Jak jezdit na náledí? Brzdná dráha je až 4x delší, překvapuje hlavně to lokální

Pan Straka  |  20. 12. 2019 11:34

Muj nazor je ten, ze v ramci dlouhodobe udrzitelnosti je lepsi se s prirodou naucit zit a nez proti ni bojovat. Problem neni led, ve Finsku nebo na zimni Insladske Ring Road se na nem jezdi bezne. Voda je zajimava tekutina s fantastickymi fyzikalnimi vlastnostmi. Jenze zdejsi uzkoprsi StB Pepici pneumatiky s hrebicky nepovoluji. Ale to je jak zakazovat na zimu zimni bundu. Pneumatika ma odpovidat povaze vozovky. Ale v CR se soli temer vsude (asi aby byla auta rozjebana a psy palely tlapky), tak ja jezdim cely rok na normalnich letnich. S trouchou opatrnosti se to da. Na ledovy sesup pak dam na predek retezy. Problem je sul, ne led. Pokud nekdo neumi na ledu, tak doporuciji psi sprezeni a ve meste tramvaj. Ale mit rozestupy a predvidat ano, to je daleko dulezitejsi nez vsechny dopravni znacky. Rozestupy a predvidani by mela byt v autoskole prvni lekce. Neni to blbuvzdorne, ale uz mnohokrat mi to zachranilo zadek a usta.

Odpovědět  |   | 
Honza  |  20. 12. 2019 11:59

Na našich silnicích a nejenom na nich je opravdu hlavní problém nedodržování bezpečného odstupu. To je pak na přesdržku, když vám za tmy a na mokru jede takové hovádko dva metry za zadkem. Další věc co mě vytáčí je používání mobilu při řízení, za to bych bral řidičáky okamžitě.

Odpovědět  |   | 
Pan Straka  |  20. 12. 2019 12:13

Ridic by nemel byt nadmerne rozptylovan, cim uz je vedlejsi. Ja osobne se priznam, ze mobil na volani za jizdy obcas pouzivam. Ale mackam jej temer po pameti, nenapadne me se na nej nijak moc divat, kdyby mi spadnul pod sedadlo, tak me to nevytaci a vyndam si ho s klidem v cili. Mobil je presto ofiko zakazany. Daleko tezsi je pro me pouzivani sofistikovanejsich funkci navigace, ktera paradoxne zakazana neni. Ale kazdy jsme jiny. Lide by meli premyslet a pravidlo je, ridic se ma venovat rizeni. Jednou na dovolene mela partnerka nove klasicke podvazky, coz mam rad. Tak mi to nedalo a musel ji strkat za jizdy prsty do klina (pujcene male auto bez stredove operky) ji se libilo ze me to tak moc provokuje. Az jsme malem projeli kruhac rovne. Takze to byl pripad jak se to delat nema. Nastesti to bylo v noci a nikdo jiny na silnici nebyl.

Odpovědět  |   | 
homer  |  20. 12. 2019 12:34

skandinavii mozna znas ale o soleni vis starou belu. Treba Krusny hory - u nas souvisla snehova vrstva , nemecko prosoleny durch

Odpovědět  |   | 
Revizor  |  20. 12. 2019 14:20

Rakousko je též prosolené a nikomu to nevadí. Jestli auto kvůli tomu rezne, jedná se o nekvalitní šrot.

Odpovědět  |   | 
ab  |  20. 12. 2019 17:24

I Švýcarsko, tam se solí až se tráva zelená.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  23. 12. 2019 10:37

Detto Kanada :) Kusky soli velkosti 2 cm a aj v takej Ottawe sa soli prakticky od novembra do konca marca.

Pruser je, ze pri takych -20 uz sol nezabera - co ale nevadi, pretoze sa jazdi po suvislej zmrznutej vrstve snehu, prahu, sajrajtu a soli - a celkom to ide. Pri -30 to ma vlastnosti ako sucha polna cesta.

Odpovědět  |   | 
St.  |  20. 12. 2019 11:59

Nejlepší je nebrzdit. Uspoříte benzín, brzdy, životní prostředí. Jen někdy pocucháte nervy za vámi jedoucími, kteří brzdí až u cedule s názvem vsi. Dotáhl jsem to tak daleko, že brzdím hlavně kvůli brzdám - aby se očistily nebo osušily. Těším se na hybrid a rekuperaci.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  20. 12. 2019 17:14

Amen.

Je neuveritene, kolko ludi absolutne zbytocne brzdi... ak niekto meni dosticky po menej ako 50-tisic km, nepatri za volant :)

Druha vec, ze niektori vyrobcovia montuju namiesto dosticiek platky ementalu ;)

Odpovědět  |   | 
.  |  20. 12. 2019 17:27

Orezlé a vydřené zadní kotouče, u mne běžný jev.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  20. 12. 2019 13:18

Když se mi nezdá povrch silnice tak buď zkusím brzdy nebo větší zrychlení a buď se ozve ABS nebo ASR.Že je led kolikrát zjistite až vylezete z auta a flaknete ssebou o zem.Zimní boty by měli mít podešev z pneumatik.Na skle jsem z 20km/h brzdil asi 30metrů takže víckrát jak 4*delší brzdná dráha.

Odpovědět  |   | 
 |  20. 12. 2019 16:14

"Jsem verici takze plnej a dej se vule bozi"

Odpovědět  |   | 
.  |  20. 12. 2019 17:29

Plnej na ledu? V tom případě stojíš ne místě.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  21. 12. 2019 11:18

Jsem radši poslední než mrtvej.Práce neuteče a že se šéf posere mi neva.

Odpovědět  |   | 
tonda  |  20. 12. 2019 20:13

Jezdit, tak abych nemusel prudce brzdit nebo rychle přidávat plyn... Jinak vždy opatrně. Na toto neexistuje žádná pořádná odpověď. Každá situace je vždy nová a první jinak řidič musí umět alespoň trochu řídit a hlavně také něco najet na sněhu a ledu...

Odpovědět  |   | 
Kevil  |  20. 12. 2019 22:40

Doporučuji si zaplatit školu smyků ve Vysokém Mýtě. Je zde jediný umělý kopec pro trénink v ČR, jak jet po ledu z kopce dolů do zatáčky a vyhýbat se na krajnici stojícím vozidlům (představují gumové kužele) . I když jsem výcvik absolvoval před pár lety, stále si pamatuji: když brzdíš, drž volant rovně, pokud chceš zatočit, nesmíš brzdit . Led na silnici lze většinou poznat i podle "měkkého" volantu a podle toho přizpůsobit rychlost jízdy, řadit dříve vyšší rychlostní stupně a nechávat si dostatečný odstup. Nicméně i přes všechny rady a školení jsem jednou zrušil auto známému na D1. Opatrně jsem ubral plyn a auto se po cca 5 sekundách začalo velmi pomalo stáčet ke svodidlům. Vyšlápl jsem spojku a opatrně volantem auto srovnal. Nicméně to nepomohlo a vozidlo začalo postupně rotovat ve 120 km/h. Rána, škrtli jsme zadním levým rohem o svodidla a to nás odhodilo do pravého odstavného pruhu. Nikomu se nic nestalo, ani airbagy nevystřelily, jen vypadla elektrika. Později jsem se dozvěděl že šlo o tvz. "power slide", tj. smyk z přímého směru vlivem námrazy na vozovce a nepatrného ubrání plynu. V počátku to prý lze vybrat opatrným přidáním plynu. To jsem ale tehdy nevěděl.

Odpovědět  |   | 
Lukas  |  20. 12. 2019 23:32

Tak jeste vyvratte ty myty, ze letni pneu na suche vozovce v minusovych teplotach a na mokre vozovce v teplotach lehce nad nulou funguji hur nez zimni.
Porad vsude vidim ty nesmysly o nejake hranici +7st, kdy udajne letnaky prestavaji fungovat.
Pritom zimaky funguji lip jen na snehu. Na ledu nepomuze nic. Na suchu jsou i v zime lepsi letnaky. Na mokru v zime funguji o chlup lip letnaky.
Muzete s tim nesouhlasit, ale to je tak vse, co s tim muzete delat

Odpovědět  |   | 
Pan Straka  |  21. 12. 2019 01:46

1) Když je teplota vzduchu třeba 0 až +5C, tak teplota vozovky bude +8C, pokud to není po ránu.

2) +7C přezout na zimáky je marketingová lež. Zimák má smysl až pod nulou nebo pokud je na cestě sníh a led. Pokud je +5C a mokro, zimák akorát smykuje a zvyšuje spotřebu.

Já jezdím zimu vždy na letních a basta, pravda, že bydlím v centru velkého města. Na horách je situace samozřejmě jiná.

Odpovědět  |   | 
jozka  |  21. 12. 2019 11:50

Aha, tak uz vim, kdo mi tehda zablokoval cestu na krizovatce Veleslavinska/Na Petrinach, kdyz se nemohl rozjet do krizovatky

Odpovědět  |   | 
Pan Straka  |  21. 12. 2019 20:26

No jó, ale já nejsu pražák, do Práglu jezdíme max jednou za čas vlakem

Odpovědět  |   | 
Xixao  |  24. 12. 2019 22:50

Doufam, ze ten vlak je prezuty na zimaky!

Odpovědět  |   | 
Emkejx  |  21. 12. 2019 00:32

Chcel by som vidiet dotycneho ze jazdi na snehu a lade na letnych. Ja som mal pred niekolkymi rokmi moznost... Napadlo cerstvych 10 az 15 cisel snehu. Z firemnej dodavky som presadol do sukromnej predokolky s letnymi. Bola noc, zrovna vtedy ziaden odhrnac ci sypac so solou. Domoc to neboli ani tri kilometre. Ale cesta bola horor. Rovina ok, ale mierne stupania a auto ak slo 30kmh viac nie. Proste kolesa sa tocili ale ziadna prilnavost a hlavne som to drzal nad 2000otmin, ale nad 3000 som ani nemusel to som stal... No a potom to prislo. Asi v polovici cest krizovatka s mierne sa zvazujucou vozovkou. Brzdy nic, abs nic, volant nic... Auto zacalo zrychlovat cez 40kmh a jedine co som vedel ze nesmiem je zatiahnut rucnu, inak by som sa tam roztociiiil. A tak som len drzal silno volant mierne vytoceny tak aby som pneumatikou vrazil do vysokeho obrubniku a niedniesol si to predny naraznik. A tak sa aj stalo. Pravy preny disk zlomeny, na mieste a tiez geometria... Na mieste som prehodil koleso a nasledne pokracoval domov s myslienkou aky som blbec ze som radsej nesiel pesky namiesto toho som riskoval. Odvtedy viem, ze letne pneu na sneh nepatria a taketo veci uz nebudem skusat. Stastie bolo ze cesta bola v tej nocnej hodine uplne prazdna bez premavky, ved aj to bola moja smola, lebo som isiel ako po zasnezenej luke... Poucil som sa dostatocne.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  23. 12. 2019 10:47

Pred par rokmi som bol v Londyne asi jediny, co prezuval na zimne - ked napadli 3 cm snehu, bol som king :)

Pri vacsich cislach som bol za Stiga. Raz som na letiskovom parkingu nasiel svoje auto, a stovky dalsich, pod cca 10 cm snehu. Ocistim, oskrabem, manikovi vedla poziciam skrabku, vycuvam, rozbehnem, idem, zatacam, malina. A domaci sa cuduju, ze mi to tak dobre ide ;) Ale najvacsi zazitok bol, ked dve zadokoly (S-klasse a nejake bawo), zablokoovali 3 pruhy A13 na vyjazde z Londyna, ked sa zasekli na nadjazde :D

Odpovědět  |   | 
Ernie  |  21. 12. 2019 08:21

"Jestli­že au­to za­sta­ví na su­ché vo­zov­ce z rych­los­ti 90 km/h na asi 70 me­t­rech" - to myslite vazne?

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  23. 12. 2019 08:31

Na suché vozovce při teplotě kolem nuly je to z rychlosti 80km/h podle nezávislých testů kolem 35 - 40 metrů na letních pneumatikách, na zimních v průměru o 5 m víc. Z 90 km/h se to samozřejmě citelně prodlouží (brzdná dráha se prodlužuje s druhou mocninou rychlosti - tedy dvojnásobná rychlost - čtyřnásobná brzdná dráha), běžná brzdná dráha tak skutečně bude kolem 50 metrů.
Pokud se k tomu přidá 1s na reakční dobu řidiče, (ujetá vzdálenost cca 25m) tak se lehce může stát že vám z 90km/h těch 70m na zastavení ani za ideálních podmínek nebude stačit.
Jen ty přepočty podle podmínek jsou nějaké divné, vždycky se tvrdilo že mokro = dvojnásobek, sníh = čtyřnásobek a náledí = desetinásobek běžné brzdné dráhy na suchu.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  21. 12. 2019 22:30

V článku autor zapomněl na jednu dobrou věc - vyzkoušet si, jak se auto chová na limitu/za limitem. Prázdné zasněžené parkoviště nebo ještě lépe parkoviště (hřiště, plocha,...) s ledovým povrchem a nejdříve si zablbnout a potom rozmísti gumové kužely a zkusit si slalom. Samozřejmě vykoušet si to s asistentama ABS, ESP,... a potom ESP vypnout. Výhodou takového "vyřádění se" je, že si člověk jednak zjistí, co opravdu dovede a potom jak se auto chová, když se dostane do kritické situace. A v reálném provozu jezdit tak, aby se do kritické situace člověk nedostal a když, tak aby měl vyzkoušené, co a jak s autem (především volantem) dělat, aby auto udržel v řízeném smyku a ne v nekontrolovaných "hodinách" v lepším případě v pangejtu, v horším případě nárazem do svodidla (překážky, stromu,...) a v tom nejhorším případě srážkou s protijedoucím kamionem....
V ideálním případě je vhodné si to vyzkoušet několikrát za zimu. Není špatné zaplatit si jízdu i na autodromu.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  24. 12. 2019 15:01

Za zimu to občas někdo vyzkouší když je v lese náledí které předtím nebylo a pak si musí kupovat jiné auto.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

24.  1.  2021 | Richard Herbich | 97 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 85 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků

Nejčtenější články

Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takto. Stepway s CVT už víc mít nemůže

Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takt…

S uvedením ceníků rozjela Dacia i konfigurátor, ve kterém se můžeme kouknout, jak vypadá ta vůbec nejdražší varianta nového Sandera.

11.  1.  2021 | | 80 N/A
Daniel Fuglevič
Dacia SanderoČeský trhCeny
Konec zamlženému oknu. Ford ukazuje vychytávku, která se o všechno sama postará

Konec zamlženému oknu. Ford ukazuje vychytá…

V posledních Fordech najdete novou verzi systému, který automaticky detekuje zamlžení čelního okna.

21.  1.  2021 | | 19 N/A
Daniel Fuglevič
VýbavaFordŽivot řidičeTechnika
Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být stále levný, ale o víc peněz se říct nebojí

Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být st…

Fiat Tipo prošel omlazením v loňském říjnu a vedle standardních karosářských variant se nám ukázal i jako crossover. Startuje lehce nad 300 tisíci, není ale problém přesáhnout půl milionu.

6.  1.  2021 | | 28 N/A
Vladimír Kadera
České cenyFiat
Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji hodnotí dobový tisk a zkušený majitel?

Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji …

Dlouhých dvacet let trvala výroba Tatry 603, aerodynamicky pokrokově řešeného automobilu vyšší třídy se vzduchem chlazeným osmiválcem za zadní, poháněnou nápravou. Dost dlouhá doba, aby se vystačilo jen s inovacemi. Uvažovaných nástupců bylo hned několik (603 A, 603 X). Nakonec se nástupcem šestsettrojky stala Tatra 613.

31.  12.  2020 | | 137 N/A
Tomáš Dusil
TatraHistorie
Škoda Scala je novým autem Policie ČR. Zakázku za stamiliony chtěl také Hyundai

Škoda Scala je novým autem Policie ČR. Zaká…

Hatchback od škodovky rozšíří vozový park české policie. Do služby zákona však nenastupuje úplně poprvé.

29.  12.  2020 | | 207 N/A
Daniel Fuglevič
PokutyPolicieŠkoda Scala