24
Fotogalerie

Nafta vs. benzin: co se lépe prodává?

Litr nafty je již nějakou dobu o dvě koruny levnější než Natural 95, což svádí k úvaze že lépe se budou prodávat auta spalující naftu. Ale...

Při pohledu na ceny pohonných hmot by člověk řekl, že stále populárnější budou vznětové motory. Proto jsem podrobně prostudoval statistiky prodejů nových osobních vozidel za prvních sedm měsíců letošního roku, abych zjistil u kterých značek a modelů vede benzínový agregát a u kterých se větší oblibě těší diesel. Než se budeme věnovat podílu benzínových a dieselových motorů, podívejme se na celkové prodeje nových automobilů v Česku za období leden-červenec.

Nejvíce nových automobilů stále prodává Škoda (25 562 ks), které ale za poslední roky stále klesá tržní podíl. Letos má „pod palcem” 27 % trhu, přičemž ještě v roce 2006 činil podíl Škody na celkových prodejích 47 % a v roce 2002 dokonce ještě 50 %. Druhá pozice patří Fordu, který dokázal zvýšit oproti loňskému roku prodeje téměř o polovinu (o 3 355 ks) až na závěrečných 9 526 ks. Volkswagen s prodanými 6738 automobily dokázal uhájit třetí příčku před Renaultem, který prodal 6425 ks.

Páté místo patří nově automobilce Hyundai, která zažívá díky novým modelům dobrý rok, což platí dvojnásobně i o automobilce Kia. Oproti tomu mírný pokles poptávky po vozech se lvem ve znaku zažil sedmý Peugeot, který je navíc těsně následován Citroënem. Do prestižní desítky se podařilo proniknout Chevroletu, který sází na nízké pořizovací ceny. První desítku uzavírá Toyota s 2 625 prodanými vozy, která si mírně pohoršila. To samé platí i o Fiatu, který meziročně ztrácí. Dobře si v meziročním srovnání vedl tedy Chevrolet (posílil své prodeje novým modelem Cruze) a také Audi, které prodalo o 428 aut více než ve stejném období loňského roku. Naopak značný pokles prodejů postihl Mazdu (o 347 ks) a Nissan.

Osobní automobily:  1 - 7 / 2009 Diference
Pořadí Značka Ks Podíl Ks Podíl k loni
1 Škoda 25562 27,37% -791 97,00%
2 Ford 9526 10,20% 3355 154,37%
3 Volkswagen 6738 7,22% 1400 126,23%
4 Renault 6425 6,88% 777 113,76%
5 Hyundai 5063 5,42% 710 116,31%
6 Kia 4967 5,32% 1442 140,91%
7 Peugeot 3981 4,26% -333 92,28%
8 Citroën 3952 4,23% -458 89,61%
9 Chevrolet 2735 2,93% 180 107,05%
10 Toyota 2625 2,81% -208 92,66%
11 Fiat 2490 2,67% -180 93,26%
12 Opel 2412 2,58% -76 96,95%
13 Suzuki 2263 2,42% -19 99,17%
14 Audi 1724 1,85% 428 133,02%
15 Honda 1615 1,73% 131 108,83%
16 Seat 1487 1,59% 9 100,61%
17 Mercedes-Benz 1452 1,55% 175 113,70%
18 Dacia 1340 1,44% -52 96,26%
19 Mazda 1282 1,37% -347 78,70%
20 BMW 1255 1,34% 275 128,06%
21 Nissan 1017 1,09% -95 91,46%
22 Volvo 875 0,94% 422 193,16%
23 Mitsubishi 733 0,78% 64 109,57%
24 Subaru 560 0,60% 142 133,97%
25 Lexus 121 0,13% 21 121,00%
26 Alfa Romeo 117 0,13% 10 109,35%
27 Porsche 111 0,12% 26 130,59%
28 Lada 97 0,10% -3 97,00%
29 Jeep 86 0,09% 6 107,50%
30 Jaguar 83 0,09% -12 87,37%


Benzínové motory vedou

V prodejích přitom celkově jasně převažuje obliba pohonných jednotek spalující benzín, téměř ¾ všech prodaných osobních automobilů za uplynulých sedm měsíců totiž pohání benzínový agregát. Situace se však u jednotlivých značek liší. Největší podíl vozidel spalující benzín prodává automobilka Suzuki (celých 94 %), následuje Chevrolet, Dacie a Lada. U těchto automobilek hraje hlavní roli cenová politika výrobce (a tedy výrazně levnější benzínové motorizace) a někdy i nedostupnost dieselového motoru jako takového.

Naopak většinu vozidel s dieselem pod kapotou prodává automobilka Santana, Ssangyong, který bere diesely od Mercedesu, Chrysler, Mercedes-Benz a Volvo. Zajímá situace nastala například u Subaru, které v loňském roce dokončilo vlastní diesel typu boxer a prodej vznětových Subarů dosahuje totožných čísel jako v případě benzínu (42 vs. 41%). Zbytek patří LPG.

podíl benzínových motorů (%)   podíl naftových motorů (%)
1 Suzuki 94,03   1 Santana 100
2 Chevrolet 91,3   2 Ssangyong 96,97
3 Dacia 91,04   3 Chrysler 73,33
4 Lada 90,72   4 Mercedes-Benz 70,18
5 Infiniti 87,5   5 Volvo 67,43
6 Fiat 87,19   6 Jeep 63,95
7 Seat 84,67   7 Audi 63,23
8 Mazda 80,66   8 Jaguar 62,65
9 Smart 80   9 BMW 58,65
10 Renault 79,86   10 Dodge 50
11 Ford 76,75   11 Lancia 46,34
12 Toyota 76,46   12 Volkswagen 45,38
13 Kia 76,38   13 Subaru 41,43
14 Mini 74,47   14 Alfa Romeo 39,32
15 Hyundai 72,05   15 Citroën 35,1
16 Opel 70,98   16 Nissan 33,43
17 Peugeot 70,69   17 Škoda 33,2
18 Saab 68,75   18 Mitsubishi 30,01
19 Honda 67,55   19 Hyundai 27,32
20 Škoda 65,27   20 Peugeot 26,43
21 Citroën 62,55   21 Opel 25,7
22 Porsche 60,36   22 Honda 22,72
23 Nissan 58,8   23 Kia 22,23
24 Lexus 57,85   24 Ford 20,06
25 Mitsubishi 57,57   25 Porsche 18,92
26 Alfa Romeo 53,85   26 Saab 18,75
27 Volkswagen 51,45   27 Toyota 18,36
28 Subaru 42,68   28 Renault 18,01
29 Lancia 34,15   29 Land Rover 17,33
30 BMW 31,47   30 Mini 17,02


Proti proudu jde domácí Škoda, která prodává téměř šest Octavií z deseti s dieselem pod kapotou. To však neplatí o základním modelu Fabie, kde benzínu dává přednost 9 kupujících z deseti. Podobná situace jako u Fabie panuje i u Roomsteru. Naopak nejvyšší model mladoboleslavské automobilky Superb většinou pohání diesel.

Deset nejprodávanějších modelů bez rozdílů tříd

vč. nejnižších pořizovacích cen

1. Škoda Octavia

prodáno 10 903 ks za leden až červenec (z toho 43 % s benzínovým motorem a 57 % s dieselovým)

Post nejprodávanějšího nového automobilu v česku patřil dlouhá léta Fabii z kategorie malých automobilů. To již neplatí. Na zlatém trůnu ji vystřídala větší Octavie, které k prvenství přispěl loňský facelift s modernizací motorů, změna zákona o odpočtu DPH (řada firem vyčkávala s koupí automobilu po 1. květnu) a také příklon zákazníků k větším vozům. Mezi téměř jedenácti tisíci prodanými Octaviemi je započítána i populární verze první generace prodávaná pod přídomkem Tour.

Nejlevnější/nejdražší Octavia II. (benzín):
1,4 MPI 59 kW, Classic - 349 900 Kč / combi RS 2.0 TSI - 804 900 Kč
Nejlevnější/nejdražší Octavia II. (diesel):
1,9 TDI PD 77 kW, Classic - 434 900 Kč / combi RS 2.0 TDI CR DPF - 829 900 Kč

Nejlevnější Octavii druhé generace v karosářské verzi liftback pohání benzínová čtrnáctistovka s výkonem 59 kW, která poskytuje spíše podprůměrnou dynamiku. O něco lépe na tom je benzínová šestnáctistovka, která přijde o 40 tisíc korun dráže a je zároveň základní motorizací pro verzi kombi. Po stránce výkonu tak lze doporučit přeplňovanou 1,4 TSI, nebo ještě lépe 1,8 TSI. Kdo však touží po dostatečně výkonné atmosférické pohonné jednotce, má v případě Octavie smůlu. Příznivcům dieselů lze doporučit vznětovou šestnáctistovku TDI CR.

Skoda Octavia II Facelift Official 05.jpg Skoda Octavia II Facelift Official 06.jpg Skoda Octavia II Facelift Official 07.jpg

2. Škoda Fabia

prodáno 10 298 ks (z toho 93,6 % benzín)

Loňskou jedničku v celkových prodejích letos stíhá nezájem zákazníků. Cenová politika domácí Škody není pro tento model příliš příznivá a za stejnou cenu zájemce o malý vůz často pořídí atraktivnější, lépe vybavený vůz od konkurence navíc s výkonnějším motorem. Fabií se za letošní půlrok prodalo 9 637 ks, což je skoro o třetinu méně než ve srovnatelném období loňského roku. Téměř 94 % prodaných Fabií pohání benzínový motor. Největší zájem je o základní verzi s tříválcovou dvanáctistovkou HTP, která startuje na ceně 229 900 Kč.

Nejlevnější/nejdražší Fabie (benzín):
1,2 HTP, 44 kW Classic - 229 900 Kč
Nejlevnější/nejdražší Fabie (diesel):
1,4 TDI PD 51 kW, Classic - 324 900 Kč

08.jpg 09.jpg 10.jpg

3. Ford Fusion

4 352 ks (z toho 99,4 % benzín)

Třetí příčku nejprodávanějších nových automobilů na českém trhu obsadil Ford Fusion, kterému se daří především díky masivní reklamní kampani a příznivé cenové politice. Fusion je na trhu sedmým rokem, přesto právě zažívá své nejlepší období. A to i přesto, že za poslední měsíc mírně podražil. Zákazníci mají zájem takřka výhradně o zážehové agregáty.

Nejlevnější Fusion (benzín):
1,25 Duratec, 55 kW, Ambiente - 239 900 Kč
Nejlevnější Fusion (benzín):
1,4 Duratorq TDCi 50 kW, Ambiente - 299 900 Kč

   

4. Kia Cee´d

2 863 ks (z toho 81 % benzín)

„Bramborová“ medaile patří modelu Cee´d od korejské automobilky Kia, která na sedmileté záruce postavila reklamní kampaň. Cee´d patřící do nižší střední třídy je nabízen ve třech karosářských verzích (hatchback, třídveřové kupé - pro_cee´d a kombi - SportyWagon) za velmi lákavé ceny. Pětidveřový hatchback startuje na ceně 259 980 Kč, základní verze kombi přijde o 25 000 Kč dráže a atraktivní pro_cee´d  o 65 000 Kč dráže.

Nejlevnější Cee´d (benzín):
1,4 CVVT 80 kW, Ready - 259 980 Kč
Nejlevnější Cee´d (diesel):
1,6 CRDi 66 kW, Active - 354 980 Kč

Kia Ceed facelift 03.jpg Kia Ceed facelift 01.jpg Kia Ceed facelift 02.jpg

5. Renault Mégane

2 555 ks (z toho 87 % benzín)

Novému Méganu se daří. Dokazuje to páté místo v celkovém žebříčku a meziroční nárůst prodejů. Renault u pohledné novinky útočí zejména atraktivní cenou a různými druhy karosářských verzí (v nabídce nechybí oblíbené pětidvéřový hatchback, třídveřové kupé, varianta kombi - Grandtour, velkoprostorovou variantu Scénic či předchozí generace ve verzi sedan a CC). Výběr je doopravdy bohatý.

Nejlevnější Mégane (benzín):
sedan 1,4 16V 72 kW, Ice - 289 900 Kč
nový 5dv. 1,6 16V 74 kW, Authentique - 309 900 Kč
Nejlevnější Mégane (diesel):
sedan 1,5 dCi 63 kW, Ice - 344 900 Kč
nový 5dv. 1,5 dCi 63 kW, Authentique - 359 900 Kč

Renault Megane 15.jpg Renault Megane 14.jpg Renault Megane 05.jpg

6. Škoda Roomster

1 944 ks (z toho 90 % benzín)

Propad prodejů postihl i model Roomster. Za prvních sedm měsíců loňského roku dokázala automobilka i přes vyšší pořizovací ceny prodat na 2513 Roomsterů, kdežto letos našlo svého majitele jen 1944 ks. Automobilka se snaží podpořit prodeje alespoň zvýhodněnou cenou benzínové čtrnáctistovky, kterou je nyní možné pořídit za cenu základní motorizace včetně klimatizace.

