Nahradí plasty skla? S asijským potenciálem ano

Podle všeho již stojíme na prahu chvíle, kdy skleněné výplně dveří a karoserií běžných automobilů nahradí polykarbonáty.

Hledání alternativních druhů materiálů a způsobů výroby automobilových komponentů je přirozenou součástí vývoje. Pokud se soustředíme na povrchové díly karoserie, neuniknou naší pozornosti průběžné pokusy i řady velkosériových automobilek s hliníkovými kapotami či plastovými blatníky, jejichž  posláním je snížit hmotnost vozu a optimalizovat její rozvržení v rámci struktury celého stroje a potenciálně omezit výrobní náklady. Výsledky těchto pokusů nebyly dosud jednoznačné a nyní se pozornost konstruktérů ubírá směrem k zasklení.

Ačkoli třeba v automobilových závodech alespoň části zasklení ustoupily běžnému sklu ve prospěch organického skla již dávno (jsou nejen pružnější, tím i odolnější vůči poškození, ale především citelně lehčí), ve velkosériové produkci je v tomto ohledu pokrok zatím jen velmi pozvolný, ba takřka neznatelný (potíží byly vždy hlavně finance, resp. potřeba skutečně velkosériové výroby). To by se ale mělo záhy změnit. Již v roce 2007 na autosalonu v Ženevě předvedly společnosti Hyundai a GE Plastics nové možnosti využití polykarbonátů na studii Hyundai QarmaQ. Pokud se tímto směrem ale pustí velkovýrobci automobilů v Číně nebo Indii, mohlo by to silně ovlivnit autoprůmysl ve zbytku světa, o čemž pro magazín Ward´s Automotive nedávno hovořil Venkatakrish Umamaheswaran, jeden z šéfů koncernu Sabic Innovative Plastics.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai QarmaQ z ženevského autosalonu v roce 2007 naznačil nové možnosti polykarbonátových oken

Pokud vám jméno Sabic nepřijde nijak povědomé, pak vězte, že jde o zkratku pro společnost Saudi Basic Industries Corporation, jež  nedávno koupila celou divizi GE Plastics. A právě firmy GE Plastics a Bayer Material Science před časem vytvořily dceřinou společnost Exatec zaměřenou právě na vývoj polykarbonátů pro užití v automobilovém průmyslu. Polykarbonáty jsou lehčí než sklo, čímž v důsledku snižují spotřebu paliva automobilu, ale tím to teprve začíná. Aplikací různých příměsí redukujících UV záření lze totiž snižovat potřebu chlazení, resp. vyhřívání prostoru pro cestující, což může úspory v provozních nákladech a emisích CO2 dále navýšit.

Hlavní problém? Pochopitelně cena. Firma Sabic ale věří, že se jí prezentací předností skleněných náhrad podaří přesvědčit automobilky a producenty dílů, aby opustili konvenční sklo. Jednou z dalších předností organického skla je navíc možnost vytvářet v různých osách lomené tvary, pro sklo technologicky takřka nemožné. Pro samotné automobilky je navíc zajímavou variantou odebírat již smontované celky, zahrnující třeba v případě výklopné zádi okno včetně vnitřního čalounění, osvětlení i madel či patřičných emblémů. Umamaheswaran hovoří rozumně, nicméně zatím žádný skutečně velkosériový projekt ve výhledu není. Pokud se na našich silnicích s organickými skly ve větší míře setkáme, nebude to podle všeho dříve než v roce 2015.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků