Nárazy zezadu a bezpečná vzdálenost

Nárazy zezadu jsou až příliš častou příčinou nehod zejména na dálnicích, ale i v městském provozu. Jak je možné, že k takovým situacím dochází? Statistiky dopravních nehod hodnotí tyto nehody obvykle jako nezvládnutí vozidla či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ale co tento pojem "bezpečná vzdálenost" vlastně znamená?
Nedávná havárie z hradecké dálnice, při které kamion narazil na stojící vojenskou tatru s nákladem cvičných střel, byla pravděpodobně zaviněna usnutím řidiče. Ale velká většina těchto nehod vzniká i při jízdě kolon v hustém provozu a relativně malých rychlostech. Je to tedy důsledek nepozornosti? Pravděpodobně ano.

Určitá monotónnost pomalého posunování z křižovatky na křižovatku otupí řidičovu pozornost, ten se začne v mysli zabývat úplně něčím jiným. A pak stačí nějaký vnější podnět, „probuzení“, vyražení vpřed a - rána. Často tyto havárie vznikají tím, že vůbec nepostřehneme, že řidič před námi po rozjetí znovu zabrzdil. Červená světla jeho stopek zpozorujeme o nějaký ten zlomek sekundy později než bylo třeba.

Průměrná doba řidičovy reakce je jedna sekunda. Ovšem pokud myslíme na něco úplně jiného, bývá několikanásobně delší. A tak při rychlosti 10 km/h ujedeme za sekundu skoro tři metry, při třicítce již osm a půl metru. To vše za předpokladu, že „dáváme pozor“.

Ruku na srdce - kdo  si při posunování v řadě vozů nechává těch potřebných zhruba pět až osm metrů? A dvacítkou se rozjedeme určitě. Když má vůz před námi lepší brzdy je neštěstí hotové a ani podobně „plechové škody“ z malých rychlostí nepřijdou příliš levně. Nepodceňujme proto dodržování bezpečné vzdálenosti ani při jízdě v kolonách!

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků