Na brzdě: Volkswagen e-up!

Po delší odmlce jsme opět zavítali na brzdu. Tentokrát šlo o zajímavý moment, protože se k měření vůbec poprvé v naší historii dostavilo čistě elektrické auto. A jak se ukázalo, změřit přesnou charakteristiku nebylo úplně jednoduché.

Elektrické provedení Volkswagenu up! používá motor s tabulkovými parametry 60 kW (82 k) a 210 Nm. Kouzlo elektromotoru je v okamžitém nástupu točivého momentu a právě ten nám dělal starosti. I v běžném provozu při plné akceleraci mají úzké pneumatiky na suchém asfaltu dost práce s tím, aby všechen točivý moment dostaly na silnici. Při ostré akceleraci často vstupuje do hry kontrola trakce. Jak se tohle povede v situaci, kdy bude e-up! roztáčet kovové válce?

Právě testujeme: Volkswagen e-up!

Právě testujeme: Volkswagen e-up!

Na rovinu řeknu, že to byl problém a výsledek nemůžeme považovat za stoprocentní. První pokus o měření samozřejmě znamenal, že nám zhruba polovinu času blikala kontrola trakce, která snižuje výkon. Bylo potřeba kontrolu trakce deaktivovat, jenže elektrický Volkswagen takové věci nepřipouští. Vše nakonec vyřešilo čidlo ABS odpojené přímo na kole.

Mimochodem spolu s ABS se deaktivuje také systém rekuperace. Je to logické, na kluzkém povrchu by mohlo dojít k prokluzu předních kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Poprvé jsme chtěli změřit výkon čistě elektrického vozu. Bohužel úzké pneumatiky nejsou schopné roztočit kovové válce, aniž by nedošlo k prokluzu. 

Při dalším pokusu už tedy kontrola trakce nezasahovala, ale přesně podle očekávání došlo k výraznému protočení předních kol. Jak se můžete přesvědčit na přiloženém grafu, výsledek nelze prohlásit za kompletní. Bohužel bylo jasné, že minimálně první polovinu spektra otáček klasickým způsobem změříme jen těžko. Aby se to povedlo, byly by potřeba alespoň širší pneumatiky.

Třetí měření probíhalo z rychlosti 30 km/h, ovšem výsledkem je o 30 Nm nižší maximální točivý moment. Podle oficiálních údajů nabízí elektromotor nejvyšší moment od nuly do 2800 otáček, rychlost 30 km/h odpovídá přibližně 2300 otáčkám. Při pružném zrychlení chvíli trvá, než motor zabere na 100 %. Než se tak při této akceleraci stalo, dostali jsme se do otáček, kde už točivý moment klesá. Proto ten výrazný rozdíl.

Klepněte pro větší obrázek
Měření z klidu s vypnutou kontrolou trakce znamenalo výrazný prokluz předních kol. Proto první polovina grafu vypadá jinak, než by měla.

Po opakovaných pokusech se ukázalo, že od pěti tisíc výše už je průběh vždy totožný s naprosto minimální odchylkou. Měření elektrických aut bude evidentně přesnější, tedy pokud se budeme bavit o druhé polovině otáček motoru.

Tam točivý moment postupně klesá a výkon pomalu roste. Nakonec se zastavil na (69,9 kW) 94,7 k při 9101 otáčkách. Následuje citelný pád. Na hodnotě 9800 otáček se dostává ke slovu omezovač. Toto číslo odpovídá maximální udávané rychlosti 130 km/h.

Přestože výsledné grafy úplně neodpovídají realitě, alespoň co do výkonu můžeme s jistotou říci, že e-up! nabízí minimálně to, co výrobce slibuje. Pokud se budeme dívat pouze na druhou polovinu otáček, pak byl naměřen o 9,9 kW vyšší výkon.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Měření z rychlosti 30 km/h přineslo menší prokluz kol, ale o 30 Nm nižší točivý moment daný faktem, že je maximum točivého momentu k dispozici do 2800 ot./min. Vpravo je pak porovnání obou grafů. 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků