První automobily z konce devatenáctého století byly spíše motorizované kočáry, ale i tak je zajímavé, jak dlouho jsme si museli počkat na uzavřenou karoserii. Zdroj: Wheelsage

První automobily z konce devatenáctého století byly spíše motorizované kočáry, ale i tak je zajímavé, jak dlouho jsme si museli počkat na uzavřenou karoserii. | Zdroj: Wheelsage

Jako první s ní přišla v roce 1913 automobilka Hudson Motor. Zdroj: Wheelsage

Jako první s ní přišla v roce 1913 automobilka Hudson Motor. | Zdroj: Wheelsage

Psal se 11. leden a na trh právě vstoupila dvojice klíčových modelů. Základní Model 37 dostupný v několika karosářských verzích, jenže ve všech jste byli vystavení rozmarům počasí. Zdroj: Wheelsage

Psal se 11. leden a na trh právě vstoupila dvojice klíčových modelů. Základní Model 37 dostupný v několika karosářských verzích, jenže ve všech jste byli vystavení rozmarům počasí. | Zdroj: Wheelsage

Kdo se chtěl před ním schovat, musel sáhnout po všeobecně honosnějším Modelu 54. Zdroj: Wheelsage

Kdo se chtěl před ním schovat, musel sáhnout po všeobecně honosnějším Modelu 54. | Zdroj: Wheelsage

Ve srovnání s menším modelem měl prodloužený rozvor z 2 997 mm na 3 226 mm a místo čtyřválců se dopředu montovaly řadové šestiválce o objemu 6.9 litru s výkonem 54 koní. Zdroj: Wheelsage

Ve srovnání s menším modelem měl prodloužený rozvor z 2 997 mm na 3 226 mm a místo čtyřválců se dopředu montovaly řadové šestiválce o objemu 6.9 litru s výkonem 54 koní. | Zdroj: Wheelsage

Soustava byla spojena se třírychlostní manuální převodovkou ovládanou na podlaze. Zdroj: Wheelsage

Soustava byla spojena se třírychlostní manuální převodovkou ovládanou na podlaze. | Zdroj: Wheelsage

Automobilka Hudson byla obecně ve své době technickým inovátorem. Zdroj: Wheelsage

Automobilka Hudson byla obecně ve své době technickým inovátorem. | Zdroj: Wheelsage

Jako první použila ve svých šestiválcích řádně vyvážený klikový hřídel. Díky tomu mohl motor dosáhnout vyšších otáček a jeho chod byl klidnější. Zdroj: Wheelsage

Jako první použila ve svých šestiválcích řádně vyvážený klikový hřídel. Díky tomu mohl motor dosáhnout vyšších otáček a jeho chod byl klidnější. | Zdroj: Wheelsage

Jako první s ní přišla v roce 1913 automobilka Hudson Motor. Zdroj: Wheelsage
Psal se 11. leden a na trh právě vstoupila dvojice klíčových modelů. Základní Model 37 dostupný v několika karosářských verzích, jenže ve všech jste byli vystavení rozmarům počasí. Zdroj: Wheelsage
Kdo se chtěl před ním schovat, musel sáhnout po všeobecně honosnějším Modelu 54. Zdroj: Wheelsage
Ve srovnání s menším modelem měl prodloužený rozvor z 2 997 mm na 3 226 mm a místo čtyřválců se dopředu montovaly řadové šestiválce o objemu 6.9 litru s výkonem 54 koní. Zdroj: Wheelsage
8
Fotogalerie

Na první automobil s uzavřenou karoserií jsme čekali dlouho. Byl nadčasový a uvezl sedm lidí

První auto, které ochránilo posádku před větrem a deštěm byl luxusní sedmimístný kočár. Není náhodou, že jej vyrobil Hudson.

Dnes vnímáme otevřené roadstery jako zpestření letního dne, zejména takové, které nemají například boční okna. Jenže v prvních desetiletích automobilismu šlo o běžnou záležitost. Ano, první automobily z konce devatenáctého století byly spíše motorizované kočáry, ale i tak je zajímavé, jak dlouho jsme si museli počkat na uzavřenou karoserii.

Jako první s ní přišla v roce 1913 automobilka Hudson Motor. Psal se 11. leden a na trh vstoupila dvojice klíčových modelů. Základní Model 37 dostupný v několika karosářských verzích, jenže ve všech jste byli vystavení rozmarům počasí. Kdo se chtěl před ním schovat, musel sáhnout po všeobecně honosnějším Modelu 54.

Ve srovnání s menším modelem měl prodloužený rozvor z 2997 mm na 3226 mm a místo čtyřválců se dopředu montovaly řadové šestiválce o objemu 6,9 litru a výkonu 54 koní. Soustava byla spojena se třírychlostní manuální převodovkou ovládanou na podlaze.

Model 54 šlo objednat jako roadster, kupé, ovšem novinkou byla uzavřená limuzína, kam se vešlo až sedm cestujících. Když vezmeme v úvahu hmotnost vozu a sedmi pasažérů, brzdy měly co dělat, protože byly jen na dvou kolech. Hudson ale byla pokroková značka oplývající řadou nadčasových řešení. Jedním z nich byly i dvouúrovňové brzdy. Ty primárně spoléhaly na sílu hydraulického okruhu, ale pokud řidič potřeboval větší účinek, sešlápl pedál naplno a aktivovaly se i brzdy mechanické.

 

Automobilka Hudson byla obecně ve své době technickým inovátorem. Jako první použila ve svých šestiválcích řádně vyvážený klikový hřídel. Díky tomu mohl motor dosáhnout vyšších otáček a jeho běh byl klidnější. Jízdu zpříjemnila i spojka s korkovým obložením, které bylo odolné, snižovalo opotřebení a zajištovalo hladší běh.

Doporučujeme

Články odjinud