Na silnicích opět umírá více lidí než loni

24 komentářů

Skyline
1. dubna • 10:51

Jsem v soku z toho, kolik totalne vylizanych de.bilu nevidi problem v hloupem systemu, ale v NEDOSTATKU prislusniku na silnicich. Ja jich vidam az prilis hodne, obvykle v poctu 5+ kolem jedineho radaru. Ze nekdo tvrdi, ze po zavedeni systemu se jezdilo "slusne a bezpecne" povazuju za lez nejhrubsiho zrna, protoze v prvnich tydnech byla situace na silnici zoufala. Tolik demence jsem predtim nikdy nevidel.Bohuzel se ukazuje, ze hlupaci jsou v populaci v drtive vetsine a jsou voda na mlyn zastancum policejniho statu, kteri by taky radi videli neomezenou moc policie.Stacilo by jen pochopit, ze rychlost NENI tim, co zvysuje pocty bouracek a mrtvych, prestoze se vsichni snazi vsemozne prokazat opak. Bohuzel je vsak velmi jednoduche na jejim zaklade okradat ridice a bezpracne tak prinest do rozpoctu vice penez. Duvodem bouracek je prasacke jezdeni, ktere vsak policie nekontroluje a kontrolovat nebude, protoze neni dostatecne vynosne - navic prasacky jezdi velka spousta tech, kteri si mysli, ze kdyz jedou 30, tak prednost zprava davat nemusi (ale oni jedou bezpecne, protoze jedou pomalu - na bliti). Bohuzel se stale vice ukazuje, ze soudruzska mentalita je u nas silne zakorenena a az nebezpecne vysokemu poctu pitomcu by co nejdrsnejsi statni dohled vyhovoval - mohli by se totiz praskacstvim prizivit. Bylo by krasne, kdyby se vsichni priznivci rudych, ruzovych a zelenych bolseviku odstehovali do Severni Koreje a tam si svuj vlastni teror hlouposti uzili dosytosti, bylo by tu krasne. Bohuzel, oni by tu zhovadilost radeji prinesli sem.

Ondra S.
1. dubna • 21:08

Ano skyline, vidím to přibližně tak nějak podobně a je to cítit i z mých příspěvků v diskuzích. Tvé 1.tři odstavce jsou naprosto pravdivé, souhlas 100%.
Čtvrtý odstavec by jen možná chtěl lépe přesně definovat to prasácké ježdění. Určitě to nebude jen to nedání přednosti (závažný přestupek), a bezdůvodně pomalá jízda, kterou také často a rád kritizuji a navrhuji postihovat. Možná to bude také nepozornost, nesoustředěnost, frajeřina za volantem, nevěnování se plně řízení, jizda "váhavým stylem". To vše je podle mě na silnici špatné. Teď jen jak z toho ven? Je také pravda, že dnes ná auto "skoro každý debil", jezdí hodně řidičů, kteří už na to nemají (čepičáři), je uspěchaná doba, lidi jezdí ve špatné psychické kondici, ve stresu, řeší přitom různé problémy na úkor soustředění a to by němělo být. Podle toho to potom na silnicích vypadá. Nevím do jaké míry se lze na lidi za to zlobit? Je ale pravda, že po vyjetí by řidič měl hodit vše za hlavu a nic jiného, než řízení něměl řešit až do svého cíle.
Policejní dozor a buzerace na každém kroku nic neřeší, je to jen cesta do pekel. Je to touha některých polosvépravných pitomců po pořádku, který takhle nikdy přijít nemůže dokud nezačnou být zodpovědní sami. Je to naprosto scestná myšlenka, která by po uvedení do praxe způsobila jen to, že by se nám tu všem nakonec žilo o dost hůře.

JirkaK
1. dubna • 18:51

Ano, s tímhle naprosto souhlasím. Pořád se mluví o tom, že se musí dodržovat PŘEDEPSANÁ rychlost, ale nikde se nemluví o tom, jaká je například brzdná dráha z daných rychlostí na různém povrchu. Že třeba za sucha a slabšího provozu na dálnici je i 180 v pohodě a bez rizika, což je jasné každému kdo někdy v životě vystrčil nos za Rozvadov, naopak za deště je i 130 strašně moc, o zimě nemluvě. Pořád se mluví o tom, jak zlí řidiči ohrožují na přechodech ubohé chodce, ale nikdo neřekne, že když tam někdo vleze bez rozhlédnutí pár metrů před auto, tak je to regulérní sebevražda. Když jsem byl malý, všude do nás doma i ve škole hustili - než přejdeš, pořádně se rozhlídni, a až když nic nejede, tak přejdi. Dneska se z mediální masáže dozvídají - běž po přechodě, o víc se nestarej. Nikdo nevysvětlí, že to auto nezastaví na fleku, že je potřeba dát řidiči najevo nějaký úmysl a počkat, jestli chce a dokáže zastavit.
A policajtů na silnicích je dost, jenom by místo přehrabávání lékárniček a měření tlaku v rezervě museli dělat něco užitečného. Aby poklesla nehodovost, je potřeba v lidech vypěstovat návyk - pojedu slušně, nikdo si mě nevšimne, - pojedu jako prase, zastaví mě policie, dostanu pokutu, body, prolezou mi auto, a zdrží mě, takže jezdit jako prase se nevyplatí.
Zatím se v lidech pěstuje návyk - pojedu slušně, zastaví mě policie, zdrží mě, zkontroluje kdejakou kravinu, -pojedu jako prase, nic se neděje, to nikdo nehlídá.

Peugeotak
31. března • 18:38

Mám v živé paměti, jak mi loni známý říkal...zavedení padesátky ve městě taky vydrželo jenom chvíli, uvidíš, že s boďákem to bude stejný. Tenkrát sem se fakt bál, první postihy hned druhý den za absurdně nízké překročení rychlosti atd...když poprvé načapali Husáka, tušil jsem že to tak horké nebude. Když ho načapali podruhé, byli jsme zase zpátky. Od té doby - předpisy neřeším. ne že bych si vzal politiky nebo činitele jako vzory, to chraň Bůh, ale jezdím teď ještě víc na svojí hlavu a ta mi říká, že nic nehrozí. Jediné, co mě opravdu donutilo rychlost dodržovat, jsou průběžné kamery, i když stejně jezdím se stínítky, kdyby mě chtěl někdo buzerovat za +5km/h. Všichni ze sebe děláme blbce, lidi se krotí ve městech a na dálnicích pak otevírají ventily, no jsem zvědav jak to ministerstvo dopravy potažmo PČR vyřeší

Ondra S.
31. března • 19:59

Je vidět, že Peugeotak jezdí podle zdravého rozumu! Není tupá ovce s vymytým mozkem! To je jen dobře, tak snad mu přejme ať ho zbytečně nebuzerují. Hlavně když dodržuje přednosti v jízdě, předvídá a má svého peugota 605 v ruce a taky v dobrém technickém stavu! ;-)

Mrmla
31. března • 17:07

Si pamatuji že jsme byli 2x až 3x do roka na dopravním hřišti. A dostávali jsme tam informace stejné jako později v autoškole. Takže dopravním značkám a pravidlům jsem rozuměl už od mala.

Peugeotak
31. března • 18:39

O značkách to není, je to o tom dodržování. A mě prostě nic nedonutí za krásného počasí jet na prázdné dálnici 130km/h, to mě uráží už z principu :)

Deli
31. března • 12:36

Jak je tohle možné, když máme zázračný bodový systém, který má tak skvěle fungovat? :-O Myslim, že je vidět, že bod. systém je takříkajíc k h*vnu :-PB-]

m.
31. března • 12:10

1. Pokud by bylo dostatek policistů na silnicích, bodový systém by fungoval. Ukázkou je několik prvních týdnů a měsíců, kdy jsme se báli postihů - najednou člověk nepoznal, projíždí-li českým nebo rakouským městem, protože i u nás se jezdilo pomalu, slušně, ohleduplně a bezpečně.
2. Tvrdíte-li, že se opět horší trendy v nehodovosti na silnicích a proto vidíte řešení ve změkčení údajně velmi tvrdého panujícího systému, dopouštíte se tak velké nelogičnosti, že ani nevím jak to popsat...zkusím příklad, hloupý, ale snad názorný :
Základní škola. Děti se o přestávkách mlátí, honí se po chodbách, kouří na toaletách, rozbíjejí okna..prostě se chovají špatně,úrazy, problémy, stížnosti, škody. Pan ředitel si řekne - takhle to už dál nejde, o přestávkách budou ty zlé děti hlídat učitelé. A kdo bude zlobit dál, dostane hrozně moc na zadek. Nebo ho vyloučíme ze školy. Děti se samozřejmě leknou a začnou se chovat slušně, protože hrozící postihy jsou opravdu nepříjemné. Vše nějaký čas funguje úplně krásně v pohodě. Ale najednou si děti všimli, že ti učitelé, než aby byli o přestávkách s nimi a hlídali je, spíš jen občas projdou..a někdy ani to ne. První rvačka, druhá, daší rozbité okno..a nic se nestalo, učitelé nikde. A najednou je vše ve starých kolejích..
Víte, já být tím ředitelem, začnu dělat vše pro to, abych dostal o těch přestávkách na chodbu k dětem ty učitelé a nehledal bych chybu v těch nových nařízeních...jako to děláte vy, pane Ondrášíku. Víc polopatičtěji už to vysvětlit nedokážu.

Radek Ondrášík
31. března • 13:13

Já chápu, co tím chcete říci, ale tresty nic neřeší. V Thajsku dostanete za pašování drog desítky let, nebo i trest smrti a stejně tam jezdi i Češi pokoušet "štěstí". Prostě samotná výše trestu nic neřeší.O tom, že by více policistů zavedlo pořádek je sice pravda, ale jen částečně. Přeci tu nebudeme mít policejní stát a to jenom proto, že nelze dosáhnout výsledků jinou cestou. Podívejte se do Rakouska, Německa apod. nehodovost menší, počet usmrcených menší, tresty nižší a policejní hlídky jenou za půl roku.Je to prostě o lidech a pokud bude stát přehlížet výchovu a prevenci, tak to nikdy represi nedožene. Proto musí začít v lidech budovat odpovědnost, odpovědnost za své činy a to v plné výši. Zrušit nesmyslné zákony, které obyvatele automaticky zbaví odpovědnosti na úkor nějakého zákazu.Problém je v něčem úplně jiném. Na západ od nás, budovali onen pocit odpovědnosti 40 let. U nás budovali 40 let pocit totální neodpovědnosti, kdy nikdo za nic nemohl. To skončilo před cca 18 ti lety. Takže západ budoval tento stav 40+18 let, my ho budujeme 18 let s tím, že se u nás v oblasti prevence nic neděje.Jenže pak přijdou politici a řeknou "my to chceme jako na západě" Jenže už nevidí, že tam to trvalo 50 let a unás to chtěji bez práce zvládnout za 18.Proč ne, ale kde je nějaká koncepce výchovy mladých, aby prostě chápali, co to je odpovědnost.Jenže politici se chtějí zavděčit voličům a tak udělají nesmyslně represivní zákon s tím, že ho obhájí v tom duchu, že je spásou pro naše silnice. Jenže není spásou, nemůže být, protože ta snaha není v lidech.
Druhou stranou celé věci je zvolený systém. Značené části nového zákona jsou nesmyslné, k tomu je zde zdvojení a ztrojení trestů. Bodový systém, který nemá obdoby, pokuty které nemají obdoby a to doslova za triviální přestupky.Za 8 měsíců nového zákona přišlo o řidičák pár desítek lidí. Věřím tomu, že ani jeden z nich nepatří mezi ty, kteří jsou "piráty silnic". V mém okolí má body mnoho lidí, ale ani jeden z nich za nic vážného. Tu 7 km/h mimo obec navíc, tu světla, tu blbost. Na druhou stranu je v mém okolí několik "pirátů" a ani jeden z nich, byť jezdí často velmi nebezpečně nemá ani náznak trestu.Takže co řeší současný zákon? Ten řeší "prosté" řidiče, kteří dělají pochopitelně malé chyby, za které mají tvrdé tresty. Systém ovšem neřeší to podstatné, tedy opravdové nebezpečí.
Pro ukázku- policisté postaví hlídku. Ta je v 99,9% případů vždy na stejném místě. Např. při mé cestě do práce stojí na dvou místech. Vím o nich, vždy tam zpomalím a můžu si být jistý, že zbytek cesty přes město mohu jet 200, protože tam nebudou. A takových míst je více = špatná systém práce dopravní policie.- chybí nové metody řešení nebezpečných řidičů = zdvojené hlídky na silnicích. S tím, že jedou od sebe v určitém rozestupu. Pokud hlídka vzadu zaregistruje opravdu nebezpečného řidiče, může hlídka vpředu ihned zakročit a nemusí mít přitom žádné extra výkonné auto.- a takto se dá pokračovat dále. V této chvíli máme nejtvrdší tresty za hloupé přestupky v EU. Dopravních nehod přibylo jako nikdy předtím, mrtvých úbývá v množství co před zavedením nového systémů, řidiči jsou naštvaní, nervozni.Jak říkám - zančněme s delegováním odpovědnosti na občany, ať se to naučí. Začněme s výchovou, osvětou a prevenci. Represi nechme jen jako doplněk pro opravdu nebezpečné činy.

BRZAC
28. dubna • 2:08

naprostý souhlas

pivko
31. března • 16:57

preventivně působí nikoli výše, ale neodvratnost trestu. pokles mrtvých po zavedení bodového systému nebyl způsoben výší postihu, ale spíše obavou, že policajti se do toho po zavedení bodů víc "obují".to se ale nestalo. a tak ten efekt pominul.

Skyline
1. dubna • 10:53

Jak si tedy vysvetlujes, ze bez bodoveho systemu pocet mrtvych dlouhodobe klesal?

Standa
1. dubna • 14:30

Modernější vozy, taky možná kvalitnější lékařská péče.

Standa
31. března • 17:21

Velmi pěkně řečeno.

bzony
31. března • 13:49

Je to jako, kdyz si rodice spatnou vychovou vychovaji doma kriminalnika, ktery dela neustale prestupky a je neustale v podmince nebo v kriminale.
Myslim, ze tohle jde praktikovat na stat a ridice. Vychova ridicu by jse nemela podcenovat, protoze i na vysi trestu jsi za chvili zvykneme a bude to zase malo. V podstate jse to stalo
B-]

Bo2
31. března • 12:27

Souhlasím. Snad jen některé absurdní pasaže bych odstranil. Ostatně, jak už s tím počítá novela, kterou v těchto dnech předkládá min. dopravy. Nicméně bez účinné kontroly či dozoru nebude fungovat žádný systém. A to je problém, který by se měl řešit. A chyba byla, že se nezačal řešit už v červenci s příchodem nového zákona. Nevím proč nejde v téhle zemi dotáhnout věci do konce. Je to asi v lidech.

No name
31. března • 11:17

Ikdyž člověk udělá nějaký přestupek za nějaké body, tak je stejně nemusí dostat, policii stačí dát pouze nějakou částku, domluvit se, aby body nebyly započítány žádné a je to. Sami si dokonce o ty peníze říkaj. Jak se potom v takovým bordelu má něco dařit snížit. Toto v žádných jiných sousedních zemích nevidím, jak všichni státní úředníci jen natahují ruce :-D

Honza
31. března • 9:57

Proste se neustale ukazuje to, co tam nahore nechteji videt. Jedine, co snizi umrtnost na ceskych silnicich je:1) Policie a jeji preventivni osveta uz od skol
2) Policie a jeji pomoc pri plynulosti v silnicnim provozu
3) Policie a jeji kazdodenni prace na silnicich
4) Policie a jeji lepsi organizace
5) Policie a jeji prace na zlepseni sve image
6) Policie a jeji neuplatnost
7) Policie a jeji tlak na obce na investice do prestavby nebezpecnych useku na silnicich

Mrmla
31. března • 17:01

Policie nemá být represivní složkou provozu ale má být součástí provozu.

pawelno
31. března • 9:55

Tak je třeba zamyslet se nad tím, PROČ! Je to jednoduché, systém nefunguje. Pominu-li, že jsou v bodobém systému absurdnosti, které tohle těžko mohou statistiku mrtvých ovlivnit, systém nemůže fungovat. On by systém fungoval, ale bez hlídek, dozoru a vymáhání to jaksi samo jít nemůže. Navíc při disciplíně a stylu jízdy drtivé většiny nás řidičů. Mnoho lidí a řidičů nadává na Policii. Nejsem u policii, ale znám jejich práci. Ti chlapi nedělají nic jiného, než jak blbci papírujou a papírujou. Langr (a nejen on) neustále mění postupy, formuláře, statistiky atd. atd. Většinu času se papíruje a na hlídky skutečně není čas. Pak to všechno holt dopadá jak dopadá:-/ Všem otrnulo, policie na silnicích není vidět, takže se opět jezdí výrazně rychle, nebezpečně. Vyřešit toto, bude stát hodně úsilí.

Ondra S.
31. března • 19:48

Před 1.7.2006 jsme si jezdili někteří stejně, jiní rychleji, ale provoz byl celkově plynulejší. Řidiči jezdili sice ne vždy podle dopravních předpisů, ale povětšinou podle zdravého rozumu a zkušeností a tak nějak více v pohodě.
Po tomto datu se většina zalekla a někteří z toho začali blbnout, ale pak jim trochu otrnulo a vrátili se k svým starým návykům. Dalším strach vydržel a v současné chvíli je to hodně nevyrovnané.
Problém vidím v tom, že rozdíl v rychlosti těch pomalých a rychlejších se zvýšil. Ti pomalí totiž dřív jezdívali rychleji a ty rychlejší tak nebrzdili, takže ti je nemuseli tak předjíždět. Proč ti pomalí zpomalili je jasné, bojí se postihů a předodržují rychlosti (mnozí ani neví, že tachometr v autě ukazuje o 3-7Km/h víc) a tak jezdí např. v obci místo skutečných 50 třeba jen 40 (myslím na normálních přehledných úsecích za sucha a dobré viditelnosti), čímž provokují a psychicky týrají ty rychlejší, kteří potom vydeptaní ve snaze předjet někdy i poměrně dost riskují.
Problém je také v tom, že policie nehlídá a nepostihuje také bezdůvodně pomalou jízdu.
Potom je taky problém, že rok od roku je hustší provoz, až se toho děsím, kam až to takhle může nakonec dojít. Předjíždění je v tom provozu větší problém, než třeba před 10lety.
Problém je také ve vztahu chodec-řidič. Absolutní přednost chodců na přechodech totiž způsobila, že mnozí chodci ztratili na přechodech přirozenou opatrnost a ostražitost a jsou schopni bezohledně skočit přímo před přijíždějící vozidlo, takže jich na přechodech logicky umírá víc! Statistiky to jen potvrzují.Nový zákon považuji za příliš represívní. Přestupky nehodnotí komplexně, tedy vzhledem k místu, času, konkrétní situaci, ale příliš paušálně. Dobrý řidič ale hodnotí přiměřenost své jízdy vzhledem k místu, času, konkrétním podmínkám. Takto se ale dostává do rozporu s tímto novým zákonem, přestože není pirát silnic a je sprostě buzerován. Je jasné, že jsou místa, kde je nebezpečné jet tolik, kolik je povoleno a pak jsou místa, kde není vůbec nebezpečné jet klidně i 2x tolik, než je povoleno. Tedy je to o tom, vědět co si kde a kdy a za jakých podmínek můžu dovolit, tak abych tím neohrožoval sebe ani ostatní kolem sebe. Zprávné dopravní značení by tomu mělo napomáhat (ne jako třeba, že je před nebezpečným horizontem, který není vidět přerušovaná čára a žádný zákaz předjíždění, na přehledných místech zase někdy ta plná čára je zbytečně). Bohužel tomu tak zase v ČR vždy není. Další věc je nezastavení na stopce bych nehodnotil jako přestupek, pokud by řidič přijel krokem, důkladně se rozhlédl a pak bez zastavení pokračoval, protože stopka je vlastně zdůrazněná povinnost dát přednost v jízdě, což by řidič takto vlastně dal. Takovým způsobem bych šel do důsledků dál a NA PRINCIPU HODNOCENÍ ZÁVAŽNOSTI PŘESTUPKU V MÍSTĚ, ČASE A KONKRÉTNÍ SITUACI POSTAVIL CELÝ SILNIČNÍ ZÁKON! Pak by podle mého názoru byl skutečně zpravedlivý! Problém vidím akorát v tom, že by to zase hodnotil policista, což u něj předpokládá určitou inteligenční úroveň, aby šel né jen tupě po doslovném znění, ale po smyslu, tedy "duchu zákona". Možná to bude na policisty moc velký úkol, takhle by to ale mělo být, aby to bylo zpravedlivé. Postih by byl přitom možný od nulového až po zprávní řízení a pokutu
Souhlasím, že pouhá represe za nedodržování, ještě k tomu tak špatného zákona, nic neřeší, vede jen k spekulatívním cestám, jak porušovat absurdní nařízení a unikat trestu. Pokud se přitvrdí represe, nebudu se divit útokům na policejní hlídky a radary, ani ty lidi nebudu odsuzovat.
Na druhé straně souhlasím s postihy za alkohol za volantem, za drogy, za špatný technický stav vozidla (tam bych ale dal velký postih až pokud by řidič třeba do 14 dnů neuvedl vozidlo do pořádku a neprokázal se protokolem třeba z mimořádné technické prohlídky). Mnohdy totiž jezdí po Českých silnicích téměř vraky, protože majtelé na nich šetří a vědomě je zanedbávají.

ACE
31. března • 14:47

Mám vcelku stejné informace. Je to prostě v tom, že se benga topěj v papírech a když je jednou začas vyštvou ven, chtěji hlavně nějakou výslednost, tudíž aby měli klid stoupnou si na zbytečné místo, kde něco vyberou. Ale to převážně není chyba těch policajtů, ale určitejm lidem přijde vhod, že spousty řidičů je línejch nebo neschopnejch přemejšlet a tak benga sloužej i jako hromosvod skoro nikdo se nesnaží zjišťovat opravdovou příčinu a všichni sou spokojený.

JIrka II
31. března • 9:21

Sam jsem cekal na tuto statistiku, abych mohl si udelat nazor vec. Protoze zacatek roku, nekam k 1.7.2006 je aspon trochu srovnatelny ve vychozich podminkach. Hlavne uz se svitilo cely rok. Bohuzel, shodne podminky by jiste vysledek jeste zhorsili - od 1.7.06 pocitani mrtvych do 24 hodin.Takze pokud bude trend pokracovat, asi by byla otazka. co sedi za odborniky na Min. dopravy, min. vnitra a pekne placenych "statnich" dobrovolniku, treba BESIP (parlament )a jejich dementnich nazoru. Asi by je bylo treba dukladne proverit, zredukovat a pouzit hlavu. Vysledkem Simonovskeho a pomazanych hlav a zak. 411je tedy zastaveni trendu poklesu nehodovosti, ktery trvale bezel v minulych letech, navzdory zvysovani provozu. Asi by hodne vyresila defenestrace a hodne prvku prime demokracie.

Doporučujeme

Články odjinud