Na Porsche se čeká všude. I v Česku

V rozhovoru pro AR hovoří Josef Roider, šéf společnosti Porsche Inter Auto CZ, o prodejích sportovních vozů v Česku.
Na Porsche se čeká všude. I v Česku

Porsche se stává v Česku miláčkem „davů“. Své o tom ví Josef Roider, šéf společnosti Porsche Inter Auto CZ, který ve své funkci působí již jedenáctým rokem. V rozhovoru pro AutoRevue řekl: „Češi chtějí většinou vše, nadstandardní výbavu.“

Klepněte pro větší obrázek

AR: Podle vyjádření Bernharda Maiera, prodejního a marketingového šéfa Porsche, automobilka letos očekává nárůst prodejů. Ve světě si podle jeho názoru koupí vozy Porsche o dvacet procent více zákazníků. Dojde k něčemu podobnému i v Česku?

Určitě ano. Dokonce si myslím, že bychom mohli očekávat ještě příznivější čísla. Jenže asi nebudeme schopni více vozů dodávat. Produkce je omezená a my asi neobdržíme tolik vozů. Celosvětově totiž velmi stoupl zájem o vozy Porsche.

AR: Jak dlouho se na Porsche u nás čeká?

Snažíme se o co nejkratší dodací lhůty. Ta nejdelší je u dieselového Cayenna, ten je velmi poptávaný. Když si ho dnes někdo objedná, vůz dostane na konci roku, maximálně počátkem příštího roku. U dalších modelů je to příznivější. Na Panameru se čeká přibližně tři měsíce. Musím také zmínit, že velkou roli hraje to, že čeští zákazníci jsou ve své většině velmi nároční. Chtějí lepší výbavy, mají rozličná přání. To samozřejmě vše prodlužuje, když se vůz dělá na individuální objednávku. To je ale u Porsche normální, tak se ale vyrábějí všechny vozy. Porsche nevyrábí na sklad.

AR: Takže stále platí, že převážná část Čechů si objednává vozy Porsche s lepší výbavou?

Stále. Pokud srovnám Česko s dalšími zeměmi, tak my opravdu prodáváme nejlépe vybavené vozy. A to se týká i motorizace. Když vidím vozy Porsche v Rakousku, tak to jsou takové středně vybavené vozy, mají „letní“ základnější, standardnější výbavu. Kdežto český zákazník chce většinou vše, nadstandardní výbavu. Pracuji v autoprůmyslu mnoho let. A je to pro mne velmi zajímavé. Je to jako v každé profesi. Ten, kdo prodává třeba tapety, interiérový design, tak bude také rád, když si u něj zákazník objedná něco odlišného, výstředního, zajímavého.

AR: Které modely se v Česku prodávají v současnosti nejlépe?

Nejvíce se dnes prodává Cayenne, je to nejnovější model, tak to je ten hlavní důvod. Hodně prodáváme stále Panameru, a pak také klasiku - 911.

AR: Kdysi jste prohlásil, že si dovedete představit, že prodáte v Česku ročně 500-600 vozů. Letos je na vozy Porsche za prvních pět měsíců 133 registrací (loni 106). Jste s tím spokojený?

S těmi čísly jsem spokojený. Těch 500-600 prodaných vozů, to bude ještě chvíli trvat. Ale není to nemožné. Odhaduji to tak na rok 2016. I podle toho, když srovnám podobné trhy v Rakousku a Česku. Hodně také bude záležet na tom, zdali se nestane něco nečekané, jako třeba nedávno v Japonsku.

AR: Ta katastrofa vás nějak ovlivnila?

Jistě, třeba dodávky některých barev (červená, hnědá) pocházejí odsud. Kvůli zemětřesení proto vznikly nějaké problémy i značce Porsche, stejně jako ostatním. 

AR: A co ekonomická krize?

Ta prodeje nijak neovlivnila, musím říci.

AR: Jak vozy nabízíte? Všiml jsem si, že třeba na rozdíl od Audi, které má slogan Náskok díky technice, Porsche žádný podobný slogan nemá…

Když už jste zmínil Audi. To je v docela jiné situaci. Produkuje milion vozů ročně, Porsche se blíží hranici 100 tisíc. Má mnohem širší nabídku. Od A1 až po A8. Musí zákazníky pravidelně oslovovat. To Porsche ne. Nám stačí jediné - nechat potenciálního zákazníka svézt. Neinvestujeme do klasické reklamy. Zato peníze dáváme hodně do různých testovacích jízd pro zákazníky. to pro nás znamená, že musíme mít hodně předváděcích vozů. Našim zákazníkům nabízíme mnoho nejrůznějších programů, akcí. Mohou třeba jezdit s vozy Porsche ve Finsku na zamrzlých jezerech. Máme Porsche World Show, během níž se mohou zájemci svézt s instruktory na okruhu nebo v terénu.

AR: Víte, kolik zákazníků vám zůstává věrných?

Tohle úplně přesně v Česku neevidujeme, ale odhaduji to na takových 70 až 80 procent. Důvod, proč změní značku, nespočívá v nespokojenosti, ale třeba v tom, že se mu rozrůstá rodina a on vlastní Boxster, který je dvoumístný.  

AR: Co konkurence? Ohrožují vás některé vozy, třeba Mercedes SLK?

Kdybych měl mluvit o konkurenci, tak ve sportovním segmentu bych mluvil spíše o Ferrari. Je spousta klientů, kteří se pohybují mezi Porsche a Ferrari, ale cílový model je pro ně A8. Mercedes by snad mohl být konkurent pro Panameru. Protože ty vozy Mercedes nejsou tak sportovní, jako jsou vozy Porsche.

AR: Co Jaguar? 

Toho nevidíme jako nějakou velkou konkurenci. Málo se také prodává Lamborghini. Snad ještě trochu Aston Martin.

AR: Tak to vypadá, jako kdyby vaším hlavním a v podstatě jediným konkurentem v Česku byly pouze místní silnice? 

Ano, je to tak. Jezdil jsem zde s vozy Porsche už před lety. A nebylo to dobré. Ale nyní se to rychle zlepšuje. 

 

Josef Roider (50)

Pochází z rakouského Henndorfu/Wallersee. V Linci vystudoval na univerzitě marketing a controlling. Na pozici generálního ředitele a jednatele společnosti Porsche Inter Auto CZ působí již jedenáctým rokem.

 

 

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 165 971 km
Cena: 820 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků