipku, která ukazuje správný směr – a když se ozval elektronický hlas doporučující například po čtyř stech metrech zabočit doleva, byli přesvědčeni.

Jak se dá navigovat

Člověk, který všude byl a všude trefí, je vzácný ohrožený druh (častěji brouk Pytlík). Věrným společníkem většiny ostatních řidičů je proto papírová mapa, která má ze všech navigačních pomůcek nepřekonatelný poměr ceny a výkonu ... musíte v ní ovšem umět číst.

Více možností nabídnou elektronické navigační systémy. Svůj účel splní i různé samostatné (ruční) navigátory, které se pomocí držáků upevní na palubní desku. Pro použití v automobilu je velmi důležité, aby obsahovaly podrobné mapy silniční sítě. Nejlepší modely přenosných navigačních zařízení jsou ale už velmi zdatnými konkurenty integrovaných navigačních systémů – viz například Garmin StreetPilot III, který vidíte na obrázku.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Garmin GPS V s černobílým displejem a Garmin StreetPilot III s barevným displejem. GPS V je kapesní přístroj, který lze použít i pro turistickou navigaci, StreetPilot je už trošku větší - určen výhradně do vozu.

Při navigaci mohou pomoci i kapesní počítače vybavené modulem GPS a patřičnou softwarovou mapou. Jde však spíš o nouzové řešení, které s vyspělými navigačními systémy nelze příliš porovnávat.

S mapou i bez ní

Největší komfort nabízejí řidiči navigační systémy integrované do automobilu. Jsou podobně jako rádio nebo sada handsfree vestavěné v palubní desce automobilu, využívají elektroniku vozu. Lze je rozdělit do dvou základních kategorií: navigátory, které nezobrazují mapu, a na navigátory s mapou.

Běžný navigační systém z první kategorie byste na první pohled nerozeznali od autorádia. Má stejné rozměry, však se také dokáže schovat do normovaného slotu připraveného pro rádio. Displej je ale příliš malý na to, aby dokázal zobrazit mapu okolí, ukazuje proto jen texty a symboly s radami, kudy jet. Tyto navigační systémy jsou často zkombinovány s rádiem, přehrávačem CD, případně jiných nosičů. Výhoda?Většinou hlavně cena.

Velké navigátory potřebují více prostoru, například jako dvě rádia postavená nad sebe, je pro ně typický rozměrný displej, na kterém se zobrazuje podrobná mapa.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Navigační systém ve Škodě Superb má své místo ve středním panelu nad ovladačem
klimatizace. V jiných vozech by na jeho místě bylo obyčejné rádio.

V jiných případech se „velký“ navigační systém skládá jen z displeje, který je umístěn ve stojanu na palubní desce, a potřebná elektronika je skryta „někde“ v automobilu. Výhodou tohoto typu navigačních zařízení je možnost demontovat displej a vzít jej s sebou pryč z opuštěného automobilu, který potom tolik neláká zloděje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigační systém, který navenek reprezentuje pouze displej. Při opuštění vozu jej
lze snadno vyjmout z držáku a podobně jako panel autorádia vzít s sebou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak pracuje navigace, jak vypadá GPS v autě a v kapse
  2. Hlasový výstup, jak funguje GPS, k čemu slouží mapy
  3. S navigací trefíte i do hospody, kolik stojí navigace do auta
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků