Na silnicích opět umírá více lidí než loni

Již druhý letošní měsíc ukazuje, že statistické zlepšení bezpečnosti na našich silnicích je minulostí.

Ještě před koncem března je jasné, že ten letošní vykáže meziroční nárůst usmrcených osob. V této chvíli statistiky hlásí 72 zemřelých, což je o 5 více, než ve stejném měsíci loňského roku. A to nás ještě čeká část víkendu. Po lednu se tak jedná o druhý letošní měsíc, kdy trend vývoje počtu usmrcených na českých silnicích nabere opačný než očekávaný směr.

Odborníci a ani ministerstvo dopravy neví, proč se zastavil trend poklesu usmrcených osob a objevily se období, kdy počet usmrcených roste. Má se ovšem za to, že se jedná o jakýsi výkyv z klesajícího trendu, který nic neznamená a navíc poukazují, že je letos lepší počasí a řidiči nevěnují jízdě takovou pozornost, jako na loňském sněhu. Což je dosti podivná argumentace, protože horší počasí k menšímu počtu nehod a jejich méně závažným následkům obvykle nevede.

Situace je zřejmě mnohem jednodušší. Tři čtvrtě roku po začátku platnosti nového silničního zákona se jen stále dokola ukazuje to, že efekt zavedených opatření, které postrádají jakoukoli smysluplnou koncepci, bude nulový. Nastavené bodové nebo finanční sankce nepřinesou samy o sobě dlouhodobý efekt a reálný přínos mají jen velmi krátkou dobu. Bohužel pro strůjce této nekoncepční represe je pro změnu chování některých řidičů třeba udělat mnohem více, do složité práce s řidiči, která bude apelovat na jejich osobní odpovědnost, se ale chce málokomu...

Po tři čtvrtě roku fungování bodového systému to každopádně vypadá, že celoroční pokles nehodovosti nebude žádný, počet dopravních nehod podle pojišťoven naopak vzrostl. A počet usmrcených poklesne okolo 10 procent, což je stejný pokles, jako několik let před zavedením nového zákona. Ten náleží ostatním faktorům, zejména stále kvalitnějšímu autoparku.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků