Narozeniny: Seat Ibiza „slaví“ 20 let

Právě před dvaceti lety – na mezinárodním autosalonu v Paříži – se nejširší veřejnosti poprvé představil nový SEAT Ibiza. Tento model předurčil další vývoj automobilky SEAT jako suverénní nezávislé značky úspěšně se pohybující na konkurenčním automobilovém trhu.

Jedním z nejvýraznějších rysů nového modelu byl jeho výrazný design, který mu vtiskl renomovaný návrhář Giorgetto Giugiaro. Ibiza byla větší než její konkurenti, na vývoji podvozku a pohonného systému se podíleli specialisté firmy Porsche.

Od uvedení Ibizy první generace až doposud bylo vyrobeno více než 3,3 milionu těchto populárních modelů. Vůbec první Ibiza sjela z výrobní linky legendárního závodu SEAT Zona Franca v Barceloně dne 27. dubna 1984. Druhá generace, charakteristická na svoji dobu velmi moderním stylingem, nastoupila v roce 1991. Automobilka SEAT vyrobila téměř 1,3 milionu vozů obou generací, čímž překonala rekord až dosud nejpopulárnějšího modelu, kterým byl licenčně vyráběný Fiat 127.

V roce 1993 byl slavnostně otevřen nejmodernější výrobní závod v Martorellu, z jehož linek začaly sjíždět Ibizy třetí generace. Tyto vozy, které byly kompletně vyvinuty španělskou automobilkou, se výborně prosadily v motoristickém sportu: V MS v automobilových soutěžích vybojovaly v letech 1996, 1997 a 1998 titul šampionů třídy do 2 l. Odrazem těchto úspěchů bylo uvedení modelu Cupra, nejsportovnější verze celé řady Ibiza. Ibiza třetí generace byla rovněž průkopníkem v zavádění vznětových motorů TDI do vozů této kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Všech pět generací pohromadě

Ibiza čtvrté generace, která se představila v květnu roku 1999 na autosalonu v Barceloně, se stala prvním modelem své třídy, který byl vybavován protiprokluzovým zařízením TCS a elektronickým stabilizačním systémem ESP. Od roku 1993 do roku 2001 vyrobil SEAT celkem více než 1,5 milionu vozů Ibiza třetí a čtvrté generace.

Na autosalonu v Boloni se v roce 2001 objevila Ibiza už páté generace, kterých se dosud vyrobilo přes 530 tisíc kusů. Zatím poslední Ibiza, jež dokonale ztělesňuje filozofii značky SEAT stavící na sportovním duchu a dynamickém designu, tvoří most k nové generaci modelů SEAT, jejímž prvním reprezentantem se letos stal SEAT Altea.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků