Honba za čistou mobilitou a alternativními palivy přináší nové výzvy pro vývoj motorů. Yamaha ale ukázala, že přechod na kapalný vodík nemusí být tak náročný.
Pětice japonských značek vyrazila do boje s emisemi při zachování velkoobjemových spalovacích motorů. Toyota si u Yamahy objednala výzkum a vývoj nového vidlicového osmiválce 5.0 litru spalujícího kapalný vodík. Výsledkem je téměř emisně neutrální chod. Dalšími automobilkami, které skupinu tvoří, jsou Mazda, Subaru a Kawasaki. Lexus plánuje tímto motorem osadit modely RC F a LC.
Přestavba motoru je přitom poměrně jednoduchá. Největší změny provedli inženýři na systému vstřikování, hlavách válců, sání a výfuku. Yamaha také vyvinula zcela nový výfukový systém slučující všech osm svodů do jednoho podtrubí, čímž prý vytvořila úchvatný zvukový projev. Umístit soustavu na vrchol motoru umožnilo přesunutí sání na boční stranu bloku.
Zajímavé je, že konverze neměla zásadní vliv na výkony motoru. Zůstalo mu 331 kW při 6 800 ot/min, tedy o 15 kW méně než má nejnovější odladění motoru 2UR v modelu RC F. Točivý moment 527 Nm dostupný na 3 600 ot/min je nižší jen o zanedbatelných 8 Nm. Mnohem důležitější než čísla je ale celkový hladký a pružný chod soustavy.
Technologie spalování vodíku má světlou budoucnost. Při spalování sice stále vznikají nežádoucí vedlejší produkty jako oxid dusný a skleníkové plyny, ale vzhledem ke zkušenostem s filtry u vznětových motorů se určitě najde efektivní řešení pro jejich potlačení.