Vidět a být viděn, neustále opakované pravidlo, které v nadcházejících měsících nabírá na ještě větší důležitosti, a to pro řidiče, chodce i cyklisty. Při změně
S podzimem a přicházející zimou se opět probírá téma snížené viditelnosti na silnicích. Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Takzvané tmavé měsíce roku, dané změnou času z letního na zimní (vychází na noc ze soboty 26. na neděli 27. října) jsou proto obdobím nárůstu počtu dopravních nehod, které vznikly z důvodu zhoršené viditelnosti. Od BESIPu tak přichází pohled do statistik a rovněž důležitá hrstka rad.
Bezpečnostní oddělení Ministerstva dopravy ČR uvádí, že zhoršená viditelnost na komunikacích může za každé 9. úmrtí na našich silnicích, přičemž nejčastěji k takovým nehodám dochází právě v období od října do února. Nepřekvapí přitom, že mezi nejčastěji zemřelými jsou při tomto typu nehod chodci či cyklisté.
Řidiči by měli pozorně sledovat pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu a uzpůsobit tomu rychlost své jízdy. K přípravě vozu před tmavými měsíci by také mělo patřit zkontrolování správného nastavení světlometů pro ideální dohled a zároveň neoslňování protijedoucích řidičů. Používání mlhovek pak může být tématem samo o sobě, podobně jako jízda pouze s rozsvíceným denním osvětlením vpředu.
Zodpovědnost za bezpečnost svou i ostatních účastníků provozu ale samozřejmě padá i na chodce a cyklisty, kteří si musí uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Musí proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní. Zákon říká, že pro chodce platí povinnost být vybaven reflexními prvky v případě, že se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky tam, kde není veřejné osvětlení.
„K vaší bezpečné cestě do školy či práce rozhodně přispěje, když se reflexními prvky vybavíte vždy, když vás zkrátka řidiči nemusí vidět tak dobře, jako za bílého dne. Reflexní materiál je v noci vidět na 3krát větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10krát větší vzdálenost než oblečení modré. Zatímco v reflexním oblečení vás řidič uvidí již na vzdálenost 200 metrů, v tmavém oblečení je to pouze 18 metrů,“ zdůrazňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Pro cyklisty platí povinnost mít za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za šera či deště, bílé světlo vpředu a červené světlo vzadu. „V podzimním období se starší děti vrací ze sportovních aktivit a kroužků za tmy. Při jízdě na kole či koloběžce přitom často nejsou vůbec osvětleny zadním a předním světlem. Rodiče by měli zkontrolovat, že děti mají funkční světla a naučit je, že v tomto období je nejlepší světla zapínat vždy, a chránit se tak před srážkou s autem. Platí to pro koloběžku, stejně jako pro kolo. Jezdec na koloběžce není dle silničních pravidel chodec, ale cyklista, se všemi povinnostmi, které k tomu patří,“ zdůraznil Neřold.