Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Zdá se, že uhlíkatá paliva by se mohla přesunout z kategorie neobnovitelných zdrojů mezi obnovitelné. Navíc s minimálními ekologickými dopady.
Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Automobilka Audi spolu se společností Sunfire koncem loňského roku dokončila v Drážďanech speciální továrnu na syntetickou výrobu nafty z vody a CO2. Nyní, po testovacím provozu, poprvé auto natankovalo naftu, k jejíž výrobě nebyla zapotřebí ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI jelo jen na vodu a vzduch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K výrobě syntetické nafty je zapotřebí voda, oxid uhličitý a elektřina. Proces je poměrně efektivní a odpadní produkty se dají dále využít. Navíc jsou hlavními odpadními produkty kyslík, voda a metan, který se dá také využít jako palivo

Audi vyrobilo prvních pět litrů syntetické nafty. Laboratoř je schopna dodávat měsíčně zhruba okolo 3500 litrů čisté syntetické nafty, kterou Audi označuje jako e-diesel. To by stačilo na provoz celé flotily aut.

Technika | Život řidiče | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Jak celý proces funguje? Běžná voda se pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů zahřeje na více než 800°C a rozštěpí na vodík a kyslík. Vodík pak ve speciálním reaktoru za vysokých teplot a tlaku reaguje s oxidem uhličitým obsaženým ve vzduchu.

Výsledkem je syntetická kapalina podobná ropě. Proces vykazuje účinnost přibližně 70 %, což je velmi vysoké číslo. Z výsledku se pak syntetizuje čistá nafta. Odpad, který lze dále zužitkovat, činí jen asi 20 %. Navíc je syntetická nafta prostá síry a aromatických uhlovodíků. Syntetická nafta má i vyšší cetanové číslo. 

Laboratoře Audi prokázaly, že syntetická nafta může být smíchána s běžnou naftou, nebo může být použita samostatně jako palivo.

Ojetiny | Technika | Život řidiče | Palivo | Příslušenství | Názory

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků