Nastavte si sedadlo pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Pozice řidiče je jedním z nejpodceňovanějších faktorů, podílejících se na bezpečném ovládání vozidla. Nejde jen o pohodlí, ale především o bezchybné ovládání vozidla ve všech situacích. Nastavte si s námi své sedadlo pohodlně a přitom i bezpečně.
Nastavte si sedadlo pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Při pohledu na zaparkované automobily můžeme zaznamenat různé varianty úprav sedadla řidiče. Od pozic, připomínajících lehátko, až po „elektrické křeslo“ vymezující prostor řidiči bez možnosti pohybu. Ideální polohu sedadla objevíme spíše výjimečně. Způsobuje to pohodlnost a také pocit, že automobil si mnozí pletou s klubovkou v obýváku. Tyto nešvary také způsobují řidiči, používající služební automobily. Tam, kde dochází k častému střídání vozidel, ve spěchu ani řidiče nenapadne, že musí seřídit také sedadlo. Přitom stačí několik pohybů ruky a rázem se za volantem cítíme nejen jistěji, ale i pohodlněji.

Jak vypadá ideální pozice za volantem?

V prvním případě budeme seřizovat sedadlo u běžného automobilu, který je vybavený sedadlem s pohyblivým sedákem a opěradlem. Nejprve nastavujeme vzdálenost mezi pedálem a sedákem. Odborníci radí, že ideální poloha je ta, která umožňuje řidiči při vyšlápnutém pedálu spojky mírné pokrčení kolena. Řidič by neměl v žádné situaci pedál hledat, zbytečně se pohybovat a měl by pedál s rezervou prošlápnout bez problémů až k podlaze.

Poté přistoupíme k nastavení opěradla. Tady hrají nejdůležitější roli dva faktory. Perfektní ovládání volantu oběma rukama ve všech situacích a ovládání řadicí páky bez sebemenšího nakláněni trupu. Opěradlo však nesmí být zase příliš blízko. Optimální polohu zjistíme jednoduchým způsobem. Při otáčení volantu nesmí loket paže zavadit o hrudník či břicho řidiče. Polohu dolaďujeme také v okamžiku, kdy zkoušíme zařadit nejdelší a nejvzdálenější rychlostní stupeň - většinou pětku. Ani v tomto okamžiku se nesmí tělo řidiče předklonit. Všechny úkony, které jsou nutné k bezpečnému ovládání vozidla musí být prováděny v neustálém kontaktu se sedadlem.

Daleko složitější a mnohem méně využívané je seřizování sedadla u moderních automobilů. V luxusnějších verzích umožňují výškově nastavit sedák, volant či přizpůsobit část opěradla bederní části zad řidiče. Mnoho majitelů takto vybavených automobilů ani netuší, jaké možnosti jim sedadlo poskytuje.
Nejprve si nastavíme výšku sedáku. Vycházíme z předpokladu, že sedák je v nejnižší poloze. Podle tělesných dispozic pak měníme výšku do optimální polohy. Přitom můžeme současně hledat optimální polohu volantu.

Někomu vyhovuje dolní poloha, jiný preferuje volant co nejvýše. Ohled musíme brát na délku končetin. Nikdy by nemělo dojít k situaci, kdy řidičova kolena brání volnému ovládání volantu. Příčinou může být extrémně vysunutý sedák a volant v dolní poloze. Při nastavování pak pokračujeme stejně jako v prvním případě. Postranní ovladač většinou slouží k nastavení bederní podpěry. Ta nám pomůže optimálně obejmout část zad v bederní oblasti.

Dobře seřízené sedadlo zajišťuje dokonalý kontakt s automobilem

Opěradlo musí být dostatečně kolmé - zhruba 80 %. V zatáčkách nás musí podržet, aniž bychom se drželi volantu, i v extrémních situacích musí sedadlo pevně držet řidičovo tělo, aby se mohl soustředit výhradně na ovládání automobilu. Navíc má dokonalý posaz ještě jeden velký význam. Zadní partie těla se v okamžiku náhlé změny chování vozidla (smyk apod.) stává prvním centrem signálu této změny. Na to, že se vozidlo ocitá ve smyku vás neupozorní kvílející pneumatiky či vybočení ze směru, ale reakce vozu, která se nejprve v prvních zlomcích sekundy přenáší právě na zadní partie těla.

Je to logické, změny zaznamenává podvozek a to se přenáší přes sedadlo a zadní partie těla na řidiče. Zlomky sekund většinou rozhodují. Pokud nebezpečí zaznamenáme včas, můžeme nehodě zabránit.
Ideální jsou automobily, kde si několik řidičů může uložit své nastavení do paměti. Nejen sedadla, ale i volantu a zrcátek. To je ovšem doména dražších vozů a tak většinou nezbývá než všechno nastavit manuálně. Chvilka, kterou tomu věnujeme, za to určitě stojí.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků