Naučíme se stavět levnější dálnice? Na D11 má kilometr stát "jen" 202 milionů

neodborník  |  28. 12. 2017 18:46

No to jsem se toho dozvěděl, autor článku umí vydělit cenu stavby její délkou. Ale jaká je ta "správná" cena a proč, to tu jaksi chybí.

Odpovědět  |   | 
Jen trochu odborník  |  28. 12. 2017 19:55

Jsem zaměstnanec jedné z velkých stavebních firem stavějící silnice a s tendry na dálniční stavby mám zkušenosti. Všichni určitě dobře víte, že nezřídka jsme hromadně označováni jako zloději. Obvykle články tohoto typu nečtu, protože informace v nich uvedené jsou většinou nesmyslné bláboly novinářů a jim podobným, ale tady mi to nedalo a je to snad poprvé, co píšu příspěvek do diskuze. Jak napsal neodborník, někdo chytrý vydělil celkovou cenu délkou trasy, ale nezapomněl tak trochu zohlednit zemní práce (vede trasa po násypu, v zářezu), jsou součástí prací přeložky jiných komunikací, mostní objekty, tunely, jak je na tom podloží, bude trasu lemovat protihluková zeď a milion dalších věcí? Uvědomte si, jak mosty apod. cenu navyšují. Může to být ale i spousta jiných věcí - např.
v okolí není lom a trasa silnice má vést na násypu - vhodný materiál se musí vozit z velké vzdálenosti a doprava je drahá. Mám rudě před očima, když vím, za jaké ceny se staví a nějaký ubohý pisálek napíše, že naše dálnice jsou o 20% předražené. Obvykle se dálniční zakázky počítají s nulovou nebo téměř nulovou marží a celý tým stavby se musí modlit a hlavně hodně snažit, aby se v průběhu stavby podařilo ušetřit (rozumějte např. získat levněji materiál/práci od dodavatelů/subdodavatelů formou mnohakolového výběrového řízení) a tím i něco vydělat. Takže vážená redakce, až budete příště psát něco o drahých zakázkách, zeptejte se raději jako první alespoň nějaké osoby z oboru a neplácejte nesmysly. Já osobně jsem rád, že uvedený úsek dálnice D11 naše firma stavět nebude.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  28. 12. 2017 20:09

Ono to je v sousednich zemich jine? Tam se material na stavbu nezavazi z dalky, ale teleportuje? Maji tam o dost kvalitnejsi podlozi? V zahranici nestavi protihlukove steny ci mosty? A zahranicni pracovnici berou stejnou mzdu jako u nas? Tak to jsou skvele zpravy, jsem rad, ze nam to tu odbornik vysvetlil..

Odpovědět  |   | 
šofér  |  28. 12. 2017 20:45

no tak musím říct, že co se týče různých mostů, lávek a přejezdů přes dálnice jsem rekordmani, aby byly mosty co 4-5 km jako na D11 u Hradce Králové, tak to není ani v Německu, o Itálii ani nehovořím.
Na druhé straně dát do lože dálnice hladovinu a odpad, jako udělalal Eurovia, tehdy ODS -Dopravní stavby u Ostravy je na basu!!

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  29. 12. 2017 11:01

Jo, máme docela krásně členitou krajinu a nechceme si ji zkrátka ničit tím, že všechno zasypeme a zarovnáme.

Odpovědět  |   | 
Richard  |  09. 01. 2018 20:15

Tak si projedte nově otevřený 25 km úsek dálnice z Vídně směrem na Mikulov. Tato moderní dálnice byla vystavěna během cca 2 let...kolik je na ní mostů a zelených přechodů apod. A cena? Těch 25 km plus nová silnice vedle cca 285 mil. €. To znamená 1 km 285 mil Kč...

Odpovědět  |   | 
Ten, co to celé cáluje  |  28. 12. 2017 20:36

Já teda nejsem odborník a ani zaměstnanec, ale jsem jen obyčejný daňový poplatník, který té celé platí a který jen žasne a kroutí hlavou, jak je možné, že sousední Rakousko před 2 roky dotáhlo dálnici do Freistadtu a nemusím připomínat, že tam jsou poměrně vysoké a dlouhé mosty a řada tunelů a galerií. Před pár týdny dotáhli dálnici z Vídně na naše hranice. A za peníze, které jsou pro nás stále hudbou budoucnosti a když už se tu objeví článek o "levné" stavbě, tak máte tu drzost si tu stěžovat, že nemáte na chleba?!?!?
Až si někteří nebudou kupovat domečky na Lipně a někteří ministři dopravy nebudou kupovat jachty, apartmány v tramtárii a sportovní kluby, tak nám bude hej!!!

Odpovědět  |   | 
Lojza  |  28. 12. 2017 21:11

Zajimave, ze do ruznych tendru na vystavbu dlanic se hlasi pomerne dost firem. Ze by chtely vsechny stavebni spolecnosti stavet za 0% marzi? Proto se x stavebnich firem u plno useku brani, napada viteze tendru a prodluzuje vyberko. Me spise zarazi, ze min. dopravy vypisuje takove dlouhe terminy dostavby useku dalnic. Kdyz jsem se bavil s kamaradem ze stavebni firmy. Rikal mi, jo my umime postavit dalnici za 2 roky, ale ministerstvo nam dava termin 4roky, tak proc bychom pospichaly. Muzeme mezi tim delat i jine stavby

Odpovědět  |   | 
RHH  |  28. 12. 2017 22:14

jen trochu odborník. Meleš sračky. Ty tvoje velký firmy co staví dálnice mají ve smlouvám povolené více práce až 40% a to je téměř vždy využijou. Ten hlavní co vyhraje jakože tendr si veme zisk a pustí ho dál a dál až najdou vocas firmu co je ráda že má práci a ta to všechno odmaká a za odměnu jí pak ještě nezaplatí všechno, ale tak když dobře 70%. Zádržný a podobný srance. Ty tvoje velký firmy už položily několik menších firem a jede se dál. Šetří se všude a vždycky se to svede na nadměrnou zátěž od kamionů. Vy se chudáci modlíte abyste něco málo vydělali. LOL kec roku 2017. Za ty prachy má vedení postaveno X novejch baráku. Šetříte na betonové směsi, na karisítích, trubkách co tam cpete atd atd. Jediná chyba je státní dozor, že vám nestojí furt někdo nepodplacenej za prdelí. Což je těžký že když dojde dozor a všimne si náhodou, že je tam použitá trošku jiná trubka trošičku jiné specifikace. One je tu celkem buřt že je tam nepředepsasná trubka. Stejně ji nikdo neuvidí, ale cena za tu nepředepsanou je klidně o 3000 na metru nižší a tak si spočítej ty úspory na jednom blbým kilometru jen za změnu trubky. Pak si to vynásob karisítěma, směsí atd a jsme doma v kocourkově jak chudáci firmy nám staví dálnice v podstatě s nulovým ziskem.....

Odpovědět  |   | 
Jen trochu odborník  |  28. 12. 2017 22:39

Vy jste všichni chytráci a skuteční odborníci. Proč ty dálnice nestavíte sami? Že já vůbec něco psal. A ano, budete překvapení, ale firmy se perou o zakázky za nulu - je lepší stavět za nulu a snažit se něco vymyslet, než nestavět nic a nemít práci pro zaměstnance i stroje. Ony ty stroje nejsou zadarmo, víme? Musí si na sebe vydělat. A druhá věc jsou reference - nemůžeš x let nic nestavět, propadnou ti reference a pak už si neškrtneš. Na ten zbytek nemá ani cenu reagovat...tak, ať teď mi dejte. Hlavně, ať někomu z vás nepraskne cévka, to by nebyl nejlepší start do nového roku :D

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  29. 12. 2017 15:54

Tak stačí se podívat na poslední kvalitně odvedenou stavbu z Ostravy do Opavy a zřícenou opěrnou zeď. A zase je v tom namočena kupodivu Eurovia. V televizi se několikrát poukazovalo na stavby, které jedna firma vyhrála, ale stavěly to nakonec malé firmy, které se o tuto zakázku také ucházely, ale stavěly za podstatně menší peníze, než kolik byla vysoutěžena stavba. Jak velké náklady s tím měla firma která vyhrála? Ano, perou se o stavby za nulu, ale vy si užíváté za ten podstatný zbytek bezpracně. O kolik mohla být stavba levnější, nebýt takovýchto přeprodejů staveb? A ty bys u sebe doma nechal stavět takovou firmu, kde vidíš, jak ti stavbu uměle předražují, nebo se také doma řídíš heslem z cizího krev neteče, jako u veřejných zakázek?

Odpovědět  |   | 
JKK  |  28. 12. 2017 23:39

RHH můžu jenom konstatovat že jsi obyčejný vůl.Viděl jsi někdy Ty mudrlante jak se vlastně dělá pokládka_Kde máš cca 32cm betonu ve dvou vrstvách.A ty Tvoje karisítě máš možná doma před chalupou,pokud nějakou vůbec máš.

Odpovědět  |   | 
homer  |  29. 12. 2017 08:15

to sis naběhl ubohý staviteli s nulovou marží - není nic jednoduššího než porovnat cenu za km dálnice se ZÁPADNÍ Evropou. Všechny vstupy tam maj dražší a stejně to dokážou levněji a se ziskem který ještě zdaněj, to je záhada co vy odkláněči?

Odpovědět  |   | 
Saman  |  30. 12. 2017 12:28

Kecas tu pekny hovna kdys se podivam na ceny mnohem kvalitnejsich dalnic treba ve swajcu a v mnohem narocnejsim terenu, tak to maj teda asi nejak kouzene stavare

Kdys se to staveni tem firmam skoro nevyplaci, tak jak to ze maj zisky v desitkach miliard rocne? No proste kouzelnici

Odpovědět  |   | 
Leoš  |  28. 12. 2017 21:22

Za rok 2 km, to se mi zdá málo, když Číňané postaví za rok 6500 km a to převážně mostů a tunelů přes Himálaje.

Odpovědět  |   | 
Lojza  |  28. 12. 2017 21:48

Jiny priklad -rychlodrahu na vlak z Pekingu do Shanghaje dlouhou pres 1300km Cina postavila za 3 roky. U nas by se projektovalo 10let, potom 10let by se vykupovaly pozemky a dalsich 30let by se draha stavela.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  29. 12. 2017 01:10

Čínu sem netahej, tam se s tím nes.erou, to je jak tady za komančů. Chtějí někde postavit silnici, železnici, přehradu, tak ti to prostě zaberou a vystěhujou tě. To tedy nevím, jestli bys byl šťastný, kdyby srovnali se zemí tvou vesnici, kde bydlely 4 generace tvé rodiny např. někde u Chebu a dali tě na vyškovsko.. A stěžuj si, že..

Odpovědět  |   | 
Lojza  |  29. 12. 2017 09:39

No neni to docela pravda. Je plno pripadu,kdy majitel dum neprodal, tak mu stat postavil silnici vedle domu. Jde hlavne o rychlost pripravy staveb a samotne staveni. Bez se do Ciny podivat, jak se maka na stavbach. Ja tam byl nekolikrat. Stavari makaji od brzkeho rana do noci, dalnice bezne 10 -12proudu. To co se u nas postavi za 4 roky, oni postavi za pul roku a vo tom to je-). Je tam tvrdy kapitalismus o kterem se v Evrope nikomu ani neda. I kdyz jim politicky vladnou komanci. Mas zlomenou nohu, nemas pojisteny. Tak zaplat za sadru, nemas na sadru tak chod se zlomenou nohou. Nikoho vubec nezajima nake tve zdravotni problemy, pokud nemas zaplaceny pojisteni. A proto Cina je tam kde je, ekonomicky tygr. Platy uz maji stejne jako my v Praglu. Dalnice usek Mulei -Wuton dlouha 515km se postavi za 3roky pro tvou predstavu a stoji 2.6 mld usd, 4 pruhy. Rocne Cina postavi kolem 7000km dalnic. Mohli by nas vyucovat, jak efektivne se stavi dalnice, oproti nasim stavitelum co fyzicky stavi 6km dalnic 5 let-) .Bohuzel jsme ve stavitelstvi opice co lezou po stromech, tak to je.

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  29. 12. 2017 11:02

Jo jo... a určitě všichni ti dělníci na stavbách dělají za ty platy jako z Prahy...

Odpovědět  |   | 
Lojza  |  29. 12. 2017 11:21

Platy vseobecne v Pekingu maji stejne vysoke, jako v Praze. Tak to je. O delnicich jsem nic nepsal.

Odpovědět  |   | 
Saman  |  30. 12. 2017 12:36

Platy v cine maj stavebni delnici vetsi nez v CR mame v Cine rozestavene 3 projekty jeste po Borku Sipkovy, takze ceny za jake se stavi ve Foshanu znam celkem dobre.

Odpovědět  |   | 
Saman  |  30. 12. 2017 12:30

Ty roky pridej, 1300 km vrt v CR bude tak za 500 let, za tech 50 se mozna postavi tak 200-250 km

Odpovědět  |   | 
Concept  |  29. 12. 2017 00:00

Tak to me podržte ..... Pan odbornik asi vylezl z blázince ? Nebo jak to tak byva si hloupý clovek mysli ,ze je chytřejší nez ostatni ? Bagrovali jsme metro kolem Proseku . Mesto zaplatilo za odvoz a jina firma co stavěla hradeckou dalnici od Poděbrad zajistila koupi a dovoz materialu pro stavbu coz vlastne platil zase stat .... Jedna cesta a dvoji platba .... A dalnice jsou predrazeny tak o 50 a ne 20procent. Tak tu je nemelte odborniku ! A o rychlosti nemluve ! Ze se nejedete inspirovat do itálie nebo francie ? Chudinky děláj zdarma ? Jsme narod zlodějů . Bohuzel .

Odpovědět  |   | 
neodborník  |  29. 12. 2017 06:46

Jaká dvojí platba, každý má svoje účty, město není stát. To si jako pořád myslíte, že všechno patří všem a všechno je zadarmo, kromě Vaší práce, která by měla určitě stát aspoň jednou tolik ? Což takhle nějaký kurz účetnictví a ekonomie o pracovní přestávce, místo sběru drbů ?

Odpovědět  |   | 
Aloha  |  29. 12. 2017 09:29

Možná jsou to oddělené účty, ale pořád je to statní. Takže to co on měl na mysli je to, že se ze státního zaplatilo za likvidaci té zeminy, aby si tu samou stát mohl zase koupit zpátky takže vlastně dvojí platba. A co vím, tak něco podobného je i se zeminou co se vyvezla v rámci výstavby Blanky. Nevím jestli vám se tato praxe líbí, ale mě rozhodně ne. Jinak ve stavebnictví nedělám, ale co vím od lidí co se v tom pohybují, tak to co se nám tady snaží namluvit odborník není pravda.

Odpovědět  |   | 
k22  |  29. 12. 2017 09:03

Vychází mi z toho, že za peníze rozkradené při "velké" privatizaci - 720 mld kč, zcela oficiální údaj MF z roku 2005 - mohlo být postaveno např. cca 2000 km dálnic....což by mělo multiplikační efekt na výkon celé ekonomiky...

Odpovědět  |   | 
pcmaker  |  30. 12. 2017 10:45

Ten nadpis měl být "Naučíme se stavět dálnice?". Fušeřina, kam se podíváš. ☺

Odpovědět  |   | 
Vladik  |  31. 12. 2017 07:28

Proboha stavba 44 mesíců. Proč všechno musí trvat tak dlouho. Vždyť se nejedná o složitý terén. Blbý 2 km úsek silnice opravují přes rok. Kdyby ta oprava alespoň byla kvalitní, ale to by asi bylo moc. Flekují to po 300-500 metrech a na přechodech to je jak retardér. Nic se nezměnilo, jen se kecá jak bude všechno lepší. Vyhrála Eurovie, to bude zas dílo.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků
S Audi SQ8 TDI na trati Tour de France: Jízda, kterou prostě nepochopíte

Audi SQ8 TDI (první svezení)

V rámci rozšiřování nabídky sportovních audi s písmenem S v názvu jsme se dočkali i modelu SQ8 TDI. Je to sice pět metrů dlouhé SUV, zatáčky ale zvládá jako kompaktní hatchback!

9.  7.  2019 | Svět motorů | 87 příspěvků
První jízda s novou Škodou Superb Scout: Dejte jí 2.0 TDI Evo a bude skvělá!

Škoda Superb Scout (první svezení)

První kilometry s novou Škodou Superb Scout jsme absolvovali v Rakousku. Vedle klikatých okresek nás trasa zavedla i na šotolinu a byl dostatek času k vyzkoušení nového prediktivního tempomatu. Jaký je prozatímní verdikt?

5.  7.  2019 | Jan Mička | 77 příspěvků

Nejčtenější články

Zákaz jízdy kamionů o prázdninách: Ministerstvo vydalo jasné stanovisko

Zákaz jízdy kamionů o prázdninách: Minister…

Ministerstvo dopravy zveřejňuje přesné stanovisko upřesňující zákaz jízdy kamionů na českých silnicích během letních prázdnin.

6.  7.  2019 | | 203 N/A
Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přineslo jí to však zajímavé výhody

Škoda 130 RS typ 739 vypadala šeredně. Přin…

V AZNP mu důvěrně říkali Skokan zelený kvůli „výrazu“ přídě i odstínu laku inspirovaného koncepty Bertoneho. Svérázně pojaté kupé mělo nahradit krásnou 130 RS, ostrého nasazení se však nikdy nedočkalo.

7.  7.  2019 | | 44 N/A
Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka znamená výrobu u jiné značky

Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka …

Škodovácký závod v Kvasinách je tradičním místem výroby vlajkové lodi Superb. Teď se ale znova objevují zprávy, že by se produkce nové generace mohla přesunout do zahraničí.

20.  6.  2019 | | 133 N/A
Do nabídky Fabie se vrací nejlepší motor TSI. Přestože to šéf Škody dříve vyvracel

Do nabídky Fabie se vrací nejlepší motor TS…

Jsou tomu tři týdny, co jsme naposledy psali o úbytku pohonných jednotek u Škody Fabia. Mělo to být definitivní, nakonec ale Škoda obrací a paletu agregátů rozšiřuje.

28.  6.  2019 | | 171 N/A
Mladí lidé v Česku už nechtějí řídit. Zájem o řidičák skupiny B razantně opadá

Mladí lidé v Česku už nechtějí řídit. Zájem…

Doby, kdy bylo získání řidičáku jedním z prvořadých cílů dospělých jedinců, podle všeho pomalu končí. Mladí lidé ztrácejí o řidičák zájem a dopravu řeší jinak.

2.  7.  2019 | | 97 N/A