Na zimu se letní pneumatiky nehodí (téma)

Specifika zimního provozu vyžadují především dobrou přípravu; prvním krokem je výměna letních pneumatik na zimní. Ty mají v zimním období vyšší přilnavost, díky čemuž je jízda podstatně bezpečnější.
Na zimu se letní pneumatiky nehodí (téma)
Seznam kapitol
  1. Proč přezout na zimní, výběr a huštění pneu, zimní spánek
  2. Přezutí jen jedné nápravy, použití ojetých pneu a protektorů, minislovníček

Tématu zimních pneumatik jsme se na AutoRevue.cz věnovali už několikrát, proto byste určitě neměli minout následující články:

Následující článek z pohledu z pera jiného autora je proto spíše jen připomíná a doplňuje to, co už bylo několikrát řečeno.


Zimní pneumatika? Rozhodně ano

Zimní pneumatika dokáže díky své konstrukci i za nízkých teplot lépe přilnout k povrchu vozovky a tím zajistit bezpečnější brždění a ovládání auta. Limitní hodnotou pro výměnu pneumatik je průměrná denní teplota. Obecně se udává, že pokud klesne pod sedm stupňů, měli bychom přezout na zimní „gumy“. Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je v dezénu, konstrukci dezénu i v běhounové směsi. Směs letních je poměrně tvrdá a za nízkých teplot se stává ještě tvrdší a tak dochází ke zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Směs pro zimní pneumatiky je daleko „měkčí“, čímž je schopna oproti letním vytvářet adhezi (přilnavost) i při nízkých teplotách, a to na sněhu či náledí.

Zimní pneumatiky u vozidel, se kterými se v zimě jezdí, jsou nezbytností a jsou důležitým prvkem bezpečnosti i v podmínkách naší zimy. Statisticky se v zimě jezdí ze 40 procent na suchých vozovkách, ze 45 procent na mokrých a z 15 procent na sněhu. Právě na tento typ zimy většina výrobců reaguje vývojem pneumatik. Vývoj jde hodně rychle dopředu jak ve vývoji směsí vlastní gumy, tak ve vývoji nových vozidel a jejich odhlučnění, a proto se již nemusíme obávat dřívější hlučnosti zimních pneumatik na suché silnici a zhoršení jízdních vlastností.

Tip: Již dříve jsme se věnovali tomu, co znamenají všechna různá čísla na pneumatice (jako 195/65 R15). Pokud vás to zajímá, nalistujte starší vydání.

Výběr pneumatik

Každý výrobce dodává vlastní zimní vzory, proto je z čeho vybírat. Posledním hitem jsou tzv. lamelové vzory, které stojí v průměru zhruba tři tisíce korun: lamely jsou uvnitř speciálně „naříznuty“, takže se po opotřebení vrchní vrstvy lamela rozdvojí a vytvoří tak dvojnásobný počet menších. Ceny standardních zimních pneumatik se pohybují v cenách od 1 500 Kč a určitě se nedá říct, že by byly špatné. Určitě platí jedna motoristická pravda, že v zimě je sebelepší letní pneumatika horší než nejhorší zimní. Zákonná norma o výšce dezénu je nastavena na hodnotu 1,6 mm, ovšem v případě zimních pneumatik by hloubka dezénu rozhodně neměla klesnout pod 4 mm.

Huštění pneumatik

Samozřejmostí by měla být také kontrola předepsaného tlaku v pneumatikách. Pro každou nápravu jsou výrobci doporučovány dvě hodnoty tlaku pro nezatížené a zatížené vozidlo. Jedeme-li na dovolenou s dětmi, a proto s plným kufrem a lyžemi na střeše, je logické, že tlak v pneumatikách musí být vyšší. Nezapomeňme však po dovolené nahuštění snížit na standardní hodnotu. Ještě horší než jízda na přehuštěných pneumatikách je jízda na podhuštěných pneumatikách. Jednak se výrazně zvyšuje spotřeba, ale hlavně se pneumatika doslova likviduje. Myslete i na zákonný předpis, že rezervní pneumatika musí být nahuštěna na tlak nejvyšší hodnoty použitý na vozidle.

Brzdná dráha na sněhu z 50 km/h na nulu:

  • zimní pneu: 35 m
  • letní pneu: 43 m

Brzdná dráha na ledu z 30 km/h na nulu:

  • zimní pneu: 57 m
  • letní pneu: 68 m

Procentuální porovnání brzdné dráhy zimní pneu na zasněžené vozovce v závislosti na hloubce dezénu:

  • 8 mm: 100 %
  • 6 mm: 120 %
  • 4 mm: 150 %
  • 2 mm: 170 %

Zimní spánek

Častým problémem je uskladnění letních pneumatik v zimním období. Zásadní rozdíl je v tom, zda letní sadu ponecháte na ráfcích či nikoliv. Zatímco zuté pneumatiky musí stát na zemi a pravidelně se minimálně po měsíci pootáčet, aby nedošlo k tvarové deformaci, pláště obuté na ráfcích se dají zavěsit nebo stohovat na sebe v horizontální poloze. U samostatných pneumatik je také možné zavěšení na tyče nebo háky. Ať tak či tak, je třeba vždy skladovat pneumatiky zbavené veškerých nečistot a kamínků v dezénu. Naprosto dostačující je omytí pneumatik tlakovou vodou. K dostání jsou i regenerační prostředky, slouží však spíše k tomu, aby pneu vypadala čistá. Nakonzervování neuškodí, ale není nutné. Pokud nemáte, kam náhradní sadu pneumatik uložit, je vhodné využít služeb některých servisů, které takovéto uskladnění za poplatek nabízí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proč přezout na zimní, výběr a huštění pneu, zimní spánek
  2. Přezutí jen jedné nápravy, použití ojetých pneu a protektorů, minislovníček
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků