Národní symboly: Jak je automobilky používají a proč se některým vyhýbají?

Ať už je za tím čistý marketing, nebo kus národní hrdosti, symboly státnosti vídáme na dnešních vozech docela často. Jen v některých státech si svou vlajku na vozy snad nikdy nevylepí.

Každý automobil, u jehož prezentace převažují slova jako "stylový", "pro mladé", či snad "funky" potřebuje detaily. Vtipné, luxusní, ale především odvážné natolik, aby pozorovatele a potenciálního klienta donutily zírat na právě ono auto déle, než v konkurenčním showroomu. Jedním z těchto detailů jsou národní symboly.

Designéři jich využívají, logicky pokud chtějí zdůraznit místo původu vozu. Ať už faktického, vývojového, výrobního či historického. Pojďme se společně podívat na příklady takovýchto designérských detailů na aktuálním českém trhu. Je jich překvapivě dost.

Nejlepší koncept roku podle designérů udělala Mazda. Líbí se i vám?

Nejlepší koncept roku podle designérů udělala Mazda. Líbí se i vám?

Začněme ale netradičně těmi příklady automobilek, u nichž se národní symboly na autech neobjevují. Překvapivě třeba na těch německých. Pokud budeme brát v potaz, že těmito odkazy chtějí designéři zdůraznit původ vozu, možná byste to právě na těchto vozech čekali nejvíce. Termín "německé auto" má málokdy vyloženě špatné konotace, zejména celosvětově. Můžete namítat tím, že Němci svá auta staví především konzervativním způsobem, k čemuž se vlajky kolem dokola úplně nehodí. Ale co u stylovek typu VW Beetle? Tady možná hledejme odpověď u obecných konotací které s sebou i historicky nesou německé symboly, ale to už nám nepřísluší.

Kde se Němci však s vlajkami nebrzdí, je u zahraničních akvizic. Třeba takové Mini můžete mít skutečně "povlajkované" úplně všude, samozřejmě "Union Jackem", tedy vlajkou Spojeného království. Naposledy u faceliftované verze je dokonce i na zadních svítilnách. Stejně tak činí Volkswagen v případě Lamborghini. Jen se podívejte na nejnovější počin, Huracán Performante. Proč to tak není třeba se Seatem, který chce hrát na stylovější a odvázanější notu, těžko říci. Možná by tam vznikl konflikt, jakou standartu vlastně použít. Jestli tu Španělského království, nebo katalánskou...

Podobná motivace, tedy zdůraznit původní domov automobilky vlastněné cizím subjektem, je patrná také u Volva. Od doby, kdy je značka podporována čínským kapitálem, švédské vlajky už visí i zpod kapoty, jako u nové XC40, ale také na každé kožené sedačce.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Jsou ale také příklady, kde může jít prostě o národní hrdost. Jako u znovuzrozené a čistokrevně francouzské Alpine, která se pyšní trikolorou na sloupku či dveřích. DS pak přišlo se speciálním paketem siluet Paříže, které vylepilo na boční okno a interiérový panel DS 3, trikoloru najdete i na sedadlech. Jeep připomíná své válečné kořeny na Wrangleru a dalších modelech, především u speciálních edic. Italové také nezahálí. Zelenou, bílou a červenou můžete vidět snad na každém Ferrari, ostatní vozy koncernu FCA také nezůstávají zpátky.

Co říkáte na tento trend a zapomněli jsme na nějaký výrazný projev národní hrdosti, který u zde prodávaných vozů lze potkat? Dejte nám vědět v diskusi!

První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8: Sto lidí, sto názorů

Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi (minitest)

Role vlajkové lodi je poměrně složitá. Zákazníci za své nemalé peníze chtějí to nejlepší a kompromisy jim moc nevoní. Dokázal nás vůbec nejdražší Citroën C5 Aircross přesvědčit o svých kvalitách?

10.  4.  2019 | Jan Mička | 7 příspěvků