Při pohledu na ceny pohonných hmot by člověk řekl, že stále populárnější budou vznětové motory. Proto jsem podrobně prostudoval statistiky prodejů nových osobních vozidel za prvních sedm měsíců letošního roku, abych zjistil u kterých značek a modelů vede benzínový agregát a u kterých se větší oblibě těší diesel. Než se budeme věnovat podílu benzínových a dieselových motorů, podívejme se na celkové prodeje nových automobilů v Česku za období leden-červenec.
Nejvíce nových automobilů stále prodává Škoda (25 562 ks), které ale za poslední roky stále klesá tržní podíl. Letos má „pod palcem” 27 % trhu, přičemž ještě v roce 2006 činil podíl Škody na celkových prodejích 47 % a v roce 2002 dokonce ještě 50 %. Druhá pozice patří Fordu, který dokázal zvýšit oproti loňskému roku prodeje téměř o polovinu (o 3 355 ks) až na závěrečných 9 526 ks. Volkswagen s prodanými 6738 automobily dokázal uhájit třetí příčku před Renaultem, který prodal 6425 ks.
Páté místo patří nově automobilce Hyundai, která zažívá díky novým modelům dobrý rok, což platí dvojnásobně i o automobilce Kia. Oproti tomu mírný pokles poptávky po vozech se lvem ve znaku zažil sedmý Peugeot, který je navíc těsně následován Citroënem. Do prestižní desítky se podařilo proniknout Chevroletu, který sází na nízké pořizovací ceny. První desítku uzavírá Toyota s 2 625 prodanými vozy, která si mírně pohoršila. To samé platí i o Fiatu, který meziročně ztrácí. Dobře si v meziročním srovnání vedl tedy Chevrolet (posílil své prodeje novým modelem Cruze) a také Audi, které prodalo o 428 aut více než ve stejném období loňského roku. Naopak značný pokles prodejů postihl Mazdu (o 347 ks) a Nissan.
Osobní automobily: | 1 - 7 / 2009 | Diference |
Pořadí | Značka | Ks | Podíl | Ks | Podíl k loni |
1 | Škoda | 25562 | 27,37% | -791 | 97,00% |
2 | Ford | 9526 | 10,20% | 3355 | 154,37% |
3 | Volkswagen | 6738 | 7,22% | 1400 | 126,23% |
4 | Renault | 6425 | 6,88% | 777 | 113,76% |
5 | Hyundai | 5063 | 5,42% | 710 | 116,31% |
6 | Kia | 4967 | 5,32% | 1442 | 140,91% |
7 | Peugeot | 3981 | 4,26% | -333 | 92,28% |
8 | Citroën | 3952 | 4,23% | -458 | 89,61% |
9 | Chevrolet | 2735 | 2,93% | 180 | 107,05% |
10 | Toyota | 2625 | 2,81% | -208 | 92,66% |
11 | Fiat | 2490 | 2,67% | -180 | 93,26% |
12 | Opel | 2412 | 2,58% | -76 | 96,95% |
13 | Suzuki | 2263 | 2,42% | -19 | 99,17% |
14 | Audi | 1724 | 1,85% | 428 | 133,02% |
15 | Honda | 1615 | 1,73% | 131 | 108,83% |
16 | Seat | 1487 | 1,59% | 9 | 100,61% |
17 | Mercedes-Benz | 1452 | 1,55% | 175 | 113,70% |
18 | Dacia | 1340 | 1,44% | -52 | 96,26% |
19 | Mazda | 1282 | 1,37% | -347 | 78,70% |
20 | BMW | 1255 | 1,34% | 275 | 128,06% |
21 | Nissan | 1017 | 1,09% | -95 | 91,46% |
22 | Volvo | 875 | 0,94% | 422 | 193,16% |
23 | Mitsubishi | 733 | 0,78% | 64 | 109,57% |
24 | Subaru | 560 | 0,60% | 142 | 133,97% |
25 | Lexus | 121 | 0,13% | 21 | 121,00% |
26 | Alfa Romeo | 117 | 0,13% | 10 | 109,35% |
27 | Porsche | 111 | 0,12% | 26 | 130,59% |
28 | Lada | 97 | 0,10% | -3 | 97,00% |
29 | Jeep | 86 | 0,09% | 6 | 107,50% |
30 | Jaguar | 83 | 0,09% | -12 | 87,37% |
Benzínové motory vedou
V prodejích přitom celkově jasně převažuje obliba pohonných jednotek spalující benzín, téměř ¾ všech prodaných osobních automobilů za uplynulých sedm měsíců totiž pohání benzínový agregát. Situace se však u jednotlivých značek liší. Největší podíl vozidel spalující benzín prodává automobilka Suzuki (celých 94 %), následuje Chevrolet, Dacie a Lada. U těchto automobilek hraje hlavní roli cenová politika výrobce (a tedy výrazně levnější benzínové motorizace) a někdy i nedostupnost dieselového motoru jako takového.
Naopak většinu vozidel s dieselem pod kapotou prodává automobilka Santana, Ssangyong, který bere diesely od Mercedesu, Chrysler, Mercedes-Benz a Volvo. Zajímá situace nastala například u Subaru, které v loňském roce dokončilo vlastní diesel typu boxer a prodej vznětových Subarů dosahuje totožných čísel jako v případě benzínu (42 vs. 41%). Zbytek patří LPG.
podíl benzínových motorů (%) | | podíl naftových motorů (%) |
1 | Suzuki | 94,03 | | 1 | Santana | 100 |
2 | Chevrolet | 91,3 | | 2 | Ssangyong | 96,97 |
3 | Dacia | 91,04 | | 3 | Chrysler | 73,33 |
4 | Lada | 90,72 | | 4 | Mercedes-Benz | 70,18 |
5 | Infiniti | 87,5 | | 5 | Volvo | 67,43 |
6 | Fiat | 87,19 | | 6 | Jeep | 63,95 |
7 | Seat | 84,67 | | 7 | Audi | 63,23 |
8 | Mazda | 80,66 | | 8 | Jaguar | 62,65 |
9 | Smart | 80 | | 9 | BMW | 58,65 |
10 | Renault | 79,86 | | 10 | Dodge | 50 |
11 | Ford | 76,75 | | 11 | Lancia | 46,34 |
12 | Toyota | 76,46 | | 12 | Volkswagen | 45,38 |
13 | Kia | 76,38 | | 13 | Subaru | 41,43 |
14 | Mini | 74,47 | | 14 | Alfa Romeo | 39,32 |
15 | Hyundai | 72,05 | | 15 | Citroën | 35,1 |
16 | Opel | 70,98 | | 16 | Nissan | 33,43 |
17 | Peugeot | 70,69 | | 17 | Škoda | 33,2 |
18 | Saab | 68,75 | | 18 | Mitsubishi | 30,01 |
19 | Honda | 67,55 | | 19 | Hyundai | 27,32 |
20 | Škoda | 65,27 | | 20 | Peugeot | 26,43 |
21 | Citroën | 62,55 | | 21 | Opel | 25,7 |
22 | Porsche | 60,36 | | 22 | Honda | 22,72 |
23 | Nissan | 58,8 | | 23 | Kia | 22,23 |
24 | Lexus | 57,85 | | 24 | Ford | 20,06 |
25 | Mitsubishi | 57,57 | | 25 | Porsche | 18,92 |
26 | Alfa Romeo | 53,85 | | 26 | Saab | 18,75 |
27 | Volkswagen | 51,45 | | 27 | Toyota | 18,36 |
28 | Subaru | 42,68 | | 28 | Renault | 18,01 |
29 | Lancia | 34,15 | | 29 | Land Rover | 17,33 |
30 | BMW | 31,47 | | 30 | Mini | 17,02 |
Proti proudu jde domácí Škoda, která prodává téměř šest Octavií z deseti s dieselem pod kapotou. To však neplatí o základním modelu Fabie, kde benzínu dává přednost 9 kupujících z deseti. Podobná situace jako u Fabie panuje i u Roomsteru. Naopak nejvyšší model mladoboleslavské automobilky Superb většinou pohání diesel.
Deset nejprodávanějších modelů bez rozdílů tříd
vč. nejnižších pořizovacích cen
1. Škoda Octavia
prodáno 10 903 ks za leden až červenec (z toho 43 % s benzínovým motorem a 57 % s dieselovým)
Post nejprodávanějšího nového automobilu v česku patřil dlouhá léta Fabii z kategorie malých automobilů. To již neplatí. Na zlatém trůnu ji vystřídala větší Octavie, které k prvenství přispěl loňský facelift s modernizací motorů, změna zákona o odpočtu DPH (řada firem vyčkávala s koupí automobilu po 1. květnu) a také příklon zákazníků k větším vozům. Mezi téměř jedenácti tisíci prodanými Octaviemi je započítána i populární verze první generace prodávaná pod přídomkem Tour.
Nejlevnější/nejdražší Octavia II. (benzín):
1,4 MPI 59 kW, Classic - 349 900 Kč / combi RS 2.0 TSI - 804 900 Kč
Nejlevnější/nejdražší Octavia II. (diesel):
1,9 TDI PD 77 kW, Classic - 434 900 Kč / combi RS 2.0 TDI CR DPF - 829 900 Kč
Nejlevnější Octavii druhé generace v karosářské verzi liftback pohání benzínová čtrnáctistovka s výkonem 59 kW, která poskytuje spíše podprůměrnou dynamiku. O něco lépe na tom je benzínová šestnáctistovka, která přijde o 40 tisíc korun dráže a je zároveň základní motorizací pro verzi kombi. Po stránce výkonu tak lze doporučit přeplňovanou 1,4 TSI, nebo ještě lépe 1,8 TSI. Kdo však touží po dostatečně výkonné atmosférické pohonné jednotce, má v případě Octavie smůlu. Příznivcům dieselů lze doporučit vznětovou šestnáctistovku TDI CR.
2. Škoda Fabia
prodáno 10 298 ks (z toho 93,6 % benzín)
Loňskou jedničku v celkových prodejích letos stíhá nezájem zákazníků. Cenová politika domácí Škody není pro tento model příliš příznivá a za stejnou cenu zájemce o malý vůz často pořídí atraktivnější, lépe vybavený vůz od konkurence navíc s výkonnějším motorem. Fabií se za letošní půlrok prodalo 9 637 ks, což je skoro o třetinu méně než ve srovnatelném období loňského roku. Téměř 94 % prodaných Fabií pohání benzínový motor. Největší zájem je o základní verzi s tříválcovou dvanáctistovkou HTP, která startuje na ceně 229 900 Kč.
Nejlevnější/nejdražší Fabie (benzín):
1,2 HTP, 44 kW Classic - 229 900 Kč
Nejlevnější/nejdražší Fabie (diesel):
1,4 TDI PD 51 kW, Classic - 324 900 Kč
3. Ford Fusion
4 352 ks (z toho 99,4 % benzín)
Třetí příčku nejprodávanějších nových automobilů na českém trhu obsadil Ford Fusion, kterému se daří především díky masivní reklamní kampani a příznivé cenové politice. Fusion je na trhu sedmým rokem, přesto právě zažívá své nejlepší období. A to i přesto, že za poslední měsíc mírně podražil. Zákazníci mají zájem takřka výhradně o zážehové agregáty.
Nejlevnější Fusion (benzín):
1,25 Duratec, 55 kW, Ambiente - 239 900 Kč
Nejlevnější Fusion (benzín):
1,4 Duratorq TDCi 50 kW, Ambiente - 299 900 Kč
4. Kia Cee´d
2 863 ks (z toho 81 % benzín)
„Bramborová“ medaile patří modelu Cee´d od korejské automobilky Kia, která na sedmileté záruce postavila reklamní kampaň. Cee´d patřící do nižší střední třídy je nabízen ve třech karosářských verzích (hatchback, třídveřové kupé - pro_cee´d a kombi - SportyWagon) za velmi lákavé ceny. Pětidveřový hatchback startuje na ceně 259 980 Kč, základní verze kombi přijde o 25 000 Kč dráže a atraktivní pro_cee´d o 65 000 Kč dráže.
Nejlevnější Cee´d (benzín):
1,4 CVVT 80 kW, Ready - 259 980 Kč
Nejlevnější Cee´d (diesel):
1,6 CRDi 66 kW, Active - 354 980 Kč
5. Renault Mégane
2 555 ks (z toho 87 % benzín)
Novému Méganu se daří. Dokazuje to páté místo v celkovém žebříčku a meziroční nárůst prodejů. Renault u pohledné novinky útočí zejména atraktivní cenou a různými druhy karosářských verzí (v nabídce nechybí oblíbené pětidvéřový hatchback, třídveřové kupé, varianta kombi - Grandtour, velkoprostorovou variantu Scénic či předchozí generace ve verzi sedan a CC). Výběr je doopravdy bohatý.
Nejlevnější Mégane (benzín):
sedan 1,4 16V 72 kW, Ice - 289 900 Kč
nový 5dv. 1,6 16V 74 kW, Authentique - 309 900 Kč
Nejlevnější Mégane (diesel):
sedan 1,5 dCi 63 kW, Ice - 344 900 Kč
nový 5dv. 1,5 dCi 63 kW, Authentique - 359 900 Kč
6. Škoda Roomster
1 944 ks (z toho 90 % benzín)
Propad prodejů postihl i model Roomster. Za prvních sedm měsíců loňského roku dokázala automobilka i přes vyšší pořizovací ceny prodat na 2513 Roomsterů, kdežto letos našlo svého majitele jen 1944 ks. Automobilka se snaží podpořit prodeje alespoň zvýhodněnou cenou benzínové čtrnáctistovky, kterou je nyní možné pořídit za cenu základní motorizace včetně klimatizace.
Nejlevnější Roomster (benzín):
1,2 12V HTP 51 kW, Roomster - 299 900 Kč
1,4 16V 63 kW, Roomster Plus - 299 900 Kč (cena platná do 30.9.2009)
Nejlevnější Roomster (benzín):
1,4 TDI PD 51 kW, Roomster - 379 900 Kč
7. Škoda Superb
1 836 ks (z toho 29,6 % benzín)
Jedinou pozitivní vlaštovkou pod křídly mladoboleslavské Škody je nejvyšší model v nabídce - Superb, který zaznamenal ve sledovaném období oproti loňskému roku rapidní nárůst prodejů (+ 800 ks). S cenami proto Škoda zatím nehýbe.
Nejlevnější Superb (benzín):
1,4 TSI 92 kW, Comfort - 569 900 Kč
Nejlevnější Superb (diesel):
1,9 TDI PD DPF 77 kW, Comfort - 589 900 Kč
8. Hyundai i30
1 790 ks (z toho 80,5 % benzín)
Hyundai zažívá skvělé období. Prodeje mu celosvětově rapidně rostou. Na vině je mezigenerační obměna modelů, kterou započal model i30, následovaný i10 (nástupce modelu Atos) a i20 (nástupce modelu Getz). Prvně jmenovaný model i30 zaznamenal rapidní nárůst prodejů za čímž stojí příchod i druhé karosářské varianty kombi a výborný poměr cena/užitek (SW). Nejlevnější pětidveřový hatchback pořídíte od 264 900 Kč, kombi stojí o 20 tisíc více.
Nejlevnější i30 (benzín):
1,4 MPI 80 kW, Start - 264 900 Kč
Nejlevnější i30 (diesel):
1,6 CRDi VGT 66 kW, Classic - 324 900 Kč
9. Volkswagen Golf
1 683 ks (z toho 81,5 % benzín)
Stálice nižší střední třídy Volkswagen Golf zaznamenal meziročně mírný nárůst prodejů a stále si drží náskok před Focusem od Fordu. Na 81,5 % všech Golfů pohání překvapivě benzínovým agregát, což je dáno vysokým rozdílem pořizovacích cen. Nejlevnější benzínový Golf přijde na 359 900 Kč a kdežto Golf s dieselem stojí minimálně o osmdesát tisíc více.
Nejlevnější Golf (benzín):
1,4 59 kW, Trendline - 359 900 Kč
Nejlevnější Golf (diesel):
1,6 TDI DPF Trendline - 439 900 Kč
10. Peugeot 207
1 621 ks (z toho 91 % benzín)
Propad prodejů meziročně zaznamenal se svým modelem 207 francouzský Peugeot. Nejlevněji pořídíte třídveřovou verzi modelu 207 za 254 900 Kč, přičemž praktičtější pětidvéřový hatchback přijde o 15 000 Kč dráže. Peugeot 207 se prodává i ve verzi kombi (SW) či jako Coupé-Cabrio (CC).
Nejlevnější 207 (benzín):
1,4 54 kW, Urban, 3dv. - 254 900 Kč
Nejlevnější 207 (diesel):
1,4 HDi 50 kW, Urban, 5dv. - 307 900 Kč
Nejprodávanější modely bez rozdílu obchodních tříd
s procentuálním vyjádřením zastoupení typu motoru
Výhradně s benzínovými motory se prodává v současné době na 69 modelů (Chevrolet Aveo, Spark, Suzuki Swift, Spash, Honda Jazz, Peugeot 107, Mitsubishi Colt, Citroën C1, Renault Twingo, Toyota Aygo, BMW Z4 atd.). Mezi modely vybavené jen dieselovým motorem patří například Kia Sorento, Hyundai iX55, Peugeot 607, Fiat Croma, Sssangyong Kyron a Rexton, Seat Alhambra nebo třeba Jaguar XJ či Seat Toledo.
Celkové prodeje (1-7.2009) dle modelů včetně rozdělení paliva |
Pořadí | Typ | Benzin | Nafta | Celkem | benzín v % | nafta v % |
1 | Škoda OCTAVIA | 4682 | 6216 | 10903 | 42,94 | 57,01 |
2 | Škoda FABIA | 9637 | 661 | 10298 | 93,58 | 6,42 |
3 | Ford FUSION | 4323 | 29 | 4352 | 99,33 | 0,67 |
4 | Kia CEE´D | 2312 | 551 | 2863 | 80,75 | 19,25 |
5 | Renault MEGANE | 2217 | 338 | 2555 | 86,77 | 13,23 |
6 | Škoda ROOMSTER | 1742 | 202 | 1944 | 89,61 | 10,39 |
7 | Škoda SUPERB | 543 | 1293 | 1836 | 29,58 | 70,42 |
8 | Hyundai i 30 | 1441 | 349 | 1790 | 80,5 | 19,5 |
9 | Volkswagen GOLF | 1372 | 311 | 1683 | 81,52 | 18,48 |
10 | Peugeot 207 | 1471 | 150 | 1621 | 90,75 | 9,25 |
11 | Chevrolet AVEO | 1580 | 0 | 1580 | 100 | 0 |
12 | Renault THALIA | 1529 | 27 | 1556 | 98,26 | 1,74 |
13 | Volkswagen POLO | 1477 | 4 | 1481 | 99,73 | 0,27 |
14 | Ford FIESTA | 1388 | 19 | 1407 | 98,65 | 1,35 |
15 | Ford FOCUS | 1080 | 316 | 1396 | 77,36 | 22,64 |
16 | Volkswagen PASSAT | 212 | 1064 | 1284 | 16,51 | 82,87 |
17 | Toyota YARIS | 1128 | 5 | 1133 | 99,56 | 0,44 |
18 | Citroën BERLINGO | 478 | 601 | 1079 | 44,3 | 55,7 |
19 | Ford MONDEO | 119 | 801 | 937 | 12,7 | 85,49 |
20 | Suzuki SX4 | 873 | 32 | 905 | 96,46 | 3,54 |
21 | Peugeot 308 | 575 | 266 | 841 | 68,37 | 31,63 |
22 | Fiat PANDA | 801 | 0 | 805 | 99,5 | 0 |
23 | Renault CLIO | 739 | 57 | 796 | 92,84 | 7,16 |
24 | Fiat PUNTO | 771 | 11 | 786 | 98,09 | 1,4 |
25 | Citroën C3 | 750 | 27 | 777 | 96,53 | 3,47 |
26 | Hyundai i 20 | 753 | 15 | 768 | 98,05 | 1,95 |
27 | Citroën C4 | 629 | 87 | 716 | 87,85 | 12,15 |
28 | Chevrolet SPARK | 701 | 0 | 701 | 100 | 0 |
29 | Dacia LOGAN | 595 | 106 | 701 | 84,88 | 15,12 |
30 | Seat IBIZA | 663 | 8 | 671 | 98,81 | 1,19 |
31 | Opel CORSA | 624 | 37 | 661 | 94,4 | 5,6 |
32 | Hyundai ACCENT | 292 | 346 | 638 | 45,77 | 54,23 |
33 | Volkswagen TIGUAN | 161 | 437 | 598 | 26,92 | 73,08 |
34 | Kia RIO | 586 | 3 | 589 | 99,49 | 0,51 |
35 | Suzuki SWIFT | 587 | 0 | 587 | 100 | 0 |
36 | Hyundai i 10 | 571 | 7 | 578 | 98,79 | 1,21 |
37 | Mazda 2 | 543 | 7 | 550 | 98,73 | 1,27 |
38 | Dacia SANDERO | 531 | 11 | 542 | 97,97 | 2,03 |
39 | Toyota AURIS | 495 | 37 | 532 | 93,05 | 6,95 |
40 | Honda CIVIC | 423 | 87 | 510 | 82,94 | 17,06 |
41 | Opel MERIVA | 496 | 13 | 509 | 97,45 | 2,55 |
42 | Opel ASTRA | 294 | 203 | 497 | 59,15 | 40,85 |
43 | Honda CR-V | 286 | 209 | 495 | 57,78 | 42,22 |
44 | Suzuki SPLASH | 466 | 0 | 466 | 100 | 0 |
45 | Kia PICANTO | 437 | 4 | 441 | 99,09 | 0,91 |
46 | Volkswagen CADDY | 81 | 353 | 440 | 18,41 | 80,23 |
47 | Ford FOCUS C MAX | 340 | 97 | 437 | 77,8 | 22,2 |
48 | Citroën C4 PICASSO | 77 | 325 | 402 | 19,15 | 80,85 |
49 | Opel INSIGNIA | 176 | 218 | 394 | 44,67 | 55,33 |
50 | Nissan QASHQAI | 220 | 172 | 392 | 56,12 | 43,88 |