Na Slovensku chodci získají absolutní přednost. Co to znamená pro řidiče?

Zatím jen několik evropských zemí zavedlo právo absolutní přednosti chodců na přechodech. Nyní se k nim přidá i Slovensko.
Na Slovensku chodci získají absolutní přednost. Co to znamená pro řidiče?

Zejména kvůli tomu, aby se snížil počet lidí, kteří zemřou po střetech s auty přímo na přechodu pro chodce, zavádí Slovensko právo absolutní přednosti. To v praxi znamená, že řidič, který se přibližuje k přechodu a v jeho okolí vidí nějaké lidi, bude muset preventivně zvolnit, i když jede v daný okamžik povolenou rychlostí 50 kilometrů v hodině.

"V Nizozemsku nebo ve Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází silnici na přechodu. Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se autem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, když někdo vstoupí na přechod," vysvětlil pro iDnes.cz mluvčí tuzemského Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

"Slovensko chce jít po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost. Už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce," uvedl viceprezident slovenského Policejního sboru Lubomír Ábel.

Elektrická Kia Niro je realitou. Komunikuje s chodci, v Česku bude letos

Elektrická Kia Niro je realitou. Komunikuje s chodci, v Česku bude letos

Srážky s auty na přechodech každý rok na Slovensku způsobí smrt zhruba deseti lidí. Je to přibližně pětina ze všech chodců, které se stávají obětmi dopravních nehod v této zemi. Celkem vloni zemřelo na Slovensku 49 chodců.

V Česku je takových obětí ještě více. Každý rok totiž při dopravních nehodách umírá 130 chodců. Odborníci se domnívají, že část z nich zahynulo i kvůli tomu, že si nebyli přesně vědomi toho, kdy mají a nemají přednost.

V Německu smíte řídit nazí, ale obutí. A co další bizarní předpisy odjinud?

V Německu smíte řídit nazí, ale obutí. A co další bizarní předpisy odjinud?

U nás například nemají chodci přednost před tramvají nebo před auty, která jedou se zapnutým modrým majákem. Problém způsobuje také to, že na víceproudých silnicích ne každý řidič zastaví vedle souběžně jedoucího vozu, které dává přednost chodci na přechodu.

Slovenské opatření se samozřejmě vztahuje na přechody bez světelné signalizace. Pokud bude svítit červený panáček, tak i chodec bude muset chvilku počkat. 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků