Na silnicích opět umírá více lidí než loni

Již druhý letošní měsíc ukazuje, že statistické zlepšení bezpečnosti na našich silnicích je minulostí.

Ještě před koncem března je jasné, že ten letošní vykáže meziroční nárůst usmrcených osob. V této chvíli statistiky hlásí 72 zemřelých, což je o 5 více, než ve stejném měsíci loňského roku. A to nás ještě čeká část víkendu. Po lednu se tak jedná o druhý letošní měsíc, kdy trend vývoje počtu usmrcených na českých silnicích nabere opačný než očekávaný směr.

Odborníci a ani ministerstvo dopravy neví, proč se zastavil trend poklesu usmrcených osob a objevily se období, kdy počet usmrcených roste. Má se ovšem za to, že se jedná o jakýsi výkyv z klesajícího trendu, který nic neznamená a navíc poukazují, že je letos lepší počasí a řidiči nevěnují jízdě takovou pozornost, jako na loňském sněhu. Což je dosti podivná argumentace, protože horší počasí k menšímu počtu nehod a jejich méně závažným následkům obvykle nevede.

Situace je zřejmě mnohem jednodušší. Tři čtvrtě roku po začátku platnosti nového silničního zákona se jen stále dokola ukazuje to, že efekt zavedených opatření, které postrádají jakoukoli smysluplnou koncepci, bude nulový. Nastavené bodové nebo finanční sankce nepřinesou samy o sobě dlouhodobý efekt a reálný přínos mají jen velmi krátkou dobu. Bohužel pro strůjce této nekoncepční represe je pro změnu chování některých řidičů třeba udělat mnohem více, do složité práce s řidiči, která bude apelovat na jejich osobní odpovědnost, se ale chce málokomu...

Po tři čtvrtě roku fungování bodového systému to každopádně vypadá, že celoroční pokles nehodovosti nebude žádný, počet dopravních nehod podle pojišťoven naopak vzrostl. A počet usmrcených poklesne okolo 10 procent, což je stejný pokles, jako několik let před zavedením nového zákona. Ten náleží ostatním faktorům, zejména stále kvalitnějšímu autoparku.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků