Naučíme se stavět levnější dálnice? Na D11 má kilometr stát "jen" 202 milionů

Již na jaře se má začít stavě další úsek dálnice D11. Ta zatím vede z Prahy do Hradce Králové, v budoucnosti má ale vést až do Polska.
Naučíme se stavět levnější dálnice? Na D11 má kilometr stát "jen" 202 milionů

Cenu 202 milionů korun za kilometr nabídla firma Porr Ředitelství silnic a dálnic v soutěži o výstavbu úseku dálnice D11. Konkrétně se jedná o více než sedmikilometrovou část mezi Smiřicemi a Jaroměří.

Internetový magazín Zdopravy.cz informoval, že podle věstníku veřejných zakázek bude stavební firma po postavení 7,39 kilometrů dlouhého úseku požadovat od státu zaplacení 1,498 milionu korun. To je o třicet milionů korun méně, než za jakou slibovalo stejnou část D11 postavit sdružení firem Metrostav, Eurovia a Swietelsky.

Cena slibovaná firmou Porr je o 38 procent nižší, než s jakou ŘSD počítalo v rozpočtu původně.

Australané staví silnice trochu rychleji než u nás. Pět kilometrů za dva dny

Australané staví silnice trochu rychleji než u nás. Pět kilometrů za dva dny

Moc levnějších úseků dálnic se v Česku zatím nevybudovalo. Zdopravy.cz připomíná, že v posledních letech byl (s výjimkou úseků dálnice D3, kde se využívá již existujících komunikací) levnější jen úsek na dálnici D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. Tam stojí kilometr 154 milionů korun.

Úsek by se měl začít stavět již na jaře. Na dokončení je lhůta 44 měsíců, což znamená, že  auta by po ní mohla jezdit někdy během roku 2021. Za kvalitu odvedené práce bude Porr ručit dalších deset let.

Bohužel ale hrozí, že se dokončí dříve než předcházející část vedoucí z Hradce Králové do Smiřic. Tu má stavět firma Eurovia, smlouva ovšem nebyla dosud uzavřena.

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Stát má nyní velkou šanci, že ušetří i na dalších liniových stavbách. Stavební firmy totiž soutěží o velké zakázky tím, že rapidně snižují nabídkové ceny. Toto se údajně v současnosti děje i v soutěžích o stavbu jednotlivých úseků chystané dálnice D35. Ne vždy ale musí nutně firma s nejnižší nabídkou zvítězit. Dalším důležitým kritériem při rozhodování o vítězi tendru je totiž také délka nabízené záruky. Ta se nyní obvykle pohybuje na úrovni deset let.

V Česku se dosud stavěly dálnice výrazně dráže než v jiných zemích. Například v roce 2013 Nejvyšší kontrolní úřad spočítal, že průměrná cena kilometru dálnice v naší republice vyjde na 416 milionů korun. Tato cena je předražena přibližně o dvacet procent.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků