Nárazy zezadu a bezpečná vzdálenost

Nárazy zezadu jsou až příliš častou příčinou nehod zejména na dálnicích, ale i v městském provozu. Jak je možné, že k takovým situacím dochází? Statistiky dopravních nehod hodnotí tyto nehody obvykle jako nezvládnutí vozidla či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ale co tento pojem "bezpečná vzdálenost" vlastně znamená?
Nedávná havárie z hradecké dálnice, při které kamion narazil na stojící vojenskou tatru s nákladem cvičných střel, byla pravděpodobně zaviněna usnutím řidiče. Ale velká většina těchto nehod vzniká i při jízdě kolon v hustém provozu a relativně malých rychlostech. Je to tedy důsledek nepozornosti? Pravděpodobně ano.

Určitá monotónnost pomalého posunování z křižovatky na křižovatku otupí řidičovu pozornost, ten se začne v mysli zabývat úplně něčím jiným. A pak stačí nějaký vnější podnět, „probuzení“, vyražení vpřed a - rána. Často tyto havárie vznikají tím, že vůbec nepostřehneme, že řidič před námi po rozjetí znovu zabrzdil. Červená světla jeho stopek zpozorujeme o nějaký ten zlomek sekundy později než bylo třeba.

Průměrná doba řidičovy reakce je jedna sekunda. Ovšem pokud myslíme na něco úplně jiného, bývá několikanásobně delší. A tak při rychlosti 10 km/h ujedeme za sekundu skoro tři metry, při třicítce již osm a půl metru. To vše za předpokladu, že „dáváme pozor“.

Ruku na srdce - kdo  si při posunování v řadě vozů nechává těch potřebných zhruba pět až osm metrů? A dvacítkou se rozjedeme určitě. Když má vůz před námi lepší brzdy je neštěstí hotové a ani podobně „plechové škody“ z malých rychlostí nepřijdou příliš levně. Nepodceňujme proto dodržování bezpečné vzdálenosti ani při jízdě v kolonách!

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků