Nastavte si sedadlo pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Pozice řidiče je jedním z nejpodceňovanějších faktorů, podílejících se na bezpečném ovládání vozidla. Nejde jen o pohodlí, ale především o bezchybné ovládání vozidla ve všech situacích. Nastavte si s námi své sedadlo pohodlně a přitom i bezpečně.
Nastavte si sedadlo pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Při pohledu na zaparkované automobily můžeme zaznamenat různé varianty úprav sedadla řidiče. Od pozic, připomínajících lehátko, až po „elektrické křeslo“ vymezující prostor řidiči bez možnosti pohybu. Ideální polohu sedadla objevíme spíše výjimečně. Způsobuje to pohodlnost a také pocit, že automobil si mnozí pletou s klubovkou v obýváku. Tyto nešvary také způsobují řidiči, používající služební automobily. Tam, kde dochází k častému střídání vozidel, ve spěchu ani řidiče nenapadne, že musí seřídit také sedadlo. Přitom stačí několik pohybů ruky a rázem se za volantem cítíme nejen jistěji, ale i pohodlněji.

Jak vypadá ideální pozice za volantem?

V prvním případě budeme seřizovat sedadlo u běžného automobilu, který je vybavený sedadlem s pohyblivým sedákem a opěradlem. Nejprve nastavujeme vzdálenost mezi pedálem a sedákem. Odborníci radí, že ideální poloha je ta, která umožňuje řidiči při vyšlápnutém pedálu spojky mírné pokrčení kolena. Řidič by neměl v žádné situaci pedál hledat, zbytečně se pohybovat a měl by pedál s rezervou prošlápnout bez problémů až k podlaze.

Poté přistoupíme k nastavení opěradla. Tady hrají nejdůležitější roli dva faktory. Perfektní ovládání volantu oběma rukama ve všech situacích a ovládání řadicí páky bez sebemenšího nakláněni trupu. Opěradlo však nesmí být zase příliš blízko. Optimální polohu zjistíme jednoduchým způsobem. Při otáčení volantu nesmí loket paže zavadit o hrudník či břicho řidiče. Polohu dolaďujeme také v okamžiku, kdy zkoušíme zařadit nejdelší a nejvzdálenější rychlostní stupeň - většinou pětku. Ani v tomto okamžiku se nesmí tělo řidiče předklonit. Všechny úkony, které jsou nutné k bezpečnému ovládání vozidla musí být prováděny v neustálém kontaktu se sedadlem.

Daleko složitější a mnohem méně využívané je seřizování sedadla u moderních automobilů. V luxusnějších verzích umožňují výškově nastavit sedák, volant či přizpůsobit část opěradla bederní části zad řidiče. Mnoho majitelů takto vybavených automobilů ani netuší, jaké možnosti jim sedadlo poskytuje.
Nejprve si nastavíme výšku sedáku. Vycházíme z předpokladu, že sedák je v nejnižší poloze. Podle tělesných dispozic pak měníme výšku do optimální polohy. Přitom můžeme současně hledat optimální polohu volantu.

Někomu vyhovuje dolní poloha, jiný preferuje volant co nejvýše. Ohled musíme brát na délku končetin. Nikdy by nemělo dojít k situaci, kdy řidičova kolena brání volnému ovládání volantu. Příčinou může být extrémně vysunutý sedák a volant v dolní poloze. Při nastavování pak pokračujeme stejně jako v prvním případě. Postranní ovladač většinou slouží k nastavení bederní podpěry. Ta nám pomůže optimálně obejmout část zad v bederní oblasti.

Dobře seřízené sedadlo zajišťuje dokonalý kontakt s automobilem

Opěradlo musí být dostatečně kolmé - zhruba 80 %. V zatáčkách nás musí podržet, aniž bychom se drželi volantu, i v extrémních situacích musí sedadlo pevně držet řidičovo tělo, aby se mohl soustředit výhradně na ovládání automobilu. Navíc má dokonalý posaz ještě jeden velký význam. Zadní partie těla se v okamžiku náhlé změny chování vozidla (smyk apod.) stává prvním centrem signálu této změny. Na to, že se vozidlo ocitá ve smyku vás neupozorní kvílející pneumatiky či vybočení ze směru, ale reakce vozu, která se nejprve v prvních zlomcích sekundy přenáší právě na zadní partie těla.

Je to logické, změny zaznamenává podvozek a to se přenáší přes sedadlo a zadní partie těla na řidiče. Zlomky sekund většinou rozhodují. Pokud nebezpečí zaznamenáme včas, můžeme nehodě zabránit.
Ideální jsou automobily, kde si několik řidičů může uložit své nastavení do paměti. Nejen sedadla, ale i volantu a zrcátek. To je ovšem doména dražších vozů a tak většinou nezbývá než všechno nastavit manuálně. Chvilka, kterou tomu věnujeme, za to určitě stojí.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků