Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Zdá se, že uhlíkatá paliva by se mohla přesunout z kategorie neobnovitelných zdrojů mezi obnovitelné. Navíc s minimálními ekologickými dopady.
Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Automobilka Audi spolu se společností Sunfire koncem loňského roku dokončila v Drážďanech speciální továrnu na syntetickou výrobu nafty z vody a CO2. Nyní, po testovacím provozu, poprvé auto natankovalo naftu, k jejíž výrobě nebyla zapotřebí ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI jelo jen na vodu a vzduch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K výrobě syntetické nafty je zapotřebí voda, oxid uhličitý a elektřina. Proces je poměrně efektivní a odpadní produkty se dají dále využít. Navíc jsou hlavními odpadními produkty kyslík, voda a metan, který se dá také využít jako palivo

Audi vyrobilo prvních pět litrů syntetické nafty. Laboratoř je schopna dodávat měsíčně zhruba okolo 3500 litrů čisté syntetické nafty, kterou Audi označuje jako e-diesel. To by stačilo na provoz celé flotily aut.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Jak celý proces funguje? Běžná voda se pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů zahřeje na více než 800°C a rozštěpí na vodík a kyslík. Vodík pak ve speciálním reaktoru za vysokých teplot a tlaku reaguje s oxidem uhličitým obsaženým ve vzduchu.

Výsledkem je syntetická kapalina podobná ropě. Proces vykazuje účinnost přibližně 70 %, což je velmi vysoké číslo. Z výsledku se pak syntetizuje čistá nafta. Odpad, který lze dále zužitkovat, činí jen asi 20 %. Navíc je syntetická nafta prostá síry a aromatických uhlovodíků. Syntetická nafta má i vyšší cetanové číslo. 

Laboratoře Audi prokázaly, že syntetická nafta může být smíchána s běžnou naftou, nebo může být použita samostatně jako palivo.

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 5 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky