Na brzdě: Volkswagen e-up!

52 komentářů

Smida7
10. července • 17:00

Mohl by mi někdo vysvětlit, jak by širší gumy pomohly k tomu aby auto nezačlo hrabat?

Vana666
11. července • 7:55

Ale já bych problém prokluzu vyřešil mnohem odborněji než sháněním a montáží širších kol. Posadil bych na kapotu tři pořádné chlapy a gumy ani nekviknou

НКВД
10. července • 17:08

Fyzika pro druhy stupen zakladni skoly more? :-P:-P sirsi gumy -> vetsi stycna plocha -> vetsi treniPokus pro ignoranty v praxi. Poloz prst na stul a sudlej s nim dopredu a dozadu. Zapamtuj si zhruba jak snadno/tezko to slo. No a ted to zkus celou dlani... uz si na to prisel?

Smida7
10. července • 17:16

tření závisí na styčnej ploše? :-O to je mi novinka. Tření odjakživa ovlivňuje přítlačná síla a součinitel tření ( to z čeho sou styčný plochy). Pokus s prstem a dlaní není moc objektivní protože mám pokaždý jinej přítlak. Doporučuju spíš skusit někoho tlačit po ledě na jedné noze a pak když bude stát na obou nohách. Síla potřebná k jeho roztlačení bude pořád stejná. Podle té vaší teorie by měla bejt 2 krát taková. :)

Vana666
10. července • 19:04

Smida: u tuhých těles tření skutečně nezávisí na styčné ploše. Pneumatika ale není tuhé těleso

НКВД
10. července • 17:32

Tak jinak, nazuju na cesky zprasek Felicia 1.3MPi gumy 185/60 R13 a na jednicku zahrabu, po te, co nazuju 195/60 R14 tak uz hrabat nejde... nerekl bych ze rozdil v hmotnosti bude natolik propastny aby "to najednou fungovalo" Tak tedy, proc tomu tak je?

Jenda
10. července • 18:54

protože tomu něco chybí-výkon :D

Sysel
10. července • 11:20

Reálný dojezd těchto prcků když se jim šlápne na krk, což v jejich případě znamená max. rychlost 130-150 km/h, tedy běžnou cestovní rychlost na německé dálnici, je dost zoufalý.
http://www.youtube.com/watch...
Takže použitelné ano, ale jen ve městě na krátké pojížďky od zásuvky k zásuvce, určitě to není alternativa ke spalovacímu motoru a ještě dlouho nebude.

Vana666
10. července • 9:14

- V testu jsem se nedočetl (možná přehlíd), jestli se jedná o výkon změřený na kolech nebo přepočtený na motor.- Škoda že při testu nebyl zároveň měřen průběžně odběr z baterií, bylo by zajímavé znát účinnost motoru a řídicí elektroniky

Vana666
10. července • 14:06

Ostatně nebylo od věci znát i účinnost samotných baterií - resp. vztah mezi energií dodanou z nabíječky, energií která putuje z řídicí elektroniky do motoru a jeho mechanického výkonu. Nešlo by to ještě nějak zjistit, takové čísla žádný výrobce elektromobilů neuvádí, možná záměrně ?

Antiautomat
10. července • 8:44

musim pochvalit, zaujimavy test :-)

runner42
9. července • 19:11

Lukáš, Shadow, pánové velmi se těším na vaše komentáře.. :P

Shadow
9. července • 21:39

A prave teraz ma nenapada co by som k tomu povedal :-) Ale teraz vazne - co k tomu dodat ? Kritizovat eUP za prebytok tociveho momentu ? Alebo pouzitie uzkych pneu , ktore zas prispievaju k dlhsiemu dojazdu. Budem sa opakovat , ale kto s tym autom nejazdil /alebo aspon s inym elektrickym/ tak to fakt nedokaze posudit. Ja som s tym autom jazdil vo februari hodinu po Oslo a okoli. Cesty boli mokre , teplota +4. Bral som auto odstavene len pod pristreskom , teda nie z teplej garaze. Baterka bola cca na 80% a dojazd ukazovalo 132 km. Auto bolo na zimnych gumach stanoveneho rozmeru, bez hrotov. Za tu hodinu mi ani raz neblikla kontrola trakcie , ale teraz si uvedomujem ze to mohlo byt aj preto lebo som asi nestlacil plyn az na podlahu - jednoducho nebolo treba. Dynamika bola uzasna aj pri mensom stlaceni plynu. V serpentinach na Holmenkollen auto drzalo jak pribite a pri hodne dynamickej jazde , predbiehanie v kopci bolo hrackou. Ja mam z toho auta velmi dobry dojem. Nikomu moj nazor nenutim. Ale odporucam kazdemu si to vyskusat , je to velmi zaujimave, a uplne ine ako spalovacie auta. Ekonomicky aspekt a deformovanost Norskeho trhu je samozrejme na inu debatu. A este k uzkym gumam - jazdil som s BMW i3 na snehu - stabilita a dynamika na gumach 155/70 R19 bola az udivujuco dobra.

Vana666
10. července • 9:18

Shadow: neznám žádné auto s pohonem jedné nápravy, které by mělo na sněhu s běžnýma gumama "udivujuco dobrou" dynamiku. A nevěřím ze BMW i3 je v tomhle nějakou vyjímkou, zázraky se nedějí

Shadow
10. července • 9:48

Netvrdil som ze je to "zazrak". A " udivujuco dobra" znamena ze vzhladom k zadnemu nahonu , snehu a charakteristike elektromotora, som cakal ze to bude katastrofa. Ale katastrofa to nebola a to ma udivilo. Hlavne TC reagovala primerane a nie prehnane a v spojeni uzkymi gumami z toho bola na dane pomery lepsia jazda nez som cakal.

Vana666
10. července • 11:49

Proč by měla charakteristika elektromotoru znamenat na sněhu nějakou katastrofu ??

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lovap
10. července • 14:28

Možno veľa krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach? Tým pádom možnosť prešmyku kolies skôr ako pri pozvoľnejšom náraste Nm?

Vana666
10. července • 14:54

A ten krouticí moment u elektromobilu nejde regulovat "plynovým" pedálem, tedy úplně stejně jakou v klasickém autě ?

Lovap
10. července • 14:59

Samozrejme, že áno. Je tu ale problém práve tých nízkych otáčok. Vôbec by som sa mu nedivil v jeho, povedzme, strachu pred tým. Ide o to, že napr. moje auto má max Nm pri 4000 ot. Nikdy som sa s tak vytočenou jednotkou nerozbiehal, čiže krútiaci moment pôsobiaci na kolesá bol omnoho nižší - a cez to všetko sa mi pár krát v zime podarilo kolesá prešmyknúť. A tu je i3 s krútiacim momentom vyšším, pri 0 až bohviekoľko otáčok. Preto by som sa aj ja obával, že sa bude o dosť ťažšie rozbiehať bez prešmykovania sa kolies - najmä teda v zime. Očividne to majú ale dobre ošéfované.

Vana666
10. července • 15:03

A kdybys jedničku roztočil do 4000 (snad to nejsou až tak vysoké otáčky) u tvého auta nejde ten maximální moment snížit ubráním plynu ?

Lovap
10. července • 16:39

Si naozaj taký nechápavý? 4000 ot je trištvrte plynu pri mojom aute. Nula otáčok je koľko plynu v elektroaute? - ako chceš niečo znižovať, keď to má maximum pri 0 ot? ide o to, čo ty nechápeš, že mohol mať äoprávnený) pocit, že keď to má max krútiaci moment pri nulových otáčkach, ako bude reagovať plyn, keď to vlastne nepotrebuješ roztočiť ako benzín, napríklad.

Vana666
10. července • 17:19

Lovap: jsi opravdu přesvědčený, že sílu elektromotoru - tedy jeho moment - není možné regulovat ??. Například tak, že při plném "plynu" bude mít max.moment, při polovičním plynu poloviční moment, při desetinovém desetinu a bez plynu nulový. A TO VŠECHNO PŘI NULOVÝCH OTÁČKÁCH ??K tomu aby vyvíjel moment se elektromotor vůbec nemusí točit a nikde není dáno, že ten moment musí být za každých okolností jen maximální. Od toho tam je ta regulace. Netušil bych že někdo může nechápat ty úplně nejzákladnější věci :-/

Lovap
11. července • 10:37

Ježíš mária, ty si ale pakôň - ja to samozrejme viem, automobilka nie je blbá aby dala niečo na trh, čo sa ťažko ovláda. Prvotný príspevok bol o tom, že ho to udivilo ako to dobre jazdí - práve v očakávaní, že to bude kvôli veľkému krútiacemu momentu od nulových otáčok ťažké ... Ak človek nemá skúsenosti s elektromobilom (alebo aspoň s elektromobilom A pohonom zadných kolies), môžu ho napadnúť AJ takéto veci.

Vana666
11. července • 12:34

Uff, tak AJ takové věci by mě teda nenapadly. Netuším proč by se elektromobil musel rozjíždět vždy jen s maximálním momentem a beru za samozřejmé že síla jeho elektromotoru jde řídit minimálně stejně dobře jako v lokomotivě, trolejbusu nebo tramvaji

НКВД
10. července • 17:06

Halt ta elektrika neni pro kazdyho, to nezvlada chapat kazdej kdo ma v rici hrabe :-D:-D
Na snehu si myslim, ze to bude slusny peklo nebo to bude vypadat jako kdyz blondyna sedne do youngtimeru :D hop-cuk-skok ( zasahy stabilizace )

jenja
10. července • 7:17

přesně tak, toto je jasný placený článek proti elektro-mobilům
kritizovat to, že má řidič okamžitý výkon na rozdíl od běžných ropných aut, je totální korupceelektro automobil je lepší ve všem krom dojezdu, ale to se časem podá, vždyť už Tesla má dojezd 400km!

runner42
10. července • 9:19

Typický elektrofanatik, že?
Elektromobil je lepší všem kromě dojezdu? Takže vysoká hmotnost, nízká maximální rychlost, dlouhé dobíjecí časy, vysoká pořizovací cena, rychlý pokles hodnoty..... to prostě neexistuje, nebo alespoň budeme předstírat, že to neexistuje, že?

Lovap
10. července • 9:33

Všetko je ale relatívne:
vysoká hmotnosť nevadí (prečo by aj mala, pri kúpe auta sa pozeráte na hmotnosť, - ja nie)
nízka max rýchlosť nevadí (do limitov sa zmestí a to mi stačí, Vám možno nie)
dlhé nabíjacie časy nevadia (doma, samozrejme, na ostatné sú rýchlonabíjačky)
vysoká cena vadí trochu a rýchly pokles hodnoty nevadí vôbec, prečo by som to predával, keď viem, že úspory sa prejavia neskôr, že ... Toto by vadilo iba v prípade, keby som, z nejakých dôvodov, auto musel rýchlo predať.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
runner42
10. července • 11:57

Vy se nezajímáte o to, kolik kupované auto váží?? :-D
Hmotnost je samozřejmě důležitá kvůli jízdním vlastnostem, bezpečnosti, limitům na celkovou povolenou hmotnosti, ekonomice provozu.
Maximální rychlost je samozřejmě důležitá i ve spojení s dojezdem. Např. Up sice akceleruje díky slabému benzínu pomaleji než eUP, ovšem má maximálku přes 180 km/h a třeba pro něj ekonomickou stotřicítkou ujede bez problémů 400 kilometrů, zatímco pro eUP je 130km/h maximu, na kterém se vyštaví za ani ne za 50 kilometrů.
Rychlonabíječky jsou prima, ale strašně prodražují provoz. Tedy ne samotnou spotřebou elektřiny, ale především radikálně zkracují životnost článků typ 18650, které se při rychlonabíjení vnitřně přehřívají (nic co lze řešit klimatizací aku).
Proč obecně vadí rychlý pokles hodnoty vám vysvětlovat nebudu, odkážu vás na středoškolský předmět základy finanční gramotnosti.

Lovap
10. července • 14:26

Nie, nezaujímam sa koľko váži. nekupujem nákladiaky ...
Jazdné vlastnosti dokonca môžu byť pri ťažšom vozidle lepšie ako pri ľahšom - minimálne odolnosť proti akvaplaningu a odolnosť proti bočnému vetru sú na to obvykle lepšie pri ťažších autách.
Max rýchlosť neriešim, nechodím 180 km/h.
V eUpe sa články typu 18650 nepoužívajú. Vlastne články typu 18650 sa používajú iba v Tesle.
Finančná gramotnosť stojí za starú belu, keď sa nesprávam finančne ideálne. Každý má iné priority, niekto mení autá vtedy, keď im príliž klesne hodnoty, iný autá menia, keď im doslúžia. V globáli pravdu mať budete, pri indivindi udalostiach ani omylom.

runner42
10. července • 16:15

Já tedy 180 a více jezdím běžně, těžké auto považuji za nevýhodu atd. V tom si asi nebudeme rozumět.
Co mě ale zajímá je ten battery pack. Vycházel jsem z informací VW, že se pro elekrického golfa a up zaměřují výhradně na 18650. Což jsem vnímal jako celkem pozitivní, protože 18650 je velmi úspěšný a vychytaný článek, který se používá ve spoustě aplikací.
Takže s tím že tam není 18650 jste mě překvapil. Ještě mi řekněte, že použili ty LiMn2O4 od Nippon Denko co má Leaf... to by byla pro majitele hodně špatná zpráva. I když u koncernu bych se z důvodu priority bezpečnosti vlastně ani nedivil.

Lovap
10. července • 16:47

Nie, v tom si rozumieť nebudeme.
Baterky: píšu, že sú od Panasonicu ale typ 18650 nikde nespomínajú. Niečo tu:
"The batteries use nickel, cobalt, and manganese as a positive material and graphite as a negative material. Battery project leader Dr. Christian König told AEI that the same material has been used for around 15 years: “It’s nothing special, nothing new, but adapted to greater reliability. It has been modified to withstand even 10 years of operation and in the past it wasn’t, that’s the big difference.” The charge capacity is expected to reduce from 100% to 80% over a period of eight years."
Zdroj je tento: http://articles.sae.org/12459/...

Piloz
11. července • 21:42

.. pánové 18650 je především rozměr článků nezávisle na jeho typu nebo technologii chcete-li. Nicméně se tím nejčastěji myslí Li-Ion, který jak bylo zmíněno není nejvhodnější. Zahřívání, krátká životnost, málo cyklů ( jen stovky), nízké “proudy“ (C). Má však vysokou hustotu energie na hmotnost a objem. Nejvhodnější (dostupnost, cena, + vše to co výše, jen opačně jako výhoda) jsou LiFe. Jen hustota je asi poloviční ...

runner42
12. července • 9:10

Myslíme tím Panasonic NCR18650A, tedy technologii NCA.

Ijon
10. července • 8:12

Problém je v tom, že Tesla má takový krásný dojezd spíš teoretický. V běžném provozu a mrazu (kdy se musí v autě topit) nedojede od jedné pumpy - pardón, nabíjecí stanice ke druhé. Jinak kapacita baterií se řeší co jsou elektromobily na světě, to jest asi 100 let. A opravdu jsou podle Vás lepší i cenově? Počítal jste si někdy reálnou návratnost takového e-auta? Je přibližně 4 roky s denním nájezdem 100km. Nesmí se samozřejmě nic stát s baterií. Velká výhoda je teoreticky velká spolehlivost elektropohonu, žádná výměna olejů a podobně.
Takže "už jen" vyřešit ty baterky. Jestli (až - jsem optimista) se to někomu podaří, má automaticky nobelovku a je z něj miliardář.

Lovap
10. července • 9:28

Ehm ... to, či v mraze nedôjde od jednej stanice k druhej dosť záleží od toho, kde tie stanice sú. V USA môžete v mraze prejsť s Teslou od pobrežia k pobrežiu, v Nórsku sa môžete bezpečne pohybovať v južnej a strednej časti, Holandsko je taktiež slušne pokryté atď. U nás je to, pravda, blbé - žiadne stanice nie sú, ani sa neplánujú. Myslené sú, samozrejme, superchargery.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ijon
10. července • 9:36

Vycházel jsem z článku http://www.auto.cz/ny-times-kritizuje-kratky... ... Je ale možné, že dnes už jsou nabíjecí stanice i v USA "zahuštěny". V každém případě je dojezd extrémně závislý na stylu jízdy a teplotě. Další otázkou je doba nabíjení, taková cesta do Chorvatska by se nejspíše vcelku protáhla...

Lovap
10. července • 10:31

Ešte dodám, že všetky info, ktoré som vyššie písal sa vzťahujú na nabíjanie na tesláckych nabíjačkách (superchargeroch). Takže to Chorvátsko vážne nehrozí - bolo by to pooodstatne dlhšie.

