Narozeniny: Seat Ibiza „slaví“ 20 let

Právě před dvaceti lety – na mezinárodním autosalonu v Paříži – se nejširší veřejnosti poprvé představil nový SEAT Ibiza. Tento model předurčil další vývoj automobilky SEAT jako suverénní nezávislé značky úspěšně se pohybující na konkurenčním automobilovém trhu.

Jedním z nejvýraznějších rysů nového modelu byl jeho výrazný design, který mu vtiskl renomovaný návrhář Giorgetto Giugiaro. Ibiza byla větší než její konkurenti, na vývoji podvozku a pohonného systému se podíleli specialisté firmy Porsche.

Od uvedení Ibizy první generace až doposud bylo vyrobeno více než 3,3 milionu těchto populárních modelů. Vůbec první Ibiza sjela z výrobní linky legendárního závodu SEAT Zona Franca v Barceloně dne 27. dubna 1984. Druhá generace, charakteristická na svoji dobu velmi moderním stylingem, nastoupila v roce 1991. Automobilka SEAT vyrobila téměř 1,3 milionu vozů obou generací, čímž překonala rekord až dosud nejpopulárnějšího modelu, kterým byl licenčně vyráběný Fiat 127.

V roce 1993 byl slavnostně otevřen nejmodernější výrobní závod v Martorellu, z jehož linek začaly sjíždět Ibizy třetí generace. Tyto vozy, které byly kompletně vyvinuty španělskou automobilkou, se výborně prosadily v motoristickém sportu: V MS v automobilových soutěžích vybojovaly v letech 1996, 1997 a 1998 titul šampionů třídy do 2 l. Odrazem těchto úspěchů bylo uvedení modelu Cupra, nejsportovnější verze celé řady Ibiza. Ibiza třetí generace byla rovněž průkopníkem v zavádění vznětových motorů TDI do vozů této kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Všech pět generací pohromadě

Ibiza čtvrté generace, která se představila v květnu roku 1999 na autosalonu v Barceloně, se stala prvním modelem své třídy, který byl vybavován protiprokluzovým zařízením TCS a elektronickým stabilizačním systémem ESP. Od roku 1993 do roku 2001 vyrobil SEAT celkem více než 1,5 milionu vozů Ibiza třetí a čtvrté generace.

Na autosalonu v Boloni se v roce 2001 objevila Ibiza už páté generace, kterých se dosud vyrobilo přes 530 tisíc kusů. Zatím poslední Ibiza, jež dokonale ztělesňuje filozofii značky SEAT stavící na sportovním duchu a dynamickém designu, tvoří most k nové generaci modelů SEAT, jejímž prvním reprezentantem se letos stal SEAT Altea.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků