Nárazy zezadu a bezpečná vzdálenost

Nárazy zezadu jsou až příliš častou příčinou nehod zejména na dálnicích, ale i v městském provozu. Jak je možné, že k takovým situacím dochází? Statistiky dopravních nehod hodnotí tyto nehody obvykle jako nezvládnutí vozidla či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ale co tento pojem "bezpečná vzdálenost" vlastně znamená?
Nedávná havárie z hradecké dálnice, při které kamion narazil na stojící vojenskou tatru s nákladem cvičných střel, byla pravděpodobně zaviněna usnutím řidiče. Ale velká většina těchto nehod vzniká i při jízdě kolon v hustém provozu a relativně malých rychlostech. Je to tedy důsledek nepozornosti? Pravděpodobně ano.

Určitá monotónnost pomalého posunování z křižovatky na křižovatku otupí řidičovu pozornost, ten se začne v mysli zabývat úplně něčím jiným. A pak stačí nějaký vnější podnět, „probuzení“, vyražení vpřed a - rána. Často tyto havárie vznikají tím, že vůbec nepostřehneme, že řidič před námi po rozjetí znovu zabrzdil. Červená světla jeho stopek zpozorujeme o nějaký ten zlomek sekundy později než bylo třeba.

Průměrná doba řidičovy reakce je jedna sekunda. Ovšem pokud myslíme na něco úplně jiného, bývá několikanásobně delší. A tak při rychlosti 10 km/h ujedeme za sekundu skoro tři metry, při třicítce již osm a půl metru. To vše za předpokladu, že „dáváme pozor“.

Ruku na srdce - kdo  si při posunování v řadě vozů nechává těch potřebných zhruba pět až osm metrů? A dvacítkou se rozjedeme určitě. Když má vůz před námi lepší brzdy je neštěstí hotové a ani podobně „plechové škody“ z malých rychlostí nepřijdou příliš levně. Nepodceňujme proto dodržování bezpečné vzdálenosti ani při jízdě v kolonách!

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků