Nádherný Pontiac Catalina sloužil u NASA. Seznamte se s tahačem záchranných modulů

Když se řekne tažné vozidlo, asi vás jako první nenapadne osmiválcový kabriolet. Jenže v Americe roku 1963 se prostě přemýšlelo jinak.

Pontiac Catalina není ničím vyloženě extra zajímavý, kromě toho, že bych jeden chtěl mít okamžitě v garáži. Je to další z řady burácejících korábů, které symbolizují americký styl života. Bruce Springsteen, McChicken a Pontiac Catalina. Ideální neděle.

Pontiac Catalina, o kterém si dnes něco řekneme, měl ale docela zajímavý život. Bílý kus z roku 1963 totiž sloužil ve vesmírném programu NASA, konkrétně v projektu M2-F1. O co přesně šlo? Nejde tak úplně raketoplán, ale o potenciální součást Mezinárodní vesmírné stanice ISS, kde měl sloužit jako záchranný modul.

Po stopách historie U.S. Route 66 aneb Když je cesta cest cílem

Po stopách historie U.S. Route 66 aneb Když je cesta cest cílem

Jedná se o takzvané vztlakové těleso. Vypadá jako návratový modul kosmických lodí. Tyto letadla či kluzáky měly mít za úkol dopravit astronauty v případě zdravotních potíží co nejrychleji na zem. Z M2-F1 se postupem času stal projekt X-38, který ovšem v roce 2002 skončil kvůli nedostatku financí.

Kluzák neměl motor, a aby se mohl dostat do vzduchu, potřeboval roztáhnout. A tady už přichází na řadu Catalina, která perfektně splňovala požadavky. Měla čtyři místa pro techniky, stahovací střechu, aby bylo vidět na všechny strany a osmiválcový motor, aby nebyl nedostatek výkonu.

Našla se stará dodávka kapely Aerosmith. V lesích rezivěla desítky let

Našla se stará dodávka kapely Aerosmith. V lesích rezivěla desítky let

Motor o obsahu 6,9 litru byl ten samý, který se v témže voze používal při závodech Daytona 500. Síla se na kola přenášela skrze 4stupňovou automatickou převodovku Roto. Lehce upraveno bylo i odpružení a vůz dostal pořádná kola pro pohyb mimo silnice. Za předními sedadly byla nainstalována ochranná klec, zadní byla zase otočena proti směru jízdy, aby pracovníci NASA viděli na kluzák. Catalina sloužila pro všechny testovací lety, které probíhaly v průběhu tří let.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

dnes | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků