Nasedání do auta: co tomu říkají vaše záda?

Bolavá záda jsou chorobou moderní doby. Lékař vám řekne, že postel byste měli mít tak vysokou, abyste při vstávání spíše sklouzli směrem dolů, než se hrabali z hlubokého sedu. Podobné platí i pro sedací soupravy a židle. Jak je to u aut, vnichž trávíme stále více času?
Nasedání do auta: co tomu říkají vaše záda?

Jen pro představu: většina židlí (klasických i výškově nastavitelných na kolečkách), na které denně usedáme, má sedák mezi 45 až 60 centimetry nad podlahou. Přičemž pro průměrně vzrostlého člověka (175 až 180 cm) je výška sedáku kolem 55 až 60 cm ideální.

Jak jsou na tom vozy, které má český zákazník na výběr? Po jakém sáhnout třeba v případě, že vybíráte vůz pro řidiče rozvážející zásilky po městě, kteří musejí během směny z auta často vystoupit? A také starší lidé budou do auta lépe nasedat, pokud se nebudou muset nořit do sedadla podobného tomu pro pilota formule jedna.

Například nejprodávanější Škoda Octavia má podle měření ADAC 53 cm (varianta kombi 54,5 cm). Druhé nejprodávanější auto ve stejné třídě, VW Passat, umožňuje usednout ve výšce 51 cm. Ford Mondeo jako třetí ve střední třídě umožňuje nasednout 59 cm nad vozovkou.

V nižší střední třídě, kde prodejci svádějí asi nejlítější boj o zákazníka, spadá do ideálního výškového rozpětí z těch nejúspěšnější vozů například Kia Cee´d (55,5 cm), má sedák 55,5 cm nad zemí.

Ve statistice DAC schází ale například nejúspěšnější vůz nižší střední třídy u nás – Hyundai i30. VW Golf, druhý v prodejích, má v základní verzi 56 cm.

Do seznamu „zdravotně“ vyhovujících sedáků mezi 55 až 60 cm ADAC zařadil ADAC 57 modelů (většina je dostupná i u nás).

Najdete tady kromě dalších například Renault Latitude, Hondu Civic, Peugeot 508, BMW řady 5, Mercedes S, Škodu Fabii, Fiat 500, nebo Škodu Romster.

V kategorii mezi 70 až 80 cm, což je například z hlediska upevňování dětí do bezpečnostních sedaček pohodlnější, než u nízkého posedu, napočítal ADAC 17 modelů – 70,1 cm má Fiat Dobló, 75 cm Kia Sorento, nebo BMW X6 a 78,5 cm Hyundai ix35.

Naopak pod 50 cm se pohybují většinou jen sportovní a luxusní auta. Začíná to u 50 cm Mercedesu C, pokračuje přes BMW 3 Cabrio (47,5 cm) a BMW 6 Cabrio (47,3 cm) a zcela u země se pohybují například MB SLS AMG Coupé (45,5 cm), Porsche 911 Carrera (43,3 cm), MB SLK (42 cm). Úplně vespod je podle ADAC Chevrolet Corvette C6 s 38,5 cm.

Výšku posezu může pochopitelně ovlivnit také volba pneumatik – výš budete sedět na vyšším profilu například v zimě. Volba nízkého profilu může snížit posezení i o několik centimetrů.

 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků