Na kafe s auty v Kalifornii: od Shelby Cobra po Veyron (107x foto)

Byli jsme na neformálním setkání zajímavých aut v americkém Irvine. Pojďte si prohlédnout galerii těch nejporozuhodnějších „účastníků“.

Mezi nablýskanými auty korzují zástupy lidí, odněkud zezadu se ozývá zlověstné nepravidelné bručení starého OHV osmiválce a do prostoru v rohu právě zajíždí už páté (!) Bugatti Veyron. Přitom nejsme na žádné přehlídce krásy ani na večírku milionářů. Jsme na docela obyčejném firemním parkovišti v kancelářské čtvrti kalifornského města Irvine na neformální akci, které Američané lapidárně říkají „cars and coffee“. Kafe a auta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K vidění jsou pečlivě rekonstruované originály, stejně jako více či méně šílené úpravy

Program určitě nikomu vadit nebude, protože žádný neexistuje. Nepočítáme-li tedy přátelskou výzvu, aby účastníci neházeli odpadky na zem, nepopíjeli alkohol a nejezdili po přilehlých ulicích jako blázni. Lidé prostě zaparkují a usadí se do rozkládacího křesílka, popřípadě vyrazí na obhlídku a přátelský rozhovor s ostatními petroheads. Jsou tu i zástupy přihlížejících, kteří dorazili něčím obyčejným a chtějí se jen pokochat.

Kafe a auta nejsou organizovanou přehlídkou a nekladou účastníkům žádná omezení stran značky auta, roku výroby nebo země původu. Není tu žádná soutěž, žádné porovnávání, kdo má co většího a nablýskanějšího. Aspoň oficiálně ne. „Chlápek, který to tady pořádá, dělá i takovou hodně nóbl přehlídku u vody v Pebble Beach,“ říká mi spokojeně vyhlížející padesátník Jeff u své nádherně zrekonstruované Impaly SS s manuální převodovkou. Neříkám mu, že o Pebble Beach víme i v Evropě. „Tady je to naopak hodně kamarádské, neformální. Žádné soutěžení, žádná komerce.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekVyšperkovaná Impala SS s manuálním řazením a její hrdý majitel

Kdo čeká něco jiného, rychle pochopí, že tady není na správné adrese – jako majitelé dvou Lamborghini, kteří vyvolají rozruch svým spěšným odjezdem. „Neunesli, že se na ně nestrhla všechna pozornost,“ komentuje jejich ukvapený odjezd kdosi z hloučku okolo nás.

Vzhledem k nemožnosti cokoliv vyhrát překvapuje, že mnohá auta jsou doslova ve výstavní kondici, s bezchybným lakem, vypulírovanými koly a úžasně nablýskanými motory. Chtělo by se napsat, že by se z nich dalo jíst, ale kdo by znečisťoval takovou nádheru potravinami?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekNěco pro voyuery: auta hrdě vystavují na odiv svoje pěstěné intimní partie

Jeff svoji Impalu dělal postupně dlouhých 23 let. Podvozek, motor a další mechanické sestavy vlastnoručně, něco zadal ven. Například karoserii rekonstruovali až v Kanadě. Podobně je na tom i Steve, další blahobytně vyhlížející prošedivělý muž s nádherným tmavomodrým Shelby GT500. „Tohle auto jsem koupil, protože je na něm všechno původní,“ řekl mi pyšně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motorový prostor Shelby GT500: Všimněte si nádobky na kapalinu do ostřikovačů vpravo

Klasické americké automobily ale tvoří na setkání v Irvine menšinu. Do počtu vedou nejspíš nové Mustangy, ale hojně jsou zastoupené i Porsche 911 nejrůznějšího provedení a stáří. Téměř nepovšimnuty stojí na svých místech vzácný Jensen Interceptor III nebo Frazer Nash v klasické „British Racing Green“. Teenageři se přetlačují, aby si vyfotili na iPhone karbonový Veyron se zlatými koly, a naprosto přitom ignorují vedle stojící Porsche 917 na registračních značkách. Ano, Porsche 917. Na registračních značkách. Bohužel jsem nenašel majitele, abych se ho zeptal, co bylo k přihlášení potřeba a jak se s tím v provozu jezdí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na své si v Irvine přijdou i vyznavači klasických evropských aut

Cars and cofee v Irvine má i svoji webovou stránku. Nemusíte ale až na jih Kalifornie, abyste se mohli projít s kelímkem kávy mezi auty, která pohromadě jen tak neuvidíte. Pod názvem Kafe a káry se o zavedení této tradice v našich končinách snaží motoristický publicista a velký znalec zámořské automobilové kultury Vojta Dobeš. „Líbilo se mi, když jsem o Cars and coffee v Irvine čítal na amerických webech, a chtěl jsem udělat něco podobného i tady,“ říká.

České srazy jsou podle něj většinou zaměřené na konkrétní značku nebo dokonce typ auta. „Naším cílem naopak bylo dát dohromady petrolheady bez ohledu na to, jakou značku nebo zemi původu vyznávají,“ zdůrazňuje Vojta. „Na prvním Kafe a káry jste mohli vidět nádherný Mercury z roku 57 a hned vedle něj upravenou Mazdu RX-7.“

Další pardubické Kafe a káry se budou konat poslední neděli v září. Podrobnosti včas najdete na Dobešově webu Autičkář.cz.

A teď si prohlédněte kompletní fotogalerii z Irvine:

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Náklady na cestu a pobyt redaktora ve Spojených státech hradila společnost Nissan Česká republika. 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků