Jak název napovídá, Exemplar I Concept existuje v jediném kusu. Zdroj: Bring a trailer

Jak název napovídá, Exemplar I Concept existuje v jediném kusu. | Zdroj: Bring a trailer

Experimentální vůz se poprvé ukázal na newyorském autosalonu roku 1968. Zdroj: Bring a trailer

Experimentální vůz se poprvé ukázal na newyorském autosalonu roku 1968. | Zdroj: Bring a trailer

Následující dva roky pak objížděl různé podobné výstavy. Když splnil svůj účel, měl putovat do lisu, ale údajně jej před zlým osudem zachránil ředitel Bridgeport Brass Company Herman Steinkraus , který jej ponechal ve skladu až do 90. let. Zdroj: Bring a trailer

Následující dva roky pak objížděl různé podobné výstavy. Když splnil svůj účel, měl putovat do lisu, ale údajně jej před zlým osudem zachránil ředitel Bridgeport Brass Company Herman Steinkraus , který jej ponechal ve skladu až do 90. let. | Zdroj: Bring a trailer

Poté se koncept přesunul do sbírky v Connecticutu a v roce 2015 mu byla dopřána renovace. Zdroj: Bring a trailer

Poté se koncept přesunul do sbírky v Connecticutu a v roce 2015 mu byla dopřána renovace. | Zdroj: Bring a trailer

Díky ní vyhrál svou kategorii na soutěži elegance v Amelia Island v roce 2018. Zdroj: Bring a trailer

Díky ní vyhrál svou kategorii na soutěži elegance v Amelia Island v roce 2018. | Zdroj: Bring a trailer

Cílem projektu bylo zkoumat a následně světu ukázat možnosti použití nových kovů a slitin v automobilovém průmyslu. Konkrétně šlo o měď, mosaz a bronz. Zdroj: Bring a trailer

Cílem projektu bylo zkoumat a následně světu ukázat možnosti použití nových kovů a slitin v automobilovém průmyslu. Konkrétně šlo o měď, mosaz a bronz. | Zdroj: Bring a trailer

Design karoserie navrhl Mario Revelli de Beaumont. Zdroj: Bring a trailer

Design karoserie navrhl Mario Revelli de Beaumont. | Zdroj: Bring a trailer

Jím podepsané skici jsou součástí dochované dokumentace. Zdroj: Bring a trailer

Jím podepsané skici jsou součástí dochované dokumentace. | Zdroj: Bring a trailer

Nejvýraznějšími prvky jsou bronzem potažené nárazníky včetně přední masky doplněné clonami světel.  Zdroj: Bring a trailer

Nejvýraznějšími prvky jsou bronzem potažené nárazníky včetně přední masky doplněné clonami světel.  | Zdroj: Bring a trailer

Mosazná 16palcová kola jsou obutá do pneumatik Michelin Latitude Tour HP v rozměrech 235/60 vpředu a 255/65. Zdroj: Bring a trailer

Mosazná 16palcová kola jsou obutá do pneumatik Michelin Latitude Tour HP v rozměrech 235/60 vpředu a 255/65. | Zdroj: Bring a trailer

Ačkoliv byl vůz navrhován v Itálii, záď je dokonale americká.  Zdroj: Bring a trailer

Ačkoliv byl vůz navrhován v Itálii, záď je dokonale americká.  | Zdroj: Bring a trailer

Z mosazi jsou dále ozdobné lišty, zapuštěné kliky, zpětná zrcátka, detaily na kapotě, lemy oken a žaluzie zadního okna i zadních světel. Zdroj: Bring a trailer

Z mosazi jsou dále ozdobné lišty, zapuštěné kliky, zpětná zrcátka, detaily na kapotě, lemy oken a žaluzie zadního okna i zadních světel. | Zdroj: Bring a trailer

Tyto prvky jsou kryty ochrannou transparentní vrstvou. Zdroj: Bring a trailer

Tyto prvky jsou kryty ochrannou transparentní vrstvou. | Zdroj: Bring a trailer

Více světla pouští do interiéru dvojice střešních oken. Zdroj: Bring a trailer

Více světla pouští do interiéru dvojice střešních oken. | Zdroj: Bring a trailer

Přehlídka leštěných prvků pokračuje v luxusním interiéru čalouněném červenou kůží. Zdroj: Bring a trailer

Přehlídka leštěných prvků pokračuje v luxusním interiéru čalouněném červenou kůží. | Zdroj: Bring a trailer

Tachometr ukazuje cca 1800 mil, přičemž jednu míli přidal současný majitel. Zdroj: Bring a trailer

Tachometr ukazuje cca 1800 mil, přičemž jednu míli přidal současný majitel. | Zdroj: Bring a trailer

Měď ulpěla na přístrojové desce, obložení všech panelů včetně dveří i středové konzole. Zdroj: Bring a trailer

Měď ulpěla na přístrojové desce, obložení všech panelů včetně dveří i středové konzole. | Zdroj: Bring a trailer

Dále na otvorech ventilace a segmentech nastavení Zdroj: Bring a trailer

Dále na otvorech ventilace a segmentech nastavení | Zdroj: Bring a trailer

Z komfortních prvků tu najdeme klimatizaci, rádio a elektrické stahování oken. Zdroj: Bring a trailer

Z komfortních prvků tu najdeme klimatizaci, rádio a elektrické stahování oken. | Zdroj: Bring a trailer

Přední sedadla jsou plně nastavitelná včetně opěrek hlavy Zdroj: Bring a trailer

Přední sedadla jsou plně nastavitelná včetně opěrek hlavy | Zdroj: Bring a trailer

U zadní lavice lze přizpůsobit sklon opěradla. Zdroj: Bring a trailer

U zadní lavice lze přizpůsobit sklon opěradla. | Zdroj: Bring a trailer

Červeným kobercům kontrastuje černá kůže na palubní desce a tmavá stropnice. Zdroj: Bring a trailer

Červeným kobercům kontrastuje černá kůže na palubní desce a tmavá stropnice. | Zdroj: Bring a trailer

Kdo by čekal, že tady skončily hrátky s novými kovy, je na omylu. Zdroj: Bring a trailer

Kdo by čekal, že tady skončily hrátky s novými kovy, je na omylu. | Zdroj: Bring a trailer

Záplava mědi se na vás vyvalí i po otevření kapoty. Zdroj: Bring a trailer

Záplava mědi se na vás vyvalí i po otevření kapoty. | Zdroj: Bring a trailer

Tady zdobí kryt vzduchového filtru s iniciálami zadavatelských společností, víka ventilů, expanzní nádrž chladicí kapaliny a chladiče. Zdroj: Bring a trailer

Tady zdobí kryt vzduchového filtru s iniciálami zadavatelských společností, víka ventilů, expanzní nádrž chladicí kapaliny a chladiče. | Zdroj: Bring a trailer

Třešničkou jsou měděné brzdové kotouče na přední nápravě a vedení brzdové kapaliny. Zdroj: Bring a trailer

Třešničkou jsou měděné brzdové kotouče na přední nápravě a vedení brzdové kapaliny. | Zdroj: Bring a trailer

Ohledně dokladů je situace delikátní. K vozu nejsou, protože je daný stát na automobily tohoto stáří nevydává. Zdroj: Bring a trailer

Ohledně dokladů je situace delikátní. K vozu nejsou, protože je daný stát na automobily tohoto stáří nevydává. | Zdroj: Bring a trailer

 Zdroj: Bring a trailer

| Zdroj: Bring a trailer

Je k němu pouze propadlá registrace na vyražený VIN. Zdroj: Bring a trailer

Je k němu pouze propadlá registrace na vyražený VIN. | Zdroj: Bring a trailer

 Zdroj: Bring a trailer

| Zdroj: Bring a trailer

Je k němu pouze propadlá registrace na vyražený VIN. Zdroj: Bring a trailer

Je k němu pouze propadlá registrace na vyražený VIN. | Zdroj: Bring a trailer

 Zdroj: Bring a trailer

| Zdroj: Bring a trailer

Experimentální vůz se poprvé ukázal na newyorském autosalonu roku 1968. Zdroj: Bring a trailer
Následující dva roky pak objížděl různé podobné výstavy. Když splnil svůj účel, měl putovat do lisu, ale údajně jej před zlým osudem zachránil ředitel Bridgeport Brass Company Herman Steinkraus , který jej ponechal ve skladu až do 90. let. Zdroj: Bring a trailer
Poté se koncept přesunul do sbírky v Connecticutu a v roce 2015 mu byla dopřána renovace. Zdroj: Bring a trailer
Díky ní vyhrál svou kategorii na soutěži elegance v Amelia Island v roce 2018. Zdroj: Bring a trailer
32
Fotogalerie

Na prodej je vůz, který experimentoval s použitím netradičních kovů. Má unikátní historii a brzdy z mědi

Vývoj netradičních materiálů láká inženýry od nepaměti. Tento koncept si hraje s mědí, mosazí a bronzem ve zcela netradičním pojetí. A to je rok 1967.

Dnes je běžné, že na autech nacházíme ušlechtilé materiály jako karbon, magnesium, hliník, titan, díly vytvořené ze speciální hmoty na 3D tiskárně a podobně. A pak tu máme například Rolls-Royce, který u zakázkových staveb pracuje se dřevem, perletí, diamanty, zlatem a dalšími drahými kovy. To je výplod moderní doby, ale tento vůz nám ukazuje, jak se k podobným stavbám přistupovalo v šedesátých letech.

Jak název napovídá, Exemplar I Concept existuje v jediném kuse. Vůz si nechaly na zakázku postavit společnosti Bridgeport Brass Company a Copper Development Association u italské karosárny Carrozzeria Coggiola v Turíně. Cílem projektu bylo zkoumat a následně světu ukázat možnosti použití nových kovů a slitin v automobilovém průmyslu. Konkrétně šlo o měď, mosaz a bronz.

Exemplar I je postavený na základu Buicku Riviera Gran Sport z roku 1967 osazeným vidlicovým osmiválcem GM 430ci o výkonu standardních 360 koní s točivým momentem 644 N.m přenášených na zadní kola skrze třírychlostní automat a diferenciál s omezenou svorností. Podvozek využívá odolné pružiny a pneumaticky nastavitelné tlumiče.

Design karoserie navrhl Mario Revelli de Beaumont, přičemž jím podepsané skici jsou součástí dochované dokumentace. Krémově lakovaná karoserie s dlouhými převisy dává vyniknout experimentování s novými kovy. Nejvýraznějšími prvky jsou bronzem potažené nárazníky včetně přední masky doplněné clonami světel a mosazná 16palcová kola obutá do pneumatik Michelin Latitude Tour HP v rozměrech 235/60 vpředu a 255/65 vzadu. Větší velikosti odpovídá i rezerva. Z mosazi jsou dále ozdobné lišty, zapuštěné kliky, zpětná zrcátka, detaily na kapotě, lemy oken a žaluzie zadního okna i zadních světel. Tyto prvky jsou kryty ochrannou transparentní vrstvou.

Přehlídka leštěných prvků pokračuje v interiéru čalouněném červenou kůží. Přední sedadla jsou plně nastavitelná včetně opěrek hlavy a u zadní lavice lze přizpůsobit sklon opěradla. Tady měď ulpěla na přístrojové desce, obložení všech panelů včetně dveří i středové konzole. Dále na otvorech ventilace a segmentech nastavení sedadel. Červeným kobercům kontrastuje černá kůže na palubní desce a tmavá stropnice. Více světla pouští do interiéru dvojice střešních oken. Z komfortních prvků tu najdeme klimatizaci, rádio a elektrické stahování oken.

Kdo by čekal, že tady skončily hrátky s novými kovy, je na omylu. Záplava mědi se na vás vyvalí i po otevření kapoty. Tady zdobí kryt vzduchového filtru s iniciály zadavatelských společností, víka ventilů, expanzní nádrž chladicí kapaliny a chladiče. Třešničkou jsou měděné brzdové kotouče na přední nápravě a vedení brzdové kapaliny.

Experimentální vůz se poprvé ukázal na newyorském autosalonu roku 1968. Následující dva roky pak objížděl různé podobné výstavy. Když splnil svůj účel, měl putovat do lisu, ale údajně jej před zlým osudem zachránil ředitel Bridgeport Brass Company Herman Steinkraus , který jej ponechal ve skladu až do 90. let.

Poté se koncept přesunul do sbírky v Connecticutu a v roce 2015 mu byla dopřána renovace. Díky ní vyhrál svou kategorii na soutěži elegance v Amelia Island v roce 2018. Tachometr ukazuje cca 1800 mil, přičemž jednu míli přidal současný majitel. Ohledně dokladů je situace delikátní. K vozu nejsou, protože je daný stát na automobily tohoto stáří nevydává. Je k němu pouze propadlá registrace na vyražený VIN. Aukci najdete na portále Bring a trailer.

Doporučujeme

Články odjinud