Náklony karoserie se potlačují odlišnými způsoby: 6 zajímavých řešení

7 komentářů

JirkaK
25. září • 17:10

Základem je co nejnižší těžiště vozu, aby byl klopný moment co nejnižší. A hned nato co nejlépe vyřešená kinematika náprav, aby i při náklonu bylo postavení kola k vozovce co nejlepší. Elektronické serepetičky jsou jen drahou a problémovou snahou zachránit dnešní od základu špatnou koncepci "vpředu McPherson, vzadu vlečená klika, na to postavíme vysokou SUVčkovou boudu".

Tom
26. září • 12:00

A co je na te koncepci tak spatneho? Vlecena ramena idealne s asymetrickym ulozenim jsou docela dobry kompromis mezi prostorem, komfortem a jizdnimi vlastnostmi.
A mimochodem, klikova naprava ma nezavisle zaveseni obou kol. Nevim, kde se vzalo to, nazyvat vlecenou napravu s klikovymi rameny spojenymi torzni prickou jako klikovou napravu.

JirkaK
26. září • 14:08

Na vlečené klikové nápravě není v zásadě nic špatného, dokud ji nepoženeme do extrému. Je naprosto vyhovující pro běžné levné auto jako je třeba Fabie, je výrobně jednoduchá, prostorově úsporná a spolehlivá. Jen jsem toho názoru, že už se zkrátka nehodí pro auta o třídu až dvě větší nebo dokonce se zvýšeným podvozkem, kde se musí počítat s daleko větší hmotností, daleko širšími a více nízkoprofilovými pneumatikami a případně větším náklonem karosérie. Samozřejmě, něco se dá zachránit extrémně tvrdým pérováním a tlumením, které spolehlivě odstraní poslední zbytky jízdního komfortu, něco zachrání elektronické asistenční systémy, které v konečném efektu nestojí o moc méně než lepší podvozek a můžou kdykoliv selhat.......
Potom je druhá cesta, kterou šel v 80. a 90. letech Mercedes-Benz. Koncepce "dlouhé, široké, placaté", vpředu lichoběžníková náprava, vzadu pětiprvkový multilink, pérování a tlumení na dnešní poměry extrémně měkké. Auto se sice při ostřejším manévru nakloní tak že majitelům jedničkové Octavie zhnědne spodní prádlo, ale v zásadě se nic neděje, auto je stále ovladatelné, stále statečně drží stopu a dělá to co chce řidič.
Pokud jde o názvosloví - na názvu "kliková náprava" nevidím nic špatného, je to jen dvouslovně zjednodušený název pro výše uvedené. Co mě samotnému vadí je spíš technicky nesmyslné pojmenování "polotuhá náprava" nebo dokonce "tuhá náprava".

Tom
26. září • 12:01

Navic tech SUV s vlecenou torzkou zase tolik neni. Napada me treba qashai.

François
25. září • 14:17

Svět automobilů se dělil na Citroën a následovatele. Jak to bude dál, dnes neví snad ani bůh...

Roman
25. září • 11:18

nejlepsi reseni od BMW - Dynamic Drive
https://secure.bmw.com/com/en/insights/technolog... ...

vana
25. září • 8:48

Hned v úvodu je zcela chybné tvrzení, že hlavním úkolem klasického stabilizátoru je přenést část váhy na vnitřní stranu vozu. Takže stabilizátor žádnou váhu nepřenáší, pouze svým působením mění charakteristiky odpružení na obou stranách auta. Například v zatáčce působí proti pružině na vnitřní straně a tím sníží tuhost odpružení na vnitřku a zároveň (jako reakce) zvýší tuhost na vnější straně. Žádná váha se ale přitom nepřenáší, i ta nepatrná změna polohy težiště díky trochu menšímu náklonu je důsledkem funkce, nikoliv příčinou

Doporučujeme

Články odjinud