Nasedání do auta: co tomu říkají vaše záda?

Bolavá záda jsou chorobou moderní doby. Lékař vám řekne, že postel byste měli mít tak vysokou, abyste při vstávání spíše sklouzli směrem dolů, než se hrabali z hlubokého sedu. Podobné platí i pro sedací soupravy a židle. Jak je to u aut, vnichž trávíme stále více času?
Nasedání do auta: co tomu říkají vaše záda?

Jen pro představu: většina židlí (klasických i výškově nastavitelných na kolečkách), na které denně usedáme, má sedák mezi 45 až 60 centimetry nad podlahou. Přičemž pro průměrně vzrostlého člověka (175 až 180 cm) je výška sedáku kolem 55 až 60 cm ideální.

Jak jsou na tom vozy, které má český zákazník na výběr? Po jakém sáhnout třeba v případě, že vybíráte vůz pro řidiče rozvážející zásilky po městě, kteří musejí během směny z auta často vystoupit? A také starší lidé budou do auta lépe nasedat, pokud se nebudou muset nořit do sedadla podobného tomu pro pilota formule jedna.

Například nejprodávanější Škoda Octavia má podle měření ADAC 53 cm (varianta kombi 54,5 cm). Druhé nejprodávanější auto ve stejné třídě, VW Passat, umožňuje usednout ve výšce 51 cm. Ford Mondeo jako třetí ve střední třídě umožňuje nasednout 59 cm nad vozovkou.

V nižší střední třídě, kde prodejci svádějí asi nejlítější boj o zákazníka, spadá do ideálního výškového rozpětí z těch nejúspěšnější vozů například Kia Cee´d (55,5 cm), má sedák 55,5 cm nad zemí.

Ve statistice DAC schází ale například nejúspěšnější vůz nižší střední třídy u nás – Hyundai i30. VW Golf, druhý v prodejích, má v základní verzi 56 cm.

Do seznamu „zdravotně“ vyhovujících sedáků mezi 55 až 60 cm ADAC zařadil ADAC 57 modelů (většina je dostupná i u nás).

Najdete tady kromě dalších například Renault Latitude, Hondu Civic, Peugeot 508, BMW řady 5, Mercedes S, Škodu Fabii, Fiat 500, nebo Škodu Romster.

V kategorii mezi 70 až 80 cm, což je například z hlediska upevňování dětí do bezpečnostních sedaček pohodlnější, než u nízkého posedu, napočítal ADAC 17 modelů – 70,1 cm má Fiat Dobló, 75 cm Kia Sorento, nebo BMW X6 a 78,5 cm Hyundai ix35.

Naopak pod 50 cm se pohybují většinou jen sportovní a luxusní auta. Začíná to u 50 cm Mercedesu C, pokračuje přes BMW 3 Cabrio (47,5 cm) a BMW 6 Cabrio (47,3 cm) a zcela u země se pohybují například MB SLS AMG Coupé (45,5 cm), Porsche 911 Carrera (43,3 cm), MB SLK (42 cm). Úplně vespod je podle ADAC Chevrolet Corvette C6 s 38,5 cm.

Výšku posezu může pochopitelně ovlivnit také volba pneumatik – výš budete sedět na vyšším profilu například v zimě. Volba nízkého profilu může snížit posezení i o několik centimetrů.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků