Čas od času vám přinášíme informace o prodejích nových vozů na českém trhu. Tentokrát jsme se na prodeje podívali z jiného úhlu.
Může se zdát, že naftové motory vládnou Evropě, což potvrzuje loňský rok, kdy se v zemích Evropské unie poprvé prodalo více naftových vozů než benzínových. Jenže Česko bývá nezřídka zdárnou výjimkou a není divu, že u nás je to i v tomto směru trochu jinak.
Benzín nebo nafta?
Z celkového počtu nově prodaných osobních vozů, vozů kategorie N1 a LUV za prvních šest měsíců tvoří naftové automobily jen 43 procent. V zemi, kde je synonymem kvalitního vozu jakékoli kategorie označení s velkým D kdekoli za názvem modelu, je to trochu překvapivé.
Asi nejzajímavější zjištění je pak to, že i když na silnici potkáte velké množství českých vozů se štítkem TDI, podíl naftových modelů Škody na celkových prodejích této značky je u nás jen 42 procent. Je to ovšem dáno tím, že u nás vládne fenomenální Fabie HTP, což je jednoznačně nejprodávanější model, který dokáže uspokojit jak velkou rodinu, tak náročného řidiče.
A jak je to s podílem naftových vozů na prodejích jednotlivých značek?
Některé automobilky za prvních šest měsíců prodaly jen naftové modely - Ssangyong, Santana, Daewoo nebo Lublin se mohou pyšnit jen naftovým přínosem pro náš trh. Jenže u tyto automobilky prodávají velmi specifické modely a tak se není čemu divit, že u nich vládne nafta.
U těch běžnějších je pak lídrem Land Rover. Ten prodal 152 vozů a z toho bylo rovných 151 s naftou. Další běžnější značkou s velkým naftovým podílem je Jeep. Americká značka s nejvyšším podílem naftových vozů? No proč ne...
Z opravdu masových automobilek je na tom nejlépe (nebo nejhůře, jak chcete) Mercedes-Benz. Luxusní vozy s trojcípou hvězdou ve znaku prostě musí mít naftu, jak jinak si vysvětlit téměř 90 procent prodaných vozů s naftovým agregátem. Ani italská šarmantní Alfa Romeo není pozadu a přes svůj sportovní potenciál je nejžádanější zemědělská nafta.
A kdo nejméně?
Na trhu jsou dokonce tři značky, které neprodaly ani jeden naftový model. A u všech tří je to z prostého důvodu. Naftu raději nemají ani v nabídce. Subaru to sice zanedlouho změní, ale do té doby patří mezi pár posledních mohykánů. Lada by to změnit chtěla, ale nemá jak a Porsche to změnit nechce a doufejme, že ani chtít nebude, i když 911 TDI by jistě byla skvěle prodávaným modelem...
Z masovějších značek vládne benzínu Suzuki. A ono se ani není čemu divit. Příplatky za nýtující agregát jsou u Suzuki v nerentabilních výšinách, a tak zákazníci raději volí benzínové agregáty. Trochu zarážející je pak druhé místo Seatu, tedy značky, která nabízí stejně fenomenální TDI, jako koncernoví sourozenci, překvapí i nízký podíl nafty u Fiatu a Opelu.
Dokonalý obrázek si sami nejlépe uděláte z následujícího přehledu:
| Automobilka | Prodaných vozů | Z toho nafta | Podíl v % |
1 | Iveco | 287 | 287 | 100 |
1 | SsangYong | 85 | 85 | 100 |
1 | Santana | 25 | 25 | 100 |
1 | Daewoo | 5 | 5 | 100 |
1 | Lublin | 1 | 1 | 100 |
2 | Land Rover | 152 | 151 | 99,3 |
3 | Jeep | 72 | 66 | 91,7 |
4 | Range Rover | 97 | 88 | 90,7 |
5 | Mercedes-Benz | 2147 | 1917 | 89,3 |
6 | Alfa Romeo | 122 | 99 | 81,1 |
7 | Dodge | 68 | 55 | 80,9 |
8 | Audi | 1650 | 1297 | 78,6 |
9 | BMW | 1013 | 767 | 75,7 |
10 | Chrysler | 65 | 48 | 73,8 |
11 | Volvo | 706 | 491 | 69,5 |
12 | Jaguar | 61 | 42 | 68,9 |
13 | Volkswagen | 6651 | 4353 | 65,4 |
14 | Ford | 6302 | 3440 | 54,6 |
15 | Nissan | 1125 | 560 | 49,8 |
16 | Lancia | 4 | 2 | 50 |
17 | Mitsubishi | 704 | 319 | 45,3 |
18 | Peugeot | 4884 | 2140 | 43,8 |
19 | Saab | 31 | 13 | 41,9 |
20 | Škoda | 31258 | 13055 | 41,8 |
21 | Citroen | 5037 | 1939 | 38,5 |
22 | Renault | 6012 | 2206 | 36,7 |
23 | Hyundai | 4257 | 1592 | 37,4 |
24 | Honda | 1617 | 512 | 31,7 |
25 | Kia | 2865 | 930 | 32,5 |
26 | Leuxs | 91 | 27 | 29,7 |
27 | Mazda | 825 | 242 | 29,3 |
28 | Opel | 2998 | 839 | 28 |
29 | Fiat | 2660 | 721 | 27,1 |
30 | Seat | 1233 | 318 | 25,8 |
31 | Toyota | 2653 | 406 | 15,3 |
32 | Suzuki | 1904 | 142 | 7,5 |
33 | Subaru | 357 | 0 | 0 |
34 | Lada | 99 | 0 | 0 |
34 | Porsche | 74 | 0 | 0 |