Nejlevnější Roomster (benzín):
1,2 12V HTP 51 kW, Roomster - 299 900 Kč
1,4 16V 63 kW, Roomster Plus - 299 900 Kč (cena platná do 30.9.2009)
Nejlevnější Roomster (benzín):
1,4 TDI PD 51 kW, Roomster - 379 900 Kč

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

7. Škoda Superb

1 836 ks (z toho 29,6 % benzín)

Jedinou pozitivní vlaštovkou pod křídly mladoboleslavské Škody je nejvyšší model v nabídce - Superb, který zaznamenal ve sledovaném období oproti loňskému roku rapidní nárůst prodejů (+ 800 ks). S cenami proto Škoda zatím nehýbe.

Nejlevnější Superb (benzín):
1,4 TSI 92 kW, Comfort - 569 900 Kč
Nejlevnější Superb (diesel):
1,9 TDI PD DPF 77 kW, Comfort - 589 900 Kč

Prvni_test_Skoda_Superb_01.jpg Prvni_test_Skoda_Superb_46.jpg Prvni_test_Skoda_Superb_14.jpg

8. Hyundai i30

1 790 ks (z toho 80,5 % benzín)

Hyundai zažívá skvělé období. Prodeje mu celosvětově rapidně rostou. Na vině je mezigenerační obměna modelů, kterou započal model i30, následovaný i10 (nástupce modelu Atos) a i20 (nástupce modelu Getz). Prvně jmenovaný model i30 zaznamenal rapidní nárůst prodejů za čímž stojí příchod i druhé karosářské varianty kombi a výborný poměr cena/užitek (SW). Nejlevnější pětidveřový hatchback pořídíte od 264 900 Kč, kombi stojí o 20 tisíc více.

Nejlevnější i30 (benzín):
1,4 MPI 80 kW, Start - 264 900 Kč
Nejlevnější i30 (diesel):
1,6 CRDi VGT 66 kW, Classic - 324 900 Kč

hyundai i30 02.jpg hyundai i30 04.jpg hyundai i30 06.jpg

9. Volkswagen Golf

1 683 ks (z toho 81,5 % benzín)

Stálice nižší střední třídy Volkswagen Golf zaznamenal meziročně mírný nárůst prodejů a stále si drží náskok před Focusem od Fordu. Na 81,5 % všech Golfů pohání překvapivě benzínovým agregát, což je dáno vysokým rozdílem pořizovacích cen. Nejlevnější benzínový Golf přijde na 359 900 Kč a kdežto Golf s dieselem stojí minimálně o osmdesát tisíc více.

Nejlevnější Golf (benzín):
1,4 59 kW, Trendline - 359 900 Kč
Nejlevnější Golf (diesel):
1,6 TDI DPF Trendline - 439 900 Kč

2009-Volkswagen-Golf-5.jpg VW-Golf-VI-2.jpg 2009-Volkswagen-Golf-4.jpg 

10. Peugeot 207

1 621 ks (z toho 91 % benzín)

Propad prodejů meziročně zaznamenal se svým modelem 207 francouzský Peugeot. Nejlevněji pořídíte třídveřovou verzi modelu 207 za 254 900 Kč, přičemž praktičtější pětidvéřový hatchback přijde o 15 000 Kč dráže. Peugeot 207 se prodává i ve verzi kombi (SW) či jako Coupé-Cabrio (CC).

Nejlevnější 207 (benzín):
1,4 54 kW, Urban, 3dv. - 254 900 Kč
Nejlevnější 207 (diesel):
1,4 HDi 50 kW, Urban, 5dv. - 307 900 Kč

207 07.jpg 207 06.jpg 207 12.jpg
 

Nejprodávanější modely bez rozdílu obchodních tříd

s procentuálním vyjádřením zastoupení typu motoru

Výhradně s benzínovými motory se prodává v současné době na 69 modelů (Chevrolet Aveo, Spark, Suzuki Swift, Spash, Honda Jazz, Peugeot 107, Mitsubishi Colt, Citroën C1, Renault Twingo, Toyota Aygo, BMW Z4 atd.). Mezi modely vybavené jen dieselovým motorem patří například Kia Sorento, Hyundai iX55, Peugeot 607, Fiat Croma, Sssangyong Kyron a Rexton, Seat Alhambra nebo třeba Jaguar XJ či Seat Toledo.

Celkové prodeje (1-7.2009) dle modelů včetně rozdělení paliva
Pořadí Typ Benzin Nafta Celkem benzín v % nafta v %
1 Škoda OCTAVIA 4682 6216 10903 42,94 57,01
2 Škoda FABIA 9637 661 10298 93,58 6,42
3 Ford FUSION 4323 29 4352 99,33 0,67
4 Kia CEE´D 2312 551 2863 80,75 19,25
5 Renault MEGANE 2217 338 2555 86,77 13,23
6 Škoda ROOMSTER 1742 202 1944 89,61 10,39
7 Škoda SUPERB 543 1293 1836 29,58 70,42
8 Hyundai i 30 1441 349 1790 80,5 19,5
9 Volkswagen GOLF 1372 311 1683 81,52 18,48
10 Peugeot 207 1471 150 1621 90,75 9,25
11 Chevrolet AVEO 1580 0 1580 100 0
12 Renault THALIA 1529 27 1556 98,26 1,74
13 Volkswagen POLO 1477 4 1481 99,73 0,27
14 Ford FIESTA 1388 19 1407 98,65 1,35
15 Ford FOCUS 1080 316 1396 77,36 22,64
16 Volkswagen PASSAT 212 1064 1284 16,51 82,87
17 Toyota YARIS 1128 5 1133 99,56 0,44
18 Citroën BERLINGO 478 601 1079 44,3 55,7
19 Ford MONDEO 119 801 937 12,7 85,49
20 Suzuki SX4 873 32 905 96,46 3,54
21 Peugeot 308 575 266 841 68,37 31,63
22 Fiat PANDA 801 0 805 99,5 0
23 Renault CLIO 739 57 796 92,84 7,16
24 Fiat PUNTO 771 11 786 98,09 1,4
25 Citroën C3 750 27 777 96,53 3,47
26 Hyundai i 20 753 15 768 98,05 1,95
27 Citroën C4 629 87 716 87,85 12,15
28 Chevrolet SPARK 701 0 701 100 0
29 Dacia LOGAN 595 106 701 84,88 15,12
30 Seat IBIZA 663 8 671 98,81 1,19
31 Opel CORSA 624 37 661 94,4 5,6
32 Hyundai ACCENT 292 346 638 45,77 54,23
33 Volkswagen TIGUAN 161 437 598 26,92 73,08
34 Kia RIO 586 3 589 99,49 0,51
35 Suzuki SWIFT 587 0 587 100 0
36 Hyundai i 10 571 7 578 98,79 1,21
37 Mazda 2 543 7 550 98,73 1,27
38 Dacia SANDERO 531 11 542 97,97 2,03
39 Toyota AURIS 495 37 532 93,05 6,95
40 Honda CIVIC 423 87 510 82,94 17,06
41 Opel MERIVA 496 13 509 97,45 2,55
42 Opel ASTRA 294 203 497 59,15 40,85
43 Honda CR-V 286 209 495 57,78 42,22
44 Suzuki SPLASH 466 0 466 100 0
45 Kia PICANTO 437 4 441 99,09 0,91
46 Volkswagen CADDY 81 353 440 18,41 80,23
47 Ford FOCUS C MAX 340 97 437 77,8 22,2
48 Citroën C4 PICASSO 77 325 402 19,15 80,85
49 Opel INSIGNIA 176 218 394 44,67 55,33
50 Nissan QASHQAI 220 172 392 56,12 43,88

Seat Alhambra

Seat Alhambra je prostorné MPV se sedmi sedadly. Na trhu vydržel model 24 let a za dobu svého působení si prošel dvěma generacemi. V roce 2020 se spekuluje o ukončení výroby Seatu Alhambra.

Test Seat Alhambra 2.0 TDI 

Doporučujeme

Články odjinud