„U Porsche neexistuje analogové versus digitální, ale spíše analogové a digitální. Oba přístupy se vzájemně doplňují a oba mají své výhody i nevýhody. Je velmi významné, že souhra těchto přístupů je jednoznačným faktorem úspěchu našeho nekompromisního designu,“ vysvětluje viceprezident Style Porsche. Zdroj: Porsche

„U Porsche neexistuje analogové versus digitální, ale spíše analogové a digitální. Oba přístupy se vzájemně doplňují a oba mají své výhody i nevýhody. Je velmi významné, že souhra těchto přístupů je jednoznačným faktorem úspěchu našeho nekompromisního designu,“ vysvětluje viceprezident Style Porsche. | Zdroj: Porsche

Na počátku každého návrhu jsou stále tužka a papír, dalším krokem je skutečný model z průmyslové plastelíny, vyrobené typicky na bázi vosku s obsahem síry. Zdroj: Porsche

Na počátku každého návrhu jsou stále tužka a papír, dalším krokem je skutečný model z průmyslové plastelíny, vyrobené typicky na bázi vosku s obsahem síry. | Zdroj: Porsche

„Někdy paralelně a někdy střídavě dále rozvíjíme návrh na fyzickém modelu nebo v digitálním světě,“ vysvětluje Sebastian Reher, manažer virtuálního designu. Zdroj: Porsche

„Někdy paralelně a někdy střídavě dále rozvíjíme návrh na fyzickém modelu nebo v digitálním světě,“ vysvětluje Sebastian Reher, manažer virtuálního designu. | Zdroj: Porsche

U 3D modelů je pak možné experimentovat s barvami, světlem, pozadím a dalšími prvky. Zdroj: Porsche

U 3D modelů je pak možné experimentovat s barvami, světlem, pozadím a dalšími prvky. | Zdroj: Porsche

„Další velkou výhodou je, že pro účely srovnání můžeme nový vůz ukázat v kontextu jeho předchůdce, ale také vedle zbytku modelového programu. Na rozdíl od fyzických modelů nám simulace umožňují jít do nejmenších detailů,“ doplňuje Reher. Zdroj: Porsche

„Další velkou výhodou je, že pro účely srovnání můžeme nový vůz ukázat v kontextu jeho předchůdce, ale také vedle zbytku modelového programu. Na rozdíl od fyzických modelů nám simulace umožňují jít do nejmenších detailů,“ doplňuje Reher. | Zdroj: Porsche

U velkých hliněných modelů v měřítku 1:1 je až 1200 kilogramů průmyslové plastelíny namontováno na opakovaně použitelný rám z oceli a dřeva. Pro modely 1:3 se používá až 100 kilogramů. Zdroj: Porsche

U velkých hliněných modelů v měřítku 1:1 je až 1200 kilogramů průmyslové plastelíny namontováno na opakovaně použitelný rám z oceli a dřeva. Pro modely 1:3 se používá až 100 kilogramů. | Zdroj: Porsche

Architektonické uspořádání studia umožňuje maximální transparentnost a komunikaci pro přibližně 150členný tým vývojářů designu. Zdroj: Porsche

Architektonické uspořádání studia umožňuje maximální transparentnost a komunikaci pro přibližně 150členný tým vývojářů designu. | Zdroj: Porsche

Specialisté z oddělení Colour & Trim používají speciální skener, který snímá vizuální vlastnosti všech materiálů a ukládá je do specializované databáze. Zdroj: Porsche

Specialisté z oddělení Colour & Trim používají speciální skener, který snímá vizuální vlastnosti všech materiálů a ukládá je do specializované databáze. | Zdroj: Porsche

Trojrozměrné počítačové modely také umožňují pracovat na návrhu interiéru ještě před tím, než jsou k dispozici hardwarové prvky. Designér se tak může usadit do modulárního sedadla pro virtuální realitu, nastavit polohu volantu a sedačky do pozice, v jaké bude i v autě, a nechat si přes brýle zobrazit digitální model vnitřku. Zdroj: Porsche

Trojrozměrné počítačové modely také umožňují pracovat na návrhu interiéru ještě před tím, než jsou k dispozici hardwarové prvky. Designér se tak může usadit do modulárního sedadla pro virtuální realitu, nastavit polohu volantu a sedačky do pozice, v jaké bude i v autě, a nechat si přes brýle zobrazit digitální model vnitřku. | Zdroj: Porsche

V prezentační místnosti designérského studia je 16,5 metru široká obrazovka PowerWall o velikosti plátna kina. Obrazovka PowerWall se skládá z celkem 972 LED dlaždic a má rozlišení 10 K. Zdroj: Porsche

V prezentační místnosti designérského studia je 16,5 metru široká obrazovka PowerWall o velikosti plátna kina. Obrazovka PowerWall se skládá z celkem 972 LED dlaždic a má rozlišení 10 K. | Zdroj: Porsche

 Zdroj: Porsche

| Zdroj: Porsche

Na počátku každého návrhu jsou stále tužka a papír, dalším krokem je skutečný model z průmyslové plastelíny, vyrobené typicky na bázi vosku s obsahem síry. Zdroj: Porsche
„Někdy paralelně a někdy střídavě dále rozvíjíme návrh na fyzickém modelu nebo v digitálním světě,“ vysvětluje Sebastian Reher, manažer virtuálního designu. Zdroj: Porsche
U 3D modelů je pak možné experimentovat s barvami, světlem, pozadím a dalšími prvky. Zdroj: Porsche
„Další velkou výhodou je, že pro účely srovnání můžeme nový vůz ukázat v kontextu jeho předchůdce, ale také vedle zbytku modelového programu. Na rozdíl od fyzických modelů nám simulace umožňují jít do nejmenších detailů,“ doplňuje Reher. Zdroj: Porsche
11
Fotogalerie

Nahlédněte do zákulisí designu Porsche. Bez tužky a hlíny to nejde ani v digitální době

Specializovaný software, 3D modely nebo virtuální realita jsou jen jedny z mnoha způsobů, jakými vznikají tvary současných aut. Ve Stuttgartu kombinují moderní postupy s tradičními.

Cestu od návrhů k realitě procházejí designéři Porsche ve stylu „to nejlepší z obou světů.“ Těmi jsou myšleny klasické postupy, používané v automobilovém designu již desítky let, a moderní počítačové metody. Pro viceprezidenta Style Porsche Michaela Mauera není žádné buď a nebo: „U Porsche neexistuje analogové versus digitální, ale spíše analogové a digitální. Oba přístupy se vzájemně doplňují a oba mají své výhody i nevýhody. Je velmi významné, že souhra těchto přístupů je jednoznačným faktorem úspěchu našeho nekompromisního designu,“ vysvětluje.

Na počátku každého návrhu jsou stále tužka a papír, dalším krokem je skutečný model z průmyslové plastelíny, vyrobené typicky na bázi vosku s obsahem síry. „Někdy paralelně a někdy střídavě dále rozvíjíme návrh na fyzickém modelu nebo v digitálním světě,“ vysvětluje Sebastian Reher, manažer virtuálního designu. U 3D modelů je pak možné experimentovat s barvami, světlem, pozadím a dalšími prvky. „Další velkou výhodou je, že pro účely srovnání můžeme nový vůz ukázat v kontextu jeho předchůdce, ale také vedle zbytku modelového programu. Na rozdíl od fyzických modelů nám simulace umožňují jít do nejmenších detailů,“ doplňuje Reher.

Trojrozměrné počítačové modely také umožňují pracovat na návrhu interiéru ještě před tím, než jsou k dispozici hardwarové prvky. Designér se tak může usadit do modulárního sedadla pro virtuální realitu, nastavit polohu volantu a sedačky do pozice, v jaké bude i v autě, a nechat si přes brýle zobrazit digitální model vnitřku. V určité chvíli pak dojde k „zmražení“ designu, kdy je specifikace již definitivní. Skutečný model je pak možné posoudit v reálném (očím běžných smrtelníků skrytém) prostředí ve Weissachu pod slunečním svitem, s městským nebo přírodním pozadím.

Zajímavosti z designu Porsche:

  • V roce 2014 otevřela společnost Porsche ve Weissachu své nové designové studio. Architektonické uspořádání studia umožňuje maximální transparentnost a komunikaci pro přibližně 150členný tým vývojářů designu. Podporována je také mezioborová komunikace s týmy "Flow test rig" a "Concept construction", které pracují společně se "Stylingem" ve stejném komplexu budov.
  • U velkých hliněných modelů v měřítku 1:1 je až 1200 kilogramů průmyslové plastelíny namontováno na opakovaně použitelný rám z oceli a dřeva. Pro modely 1:3 se používá až 100 kilogramů. Modelovací hmota se skladuje při teplotě přesně 60 stupňů Celsia ve studiových pecích. Plastelína rozdělená do velkých tyčí má konzistenci měkkého másla.
  • Každý z přibližně 50 modelářů v exteriérovém ateliéru společnosti Style Porsche si vyrábí vlastní náčiní pro práci s hliněnými modely. Tyto individuální sady obsahují více než 100 nástrojů, včetně kovových čepelí a škrabek, tenkých drátěných smyček, dřevěných špachtlí, kartáčů a štětců. Lidé z interiérového designu také stále pracují s klasickými hliněnými modely.
  • Virtuální model vozu se skládá až z 50 milionů polygonů včetně trojúhelníků. Velikost jeho souboru se pohybuje kolem 18 gigabajtů.
  • V prezentační místnosti designérského studia je 16,5 metru široká obrazovka PowerWall o velikosti plátna kina. Obrazovka PowerWall se skládá z celkem 972 LED dlaždic a má rozlišení 10 K.
  • Specialisté z oddělení Colour & Trim používají speciální skener, který snímá vizuální vlastnosti všech materiálů a ukládá je do specializované databáze. To se týká i historických materiálů, jako je žebrovaný samet nebo látka s ikonickým vzorem Pepita.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud