Na první pohled bezcenné Škodovky dnes platí za rarity. Luxusní Fabia a levná Octavia mají unikátní motory

33 komentářů

Q
28. února • 11:14

Fabia Combi 2.0 MPI Elegance mi odsloužila skoro 200 tkm. Motoricky 1*. Na poměr dynamiky, okamžité odezvy na sešlápnutí pedálu v nízkých otáčkách, nákladů na palivo (LPG) a spolehlivosti budu vždy vzpomínat.
Taky budu vzpomínat na spoustu drobností typu odhlučňovací kobercovina v zadních podbězích u výbavy Elegance. Po přesednutí do o dvě generace novějšího auta o třídu výše jsem si při jízdě za deště myslel, že někde nedovírají dveře. Až po několika jízdách mě napadlo podívat se do podběhů, jestli tam náhodou nechtěli ušetřit nějaké eurocenty. A ušetřili :-)
Dovolím si nesouhlasit s tvrzením ve fotogalerii: "Na rozdíl od felicie získala fabia pohodlná křesla s výraznou boční oporou těla, opatřená odkládacími kapsami a výškovým nastavením."
Sedačky byly asi to jediné, co mi na autě opravdu vadilo. Na mou postavu byly příliš malé a nepodepíraly bedra, takže po delších jízdách jsem vlézal z auta totálně rozlámaný. Boční opora těla minimální, v zatáčkách se člověk udržel na sedačce jen tím, že pevně držel oběma rukama volant. Bohužel málokterý první majitel připlatil za sportovní paket se sedačkami z Fabie RS, takže i většina dvoulitrů má ty základní sedačky.

Twan
1. března • 16:28

Ona Elegance měla těch vychytávek až podezřele mnoho, ty koberce na podběhu nejsou zdaleka jediný rozdíl od jakékoliv jiné verze. Bylo znát že si dali záležet.

Fabia 1.4
27. února • 22:45

Mam Fabii combi, 1,4 MPI. Rok výroby 2001 dnes najeto poctivých necelých 95 tis. Dnes jsem s ní jel jel z Prahy do Českých Budějovic po dálnici 160 km/h a po okreskách 120 km/h. Jediné co bych vytknul je vyšší hlučnost, škoda že nemá 6 rychlostní stupeň jinak by to auto nemělo chybu. Auto je prostorné a spotřeba srovnatelná s dnešními supermoderními auty.

Q
28. února • 11:19

To jste tedy moc km nenajel :-)
1.4 MPI má hodně dlouhé zpřevodování a ještě těžší šestý převod by už asi neutáhlo. Hluk motoru jde snížit dodatečným odhlučněním, které mívaly verze Elegance, případně dražší motorizace (spodní kryt motoru, tlumicí kryt víka kapoty atd).

NejFabia
27. února • 22:55

S tím souhlasím, je to poměrně robustní auto a jezdí moc dobře, když to vezmu tak Fabia byla obrovský krok od staré Felicie ale od té doby se ty auta nijak zvlášť neposunuly, krom toho že je v nových autech uprostřed velký displej, kterým se vše ovládá což je bez toho aniž by člověk sklonil k této obrazovce zrak v podstatě nemožné se noc nezměnilo…
…zlaté otočné kolečko a mačkací tlačítka která jdou nahmatat bez toho aniž by člověk nemusel přestat sledovat kam vlastně jede.

NejFabia
27. února • 22:53

S tím souhlasím, je to poměrně robustní auto a jezdí moc dobře, když to vezmu tak Fabia byla obrovský krok od staré Felicie ale od té doby se ty auta nijak zvlášť neposunuly, krom toho že je v nových autech uprostřed velký displej, kterým se vše ovládá což je bez toho aniž by člověk sklonil k této obrazovce zrak v podstatě nemožné se noc nezměnilo…
…zlaté otočné kolečko a mačkací tlačítka která jdou nahmatat bez toho aniž by člověk nemusel přestat sledovat kam vlastně jede.

Praktické auto
27. února • 7:01

Za pár let to možná nebudou sběratelské kousky ale praktická přepravovala jako každé auto co přežije až budou ostatní nedostupná. Nebo až si každý bude držet k nejlevnějšímu malému Ev ještě starý spalovaky takovy mix Kuby a sci-fi:). Vždy slyším že auta SOU levná protože roste cena ale i platy. Ano platy rostly, ale taky životní náklady, jde o to kolik lidem po zaplacení bydleni energii jídla atd. Na auto zbyde a to teprve poměrové posuzovat. Teď si auto i ojeté mohlo dovolit více lidí, to bude končit a bude se tedy snižovat životní úroveň i mobilita, i hospodářský růst. Prostě jsme to uspechali.

Jeffi
27. února • 0:04

Tuhle mě stavěli policajti a prej že se jim zbláznil systém opravdu máte fábii za 700 ano opravdu mám fabku za takové nekřesťanské prachy dovoz z německa plná palba včetně nadstandartu všude jenom čumějí a vyptávají se kde jsem to ukradl.

Thomas
26. února • 21:39

jednooký králem mezi slepými :-D nic jiného k těmto dvěma tragickým motorům nejde napsat...

Jan
27. února • 7:49

Ten dvoulitr není tragický, ale naopak super. Myslím, že po bezporuchových 260 000 km ve Fabii to mohu tvrdit.

Jig
26. února • 17:34

Na první pohled bezcenné Škodovky... jsou bezcenné i na druhý pohled.

David
26. února • 18:48

Nemáte náhodou na 1 pohled bezceneho Hnujdaje????

Jig
2. března • 6:56

Ne, díky za optání. Narážím na to, že více než 20 let starý masový lowend nemá reálně velkou hodnotu jen proto, že je v kombinaci s jiným motorem (bez ohledu na to zda je to Škoda, Hyiunday, Dacia apod.).

Ondřej
26. února • 16:15

No ale krasavice to vážně nejsou

Michal
26. února • 14:48

Autor je podle mě trochu mimo. Popisovat tyhle auta, jako nějaký sběratelský kousky a rarity je dost za hranou. Ani jedno to auto nebylo vůbec ideální. Ať již vezmeme slabounkou Octavii, které ujel každý favorit a jízda v ní byla spíše utrpení. A nebo dvoulitrovou Fabii. Tam už to dává větší smysl, ale i přes to byl zastaralý těžký dvoulitrový celolitinový motor až příliš těžký. Odspodu možná táhnul, ale ve vyšších otáčkách se trápil a to nemluvím o spotřebě, která byla v poměru k výkonu a dynamice hodně vysoká. V republice se jich sice prodalo jen 510, jak uvádí autor, ale na jiných trzích, hlavně v Německu, se jich prodalo dost. Celkem asi deset tisíc. Osobně bych se díval na jiná auta té doby od koncernu. Ať již na Audi A3, potažmo A4 nebo případně i nějaký ten Golf.

None
26. února • 21:43

Clovece, dle ofiko udaju tech dvoulitru ve vsech karosarskych provedenich bylo vyrobeno cca 4-5 tisic kusu. Byl o tom special casopis. Ohledne spotreby jsem s ni jako rekord chcipla ryba udelal 5.9. Realne se dalo jezdit kombinovane za 8 litru (8.3 u me). No a na lpg jsem daval dlouhodobe 9.1 (lpg od 11 az po konecnych 14 korun, kdy jsem auto prodal). A jako perlicka, s narizlou hadickou za zplynovacem, byla schopna “jet” za 5.7 lpg, ale to uz bylo co do zivosti skoro nebezpecne auto a jako rekord to tedy nepovazuji. Trhac na zarazeni do sedacky to samozrejme nebyl (nemelo to turbo), ale v podstate od 40 byl schopny zrychlovat na 5ku az do 200 (vic jsem nezkousel, ale slo by). Namontovani lpg maximalku sundalo na pomaleji dosazitelnych 190, ale do 180 to v podstate na zivosti neztratilo. Drobny pruser byly kosti stabilizatoru a jejich ulozeni, ktere proste nebyly dimenzivane na tezky motor a nestandarni oficialni rozmer 195/50 R15 pneu. Jo a take svicky ukryte pod svody vyfuku byla tragedie. A pro dalsi zajimavost, stejne karosarske provedeni (kombi) s motorem 1.2htp 6v (44kw tusim a v provedeni classic- tedy lehci) bylo schopne pocitove cca do 30km/h moji predjet (1-2 rychlost), do cca 50km/h skoro drzet krok a od 80 koukat na zadek mizejici v dalce. Zprevodovani delalo hodne. U auta mi tezce chybela 6ka (motor na to mel) a v provozu jsem byl schopen prekvapit mnoho ridicu silnejsich vozu. Jako vylepseni se dalo dat prave velke zrcatko z anglicke verze (s napisem, ze objekty mohou byt blize, nez se zdaji) a leva packa tempomatu ze superbu, ktera z nejakeho duvodu vypadala stejne jako prava, narozdil od originalni, ktera zrejme puvodne patrila do uplne jineho auta). Par set tisic kilometru jsme spolu dali a na fabku vzpominam v dobrem. A co me zklamalo u “novejsich” a novych skodovek je to, ze interier v te, vic jak 20 lete, fabce byl hodnotnejsi. To je proste smutne.

Q
27. února • 9:02

U toho motoru záleží na způsobu užívání. Krátké popojíždění se studeným motorem bylo vždy 10+. Já jsem jezdil převážně delší trasy dálnice a okresky a v takovém režimu to i při svižné jízdě bralo tak do 7. Nejlepší ze sebe vydával v kopcích nahoru dolů, třeba Mohelnice-Vysoke Mýto, kde to jelo za 5.

None
27. února • 19:00

Clovece ja jsem tedy jezdil svizne, ale na 10+ jsem se dostal jen stylem brzda-plyn.

Q
28. února • 10:49

Těch 10+ jsem měl na mysli krátké popojížďky se studeným motorem v zimě. U zahřátého motoru se přes 10 nedalo dostat, pokud měl člověk pud sebezáchovy :-)

Jan
27. února • 7:47

Dvoulitrovou Fabii kombi mám dodnes, průměrná spotřeba podle ročního období a kolon 7-8 L/100km. Dálkové s lehčí nohou 5,5. Krom spotřebních věcí typu brzdy a spojka je i po 260 000 km vše původní.

None
27. února • 19:01

To ale hovoris o kratke s tou spotrebou, ne?

Jan
28. února • 20:01

Ne, kombík. A jezdím celoročně na zimních gumách :-)

Michal
27. února • 2:13

To se omlouvám, vzal sem první údaj co jsem našel na webu a moc to nečetl .. ale stejně to není avizovaných 510. Nicméně spotřeba asi tak odpovídá jak říkáš, svižná jízda 10, běžně 8. Já jsem vlastník Octavia 1 RS a nemůžu si tu 1.8 vynachválit .. normální jízda cca 7-7.5 litrů (eko předpisově 6.5 stabilně) .. dost ostrá jízda 9-10. Za mě nejlepší motor do octavie (minimálně benzínový), stačí jen měnit olej, aspoň základně dochlazovat a tankovat 98+ benzín a vydrží skoro stejně jako opěvovaný 1.9 TDI "rotačák", s jízdní dynamikou o dvě třídy lepší ... škoda že do Fabie se nedostal ... :) proto víceméně radím se dívat na A3-A4 a Golf z té doby ...

Vaclav
26. února • 14:26

Škoda že nemohu pridat foto. Fabie se nechá najít v mnoha provedení. Ta má je v černé kůži a tmavý interier plus klima a všechna okna v elektrice. Bylo i lepší autoradio skoda bis. Ale prestalo jit. V podobné verzi jsem videl taky felicii 1.9d.

WRC Fabia R2 Twincharger
26. února • 12:25

Jó, tak já naprosto chápu plné Fabiální palby..mínusoví milánkové. Děkujem redakce! Zajímavé unikáty a pěkné sobotní čteníčko. Nu což, taky si připadám příjemně zvláštně.. vyloženě super-pilotsky když prostě pokaždé i pánové na příjmu v STK při zdlouhavém a nevěřícném pohledu do techničáku žourají očiska ..že se ve své praxi nikdy nesetkali s tak legitimní nabušeninou v tomto typu škodováckého kabátu.B-]

goes
26. února • 14:42

Debile.

Zdenek
26. února • 12:17

To je vtipne, pamatuji dobove recenze, ze ten motor v tech a autech neni nic moc, vykon na takovy objem slaby, tezke na predek atd. Doporuceni vetsiny recenzentu bylo tuhle motorizaci nekupovat. Staci par let a vse je zapomenuto a najednou je to super volba :).

Q
27. února • 8:21

Testy jsou dost subjektivní. Tehdy většina novinářů glorifikovala TDI a co mělo jiný charakter, bylo dle nich špatně. Pak z toho bylo, že 2.0 MPI je těžký na předek, ale na předek ještě těžší 1.9 TDI jezdil jako sportovní auto. V rubrikách bazar to bylo jakbysmet, navíc pochybuju, že tenhle raritní motor někteří recenzenti ojetin opravdu zkoušeli.

smějící se bestie 2
26. února • 11:34

Jedničková Octavie s naftovým motorem/100koní, se povedla.
Každá další inovace jakýmkoliv směrem, byla nakonec k horšímu.

Q
28. února • 11:21

100 koňový motor se dával jen do verzí 4x4 a měl už vstřikování PD.
Neměl jste na mysli 90 koňovou "klasiku" s rotačním čerpadlem Bosch?

Hm
26. února • 11:04

Takže automobilka otvorené priznala, že platiaciczakaznici sucpokusnymi králikmi. :-)Super info, dik

Dave
26. února • 10:46

Ta Fabia by mohla byt i ve vyssi vybave. Chybi napr. zadni elektricke okna nebo vyhrivani sedadel.

David
26. února • 18:51

Máme doma Fabku edition 100 4x el.okna a vyhrivane sedačky kůže a rs paket org.Vypada super

Doporučujeme

Články odjinud