Na českých silnicích jezdí už 4,5 milionu aut

Na českých silnicích jezdí už 4,5 milionu aut

Během loňského roku se zvýšil počet automobilů v tuzemském registru vozidel o zhruba 87 tisíc na 4,583 milionu. Průměrné stáří bylo 13,83 roku proti 13,70 roku předloni. Data zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu.

Podíl osobních automobilů starších než deset let přesáhl stejně jako předloni 60 procent z celkového počtu registrovaných vozidel, z toho téměř třetina je starších než 15 let. Roste ale i podíl novějších modelů. Osobní auta do pěti let věku se na struktuře parku osobních automobilů loni podílela více než 18 procenty, zatímco o rok dřív na 18procentní podíl nedosáhla.

Počet registrovaných autobusů se loni zvýšil o 46 na 19 699 vozidel. Jejich průměrný věk se zvýšil na 14,56 roku z 14,38 roku v roce 2010.

Množství užitkových aut rovněž vzrostlo, a to o 1260 vozidel na 682 800 vozů. I ta ale zestárla. Malá užitková vozidla (kategorie N1) již dosahují průměrného věku nad devět let a nákladní automobily jsou ve věku 16,5 roku. Průměrný věk všech registrovaných motocyklů pak přesahuje 32 let a u traktorů se přibližuje 30 rokům.

„Ani průměrný věk přípojných vozidel (přívěsů a návěsů) není příznivý a v souhrnu za všechny kategorie činí 21,68 roku. Oproti roku 2010 došlo i zde ke zvýšení průměrného věku,“ uvedlo sdružení automobilového průmyslu, které dlouhodobě označuje obnovu vozového parku v ČR za neuspokojivou.

„Dlouhodobé monitorování struktury vozového parku vozidel v ČR ukazuje, že stav se nezlepšuje. Pokud chceme, aby došlo k obnově vozového parku za vozidla příznivější k životnímu prostředí a bezpečnosti přepravovaných osob, je nezbytně nutné přijmout konkrétní opatření v této oblasti,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Zdroj: E15.cz
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků