Nároky při dopravní nehodě, aneb proč se vyplatí si připlatit za vyšší limit povinného ručení | Pexels

Pexels

Nároky při dopravní nehodě, aneb proč se vyplatí si připlatit za vyšší limit povinného ručení

Kdo vlastní auto, ten si k němu musí sjednat povinné ručení a přes to nejede vlak, i když s ním třeba vůbec nejezdí. Jedná se o ze zákona povinné pojištění, které slouží k ochraně řidičů a dalších účastníků provozu, kteří se stanou obětí dopravní nehody - tím pádem i vás.

Z povinného ručení, často také označovaného jako pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se v případě takové nehody vyplácejí škody na zdraví a majetku způsobené poškozeným, tedy ostatním účastníkům nehody nebo třetím stranám, a to z pojistky viníka.

Většina řidičů pochopitelně nepočítá s tím, že by způsobila nějakou závažnou nehodu, a proto při sjednávání povinného ručení hledí hlavně na cenu. Na její úkor však často podceňují výběr těch správných parametrů, kam v souvislosti s úhradou způsobených škod spadají především limity.

Co jsou to limity povinného ručení?

Limit pojistného plnění je označení pro maximální částku, kterou pojišťovna za svého klienta v rámci jedné pojistné události zaplatí. Na této sumě se obě strany domlouvají předem a je tedy jasně uvedená ve smlouvě. Proto je třeba se výši limitů zajímat ještě předtím, než sjednávání povinného ručení dotáhnete do konce, později už by se vám podmínky měnily dost obtížně.

Minimální výše limitů je zákonem stanovena na 35 milionů korun, což platí pro úhradu škod na zdraví i na majetku - méně vám žádná pojišťovna nesmí nabídnout. Maximum se u většiny pojišťoven drží na 100 milionech korun, avšak některé nabízejí pojistky s limity sahajícími až k 250 milionům. Samozřejmě nemusíte platit za tak vysoký limit, určitě se ale vyplatí si připlatit alespoň za 50 milionů.

Samozřejmě platí, že čím vyšší limit si u své pojistky nastavíte, tím víc za ni také zaplatíte. Nic ale nemusí být přemrštěné. Jestliže chcete vyšší limity za slušnou cenu, určitě se vyplatí využít kalkulačku povinného ručení. Do ní zadáte požadované parametry a posléze už můžete vybírat ze spousty vygenerovaných nabídek od různých pojišťoven.

Proč si připlatit?

Většina majitelů vozů si to neuvědomuje, ale když dojde k dopravní nehodě, často musí pojišťovna zaplatit mnohem více než jen opravu rozbitého auta. Snadno se pak stane, že minimální limit, ačkoliv se zdá dost vysoký, překročíte a tím pádem si zaděláte na pořádné dluhy. Mezi nejčastější nároky poškozených patří:

  • Bolestné - odškodnění za úrazy a bolest způsobenou při a po dopravní nehodě, stejně tak jako během následné léčby, konkrétní výši určuje soudní znalec.

  • Trvalé následky - odškodné vyplácené v případě, že následky úrazu způsobeného dopravní nehodou jsou natolik závažné, že poškozenému brání normálně fungovat ve společnosti.

  • Ušlý příjem - finanční kompenzace za období, kdy byl poškozený na nemocenské a nemohl tak pobírat standardní příjem.

  • Ošetřovné a náklady na léčbu - zaplacení výloh spojených s ošetřovným a výpomocí v domácnosti během rekonvalescence.

  • Psychická újma blízkých osob - platí se jak v případě těžkých zranění , tak i úmrtí, kdy odškodnění pozůstalých obvykle vyšplhá až na částku okolo milionu korun.

  • Majetková škoda - tato forma kompenzace se týká jak poškození na vozidle, tak i dalších věcech, jako je elektronika či oblečení.

Jak tedy vidíte, podcenit limity povinného ručení se jednoduše nevyplácí. Až vám tedy příště přijde faktura k obnově smlouvy, zjistěte si, jaké máte podmínky a zvažte jejich navýšení. Když dojde na nejhorší, navýšení stoprocentně nebudete litovat.

Doporučujeme

Články odjinud