Na trhu se objevují ojeté vozy bez filtru pevných částic – hrozí velké pokuty

České autobazary registrují zvýšenou nabídku vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic (DPF). Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný DPF zatajit. Důvod je prostý, takové vozidlo je z titulu zákona nepojízdné a na silnici tedy nemá co dělat. Nový DPF totiž stojí až sto tisíc korun a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou. V zahraničí navíc hrozí, že policie takové vozidlo zabaví a řidiči uloží pokutu až několik tisíc eur.

 

Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a pokračuje: „Všem vozidlům scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a je tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem.“ Podle Foltýna totiž vůz bez DPF neprojde emisní kontrolou. Investice do opravy, respektive do instalace nového filtru pak může hravě přesáhnout i stotisícovou hranici.

 

Jaké je riziko provozování vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic? Podle Foltýna se jedná o přestupek z titulu provozování nepojízdného, resp. technicky nezpůsobilého vozidla. Vozidlo neprojde emisní kontrolou, a aby vůbec jelo, je potřeba zásah do řídící jednotky, což může způsobit další komplikace. Navíc například v Německu nebo Rakousku takové vozidlo policisté okamžitě odstaví z provozu a řidiči hrozí pokuta až několik tisíc eur.

 

Jak ale poznat, zda vůz má filtr pevných částic nainstalovaný a řádně funkční? „Rozhodně je potřeba zvednout vozidlo na zvedák a zkontrolovat stav výfukového potrubí,“ radí Foltýn. Podle něj totiž některé firmy dokáží odstranit DPF velmi sofistikovaně a je na první pohled velmi obtížné zjistit, zda je vložka ve filtru nainstalována či nikoliv. Důležitá je také celková diagnostická kontrola a zkušební jízda, po které je nutné zkontrolovat, zda se na vnitřní stěně výfuku neusadily saze. To by totiž znamenalo, že filtr nefunguje jak má, případně že je kompletně odstraněn. „Vzhledem k velkému počtu takto upravených vozů na českém trhu důrazně varujeme před zdánlivě výhodným nákupem ojetého vozidla od neznámého majitele na inzerát,“ říká Foltýn a doporučuje: „Ojetý vůz nakupujte vždy tam, kde jej lze důkladně technicky prověřit a kde na vozidlo poskytne prodávající odpovídající garance.“

Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků