Na českých silnicích opět proběhne velká akce typu Kryštof

26 komentářů

Koudelka
11. července • 15:33

Celý letošní květen a červen probíhalo na dálnici mezi městy Spittal a.d. Drau a Paternion testování zvýšeného rychlostního limitu. Ten zde byl na návrhl ministra dopravy Huberta Gorbacha upraven z klasických 130 km/h na 160 km/h s možností snižování pomocí variabilních světelných značek při zhoršení klimatických podmínek, nehodě apod. Testování skončilo k poslednímu červnovému dni a jeho výsledek umlčel všechny pochybovače. A to včetně ekologů, kteří v květnu proti změně limitu opakovaně protestovali.

Výsledky testování jsou totiž jednoznačně pozitivní, na dálnici se sice zvýšila průměrná průjezdová rychlost, stalo se zde však nejméně nehod za posledních 10 let a rovněž znečištění ovzduší pokleslo. Důvody jsou podle rakouského autoklubu zřejmé - zvýšením limitu se doprava zklidnila a získala na plynulosti. Není žádným tajemstvím, že stotřicítka na dálnici není v Rakousku zrovna úzkostlivě dodržována a pro bezpečnost neexistuje mnoho horších situací než mísení rychlých řidičů s pomalými. Stošedesátikilometrovým limitem byla tato nehomogenita odstraněna, z dálnice zmizelo vysoké překračování rychlosti ze strany těch rychlých, pro které se 160 km/h stalo rychlostí dostačující, a řidiči dodržující předpisy zvýšený limit rovněž přijali. Odpadly tak problémy s nekonečným předjížděním a dodržováním bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Udržováním konstantně vyšší rychlosti také poklesly emise vozů, které jsou při akceleraci nejvyšší. Přehlednosti dopravy a snížení emisních hodnot pomohly i zákazy předjíždění kamionů v méně přehledných místech (zatáčky) a v úsecích, kde předjetí vyžaduje mnoho času a energie (stoupání).

Rakouská zkušenost ukazuje, že pro bezpečnost dopravy není primární rychlost, ale plynulost a jakási pohoda za volantem. Trápení řidičů nesmyslně nízkými rychlostními limity vede pouze k nehomogenitě dopravy, velkým rozdílům mezi rychlostmi jednotlivých vozů, které způsobují nejvíce nebezpečných situací. I zvýšení rychlosti tak může bezpečnosti provozu prospět.

Zvýšený limit v úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem se tak v brzku stane standardem, jako jeden z dalších by měl přijít na řadu cca dvacetikilometrový úsek opravené tříproudé dálnice mezi křížením u Ansfeldenu (jižně od Linze) a tzv. Křížem Předních Alp (Voralpenkreuz). Ostatně zde už delší dobu dodržuje povolenou stotřicítku pouze okrajová skupina řidičů a vozy jedoucí 180-200 km/h zde nejsou ničím ojedinělým. I zde tak zřejmě přinese nový limit stejný efekt jako v Korutanech.
Autor tráví na rakouských silnicích každoročně desítky tisíc km.ALE TO BY TADY MUSELI NAŠI POSLANCI POSTAVIT VÍCE DÁLNIC, RYCHLOSTNÍCH SILNIC A OBCHVATŮ MĚST, TEDY NĚCO OPRAVDU DĚLAT PRO BEZPEČNOST PROVOZU A NE JEN STÁLE BUZEROVAT SLUŠNÉ LIDI!!!

bojler
24. června • 13:56

policie ma nekolik problemu. nema poradnou techniku a dostatecny pocet lidi, nema respekt a hlavne co je nejvetsi pruser - nema rozum. jedno bez druhyho se neobejde a do doby nez se to zlepsi tady bude bordel. na druhou stranu se bojim toho, aby nedoslo k tomu, ze lidi misto aby davali bacha na silnici budou cucet na rychlomer a kde tak si dneska muze byt radar.... policejni represe ano, ale tak aby postihovala potenicialni nebezpeci a ne rozumnou jizdu (byt treba za hranici rychlostniho omezeni). 

mám
24. června • 9:36

"Doufejme jen, že policisté nebudou při této akci pouze sledovat stav autolékárniček..."

Pane Ondrášíku, opravdu je stav lékárničky taková banalita? Zřejmě jste ji nikdy nemusel použít - buďte rád!

Kevin
25. června • 9:28

Stav lekarnicky banalitou neni. Ale nasi panove od policie udelali z datumu na ni posvatnou kravu zcela bez premysleni. Urcite nejsem sam, kdo platil 1000.- za lekarnicku proslou nekolik dnu ci tydnu. Nemluvim ted o blaznech co maji v aute deset let stejnou spinavou krabici bez pulky veci - tam je pokuta zcela na miste. Ale zivot lze zachranit i tyden proslym obvazem a vykazovat cinnost pokutovanim ridicu co maji mesic proslou lekarnicku je na houby...

Pepa
24. června • 20:00

Ale kdyz me zastavi polda, vidi ze jedu v rok starym aute na operativni lesing a stejne chce videt lekarnu a mezitim mu projede 10 "vraku", tak je to prinejmensim divny pristup, ne?

iracek2004@seznam.cz
24. června • 0:07

v podstatě když se podíváte jak policie dělá prevenci a včem spočívá tzv.BESIP policie tak se pouze měří rychlost a dávají botičky.viděli jste někdy policajtíka jak kontroluje jednu nebo dvě plné čáry  při předjíždění ,zastavení na stopce,kontrola u žel.přejezdů,jízda na červenou  kamiony na naší tankové cestě D1?já teda nikdy! protože to jsou přestupky,které se musí tzv.vyhledávat a to oni nikdy dělat nebudou nikdy vživotě ne.proto já i od nového zákona příliš nečekám to vše bodíky zadržení vodičského průkazu na místě je pouze trest a to je málo.chybí prevence a práce policie na silnicích.měření,lékárničky,klíče na kola,žárovičky to česká polizei miluje  bůh s českou republikou. 

iracek2004@seznam.cz
23. června • 23:59

když se podíváte v čem spočívá veškerej tzv.BESIP policie tak zjistíme ,že se pouze měří rychlost a dávají botičky to je vše co se událo za posledních 6 let  v rámci práce polizei.protože ty věci,které již tady byli zmíněny  to znamená kontrolovat jízdu na červenou,porušení jedné či dvou plných čar,zastavení na stopce atd.to česká polizei nikdy kontrolovat  nebude,protože to jsou přestupky ,které se musí tzv.vyhledávat a to oni nikdy dělat nebudou.pohodlnější je měřit,dávat botičky.proto já i od nového zákona moc nečekám,protože se mění pouze trest v rámci bodů,popřípadě zadržení vodičského průkazu na místě,ale ta prevence tam stejně nebude.opilec zabije v nebezpečné zatáčce 4 členou rodinu a výsledek bude ,že dostane bodíky,možná trochu vězení a odebrání řidičáku.ale to je jen trest nic víc.policajtíci budou mezi tim měřit na rovném úseku  a vybírat.

nax
24. června • 6:43

tak tak. Ono je to logicke hodne vybranych pokut = vykonny policista. Proc se teda namahat, kdyz cely den "bukareni" bude mit pro policajta vetsi prinos (a nemluve o uplatcich). A to mi vadi, protoze ty 2-3 policajty "za bukem" s radarem klido nahradi plne automaticka masinka. Tak by police mohla delat neco opravdu dulezitejsiho (jezdit v civilnim aute a trestat prestupky v provozu - napr. na dalici, hledat odcizena vozidla, kola atd.. - nahlasil jsem jich uz dost)

Takovy system maji tusim v Londyne. Po meste rozmistene radaro-fotaky, pripojene k siti - na konci uz jen par ourednic zalepuje do obalek vyjete fotky + pokuty - rozhodne mene prokorupci, nez to co bude u nas. A policiste maji cas na opravdovou praci.

Taky by me zajimalo, jestli se po par mesicich jezdeni podle noveho silnicniho zakona ukazi statistiky, ktere samozrejme prokazi, ze smrtelnych nehod vubec neubylo. Protoze rychla jizda ne vzdy znamena nebezpecnou jizdu - Ja sam jezdim primerene (kaslu na tachometr, jezdim podle toho "abych to pripadne ubrzdil" nicmene v praxi to znamena 80-120 po statovce a potkavam hodne lidi, kteri nejedou prilis rychle, ale i tak nebezpecne a neohleduplne.

nax
24. června • 6:44

sorry za dva prispevky - chybka fora - pry out of memory a prispevek je tu dvakrat

nax
24. června • 6:43

tak tak. Ono je to logicke hodne vybranych pokut = vykonny policista. Proc se teda namahat, kdyz cely den "bukareni" bude mit pro policajta vetsi prinos (a nemluve o uplatcich). A to mi vadi, protoze ty 2-3 policajty "za bukem" s radarem klido nahradi plne automaticka masinka. Tak by police mohla delat neco opravdu dulezitejsiho (jezdit v civilnim aute a trestat prestupky v provozu - napr. na dalici, hledat odcizena vozidla, kola atd.. - nahlasil jsem jich uz dost)

Takovy system maji tusim v Londyne. Po meste rozmistene radaro-fotaky, pripojene k siti - na konci uz jen par ourednic zalepuje do obalek vyjete fotky + pokuty - rozhodne mene prokorupci, nez to co bude u nas. A policiste maji cas na opravdovou praci.

Taky by me zajimalo, jestli se po par mesicich jezdeni podle noveho silnicniho zakona ukazi statistiky, ktere samozrejme prokazi, ze smrtelnych nehod vubec neubylo. Protoze rychla jizda ne vzdy znamena nebezpecnou jizdu - Ja sam jezdim primerene (kaslu na tachometr, jezdim podle toho "abych to pripadne ubrzdil" nicmene v praxi to znamena 80-120 po statovce a potkavam hodne lidi, kteri nejedou prilis rychle, ale i tak nebezpecne a neohleduplne.

no zase já
23. června • 9:47

Stát se slavnou privatgizaci zbavil výdělečných podniků, tak teď jeden vytvořil.

prachy
23. června • 11:43

pokuty musí být % z platu,jinak to není pokutaPolicajti jen rýžujou,ale s bezpečnosti to nemá nic společného.Nejnebezpečnější je pomalá jízda hlavně v rychlém pruhu.Od doby co se řidičáky prodávají za 14 dní se všichni bojí a jezdí jen uprostřed(v autoškolách se tomu říkalo rychlý pruh)tady ti poserové a předjíždějící se kamiony je největší nebezpečí

Karel
23. června • 13:35

V ceskem prostredi jsou procenta z platu naprosto nepouzitelny. Vetsi bohatsich lidi pracuje na ZL, nebo ma podnik a pro ne neni problem si nastavit prijmy a vydaje tak, aby byli pokuty smesne.

Jogurt
23. června • 14:24

% z platu je socialismus. Neměříme každému stejným metrem. Podle tohoto principu bychom měli platit za přihlášení auta někdo 200Kč, jiný 2000Kč? Za vydání pasu někdo 600Kč, někdo jiný 6000kč? Proboha proč? Postihnout někoho větším poplatkem za cokoliv naž jiného jen proto že má větší plat? Ano, to je typicky české - za snahu a za úspěch se trestá. Považuji to za pitomost. Je snad důchodce v letitém Žiguli pro chodce na přechodu méně nebezpečný než obchodní manažer v Mondeu aby za tentýž přestupek zaplatil méně?

Lemming
23. června • 18:49

I kdyz to tak sposta lidi bere, pokuta neni "priplatek za to, ze muzu jezdit na cervenou, rychle atp.". Bavime se o pokutach, ne o spravnich poplatcich, tam je jednotna cena neoddiskutovatelne. Pokuta je trest a merit stejne znamena potrestat stejne citelne - t.j. odnetim stejne casti prijmu.

Druha vec je, ze spousta lidi ma oficialni prijmy male. Zde ale pochybuji, ze tomu v nejake zemi bude o moc jinak.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tomáš Marný
23. června • 21:18

"Zde ale pochybuji, ze tomu v nejake zemi bude o moc jinak." - tak to klidně pochybuj, ale jsou země, kde není zvykem okrádat ani svého zaměstnavatele...
Před časem jsem byl na nějakém leteckém dnu, byly tam vyhlídkové lety, přišel okoženkovanej frajer s blondýnou, projevil přání podívat se na svou chalupu někde u Tábora, řekli mu, že to není problém, a jeho další otázka zněla, zda na to dostane daňový doklad.
Rovněž tak před časem jsem byl ve Švýcarsku, vzal nás na večeři chlap z firmy, kde jsme byli, a byl tam i se svojí manželkou. Došlo k placení, chlap zaplatil za nás hosty a za sebe, na to chtěl doklad pro firmu, a ta jeho manželka si svoji útratu zaplatila ze svého...
U nás by vzal podnikatel na tu večeři celou rodinu a ještě by chtěl po personálu, aby mu vystavili 3x větší účet, než skutečný...

Martin
23. června • 17:18

Hehe, v tom pripade je socialismus vsude kam se podivate, nebot napriklad penezite tresty v trestnim pravu se davaji zejmena s prihlednutim k majetkovym pomerum, opak by byl nesmysl jako vrata.

MikiD
23. června • 14:42

Jogurt-Jojo...Prostě nastavit vyšší pokuty a žádný procenta z platu...Nemáš na to, aby jsi platil pokuty?Tak nejezdi!!!

prachy
23. června • 11:35

dokud nebudou pokuty vyměřovány podle výše platu je to o ničemnejnebezpečnější je pomalá jízdaa potom ještě neodůvodněná souběžná jízda a ti pitomci co se drží v rychlím pruhu,protože u kraje se bojí

Jirka
26. června • 1:30

Ty ses na podpore a vydelavas si na cerno co?

Martin
23. června • 17:15

neoduvodnena soubezna jizda je vskutku velice nebezpecna

Jogurt
23. června • 8:12

Ne že bych si troufal tvrdit, že chování jisté části našich spoluřidičů nevyžaduje dozor a postih. Občas mě jímá hrůza když vidím, čeho všeho se lze s dutou hlavou a čepicí, kloboukem nebo trvalou na ní dopustit. Na druhou stranu mě ovšem neúnavně naši zákonodárci i strážci zákona přesvědčují, že s tím nic dělat nechtějí a ani neumí.
Troufám si tvrdit, že Kryštof první...pátý..osmdesátýšestý... jako demostrativní a tradičně stupidní akce nemá na kázeň prakticky žádný vliv. Viz fiasko při Kryštofu1, kdy počet mrtvých během monstrózní zastrašovací akce stoupl vysoce nad obvyklý smutný průměr. Jediné řešení je trvalý dozor, kdy si nikdo a nikde nemůže být jistý, že mu projde jízda na červenou, předjíždění v zákazu, přes čáru nebo proti protijedoucímu nebo 80km přes přechod pro chodce. Jenže právě tohle nikdo nehlídá a hlídat nebude. Mentální a manžerský stav naší policie to bohužel zcela vylučuje.
Nakonec ani Šimonovský a poslanci v tom nejsou bez viny. Vyrobit s velkým halasem paskvil, který opět neřeší například odstupy mezi vozidly, spoustu věcí řeší zcela zmateně,  vágně definuje naprostou většinu povinností řidiče a zavádí postihy 4 bodů a půl milionu pokuty za neodlepenou loňskou dálniční známku, zatímco za dopravní nehodu zaviněnou nepřiměřenou rychlostí nebo nedodržením bezpečné vzdálenosti se žádné (!!!) trestné body nepřidělují ., to opravdu nechápu.
 
 
 

Riccardo
23. června • 9:38

Kritiky jsem slyšel hodně, ale žádný konkrétní návrh ... já si taky myslím, že práce policie by se dala optimalizovat, ale protože nemám čas na to, abych se tím zabýval, tak ani nevykřikuji, že to nestojí za nic - nemá to totiž žádný smysl.

m156
23. června • 9:59

nač psát konktrétní návrhy, když je to stejné jako s házením hrachu na stěnu... nicméně na druhé straně to neznamená, že s nastavením současného a hlavně budoucího stavu souhlasím... naopak. No podle našich poslanců je asi logické, že nejhorší zločiny na silnicích jsou neodlepená dálniční známka či jízda nad rychlostní limit (bez ohledu třeba na to, že je to může být prázdné dálnici ... raději postihneme všechny tyto zlončince, i když v okolních státech zvažují právě tyto rychlosti zvednout či je mají jen doporučené... ale u nás se půjde cestou represí, zvyšováním trestů a pokut a nejlépe i snižováním rychlosti, či umělým spomalováním provozu ... opravdu stoupá důvěra v policii když měří u nesmyslného značení a tohoto nesmyslu využívají, místo aby na něj upozornili (což prý nad jejich pravomoc a nic jim do toho není, když nejsou správci komunikace... viz. článek s Bambasem, bezva alibismus) viz. nedávné omezení rychlosti na D1 a svedení dle jedné značky do jednoho pruhu ... přitom v tom inkriminovaném se nic nedělo x týdnů či měsíců... jsem z toho znechucenej, když si představím, že je to umocněné zvýšením pravomoci měšťáků, kteří teď budou z rychlosti mít zlatej důl ... opravdu chválihodné přesunout takovouhle moc a možnost buzerace lidem, kteří v mnoha případech bojovali s ukončením základky

Koudelka
11. července • 15:36

Re měšťáci - i nebudou. Stačí pár právních sporů (a že přijdou) a budou mít po žížalkách! Jsou to právní nedouci, resp. o právu nemají ani páru. Takže bránit se a oni si dají bacha:-D

Mulder
23. června • 9:49

Ty tam opravdu nevidis zadny konkretni navrh? Cetl jsi to vubec? Cituji: "jízda na červenou, předjíždění v zákazu, přes čáru nebo proti protijedoucímu nebo 80km přes přechod pro chodce. Jenže právě tohle nikdo nehlídá a hlídat nebude." atd.

Doporučujeme

Články odjinud