Naučíme se stavět levnější dálnice? Na D11 má kilometr stát "jen" 202 milionů

Již na jaře se má začít stavě další úsek dálnice D11. Ta zatím vede z Prahy do Hradce Králové, v budoucnosti má ale vést až do Polska.
Naučíme se stavět levnější dálnice? Na D11 má kilometr stát "jen" 202 milionů

Cenu 202 milionů korun za kilometr nabídla firma Porr Ředitelství silnic a dálnic v soutěži o výstavbu úseku dálnice D11. Konkrétně se jedná o více než sedmikilometrovou část mezi Smiřicemi a Jaroměří.

Internetový magazín Zdopravy.cz informoval, že podle věstníku veřejných zakázek bude stavební firma po postavení 7,39 kilometrů dlouhého úseku požadovat od státu zaplacení 1,498 milionu korun. To je o třicet milionů korun méně, než za jakou slibovalo stejnou část D11 postavit sdružení firem Metrostav, Eurovia a Swietelsky.

Cena slibovaná firmou Porr je o 38 procent nižší, než s jakou ŘSD počítalo v rozpočtu původně.

Australané staví silnice trochu rychleji než u nás. Pět kilometrů za dva dny

Australané staví silnice trochu rychleji než u nás. Pět kilometrů za dva dny

Moc levnějších úseků dálnic se v Česku zatím nevybudovalo. Zdopravy.cz připomíná, že v posledních letech byl (s výjimkou úseků dálnice D3, kde se využívá již existujících komunikací) levnější jen úsek na dálnici D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. Tam stojí kilometr 154 milionů korun.

Úsek by se měl začít stavět již na jaře. Na dokončení je lhůta 44 měsíců, což znamená, že  auta by po ní mohla jezdit někdy během roku 2021. Za kvalitu odvedené práce bude Porr ručit dalších deset let.

Bohužel ale hrozí, že se dokončí dříve než předcházející část vedoucí z Hradce Králové do Smiřic. Tu má stavět firma Eurovia, smlouva ovšem nebyla dosud uzavřena.

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Stát má nyní velkou šanci, že ušetří i na dalších liniových stavbách. Stavební firmy totiž soutěží o velké zakázky tím, že rapidně snižují nabídkové ceny. Toto se údajně v současnosti děje i v soutěžích o stavbu jednotlivých úseků chystané dálnice D35. Ne vždy ale musí nutně firma s nejnižší nabídkou zvítězit. Dalším důležitým kritériem při rozhodování o vítězi tendru je totiž také délka nabízené záruky. Ta se nyní obvykle pohybuje na úrovni deset let.

V Česku se dosud stavěly dálnice výrazně dráže než v jiných zemích. Například v roce 2013 Nejvyšší kontrolní úřad spočítal, že průměrná cena kilometru dálnice v naší republice vyjde na 416 milionů korun. Tato cena je předražena přibližně o dvacet procent.

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75: Co nabídne nejlevnější zoom-zoom?

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv G75

Zástupce segmentu B automobilky Mazda má v Evropě opravdu tvrdou konkurenci. Co všechno dostanete za tři sta tisíc?

dnes | Vladimír Kadera | 40 příspěvků
Minitest Toyota Hilux 2.4 D4-D: I ta už se umí vyšňořit!

Toyota Hilux 2.4 D4-D (minitest)

Hilux osmé generace už má nový čumák. V rámci výroční edice se snaží zaujmout i tu klientelu kolem tunových pick-upů, která touží po co nejosobnějším vzezření a chování svého pracanta.

20.  1.  2019 | AutoRevue.cz | 11 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 3 příspěvky