Na Slovensku chodci získají absolutní přednost. Co to znamená pro řidiče?

45 komentářů

Daniel
18. dubna • 17:19

Pane bože,to bude spoustu řidičú nejspíš ve vězení,někteří chodci jsou na přesdržku ,nekoukají doprava do leva a jdou na přechod.Toto musel vymyslet debil který nemá řidíčský průkaz.A co až přijde zima a bude namrzlo,to auto nejde zastavit na centimetru.A nějaká stará bába bude na placku.

misoft
15. dubna • 15:00

No - autor článku tak trochu zavádza! Chodci nebudú mať ABSOLÚTNU prednosť. Naďalej bude platiť aj zákon o premávke na cestných komunikáciách a tam aj chodci majú svoje povinnosti. Na prechodoch - vodič bude povinný dať prednosť chodcovi na prechode, prispôsobiť rýchlosť v blízkosti prechodu, ak uvidí osoby blízko prechodu....
Ale nebude to platiť absolútne na celej komunikácii, tam kde nie sú prechody, vodič môže LEN predpokladať chodca, ale chodec bude povinný vstupovať vtedy, ak NEOHROZÍ a NEOBMEDZÍ vodiča.
A za ďalšie - všade vo svete sú vozidlá s právom prednostnej jazdy (aj u vás v Čechách), takže je nemysliteľné, aby napr. sanitka so sirénami a svetlami DÁVALA prednosť chodcovi, alebo aby električka dávala prednosť chodcovi už aj vzhľadom k tomu, akú má brzdnú dráhu. Tam je chodec POVINNÝ (aj keby mal prednosť) dať prednosť týmto vozidlám. A to platí aj v Čechách, Anglicku, Nemecku, dokonca i v USA.Pán Radek Pecák by si mal osviežiť zdroje a nepísať hlúposti.

Mara
9. dubna • 14:46

A když řidič před přechodem dostane infarkt, tak místo jedno mrtvého budou dva. Samo sebou ten chodec nikdy nemůže vědět jestli vozidlo zastaví či ne a to z jakéhokoliv důvodu.

JirkaK
8. dubna • 18:57

Už v šedesátých letech se v Německu statisticky zjistilo, že po zavedení přednosti chodců na přechodech počet mrtvých stoupl. A to dost výrazně. Proto se u nás v 70. letech ve vyhláškách objevila jen formulace "řidič nesmí ohrozit chodce, kteří již vstoupili do vozovky". Jenže tenkrát dopravní předpisy vymýšleli skuteční odborníci, a ne aktivističtí "experti". A když se u nás zavedla "přednost chodců na přechodech", statistika nehod by mě docela zajímala. Na výsledek v Horních Uhrách jsem docela zvědavý. Zdravý rozum říká, že žádná absolutní přednost před patnácti metráky rozjetého železa prostě neexistuje.

roob
8. dubna • 21:49

za akykolvek stret auto-chodec by mal byt zodpovedny chodec okrem situacie, ked je semafor a auto ma cervenu.

roob
7. dubna • 21:34

ak naozaj chcu nizsi pocet stretov chodec-auto treba spravit presny OPAK!!! zobrat chodcom pravo prednosti. Potom sa budu pozerat ci mozu prejst cez cestu a znizi sa pocet stretov chodec-auto. Tak ako to je dnes sa nepozeraju a ako to ma byt sa budu pozerat este menej => zvyseny pocet stretov chodec-auto. Jedna sa iba a len o prenesenie zodpovednosti za stret z chodca na vodica.

Anti-automat
8. dubna • 9:55

vec sa ma este horsie> oni si to svoje pravo budu vynucovat. Nasadenim vlastneho zivota. Nikdy nezabudnem na mamicku, ktora mi doslova v poslednej chvili strcila pred auto kocik s deckom. Do cesty. Vyletel som z kozky samozrejme a prve co ma napadlo, bolo par faciek.

Anti-automat
7. dubna • 21:29

Obavam sa ze toto bude stat peknych par pohrebov. Ako tot naposledy, co ...no, nazvime to, ako by som to korektne, nefarebne a genderovo neutralne... 'deti' pobehovali vesele za zakrutou. Bohuzial, skoncilo sa to zle a media to prijemne a potuchu ututlali.
Slusnost na ceste je jedna vec, ale davat absolutnu prednost objektu, ktory sa pohybuje rychlostou par km/h, bez akejkolvek pasivnej ochrany a schopnemu zastavit na par cm pred niecim, co vazi 1t+, ma desatnasobnu rychlost a brzdnu drahu, rovna sa zvyseny prijem pre pohrebne sluzby.
Ako vodic sa citim vazne diskriminovany, pretoze taketo nieco znizuje moje moznosti zabranit stretu nakolko objekt, od ktoreho v prvom rade zavisi vysledok situacie, je neumerne zvyhodneny.

Tohares
7. dubna • 18:45

Evidentně to těm politikům nemyslí, protože tohle opatření naštve myslící a postupně začne odstraňovat ty nenadané. Navíc to pošle spoustu platičů daní do basy. To budou mít horší šanci na zvolení a ještě menší koláč k přerozdělení. :D
http://ekonomicky-denik.cz/absolutni-prednost-chodcu...

Moik
7. dubna • 17:10

Jakej je rozdíl oproti ČR? Tady snad nemá chodec přednost už v okamžiku, kdy má úmysl přejít? V centrech měst (na přechodech) jsem pro, město pro lidi, ne pro auta. U nás dokonce testují - a mile mě překvapilo, že úspěšně - takový vyvýšený místo z žulových kostek. Je to jako obří přechod, protože tam couraj puboši v celýho města na oběd...a krom pár spěchajících maminek s dětmi ráno je to opravdu úplně v pohodě..neviděl jsem ještě řidiče se vztekat nebo troubit že se puboši couraj mimo přechod.

Moik
7. dubna • 17:09

Jakej je rozdíl oproti ČR? Tady snad nemá chodec přednost už v okamžiku, kdy má úmysl přejít? V centrech měst (na přechodech) jsem pro, město pro lidi, ne pro auta. U nás dokonce testují - a mile mě překvapilo, že úspěšně - takový vyvýšený místo z žulových kostek. Je to jako obří přechod, protože tam couraj puboši v celýho města na oběd...a krom pár spěchajících maminek s dětmi ráno je to opravdu úplně v pohodě..neviděl jsem ještě řidiče se vztekat nebo troubit že se puboši couraj mimo přechod.

ogar
7. dubna • 18:44

U nás to možná bylo zavedeno a zrušeno, nebo možná špatně pochopeno. V čezsku chodci NEMAJÍ absolutní přednost. Jako chodec automaticky očekávám, že mě auto nepustí, a když pustí tak mu mávnu, protože je slušný a ohleduplný. Vstoupit na přechod před rozjeté auto značí inteligenci rovnou polnímu zající.

Quebe
7. dubna • 17:59

Město pro lidi, ne pro auta.A ta auta snad jezdí po městě sama? Nebo snad lidé po nastoupení do auta přestávají být lidmi? Nějak tomuto argumentu nerozumím.

Quebe
7. dubna • 16:30

Každý zákon, který popírá realitu, nakonec způsobí, že se situace naopak zhorší.Realita je taková, že auto má oproti chodci dlouhou brzdnou dráhu, špatnou manévrovatelnost a chodec při střetu s ním nemá žádnou šanci. Zajímavé, že když srovnáme železniční přejezdy, kde je naopak ve stejně nevýhodném postavení vlak, má přednost vlak a ne obratnější auto. Přesto, starat se na přechodu má řidič auta a dát chodci přednost. Hodně štěstí, papír snese všechno, ale fyzika na nějaké lidské výmysly hází bobek. Kromě zvýšení počtu obětí na přechodech můžeme očekávat i zhoršenou plynulost provozu a s ní spojenou horší dopravní obslužnost a zvýšení emisí ve městech.Někdy mě ta móda přejímání věcí ze západu pěkně sere - jakoby tam snad sežrali šalamounovo hovno. Ne vše je tam lepší a rozumné.

nedamse
7. dubna • 10:15

Absolutni přednost je k vyšší nehodovosti,protože lidé se už nebudou ani dívat vpravo-vlevo a půjdou jak osl-i přes cestu a to bližší auta nemuseji zabrzdit a nebo někdo vběhne do vozovky a bude si myslet,však řidič mne nesmi přejet

Edi
7. dubna • 13:15

To je v poriadku, toto spravanie v prirode sa vola prirodzeny vyber.

Edi
7. dubna • 10:04

Ja to vitam, uz teraz mi lezu na nervy jebliny jazdiace v kolonach na hlavnych cestach, ked chcem prejst cez prechod so psom. Autisti si proste zvyknu, vsak su to len ludia a taky clovek to je zvlastny tvor, zvykne si aj na sibenicu.

N.V.
7. dubna • 9:50

mobil, sluchátka a teď i absolutní přednost? ...hodně štestí chodci, nevykládejte si to špatně když Vás něco přejede.

Tom
7. dubna • 13:14

To je jen dočasné. Až se vybijí ti důvěřivci, tak se to zase vrátí do starých počtů...

Marc
7. dubna • 8:55

Celá tá myšlienka je ukážkou toho, že cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami.

josephko
7. dubna • 8:12

S týmto opatrením súhlasím a v podstate ho už dlho dodržiavam. A nielen ja. U nás v meste sa stačí priblížiť k prechodu pre chodcov, a väčšina áut zastaví. Problém s tým majú len vodiči z iných okresov a samozrejme - borci z Bratislavy... :-))
Ale pod absolútnou prednosťou chodcov sa zvyčajne chápe niečo iné. A mal som obavu, či práve toto sa na Slovensku nechystá. Pred nejakými 15-20 rokmi to zaviedli v Rakúsku a znamenalo to, že chodec mal prednosť všade - aj mimo prechodu pre chodcov. Teda ak vstúpil kdekoľvek do vozovky, tak mu vodiči museli dať prednosť. Po čase to ale zrušili, pretože to malo jediný výsledok - zvýšenie počtu mŕtvych chodcov...
Dôvod bol jednoduchý - chodci si začali myslieť, že môžu ísť cez cestu kdekoľvek a kedykoľvek. Lenže fyzikálne zákony neojetrtkáš...

Edi
7. dubna • 9:55

Neviem v akom meste to zijes, ked uz rozpravas o tych borcoch z Bratislavy, ale skus sa pozriet co sa deje na cestach mimo Bratislavy. Na dennom poriadku vodici z malych miest a hlavne dedin porusuju “daj prednost” pripadne aj “stop”, proste sa ti malou rychlostou jebne do cesty a neubrzdis to, tak ze ak je tam priestor ides na travnik.

Anti-automat
7. dubna • 21:19

Vela nehod je sposobenych rychlostou a hustotou premavky, kde sa jazdi prilis rychle na prilis malom priestore a hlavne > jazdi sa po pamati tak, ze v trebars Bratislave zmenite hlavnu za vedlajsiu, riadne to oznacite. Vysledok: na druhy den tam je permanentne policia a opakuje sa to denno denne tyzdne a mozno aj mesiace.
Mozog. Aky mozog?

vana
7. dubna • 6:25

Velmi správně ! A vzhledem k narůstajícímu počtu nehod aut na železničních přejezdech bych zavedl i absolutní přednost aut na přejezdech. Bude to úplně stejná kokotina jak ty přechody 3-[

Davam ju odzadu, vole!
7. dubna • 0:00

Totalna kokotina z hlavy totalneho kokota!Slovensko je odpad, umelo vytvorena picovina, ktora moze dakovat najma prijebanym pepikom, ale aj nemcom, aj madarom, aj zapadnym mocnostiam.Z akej kokotiej hlavy nieco take vzniktne?Ten KOKOT FICO uz kope ako zdochynajuci pes a steka cez kokotiny!Nasrat!!!

Anti-automat
7. dubna • 21:11

Slovensko je suverenny stat s vlastnou ustavou. Ma statny symbol, ma vlajku, ma hymnu. Ma kulturne a prirodne boahtstvo, ktore je jednym z najbohatsich v Europe. Som rad ze to tak je.
Co s tym ma prednost na prechode, to neviem. Zrejme asi tolko, co Vase IQ. Rozumejte tym nulu, nic. Neznamenate s tymto Vasim epileptickym vylevom absolutne nic. Zmierte sa s tym.

Davam ju odzadu, vole!
7. dubna • 0:00

Totalna kokotina z hlavy totalneho kokota!Slovensko je odpad, umelo vytvorena picovina, ktora moze dakovat najma prijebanym pepikom, ale aj nemcom, aj madarom, aj zapadnym mocnostiam.Z akej kokotiej hlavy nieco take vzniktne?Ten KOKOT FICO uz kope ako zdochynajuci pes a steka cez kokotiny!Nasrat!!!

josephko
7. dubna • 8:15

Zostaň radšej doma a nelez na servery v (blízkej) cudzine, keď nevieš, ako sa máš vyjadrovať - aby sa iní Slováci za teba nemuseli hanbiť ako pes. Poznáš aj iné slová ako nadávky?

Anti-automat
7. dubna • 21:15

Naopak, podla mna robi dobru sluzbu. Zhovadil sa sam a svet ide dalej.

Arcturus
6. dubna • 21:20

Chodcům přeju hodně štěstí... ;-)

Jirka
6. dubna • 20:35

Typická situace z dneška. Dvě babky stojí u přechodu a probírají co vnoučata, kde mají co ve slevě, jestli jim přidají 40 korun k důchodu atd. A melou a melou a melou.Otázka zní, bude to pro řidiče polehčující okolnost, když za této situace z auta vystoupí a dá každé z nich pár facek a nebo je rovnou s pohrabáčem v ruce od toho přechodu zažene? :-(

Tom
7. dubna • 13:12

Ne ne. Řidiči zastaví a počkají, až si to dámy dopovídají, rozloučí a někam se odeberou. Trochu problematické to bude v případě, že to budou dvě "staré Blažkové", neboť zkolabuje MHD, ale co, přednost je přednost a řidiče je potřeba buzerovat, ne?

pegas64
6. dubna • 18:34

Klucova je cestna infrastruktura, zvlast pocet na seba nadvazujucich svetelnych krizovatiek. Slovensko sa nemoze v tomto rovnat krajinam ako Nizozemsko alebo Svajciarsko. Co to znamena? Ak ide kolona aut medzi semaformi v meste rychlostou 50km/h, tak ziaden vodic nebude brzdit celu kolonu pred prechodom, ktory nema semafor. A takych prechodov je na Slovensku vela. Jednoducho, slaba infrastruktura, nedokoncene dialnice, mesta bez penazi na opravy ciest, atd. Prakticky to znamena, ze zakon sa nebude dodrziavat a vodici aj chodci budu neustale v nebezpeci. Treba pripomienkovat v parlamente. Kazdy zakon ma byt taky, aby sa bez problemov mohol dodrzat.
Doteraz to bolo jasne, ak chodec vstupil na vozovku s umyslom prejst, tak vodic mal povinnost zastavit a sucasne chodec mal povinnost vstupovat len vtedy, ak auto bolo schopne ubrzdit. Podla novinky ma vodic zistovat, ci sa chodec blizi k prechodu s umyslom prejst a spomalit tak, aby mohol 1.5 tony zastavit. Sucasne sa chodcom odnima pravo pustit auto dalej.

Joe Doe
7. dubna • 9:25

Minuska za Nizozemsko. Slovensky nazov je Holandsko :)

pegas64
7. dubna • 12:46

Ok ;-), inac, Nizozemsko sa pouziva aj v slovencine, ale historicky odkazuje na cely Benelux. Prekladu Holandsko sa vacsina jazykov vyhyba, pretoze je to len jeho region "Holland" :-)

pegas64
6. dubna • 18:45

+ od neustaleho spomalovania pred prechodmi bez semaforov sa zvysi smog v mestach, je rozdiel ubrzdit 80kg alebo 1500kg ...

Spacer
6. dubna • 18:42

Vidíš a skoro všetkým vodičom nevadí ani na takejto zlej infraštruktúre jazdiť po meste vyše 70km/h.

pegas64
8. dubna • 10:00

Spacer, na znizovanie rychlosti su ine prostriedky: dopravna policia, radary, kamerovy system, pokuty, atd.
Ide tu o nieco ine, rozdiel medzi Holandskom/Svajciarskom a Slovenskom nie je len v infrastrukture. V Holandsku som niekolkokrat osobne bol, je to velmi bohata krajina, stabilizovana, bez spolocenskych zmien (znarodnovanie/privatizacia), domy, cesty, vsetko je tam udrziavane a v perfektnom stave, obcania pravne vyspeli a gramotni. Slovensko je na tom presne opacne. Okrem nedostatku penazi mame vysoke percento "neprisposobivych", osady a geta pri velkom pocte dedin a samozrejme ziadne semafory pri prechodoch. Aj timto spoluobcanom ideme davat "absolutnu prednost" a nutit vodicov, aby znizili rychlost tak, aby mohli okamzite zastat. Napr., v Kosiciach je "neslavne" geto Lunik 9, vedla ktoreho je stvorprudovka a samozrejme su tam prechody bez semaforov. Vodici budu podla noveho zakona minimalne chraneni. A o tom to je.

pegas64
6. dubna • 18:47

To uz radsej kamerovy system na prechodoch, kde sa to standardne porusuje.

Anti-automat
6. dubna • 18:07

Zakazme auta uplne a je to.

Joe Doe
6. dubna • 15:50

"V Nizozemsku nebo ve Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází silnici na přechodu."Podobne pravidlo plati v mnohych statoch v USA - a aplikuje sa bez ohladu na to, z ktorej strany ide chodec. Inymi slovami, vodic musi nesmie prejst cez prechod, ak je na nom chodec, ktory kraca zlava doprava.

poslapana zebra
6. dubna • 15:15

Motivace chvalihodna, lec obavam se, aby nakonec tech mrtvych nebylo jeste vice. Rovnez se obavam, ze 'mobile zombies' to budou brat jako vyzvu, aby hopli na silnici, kdy se jim zalibi.Jinak, formulace "... chodec má vlastně absolutní přednost ..." je hodne nestastna a snad az nebezecna. Podle meho nazoru si to vetsina neridicu vysvetli tak, ze vozidlo musi pred chodcem zastavit kdykoliv a kdekoliv, at se deje, co se deje.

Pavel
6. dubna • 15:46

Tatra naložená až po vrch 12 tunami kameniva bude mít trochu problém suveréna vstoupícího na přechod nerozmašírovat. My s osobáky jej v nejhorším trochu povozíme na kapotě.

Pepa
7. dubna • 9:51

A co kdybych ja tvoji mati trochu povozil v me loznici? :D

Pedro
7. dubna • 10:22

Moji máti nepovozíš v ložnici,nemáš na to nástroj v kalhotách a s tim tvým chcípákem zakrslím,to by se máti posrala smíchy

Doporučujeme

Články odjinud