Nastává doba elektrická? ČEZ a Peugeot začaly spolupracovat

„Pokud nebudou dobíjecí stanice, nebude ani chuť pořizovat si elektromobily,“ řekl na tiskové konferenci Martin Roman, generální ředitel ČEZ. „Ovšem my chceme, aby se elektromobily v Česku rozšířily. Proto v současnosti připravujeme instalaci 35 dobíjecích stanic pro elektromobily.“

A nezůstane prý jen u toho. Do konce roku by mělo přibýt dalších dvacet stanic a do roku 2013 plánuje ČEZ postavit kolem 200 dobíjecích stanic. V současnosti probíhá výběrové řízení na dodavatele jednotlivých nabíjecích stanic.

Ty by měly stát v nákupních centrech, areálech firem, v obcích. Většina jich bude v Praze, některé ale také v západních a východních Čechách a na střední a jižní Moravě. K jejich výstavbě se ČEZ spojil s velmi silnými partnery. Zatím jich je dvanáct a jsou mezi nimi například Kaufland, Tesco, McDonald´s, Inter Ikea Centre Group.

ČEZ se také spojil s Peugeotem. Od této automobilky si pronajme 65 elektromobilů. „Peugeot jsme si vybrali po pečlivém zkoumání. Rozhodli jsme se pro vozy Peugeot iOn,“ řekl AutoRevue.cz manažer útvaru čistých technologií ČEZ Tomáš Chmelík. „Cílem je otestovat elektromobilitu v reálném provozu u nás.“

Na dotaz, kolik bude stát provoz těchto vozů, odpověděl: „Cena za elektřinu při dobíjení v rámci prvních let programu bude symbolická. Elektromobil při dojezdu 100 kilometrů spotřebuje asi 12 kilowatthodin elektřiny. Palivový náklad na 100 kilometrů bude tedy kolem 50 až 60 korun."

U centrální budovy společnosti ČEZ v Praze bude stát jedna rychlonabíjecí stanice pro elektromobily, která elektrické vozidlo nabije proudem za zhruba 30 minut. Ostatní stanice nabijí elektromobil za šest až osm hodin.

Vedle tohoto projektu se na rozvoji  elektromobility v Česku už podílejí i další firmy. Například Pražská energetika (PRE) letos otevřela první tři veřejně přístupné nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze. A chce zprovoznit další. S automobilkou Mercedes-Benz u nás spolupracuje E.ON. Společnost RWE si zase vybrala ke spolupráci automobilku Citroën.

Klepněte pro větší obrázek
Martin Roman, generální ředitel ČEZ, za volantem elektromobilu Peugeot iOn.

 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků