Nadšenec postavil Saab se šesti koly. Osud mu nepřál, skončil smutně

Šestikolové kombi Saab 906 Turbo se do výroby nedostalo. Jeho tvorce poté Švédové zaměstnali.

Netradiční letecký design, řízení i spojka "po drátu" nebo brzké použití turbodmychadla. Švédskému Saabu nikdy nechyběla odvaha. Přesto ani značka s leteckými kořeny neuvedla něco jako šestikolové kombi. Ve fotogalerii vidíte dílo nadšeného konstruktéra Leifa Mellberga.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Jmenuje se 906 Turbo a nepřekvapí, že se jedná o největší Saab historie. Mellberg jej postavil na základech hatchbacku 900 GLS vyrobeného v roce 1981. Této řadě varianta kombi chyběla, a tak se při tvorbě praktické verze rozhodl pro metodu "když už, tak už", a k nástavbě připojil druhou zadní nápravu.

Kombi dlouhé téměř 5,2 metru bylo zajímavé i uvnitř. Bylo doslova našlapané výbavou, a to nejen na osmdesátá léta. Nechyběl palubní počítač, televize, radarový detektor či audiosoustavu se šestnácti reproduktory. Přední kola poháněl motor z 900 Turbo o výkonu 143 koňských sil.

Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Exkluzivní vůz jako takový má bohužel smutný konec. Z neznámých důvodů skončil o patnáct let později na vrakovišti ve švédském Varbergu. Vyfotit se jej naposledy podařilo v sendviči mezi Fordem Escort a Volkswagenem Polo. To jeho strůjce díky tomuto kousku dostal důvěru přímo od Saabu. V roce 1985, tedy rok po stavbě tohoto kombi, navrhl koncept EV-1 a poté ještě další čtyři studie.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků