V Česku již brzy spustí nabíječku, díky které začnou elektromobily dávat smysl

Zatímco třeba v Německu či Rakousku jsou již vysokovýkonné nabíječky Ionity docela běžné, v Česku jsme zatím neměli ani jednu. To se změní už příští měsíc.

Elektromobily jsou drahé, nikam s nimi nedojedete a je problém je nabíjet – nějak tak zní asi nejrozšířenější moudro ohledně vozidel, které jsou součástí našich životů už roky, ale pytel se s nimi na evropském trhu roztrhne až v nejbližších letech. Osobně bych to s dojezdem a nabíjením neviděl tak černě, ostatně i naše zkušenosti dokládají, že není problém s elektrickým autem vyrazit na dovolenou. Průběh cesty sice má svá specifika, ale to jsme ještě relativně nedávno říkali třeba i o osobních vozech na CNG.

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Aby mohl být provoz elektromobilů srovnatelný s konvenčními vozidly, podle mnohých názorů je musí být možné nabít na každém rohu ideálně za čas srovnatelný s tankování paliva. Jenže na to není připravena síť nabíječek ani baterie, kterým rychlé nabíjení na maximální kapacitu škodí. Sami výrobci elektromobilů doporučují nabíjet maximálně na 80 % kapacity, na kterou se s využití nejmodernějších nabíječek dostanete asi za půl hodiny. A jedna taková nabíječka už bude brzo i u nás.

Společný podnik nese ovoce. Koukněte na mapu

Už dlouho se hovoří o síti nabíječek Ionity, společném podniku BMW, Daimleru, Fordu a VW Group (se značkami Audi a Porsche). Do roku 2020 jich má v Evropě vyrůst asi 400 a není náhodou, že je najdeme hlavně u dálnic. Tam jsou totiž nejvíce potřeba. Zatímco v Německu jsou už tyto nabíječky celkem běžné (nejblíže Praze je na A4 u Drážďan), v Česku máme zatím utrum. Ale ne na dlouho. První rychlonabíječka Ionity bude spuštěna v druhé polovině záři a najdete ji u čerpací stanice OMV Beroun-jih na dálnici D5. Mapu rychlonabíječek Ionity najdete zde.

Nejlevnější elektromobily na českém trhu: Tyto u nás seženete do milionu

Nejlevnější elektromobily na českém trhu: Tyto u nás seženete do milionu

Nabíječka Ionity nabíjí výkonem až 350 kW. To je více, než kolik zvládají nejmodernější elektromobily (třeba Audi e-tron zvládá nabíjení výkonem až 150 kW). Přitom v Česku běžně dostupné nabíječky nabíjejí výkonem do 22 kW a rychlonabíječky zvládají výkon 50 kW. Stanici Ionity budou moci využívat všechny vozy, která podporují rychlonabíjení a disponují kombinovaným nabíjecím systémem CCS. Stanice pozná, jakým maximálním výkonem může nabíjet a proces optimalizuje tak, aby byl co nejrychlejší.

Zaplatíte i mobilem

Na dálnici D5 u Berouna najdete hned čtyři jednotky s konektory CCS2. OMV v tiskové zprávě uvádí, že v současnosti bude nabíjení zpoplatněno jednorázovou částkou 205 Kč a pro platbu bude možné využít kartu RFID poskytovatelů služby Ionity. Pomocí mobilní aplikace a na webu Ionity bude možné zaplatit i běžnou platební kartou jako v případě online nákupů.

Audi e-tron 50 quattro oficiálně: Menší výkon bude kompenzovat lepší cenou

Audi e-tron 50 quattro oficiálně: Menší výkon bude kompenzovat lepší cenou

„Po osvědčené spolupráci s OMV v Rakousku rozšiřujeme toto partnerství i do dalších zemí včetně České republiky. Jsme rádi, že spolu s OMV můžeme oznámit otevření nejvýkonnější rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v České republice. Těšíme se na reakce zákazníků, kteří budou moci během pauzy na kávu dobít baterii svého vozu na další cestu,“ uvedl Michael Hajesch, generální ředitel společnosti Ionity.

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků