Na slovíčko s Pavlem Janebou

Již v sobotu tým Škoda Motorsport odjede do Švédska na druhý podnik mistrovství světa - Švédskou rallye. Díky výborným výsledkům v úvodní Rallye Monte Carlo se na start postaví jako třetí tým průběžného pořadí šampionátu a vedoucí Pavel Janeba upozorňuje, že práce...
Na slovíčko s Pavlem Janebou
Již v sobotu tým Škoda Motorsport odjede do Švédska na druhý podnik mistrovství světa - Švédskou rallye. Díky výborným výsledkům v úvodní Rallye Monte Carlo se na start postaví jako třetí tým průběžného pořadí šampionátu a vedoucí Pavel Janeba upozorňuje, že práce na vývoji Octavie WRC zdaleka nekončí. "V tuto chvíli oba jezdci testují v Portugalsku, tvrdě se už pracuje na vozech pro Argentinu a Keňu," říká v rozhovoru a dodává, že sledovat, jak české auto bojuje o stupně vítězů v mistrovství světa, byl nezapomenutelný zážitek.

Na čem tým Škoda Motorsport od návratu z Monte Carla pracoval a jak probíhá příprava na Švédskou rallye?

"Oba naši jezdci jsou společně s naší testovací skupinou v Portugalsku, kde ladí vozy na březnovou Portugalskou rallye, zatímco v dílnách naši mechanici staví vozy na Švédsko a Portugalsko. Také pracují na přípravě vozů a technického vybavení, které budou muset v kontejnerech odjet do Argentiny a následně do Keni."

Jaké má tým zkušenosti ze Švédské rallye?

"Ve Švédsku jsme závodili v letech 1995-7, tehdy ještě s vozem Škoda Felicia Kit Car, takže tamní podmínky známe celkem dobře. S Octavií WRC to tentokrát pro nás budou naprosto nové zkušenosti. Ve Švédsku jsme však před svátky testovali, takže bychom měli být dobře připraveni. Švédská rallye má svá specifika, a i proto je obvykle doménou skandinávských specialistů. Tady rozhodují zkušenosti, které si nikdo nikde nekoupí."

Před týdnem se tým vrátil z Monte Carla s pěti body do celkového hodnocení značek. Čeho si na úspěchu týmu v Monte Carlu ceníte nejvíce?

"Samozřejmě jsem moc rád, že obě Octavie dojely na bodovaných místech, ale ještě cennější je nejmenší časový rozdíl mezi vozem Arminem Schwarzem a vítěznou posádkou v historii účasti naší značky ve světovém šampionátu. Přestože Armin kvůli problémům v komunikaci s předjezdci ztratil první den více než jednu minutu, v cíli rallye na vítěze ztrácel méně než dvě a půl minuty. Tak blízko vítězství na světové soutěži škodovka ještě nikdy nebyla. Velmi mě také potěšily asy Armina na jednotlivých erzetách, kde se hned od startu pravidelně umisťoval mezi první čtyřkou nejrychlejších vozů. Sledovat, jak naše auto bojuje o stupně vítězů, pro mě bylo skvělým zážitkem."

Existovala nějaká zvláštní technická vylepšení, která z Octavie WRC na Rallye Monte Carlo učinily tak konkurenceschopný vůz?

"Specifikace vozu byly víceméně podobné jako u druhé generace vozu, se kterým jsme soutěžili ke konci loňského roku. Od té doby jsme však zlepšili mapu agregátu, která zlepšila jeho pružnost a celkovou ovladatelnost vozu. Před soutěží jsme také hodně testovali, abychom získali co nejlepší nastavení podvozku a geometrii; navíc jsem měli stoprocentní podporu od firmy Michelin."

Jaké další vývojové kroky můžeme na Octavii WRC očekávat během roku 2001?


"V každém případě budeme dále pracovat na elektronice motoru a převodovky, to vše ale v rámci omezení současné homologace. Současně však pokračujeme ve vývoji některých částí vozu, které bychom rádi homologovali hned na začátku června s cílem startovat s novou evolucí Octavie WRC na srpnové Finské rallye.

" Myslíte si, že Octavia WRC může být konkurenceschopná i v dalších soutěžích mistrovství světa 2001?

"To bude samozřejmě záviset na podmínkách jednotlivých rallye. Je zřejmé, že v seriálu je řada obtížných soutěží, kde výkon motoru nebude rozhodující. V takových by skvěle ovladatelné Octavie WRC, pilotovaná našimi zkušenými posádkami, mohla být v celkové klasifikaci tak vysoko, jak tomu bylo v Monte Carlu."

Trénink na Rallye Monte Carlo absolvoval také nadějný Roman Kresta, kterého tovární tým podporuje v růstu. Kde vidíte hlavní přínos a jaké budou další kroky?

"Pro Romana je účast na každém tréninku obrovskou zkušeností, která mu umožňuje poznat tratě jednotlivých rallye a navíc se i seznámit s prostředím na velkých soutěžích. Roman se zúčastní tréninků na všech 12 soutěžích, které letos obsadíme. Pokud jde o jeho první start v mistrovství světa, zvažujeme určité varianty ve druhé polovině roku. Bude to však záviset na mnoha okolnostech."
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků