Navigace Geosat2 Compact: čeština zní hezky (recenze)

Navigace Geosat2 Compact: čeština zní hezky (recenze)

Satelitní navigace firmy AvMap jsou zajímavou alternativou k zavedeným přístrojům. V nabídce je levnější model Geosat2 Compact a dražší Geosat2. Levnější Compact má bohužel omezení, které prudce snižuje jeho použitelnost při navigaci na dálkových cestách.

Kapitoly článku:


Na první pohled vypadá navigace do automobilu Geosat2 Compact sympaticky. Velký displej, černé provedení, pár tlačítek, které ukazují na snadné ovládání. Displej je aktivní a špičkově čitelný za přímého slunečního světla. Nechybí indikátor síly vnějšího osvětlení, kterému se může přizpůsobovat jas displeje – za slunečného dne zesílí na maximum, ve tmě nebo v tunelu pohasne, aby neoslňoval. Tuto možnost je samozřejmě možné vypnout.

Rozlišení displeje je i přes velké rozměry docela nízké, jen 320 × 240 bodů. Mapa a nápisy jsou tak poměrně hrubé, což při ceně přes dvacet tisíc korun poněkud zklame. Navigace je určena pouze do auta, nemůže fungovat mimo něj; zapne se jen tehdy, když ji připojíte do 12V zásuvky přes dodávaný kabel. Docela smůla, protože cestu nemůžete naplánovat doma před jízdou nebo večer v kempu.

Balení je poměrně standardní, najdete v něm velmi stručný manuál s překladem (není v něm vysvětlena funkce dodávaného softwaru), přísavku na sklo s držákem na navigátor, externí GPS anténu, cigaretový kabel napájení, USB kabel, 256MB paměťovou SD kartu a dvě cédéčka s mapami. Na nich najdete Skandinávii, Velkou Británii, Irsko, Dánsko, Německo, Benelux, Švýcarsko, Rakousko, Španělsko, Portugalsko, Itálii a také Česko a Polsko.


Geosat na palubní desce

Za používání map (autorem je TeleAtlas) neplatíte žádné poplatky, vše je v ceně, není nutné nic odemykat a odkódovat. Trošku mne zklamal manuál, který mohl být podrobnější. Ušetřilo by mi to dost času zkoumáním všech funkcí, které přístroj nabízí. Přísavka na sklo je naopak skvělá a udrží navigátor i na velmi špatných silnicích, kde to příšerně drncá.

Za pár minut jedete

Instalace do automobilu je velmi jednoduchá. Stačí připevnit držák ke sklu, nasadit navigátor, připevnit externí anténu a napájení. Nasazování i snímání navigátoru jde poměrně špatně.

  
Takto „visí“ navigátor na skle --- Vlevo jsou konektory pro anténu a napájení

Kabel od antény je velmi dlouhý, takže na palubce může překážet. Absence vestavěné antény má ale výhody v tom, že „bobek“ můžete dát co nejdál ke sklu a navíc si navigaci může vzít spolujezdec (i zezadu) do ruky a při jízdě navigovat nebo zadávat nový cíl trasy.


V dodávce je klasické cigaretové napájení --- Bobek s anténou GPS

Jak jsem už zmínil, Geosat2 nemá vlastní akumulátor, takže se probudí až po zapojení do cigaretové nabíječky a nastartování, případně zapnutí zapalování. Po startu se ozve příjemný ženský hlas „Hezký den“, tedy pokud jste při uploadu mapy zvolili český jazyk. Nyní stačí najít cestu a nechat se navigovat. Ovšem má to svá omezení.

Compact pracuje s jedním segmentem

Velkou nevýhodou Geosatu2 Compact (2C) je totiž nemožnost nahrát na paměťovou kartu více než jednu oblast. Můžete tak umístit např. Skandinávii, ale už ne současně Německo a třeba Česko. Pokud třeba – jako já v případě testu – cestujete z Česka na sever Itálie, můžete mít na kartě buď Itálii, nebo Rakousko a Švýcarsko, nebo Česko a Polsko. Není to omezení pamětí, ale systémem: když jsem na kartu umístil Česko a Polsko (jedna oblast), zůstávalo stále 190 MB paměti volných. Škoda jen, že jsem si parametry přístroje nepřečetl před cestou, nebyl bych tak překvapen. Když totiž ve výběru oblastí kliknete na Rakousko, označí se i jih ČR a sever Itálie. Bláhově jsem předpokládal, že se na kartou sunou i tyto kousky země. Nikoli, patří do jiných mapových segmentů.

Pokud tedy chcete dojet do Itálie a celou cestu se chcete nechat navigovat, musíte mít celkem tři SD karty – to je dost šílené omezení. Postupně byste se tedy s mapou ČR nechali navigovat k hranicím s Rakouskem, tam vyměníte kartu, projedete k hranicím s Itálií, kde zase vyměníte kartu.

O více než deset tisíc korun dražší model Geosat2 už tímto omezením netrpí. Možnosti dražšího přístroje jsou také o něco lepší: má více ovládacích prvků (např. nastavení hlasitosti výstupu), paměťovou kartu s větší kapacitou (2 GB) či větší displej. S tímto omezením je zkrátka Geosat2C vhodný jen pro navigaci v rámci jedné republiky, tj. pokud např. cestuje jen po Česku, Rakousku či Německu a nepotřebujete jet přes hranice. V opačném případě je vhodné mít zásobu SD karet nebo si připlatit za dražší přístroj.

Chudý softík

Tím se dostávám k softwaru, který je k navigátoru dodáván. Oproti konkurenci je docela chudý, v mapě není možné najít jednotlivé ulice a vůbec žádné další detaily, jen několik velkých měst. Nejprve označíte segment, v němž se nachází země, kde se chcete nechat navigovat. Následně kliknete na tlačítko Transfer, vyberete jazyk hlasové navigace (můžete zvolit i více, např. češtinu i angličtinu) a zvolíte přesun na kartu. Ta se naformátuje (smaže) a poté se začnou data kopírovat; trvá to několik minut. Poté je navigátor připraven pracovat v autě. To je vše, nic víc, nic míň. V počítači nemůžete listovat zájmovými body či si předchystat trasu – to by se náramně hodilo, vzhledem k tomu, že navigátor mimo automobil prostě nepracuje.

 
Vyberte si region, který chcete nahrát do GPS

 
Jakmile je vybráno, zvolte Transfer

Výrobce vzkazuje: za jízdy raději řiďte

Po zapnutí navigátoru musíte zvolit jeden z režimů navigace. První „řidičský“ funguje pouze tehdy, když auto stojí, druhý, režim „pro spolujezdce“, pracuje i za jízdy. Je jasné, že pokud se chcete nechat navigovat, musíte vybrat ten druhý, ač je to trochu nelogické. Navigátor nezapomene připomenout, že ovládat menu a vůbec jakkoli s navigací pracovat při jízdě – a dokonce ji sledovat – není doporučeno a může to být nebezpečné. Následně, pokud máte nahranou dobrou mapu, zadáte adresu, kam se necháte dovést (můžete zadat i ulici, testováno v Rakousku), navigátor spočte trasu a můžete vyrazit. Lze také najít místo na mapě kurzorem a nechat se k němu navigovat. Případně můžete zvolit některý z bodů zájmu, např. restauraci nebo čerpací stanici. Bodů zájmu je dostatek, je jich plno i v Česku a jsou dokonce vidět na mapě (pokud to povolíte).

  
Bodů zájmu je i v Česku dost

Důležitá poznámka: Navigátor neumí plánovat cestu v průjezdní mapě. Pokud tedy máte nahranou mapu Rakouska, nemůžete naplánovat cestu třeba z Brna do Milana, protože navigátor nezná koncové body cesty. Lze plánovat jen v podrobné mapě; pokud jste mimo ni, můžete jen sledovat, kudy jedete, navigátor ukazuje aktuální pozici. Průjezdní mapa je naštěstí dostatečně podrobná na to, abyste poznali, kudy máte projet městem.


Navigace: zvolte adresu, případně ji najděte v seznamu --- Lokátor GPS

Tip: Přečtěte si další dnešní články na AutoRevue.cz

Doporučujeme

Články odjinud