Lovap
10. července • 10:28

Hm ... dojazd je aj v zime cca 300 km aj s kúrením, s obmedzeniami aj 400 (odskúšané chlapíkom v Nórsku v zime a na pneumatikách s hrotmi). Doba nabíjania (samozrejme na superchargeroch) je cca 30 min., záleží od toho s akým zbytkom na stanicu dôjdete atď.
Ad Chorvátsko: trasa Praha - Zadar je cca 910 - 1000 km, podľa trasy. Pri dodržovaní limitov na cestách by to boli asi 3 nabíjania, takže čas (podľa googlemaps) 9:40 až 10:20 by sa predĺžil asi o hodinu a pol až dve hodiny. Predpokladám, že googlemaps uvádza čistý čas jazdy.

dave
9. července • 22:29

Runner poukazoval na to, že na pořádnou akceleraci o které básníš má tohle auto úzké pneu a tenhle test to jasně potvrzuje, to neokecáš.

Shadow
10. července • 2:05

A ja len poukazujem na to , ze akceleracia a pruznost eUP-u je vyborna a obzvlast v meste je vyrazne lepsia ako u vacsiny beznych aut, umoznuje aj velmi dynamicku jazdu a jeho uzivatelom bude absolutne postacovat. ANO , s sirsimi gumami by bola este lepsia, a dovolili by este viac vyuzit tocivy moment elektromotora. Ale bolo by to na ukor dojazdu. Tot moj nazor a budem rad ak sa tu objavia aj dalsie nazory niekoho kto s tym mal moznost jazdit. Lebo komentare typu " to ma uzke gumy - to bude slabe " mi pripominaju predskolske hodnotenia kvalit auta podla najvyssej cislovky na tachometri...

runner42
10. července • 8:51

Takže naposledy, ty jedna dynamická jízdo.
Oficiální časy zrychlení e-UP udávané VW jsou:
0-60 km/h za 7 sekund
0-100 km/h za 12 sekund
Zde je důkaz: http://comunicacion.volkswagen.es/show_annex.html...
Dynamika je tedy horší, než má Fábia 1.4 MPI. Tak se laskavě nech svoje kecy typu "Drviva vacsina klasickych aut nema v zrychleni proti eUp-u sancu." laskavě na koledu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Shadow
10. července • 10:02

Tak naposledy Ty jeden dukaze. Bez si to vyzkouset a az pak vypoustej tabulkovy kecy. Ale u Tebe jde spis o to ze prece "vsichni vi" ze elektricky auto je spatne , tak se toho budu drzet. Ze ? A ze s tim temer nikdo nejel ? No boooze..... Tak si s tim klidne zi dal i s Fabii MPi.

Marek D.
10. července • 11:25

Čím jezdíte normálně, že se vám zdá akcelerace eUpu úžasná?? :-O
Jestli je pravda, že to dá šedesátku za sedm sekund a stovku za dvanáct, tak to je dneska hodně průměrné až podprůměrné.

Lovap
10. července • 15:02

Možno ide práve o ten pocit bezprostrednosti - nie je tam prevodovka, chýba tam prerušenie výkonu pri preradení, krútiaci moment je "od nuly". Aj ľudia čo jazdili s Leafom tvrdili, že je rýchle (v nízkych rýchlostiach), pričom nie je - je to len pocit neprerušovaného výkonu a vyššieho krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

runner42
10. července • 16:23

Ano, s to že to je nejspíš jen pocit tvrdím od začátu diskuze k minulému článku. Objektivní čísla hovoří jasně.
Bude to nejspíš stejný pocit, jako je přesednutí mezi benzínem a dieslem. Kdo neumí točit benzínový motor, tomu se zdá diesel se stejným výkonem rychlejší.

runner42
10. července • 10:36

Mám si vyzkoušet co přesně? Zpochybňujete uvedené časy?

ivdn
10. července • 3:54

Proc jste auto na měření nepřezuly na širší pneu aby se to dalo pořádně změřit?!

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Karel
10. července • 6:32

Testování prováděly ženy?

jenja
10. července • 7:18

no testér byl dostatčně b*bá :)

Mix
9. července • 23:19

ve skutecnosti je to naopak ;-)

Tom
9. července • 22:19

Tak to je snad dano fyzikou, ze za horsich trakcnich podminek na snehu apod budou uzsi pneu lepsi...

Doporučujeme

Články odjinud