Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Zdá se, že uhlíkatá paliva by se mohla přesunout z kategorie neobnovitelných zdrojů mezi obnovitelné. Navíc s minimálními ekologickými dopady.
Nafta jen ze vzduchu a vody? Audi TDI poprvé takovou natankovalo

Automobilka Audi spolu se společností Sunfire koncem loňského roku dokončila v Drážďanech speciální továrnu na syntetickou výrobu nafty z vody a CO2. Nyní, po testovacím provozu, poprvé auto natankovalo naftu, k jejíž výrobě nebyla zapotřebí ropa. Teoreticky tak ministerské Audi A8 3.0 TDI jelo jen na vodu a vzduch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K výrobě syntetické nafty je zapotřebí voda, oxid uhličitý a elektřina. Proces je poměrně efektivní a odpadní produkty se dají dále využít. Navíc jsou hlavními odpadními produkty kyslík, voda a metan, který se dá také využít jako palivo

Audi vyrobilo prvních pět litrů syntetické nafty. Laboratoř je schopna dodávat měsíčně zhruba okolo 3500 litrů čisté syntetické nafty, kterou Audi označuje jako e-diesel. To by stačilo na provoz celé flotily aut.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Jak celý proces funguje? Běžná voda se pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů zahřeje na více než 800°C a rozštěpí na vodík a kyslík. Vodík pak ve speciálním reaktoru za vysokých teplot a tlaku reaguje s oxidem uhličitým obsaženým ve vzduchu.

Výsledkem je syntetická kapalina podobná ropě. Proces vykazuje účinnost přibližně 70 %, což je velmi vysoké číslo. Z výsledku se pak syntetizuje čistá nafta. Odpad, který lze dále zužitkovat, činí jen asi 20 %. Navíc je syntetická nafta prostá síry a aromatických uhlovodíků. Syntetická nafta má i vyšší cetanové číslo. 

Laboratoře Audi prokázaly, že syntetická nafta může být smíchána s běžnou naftou, nebo může být použita samostatně jako palivo.

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků