Nádherný Pontiac Catalina sloužil u NASA. Seznamte se s tahačem záchranných modulů

Když se řekne tažné vozidlo, asi vás jako první nenapadne osmiválcový kabriolet. Jenže v Americe roku 1963 se prostě přemýšlelo jinak.

Pontiac Catalina není ničím vyloženě extra zajímavý, kromě toho, že bych jeden chtěl mít okamžitě v garáži. Je to další z řady burácejících korábů, které symbolizují americký styl života. Bruce Springsteen, McChicken a Pontiac Catalina. Ideální neděle.

Pontiac Catalina, o kterém si dnes něco řekneme, měl ale docela zajímavý život. Bílý kus z roku 1963 totiž sloužil ve vesmírném programu NASA, konkrétně v projektu M2-F1. O co přesně šlo? Nejde tak úplně raketoplán, ale o potenciální součást Mezinárodní vesmírné stanice ISS, kde měl sloužit jako záchranný modul.

Po stopách historie U.S. Route 66 aneb Když je cesta cest cílem

Po stopách historie U.S. Route 66 aneb Když je cesta cest cílem

Jedná se o takzvané vztlakové těleso. Vypadá jako návratový modul kosmických lodí. Tyto letadla či kluzáky měly mít za úkol dopravit astronauty v případě zdravotních potíží co nejrychleji na zem. Z M2-F1 se postupem času stal projekt X-38, který ovšem v roce 2002 skončil kvůli nedostatku financí.

Kluzák neměl motor, a aby se mohl dostat do vzduchu, potřeboval roztáhnout. A tady už přichází na řadu Catalina, která perfektně splňovala požadavky. Měla čtyři místa pro techniky, stahovací střechu, aby bylo vidět na všechny strany a osmiválcový motor, aby nebyl nedostatek výkonu.

Našla se stará dodávka kapely Aerosmith. V lesích rezivěla desítky let

Našla se stará dodávka kapely Aerosmith. V lesích rezivěla desítky let

Motor o obsahu 6,9 litru byl ten samý, který se v témže voze používal při závodech Daytona 500. Síla se na kola přenášela skrze 4stupňovou automatickou převodovku Roto. Lehce upraveno bylo i odpružení a vůz dostal pořádná kola pro pohyb mimo silnice. Za předními sedadly byla nainstalována ochranná klec, zadní byla zase otočena proti směru jízdy, aby pracovníci NASA viděli na kluzák. Catalina sloužila pro všechny testovací lety, které probíhaly v průběhu tří let.

Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

dnes | Michal Dokoupil | 49 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 54 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků