Narozeniny: Seat Ibiza „slaví“ 20 let

Právě před dvaceti lety – na mezinárodním autosalonu v Paříži – se nejširší veřejnosti poprvé představil nový SEAT Ibiza. Tento model předurčil další vývoj automobilky SEAT jako suverénní nezávislé značky úspěšně se pohybující na konkurenčním automobilovém trhu.

Jedním z nejvýraznějších rysů nového modelu byl jeho výrazný design, který mu vtiskl renomovaný návrhář Giorgetto Giugiaro. Ibiza byla větší než její konkurenti, na vývoji podvozku a pohonného systému se podíleli specialisté firmy Porsche.

Od uvedení Ibizy první generace až doposud bylo vyrobeno více než 3,3 milionu těchto populárních modelů. Vůbec první Ibiza sjela z výrobní linky legendárního závodu SEAT Zona Franca v Barceloně dne 27. dubna 1984. Druhá generace, charakteristická na svoji dobu velmi moderním stylingem, nastoupila v roce 1991. Automobilka SEAT vyrobila téměř 1,3 milionu vozů obou generací, čímž překonala rekord až dosud nejpopulárnějšího modelu, kterým byl licenčně vyráběný Fiat 127.

V roce 1993 byl slavnostně otevřen nejmodernější výrobní závod v Martorellu, z jehož linek začaly sjíždět Ibizy třetí generace. Tyto vozy, které byly kompletně vyvinuty španělskou automobilkou, se výborně prosadily v motoristickém sportu: V MS v automobilových soutěžích vybojovaly v letech 1996, 1997 a 1998 titul šampionů třídy do 2 l. Odrazem těchto úspěchů bylo uvedení modelu Cupra, nejsportovnější verze celé řady Ibiza. Ibiza třetí generace byla rovněž průkopníkem v zavádění vznětových motorů TDI do vozů této kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Všech pět generací pohromadě

Ibiza čtvrté generace, která se představila v květnu roku 1999 na autosalonu v Barceloně, se stala prvním modelem své třídy, který byl vybavován protiprokluzovým zařízením TCS a elektronickým stabilizačním systémem ESP. Od roku 1993 do roku 2001 vyrobil SEAT celkem více než 1,5 milionu vozů Ibiza třetí a čtvrté generace.

Na autosalonu v Boloni se v roce 2001 objevila Ibiza už páté generace, kterých se dosud vyrobilo přes 530 tisíc kusů. Zatím poslední Ibiza, jež dokonale ztělesňuje filozofii značky SEAT stavící na sportovním duchu a dynamickém designu, tvoří most k nové generaci modelů SEAT, jejímž prvním reprezentantem se letos stal SEAT Altea.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 27 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků