Na brzdě: Toyota GT86 vs. Subaru BRZ

Při měření reálného výkonu lze zjistit různé zajímavé informace. Tak například: jsou stejné motory uložené pod kapotou povedených japonských kupé opravdu stejné?
Seznam kapitol
  1. Subaru BRZ vs. Toyota GT86, Grafy
  2. Fotogalerie

Když jsme na podzim minulého roku vzali Toyotu GT86 na brzdu, nestačili jsme se naměřeným výsledkům divit. Motor vykázal nižší maximální výkon, ovšem jako ještě zajímavější se ukázaly křivky průběhu točivého momentu a výkonu. Do přibližně pěti tisíc je to mírně řečeno takové všelijaké a v praxi se tento fakt projevil na sto procent. Kolem tří tisíc motor jakoby ožije, aby zase upadl do menší letargie, ze které ho probere už zmíněných pět tisíc otáček.

Na brzdě: Toyota GT86

Na brzdě: Toyota GT86

Když pak do naší redakce zavítalo Subaru BRZ, nemohli jsme vynechat výbornou a celkem ojedinělou příležitost postavit na brzdu i tohoto Japonce a výsledky obou měření porovnat. Pocitově, ačkoliv jsem v GT86 seděl už před pěknou řádkou měsíců, jsem si myslel, že jede o trochu lépe, tedy jsem byl velice zvědavý, jak měření dopadne.

Test: Toyota GT86 – rychlost je na nic

Test: Toyota GT86 – rychlost je na nic

K mému překvapení se ukázalo, že motor v BRZ má ještě menší maximální výkon, než GT86. Konkrétně jsme naměřili 185,2 koní při 6724 ot./min, což je o 4 k méně. Stejně jako u Toyoty pak nejvyšší točivý moment dostál slibů výrobce. Při 6188 ot./min se dostal na hranici 200 Nm. Nebylo by ale zcela fér, kdybych nedoplnil, že toto BRZ bylo na rozdíl od dříve měřené Toyoty v podstatě nové. Najeto mělo jen něco málo přes 1000 km, což může být jedna z příčin nižšího výkonu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jak jsme slibovali v testu, z archívu se k nám dostaly průběhy Toyoty GT86, které jsme následně dali do jednoho grafu, abychom mohli výsledky pěkně porovnat. Ačkoliv má Subaru maximální hodnoty nižší, ve středních otáčkách se točivý moment dostane o něco výše a stejně tak výkon je od tří tisíc vyšší. Navíc u Subaru se neobjevily tak výrazné propady, jako u Toyoty. Zřejmě toto bude tím hlavním důvodem, proč se BRZ tváří, že jede o něco lépe, ačkoliv má nejvyšší hodnoty nepatrně nižší.

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?

Test Subaru BRZ – kdo řekl, že mu výkon nestačí?

Závěr? Stejné motory nejsou tak docela stejné. A i když jsme u BRZ naměřili menší maximální výkon i točivý moment, za vítěze tohoto srovnávacího testu bychom označili kvůli malinko lepším průběhům právě Subaru.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Subaru BRZ vs. Toyota GT86, Grafy
  2. Fotogalerie
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků