Nafta vs. benzin: co se u nás lépe prodává?

Nafta vs. benzin: co se u nás lépe prodává?

Čas od času vám přinášíme informace o prodejích nových vozů na českém trhu. Tentokrát jsme se na prodeje podívali z jiného úhlu.

Může se zdát, že naftové motory vládnou Evropě, což potvrzuje loňský rok, kdy se v zemích Evropské unie poprvé prodalo více naftových vozů než benzínových. Jenže Česko bývá nezřídka zdárnou výjimkou a není divu, že u nás je to i v tomto směru trochu jinak.

Benzín nebo nafta?

Z celkového počtu nově prodaných osobních vozů, vozů kategorie N1 a LUV za prvních šest měsíců tvoří naftové automobily jen 43 procent. V zemi, kde je synonymem kvalitního vozu jakékoli kategorie označení s velkým D kdekoli za názvem modelu, je to trochu překvapivé.

Asi nejzajímavější zjištění je pak to, že i když na silnici potkáte velké množství českých vozů se štítkem TDI, podíl naftových modelů Škody na celkových prodejích této značky je u nás jen 42 procent. Je to ovšem dáno tím, že u nás vládne fenomenální Fabie HTP, což je jednoznačně nejprodávanější model, který dokáže uspokojit jak velkou rodinu, tak náročného řidiče.

A jak je to s podílem naftových vozů na prodejích jednotlivých značek?

Některé automobilky za prvních šest měsíců prodaly jen naftové modely - Ssangyong, Santana, Daewoo nebo Lublin se mohou pyšnit jen naftovým přínosem pro náš trh. Jenže u tyto automobilky prodávají velmi specifické modely a tak se není čemu divit, že u nich vládne nafta.

U těch běžnějších je pak lídrem Land Rover. Ten prodal 152 vozů a z toho bylo rovných 151 s naftou. Další běžnější značkou s velkým naftovým podílem je Jeep. Americká značka s nejvyšším podílem naftových vozů? No proč ne...

Z opravdu masových automobilek je na tom nejlépe (nebo nejhůře, jak chcete) Mercedes-Benz. Luxusní vozy s trojcípou hvězdou ve znaku prostě musí mít naftu, jak jinak si vysvětlit téměř 90 procent prodaných vozů s naftovým agregátem. Ani italská šarmantní Alfa Romeo není pozadu a přes svůj sportovní potenciál je nejžádanější zemědělská nafta.

A kdo nejméně?

Na trhu jsou dokonce tři značky, které neprodaly ani jeden naftový model. A u všech tří je  to z prostého důvodu. Naftu raději nemají ani v nabídce. Subaru to sice zanedlouho změní, ale do té doby patří mezi pár posledních mohykánů. Lada by to změnit chtěla, ale nemá jak a Porsche to změnit nechce a doufejme, že ani chtít nebude, i když 911 TDI by jistě byla skvěle prodávaným modelem...

Z masovějších značek vládne benzínu Suzuki. A ono se ani není čemu divit. Příplatky za nýtující agregát jsou u Suzuki v nerentabilních výšinách, a tak zákazníci raději volí benzínové agregáty. Trochu zarážející je pak druhé místo Seatu, tedy značky, která nabízí stejně fenomenální TDI, jako koncernoví sourozenci, překvapí i nízký podíl nafty u Fiatu a Opelu.

Dokonalý obrázek si sami nejlépe uděláte z následujícího přehledu:

 

Automobilka

Prodaných vozů

Z toho nafta

Podíl v %

1

Iveco

287

287

100

1

SsangYong

85

85

100

1

Santana

25

25

100

1

Daewoo

5

5

100

1

Lublin

1

1

100

2

Land Rover

152

151

99,3

3

Jeep

72

66

91,7

4

Range Rover

97

88

90,7

5

Mercedes-Benz

2147

1917

89,3

6

Alfa Romeo

122

99

81,1

7

Dodge

68

55

80,9

8

Audi

1650

1297

78,6

9

BMW

1013

767

75,7

10

Chrysler

65

48

73,8

11

Volvo

706

491

69,5

12

Jaguar

61

42

68,9

13

Volkswagen

6651

4353

65,4

14

Ford

6302

3440

54,6

15

Nissan

1125

560

49,8

16

Lancia

4

2

50

17

Mitsubishi

704

319

45,3

18

Peugeot

4884

2140

43,8

19

Saab

31

13

41,9

20

Škoda

31258

13055

41,8

21

Citroen

5037

1939

38,5

22

Renault

6012

2206

36,7

23

Hyundai

4257

1592

37,4

24

Honda

1617

512

31,7

25

Kia

2865

930

32,5

26

Leuxs

91

27

29,7

27

Mazda

825

242

29,3

28

Opel

2998

839

28

29

Fiat

2660

721

27,1

30

Seat

1233

318

25,8

31

Toyota

2653

406

15,3

32

Suzuki

1904

142

7,5

33

Subaru

357

0

0

34

Lada

99

0

0

34

Porsche

74

0

0

Doporučujeme

Články odjinud