Naftové Toyoty budou jezdit na palivo z odpadu. Mají spoustu výhod, pro české řidiče ale i obrovskou nevýhodu

Dieselový Land Crusier a Hilux budou od příštího roku kompatibilní s naftou HVO. Ta má samé výhody, v ČR si ji ale zatím neužijeme.

Od prvního kvartálu příštího roku budou moci terénní Land Cruisery a Hiluxy pro západoevropské zákazníky oficiálně spalovat HVO, tedy hydrogenované rostlinné oleje. Základní surovinou této „nafty“ jsou odpadní materiály typu použitého stolního oleje, zbytků ze zemědělství a podobných věcí. Po reakci s vodíkem u nich dojde k přeměně na uhlovodíkové řetězce. Výsledkem je palivo s přibližně o 30 procent vyšším cetanovým číslem, nízkým obsahem kovů a síry, s plochou destilační křivkou a vysokou výhřevností.

HVO je řidší než klasická nafta, Toyota proto u svých vozů upravila vstřikování pro využití většího množství paliva. Zákazník po tankování nemusí nic zapínat či přepínat, Hilux nebo Land Cruiser vše zařídí automaticky. Kromě ekologické stránky věci a výše popsaných výhod HVO se řidiči mohou těšit i na lehce vyšší výkon.

V Evropě je nyní k tisícovce čerpacích stanic, nabízejících hydrogenovaný rostlinný olej – hlavně v severských a pobaltských státech, u nás se přidával do některých druhů nafty, ale v čisté formě jej zde zatím nekoupíte.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Váš názor Další článek: Nové Porsche 911 GT3 R má být hodné, přesto jeho motor točí 9250 otáček a posílá na zadní kola 565 koní

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,