Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Zdá se, že uhlíkatá paliva by se mohla přesunout z kategorie neobnovitelných zdrojů mezi obnovitelné. Navíc s minimálními ekologickými dopady.
Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Automobilka Audi spolu se společností Sunfire koncem loňského roku dokončila v Drážďanech speciální továrnu na syntetickou výrobu nafty z vody a CO2. Nyní, po testovacím provozu, poprvé auto natankovalo naftu, k jejíž výrobě nebyla zapotřebí ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI jelo jen na vodu a vzduch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K výrobě syntetické nafty je zapotřebí voda, oxid uhličitý a elektřina. Proces je poměrně efektivní a odpadní produkty se dají dále využít. Navíc jsou hlavními odpadními produkty kyslík, voda a metan, který se dá také využít jako palivo

Audi vyrobilo prvních pět litrů syntetické nafty. Laboratoř je schopna dodávat měsíčně zhruba okolo 3500 litrů čisté syntetické nafty, kterou Audi označuje jako e-diesel. To by stačilo na provoz celé flotily aut.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Jak celý proces funguje? Běžná voda se pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů zahřeje na více než 800°C a rozštěpí na vodík a kyslík. Vodík pak ve speciálním reaktoru za vysokých teplot a tlaku reaguje s oxidem uhličitým obsaženým ve vzduchu.

Výsledkem je syntetická kapalina podobná ropě. Proces vykazuje účinnost přibližně 70 %, což je velmi vysoké číslo. Z výsledku se pak syntetizuje čistá nafta. Odpad, který lze dále zužitkovat, činí jen asi 20 %. Navíc je syntetická nafta prostá síry a aromatických uhlovodíků. Syntetická nafta má i vyšší cetanové číslo. 

Laboratoře Audi prokázaly, že syntetická nafta může být smíchána s běžnou naftou, nebo může být použita samostatně jako palivo.

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 41 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků