Na těchto sedm věcí myslete, až si půjdete pro své nové auto

Na těchto sedm věcí myslete, až si půjdete pro své nové auto

Odborníci doporučují chovat se k novému autu během prvních 1500 - 2000 kilometrů po zakoupení jinak než při pozdějším běžném provozování. Hlavně vadí jízdy se studeným motorem a monotónní provoz.

Když dnes zákazník přijde do autosalonu jakékoli automobilky v Evropě, snadno získá dojem, že  nové vozy není třeba zajíždět. V návodech a příručkách často nic takového nestojí, a tak ani prodejci se většinou s takovými radami neobtěžují, právě naopak. Tvrdí, že takové zacházení s autem je zbytečný, a třeba nádavkem přidají nějakou tu nostalgickou vzpomínku na staré škodovky s nápisem „V záběhu“ na zadním okně.

Zcela jiná je ale situace ve Spojených státech. V této zemi patří k dobrému zvyku zákazníky informovat o všech možných rizicích. Například je třeba v návodu na obsluhu mikrovlnné trouby napsáno, že do ní nepatří živá zvířata. Proto se rovněž výrobci aut obávají spotřebiteli oznámit, že zajíždět auto není potřeba. Skutečnost, že to je naopak vhodné, dokládá počínání Hondy, respektive její americké odnože Acura. Ta dokonce u nového supersportu NSX zajíždí motory sama, ještě před jejich montáží do vozu. Majitel se tak bez výčitek může pustit rovnou do okruhového řádění.

Čeho se tedy prvních přibližně 2 000 kilometrů po převzetí nového vozu vyvarovat?

1. Nejezděte na plný plyn

Než budete moci vyzkoušet, co skutečně v novém motoru vězí, počkejte alespoň 1 500 či 2 000 kilometrů. Nejdůležitějším místem během zajíždění motoru je styková plocha válce s pístními kroužky. U nového motoru se navzájem obrušují, což se při plné zátěži neděje zcela ideálně. Kvůli vyšší tepelné zátěži, která plyne z plného využívání výkonu, se může píst zbytečně roztáhnout, a tak po zajetí motor bude spotřebovávat více oleje. Navíc nebude mít takový výkon.

Pokračování 2 / 7

2. Vyvarujte se vysokých otáček

Druhý bod do značné míry souvisí s předchozím. Jemné obrušování totiž není žádoucí nejen při vysokých tlacích a teplotách, ale také při vysoké pístové rychlosti. Někteří s tím nesouhlasí. Tvrdí, že zejména u sportovních vozů je nutné motor již od začátku vytáčet, aby nebyl „líný“.

Tento názor je však v rozporu s radami automobilek, které „sporťáky“ vyrábí. Například Subaru u nejnovějšího STi doporučuje pohybovat se během prvních 1 600 kilometrů v otáčkách pod 4 000 ot./min.. Nissan radí majitelům nových GT-R prvních 500 kilometrů nešlapat na plynový pedál více než z poloviny a vyvarovat se otáček vyšších, než 3 500 ot./min.. Podobné rady přicházejí i od Chevroletu. Nová Corvette C7 by podle výrobce neměla prvních 800 kilometrů překročit hranici 4 000 ot./min..

Pokračování 3 / 7

3. Nejezděte konstantní rychlostí

Vyrazíte se svým novým vozem na výlet po dálnici, zapnete tempomat a učíte se pracovat s palubní elektronikou? Ani to není správný postup. Důležité je střídání jízdních režimů, otáček a převodových stupňů. Motor musí pracovat ideálně ve všech otáčkách, a tak není jízda na tempomat či konstantní rychlostí výrobci doporučována. Raději vyjeďte na okresky. Určitě tam také budete mít zajímavější výhledy.

Pokračování 4 / 7

4. Nejezděte krátké trasy

Jízda na krátkou vzdálenost nesvědčí motoru nikdy. Při zajíždění je však tento požadavek extrémně důležitý. Jinak se totiž může stát, že zmíněných 2000 kilometrů, kdy je motoru potřeba věnovat více pozornosti, zažije ve studeném režimu, ve kterém nepracuje ideálně. Takové používání již není nebezpečné jen z hlediska poklesu provozních kvalit motoru, ale také kvůli jeho spolehlivosti.

Důležité je toto opatření zejména kvůli oleji, který zajížděný motor potřebuje zahřátý. Jak již je napsáno výše, při prvních kilometrech se totiž součástky opotřebovávají více, než po určité době jejich používání.

Pokračování 5 / 7

5. Vyměňte první olejovou náplň co možná nejdříve

Při obrušování jednotlivých součástek vznikají špony a další nečistoty. Při brzké první výměně oleje jich bude motor zbaven. V opačném případě se bude v motoru společně s olejem pohybovat dalších nejméně 10 000 kilometrů.

Není tomu tak dávno, co servisy standardně nabízely první výměnu oleje ve zkráceném intervalu. Dnes se to v rámci konkurenčního boje, kdy se každý výrobce snaží nabídnout co nejlevnější provoz, příliš nenosí. Nestyďte se však tuto výměnu vyžádat, třeba po ujetí tří až pěti tisíc kilometrů.

Pokračování 6 / 7

6. Netahejte těžké přívěsy a náklad

Již víme, že zatěžování motoru v době záběhu není zdravé, avšak je potřeba se na automobil dívat komplexně. Brzdy či pneumatiky se také zajíždějí. Brzdové destičky a kotouče se musí stejně jako pístové kroužky s válcem tvarově přizpůsobit, aby mohly podávat ideální výkony. Na pneumatice je pro změnu z výroby vrstva, kterou je třeba nejprve ojezdit. Až poté se asfaltu vůz začne držet tou správnou směsí.

Pokračování 7 / 7

7. Po zajetí na to občas pořádně šlápněte...

Po důkladném zajetí, které končí zhruba za hranicí dvou až tří tisíc kilometrů, teprve přichází na řadu poučka, že je třeba občas motor prohnat. Důležité je to především kvůli dosažení vyšších teplot, díky kterým se motor může přirozeně zbavit usazenin a nečistot. Pokud občas využijete plný výkon, motor se odmění vyšší spolehlivostí a lepší akcelerací i po letech v provozu.

Až si tedy budete vyzvedávat svůj nový vůz, myslete na předcházející body. Vyjeďte ihned na pořádně dlouhou projížďku členitým terénem, kde budete často střídat převodové stupně, a současně nebude zapotřebí využívat plného výkonu motoru. Takové Křivoklátsko nabízí skvělé svezení. Zaběhnete motor, obrousíte brzdové destičky a pneumatiky... Takové auto je pak připraveno na dlouhý život. Samozřejmě za podmínky dodržování pravidelné údržby a spolehnutí se na dobrou práci inženýrů, kterou při vývoji agregátu odvedli.

Doporučujeme

Články odjinud