Na brzdě: Volkswagen e-up!

Po delší odmlce jsme opět zavítali na brzdu. Tentokrát šlo o zajímavý moment, protože se k měření vůbec poprvé v naší historii dostavilo čistě elektrické auto. A jak se ukázalo, změřit přesnou charakteristiku nebylo úplně jednoduché.

Elektrické provedení Volkswagenu up! používá motor s tabulkovými parametry 60 kW (82 k) a 210 Nm. Kouzlo elektromotoru je v okamžitém nástupu točivého momentu a právě ten nám dělal starosti. I v běžném provozu při plné akceleraci mají úzké pneumatiky na suchém asfaltu dost práce s tím, aby všechen točivý moment dostaly na silnici. Při ostré akceleraci často vstupuje do hry kontrola trakce. Jak se tohle povede v situaci, kdy bude e-up! roztáčet kovové válce?

Právě testujeme: Volkswagen e-up!

Právě testujeme: Volkswagen e-up!

Na rovinu řeknu, že to byl problém a výsledek nemůžeme považovat za stoprocentní. První pokus o měření samozřejmě znamenal, že nám zhruba polovinu času blikala kontrola trakce, která snižuje výkon. Bylo potřeba kontrolu trakce deaktivovat, jenže elektrický Volkswagen takové věci nepřipouští. Vše nakonec vyřešilo čidlo ABS odpojené přímo na kole.

Mimochodem spolu s ABS se deaktivuje také systém rekuperace. Je to logické, na kluzkém povrchu by mohlo dojít k prokluzu předních kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Poprvé jsme chtěli změřit výkon čistě elektrického vozu. Bohužel úzké pneumatiky nejsou schopné roztočit kovové válce, aniž by nedošlo k prokluzu. 

Při dalším pokusu už tedy kontrola trakce nezasahovala, ale přesně podle očekávání došlo k výraznému protočení předních kol. Jak se můžete přesvědčit na přiloženém grafu, výsledek nelze prohlásit za kompletní. Bohužel bylo jasné, že minimálně první polovinu spektra otáček klasickým způsobem změříme jen těžko. Aby se to povedlo, byly by potřeba alespoň širší pneumatiky.

Třetí měření probíhalo z rychlosti 30 km/h, ovšem výsledkem je o 30 Nm nižší maximální točivý moment. Podle oficiálních údajů nabízí elektromotor nejvyšší moment od nuly do 2800 otáček, rychlost 30 km/h odpovídá přibližně 2300 otáčkám. Při pružném zrychlení chvíli trvá, než motor zabere na 100 %. Než se tak při této akceleraci stalo, dostali jsme se do otáček, kde už točivý moment klesá. Proto ten výrazný rozdíl.

Klepněte pro větší obrázek
Měření z klidu s vypnutou kontrolou trakce znamenalo výrazný prokluz předních kol. Proto první polovina grafu vypadá jinak, než by měla.

Po opakovaných pokusech se ukázalo, že od pěti tisíc výše už je průběh vždy totožný s naprosto minimální odchylkou. Měření elektrických aut bude evidentně přesnější, tedy pokud se budeme bavit o druhé polovině otáček motoru.

Tam točivý moment postupně klesá a výkon pomalu roste. Nakonec se zastavil na (69,9 kW) 94,7 k při 9101 otáčkách. Následuje citelný pád. Na hodnotě 9800 otáček se dostává ke slovu omezovač. Toto číslo odpovídá maximální udávané rychlosti 130 km/h.

Přestože výsledné grafy úplně neodpovídají realitě, alespoň co do výkonu můžeme s jistotou říci, že e-up! nabízí minimálně to, co výrobce slibuje. Pokud se budeme dívat pouze na druhou polovinu otáček, pak byl naměřen o 9,9 kW vyšší výkon.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Měření z rychlosti 30 km/h přineslo menší prokluz kol, ale o 30 Nm nižší točivý moment daný faktem, že je maximum točivého momentu k dispozici do 2800 ot./min. Vpravo je pak porovnání obou grafů. 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků