Nárazy zezadu a bezpečná vzdálenost

Nárazy zezadu jsou až příliš častou příčinou nehod zejména na dálnicích, ale i v městském provozu. Jak je možné, že k takovým situacím dochází? Statistiky dopravních nehod hodnotí tyto nehody obvykle jako nezvládnutí vozidla či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ale co tento pojem "bezpečná vzdálenost" vlastně znamená?
Nedávná havárie z hradecké dálnice, při které kamion narazil na stojící vojenskou tatru s nákladem cvičných střel, byla pravděpodobně zaviněna usnutím řidiče. Ale velká většina těchto nehod vzniká i při jízdě kolon v hustém provozu a relativně malých rychlostech. Je to tedy důsledek nepozornosti? Pravděpodobně ano.

Určitá monotónnost pomalého posunování z křižovatky na křižovatku otupí řidičovu pozornost, ten se začne v mysli zabývat úplně něčím jiným. A pak stačí nějaký vnější podnět, „probuzení“, vyražení vpřed a - rána. Často tyto havárie vznikají tím, že vůbec nepostřehneme, že řidič před námi po rozjetí znovu zabrzdil. Červená světla jeho stopek zpozorujeme o nějaký ten zlomek sekundy později než bylo třeba.

Průměrná doba řidičovy reakce je jedna sekunda. Ovšem pokud myslíme na něco úplně jiného, bývá několikanásobně delší. A tak při rychlosti 10 km/h ujedeme za sekundu skoro tři metry, při třicítce již osm a půl metru. To vše za předpokladu, že „dáváme pozor“.

Ruku na srdce - kdo  si při posunování v řadě vozů nechává těch potřebných zhruba pět až osm metrů? A dvacítkou se rozjedeme určitě. Když má vůz před námi lepší brzdy je neštěstí hotové a ani podobně „plechové škody“ z malých rychlostí nepřijdou příliš levně. Nepodceňujme proto dodržování bezpečné vzdálenosti ani při jízdě v kolonách!

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků