Nadšenec postavil Saab se šesti koly. Osud mu nepřál, skončil smutně

Šestikolové kombi Saab 906 Turbo se do výroby nedostalo. Jeho tvorce poté Švédové zaměstnali.

Netradiční letecký design, řízení i spojka "po drátu" nebo brzké použití turbodmychadla. Švédskému Saabu nikdy nechyběla odvaha. Přesto ani značka s leteckými kořeny neuvedla něco jako šestikolové kombi. Ve fotogalerii vidíte dílo nadšeného konstruktéra Leifa Mellberga.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Jmenuje se 906 Turbo a nepřekvapí, že se jedná o největší Saab historie. Mellberg jej postavil na základech hatchbacku 900 GLS vyrobeného v roce 1981. Této řadě varianta kombi chyběla, a tak se při tvorbě praktické verze rozhodl pro metodu "když už, tak už", a k nástavbě připojil druhou zadní nápravu.

Kombi dlouhé téměř 5,2 metru bylo zajímavé i uvnitř. Bylo doslova našlapané výbavou, a to nejen na osmdesátá léta. Nechyběl palubní počítač, televize, radarový detektor či audiosoustavu se šestnácti reproduktory. Přední kola poháněl motor z 900 Turbo o výkonu 143 koňských sil.

Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Po letadlech stvořili i auto. První Saab ukázali světu právě před 70 lety

Exkluzivní vůz jako takový má bohužel smutný konec. Z neznámých důvodů skončil o patnáct let později na vrakovišti ve švédském Varbergu. Vyfotit se jej naposledy podařilo v sendviči mezi Fordem Escort a Volkswagenem Polo. To jeho strůjce díky tomuto kousku dostal důvěru přímo od Saabu. V roce 1985, tedy rok po stavbě tohoto kombi, navrhl koncept EV-1 a poté ještě další čtyři studie.

TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

20.  2.  2020 | Jan Mička | 26 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků