Nasedání do auta: co tomu říkají vaše záda?

Bolavá záda jsou chorobou moderní doby. Lékař vám řekne, že postel byste měli mít tak vysokou, abyste při vstávání spíše sklouzli směrem dolů, než se hrabali z hlubokého sedu. Podobné platí i pro sedací soupravy a židle. Jak je to u aut, vnichž trávíme stále více času?
Nasedání do auta: co tomu říkají vaše záda?

Jen pro představu: většina židlí (klasických i výškově nastavitelných na kolečkách), na které denně usedáme, má sedák mezi 45 až 60 centimetry nad podlahou. Přičemž pro průměrně vzrostlého člověka (175 až 180 cm) je výška sedáku kolem 55 až 60 cm ideální.

Jak jsou na tom vozy, které má český zákazník na výběr? Po jakém sáhnout třeba v případě, že vybíráte vůz pro řidiče rozvážející zásilky po městě, kteří musejí během směny z auta často vystoupit? A také starší lidé budou do auta lépe nasedat, pokud se nebudou muset nořit do sedadla podobného tomu pro pilota formule jedna.

Například nejprodávanější Škoda Octavia má podle měření ADAC 53 cm (varianta kombi 54,5 cm). Druhé nejprodávanější auto ve stejné třídě, VW Passat, umožňuje usednout ve výšce 51 cm. Ford Mondeo jako třetí ve střední třídě umožňuje nasednout 59 cm nad vozovkou.

V nižší střední třídě, kde prodejci svádějí asi nejlítější boj o zákazníka, spadá do ideálního výškového rozpětí z těch nejúspěšnější vozů například Kia Cee´d (55,5 cm), má sedák 55,5 cm nad zemí.

Ve statistice DAC schází ale například nejúspěšnější vůz nižší střední třídy u nás – Hyundai i30. VW Golf, druhý v prodejích, má v základní verzi 56 cm.

Do seznamu „zdravotně“ vyhovujících sedáků mezi 55 až 60 cm ADAC zařadil ADAC 57 modelů (většina je dostupná i u nás).

Najdete tady kromě dalších například Renault Latitude, Hondu Civic, Peugeot 508, BMW řady 5, Mercedes S, Škodu Fabii, Fiat 500, nebo Škodu Romster.

V kategorii mezi 70 až 80 cm, což je například z hlediska upevňování dětí do bezpečnostních sedaček pohodlnější, než u nízkého posedu, napočítal ADAC 17 modelů – 70,1 cm má Fiat Dobló, 75 cm Kia Sorento, nebo BMW X6 a 78,5 cm Hyundai ix35.

Naopak pod 50 cm se pohybují většinou jen sportovní a luxusní auta. Začíná to u 50 cm Mercedesu C, pokračuje přes BMW 3 Cabrio (47,5 cm) a BMW 6 Cabrio (47,3 cm) a zcela u země se pohybují například MB SLS AMG Coupé (45,5 cm), Porsche 911 Carrera (43,3 cm), MB SLK (42 cm). Úplně vespod je podle ADAC Chevrolet Corvette C6 s 38,5 cm.

Výšku posezu může pochopitelně ovlivnit také volba pneumatik – výš budete sedět na vyšším profilu například v zimě. Volba nízkého profilu může snížit posezení i o několik centimetrů.

 

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků