Narozeniny: Seat Ibiza „slaví“ 20 let

Narozeniny: Seat Ibiza „slaví“ 20 let

Právě před dvaceti lety – na mezinárodním autosalonu v Paříži – se nejširší veřejnosti poprvé představil nový SEAT Ibiza. Tento model předurčil další vývoj automobilky SEAT jako suverénní nezávislé značky úspěšně se pohybující na konkurenčním automobilovém trhu.

Jedním z nejvýraznějších rysů nového modelu byl jeho výrazný design, který mu vtiskl renomovaný návrhář Giorgetto Giugiaro. Ibiza byla větší než její konkurenti, na vývoji podvozku a pohonného systému se podíleli specialisté firmy Porsche.

Od uvedení Ibizy první generace až doposud bylo vyrobeno více než 3,3 milionu těchto populárních modelů. Vůbec první Ibiza sjela z výrobní linky legendárního závodu SEAT Zona Franca v Barceloně dne 27. dubna 1984. Druhá generace, charakteristická na svoji dobu velmi moderním stylingem, nastoupila v roce 1991. Automobilka SEAT vyrobila téměř 1,3 milionu vozů obou generací, čímž překonala rekord až dosud nejpopulárnějšího modelu, kterým byl licenčně vyráběný Fiat 127.

V roce 1993 byl slavnostně otevřen nejmodernější výrobní závod v Martorellu, z jehož linek začaly sjíždět Ibizy třetí generace. Tyto vozy, které byly kompletně vyvinuty španělskou automobilkou, se výborně prosadily v motoristickém sportu: V MS v automobilových soutěžích vybojovaly v letech 1996, 1997 a 1998 titul šampionů třídy do 2 l. Odrazem těchto úspěchů bylo uvedení modelu Cupra, nejsportovnější verze celé řady Ibiza. Ibiza třetí generace byla rovněž průkopníkem v zavádění vznětových motorů TDI do vozů této kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Všech pět generací pohromadě

Ibiza čtvrté generace, která se představila v květnu roku 1999 na autosalonu v Barceloně, se stala prvním modelem své třídy, který byl vybavován protiprokluzovým zařízením TCS a elektronickým stabilizačním systémem ESP. Od roku 1993 do roku 2001 vyrobil SEAT celkem více než 1,5 milionu vozů Ibiza třetí a čtvrté generace.

Na autosalonu v Boloni se v roce 2001 objevila Ibiza už páté generace, kterých se dosud vyrobilo přes 530 tisíc kusů. Zatím poslední Ibiza, jež dokonale ztělesňuje filozofii značky SEAT stavící na sportovním duchu a dynamickém designu, tvoří most k nové generaci modelů SEAT, jejímž prvním reprezentantem se letos stal SEAT Altea.

bazar

Seat Ibiza 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 19 943 km
Cena: 193 000 Kč
Seat Cordoba 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 162 370 km
Cena: 40 000 Kč
Seat Ibiza 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 117 477 km
Cena: 65 000 Kč
Seat Leon 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 179 079 km
Cena: 60 000 Kč
Seat Leon 2
Rok výroby: 2006
Stav: 120 925 km
Cena: 183 000 Kč
Seat Ibiza 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 59 369 km
Cena: 137 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků